Gå til innhold

Får din 13 år gamle jente henge med 15 år gamle gutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.12.2021 den 7.20):
Dette er feil. Se Bufdir:
"Debutalderen i Norge har vært stabil i mange tiår. Gjennomsnittlig debutalder for jenter er cirka 16,7 år og for gutter cirka 17,9 år."

Anonymkode: 222cf...702

Det kommer nok an på hvor man bor i Norge, at gjennomsnittet er det samme som før er sikkert riktig det altså. Her hvor jeg bor nå vet jeg at det er en del som begynner å ha sex i trettenårsalderen, i tillegg er det "vanlig" å sende nudes (som de kaller det) til guttene.

Da jeg var ungdom på åtti / nittitallet så ble det en skikkelig snakkis om noen hadde sex før de var 16 år, og jeg er fra skikkelig ØstkantOslo. Vi debuterte i alt mye tidligere enn det som var lov, bortsett fra sex. Det var rett og slett ikke noe vi hadde før vi var "lovlige" jentene altså. Nå har det blitt ett "problem" både der og her hvor jeg bor nå (venninne er skolehelsesøster, hun nevner ikke navn selvfølgelig, men hun vet jo naturligvis ganske mye). 

Jeg tviler ikke på det du skriver, men jeg har inntrykk av at her er gjennomsnityalderen lavere. At datteren til Hi tenker på å ha sex er absolutt ikke sikkert og hvor i Norge hun bor vet jeg heller ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12/19/2021 den 18.34):

Ikke greit. Det er stor forskjell på en femtenåring og en på tretten. Egentlig burde femtenåringen være totalt uinteressert i å henge med en to år yngre jente. Kan hende han ikke har venner på sin egen alder. Tror du gjør klokt i å sette en stopper for det. Ta kontakt med guttens foreldre og få dem i tale.

Anonymkode: 0cc1a...3d9

Det er ikkje nødvendigvis så stor forskjell gut på 15 og jente på 13? Jentene er litt tidlegare ute enn gutane. Kan jo godt vere ein litt sein gut. Eg ville jo heller prata med jenta om at ho ikkje må lyge om kvar ho er. Også ville eg heller blitt kjendt med denne guten, eller iallfall snakka med jenta om han, enn å nekte dei å vere saman. Syns det høyrdest altfor strengt ut. 

Skrevet

Har både ei jente på 13 og en gutt på 15. Hadde jenta mi begynt å henge med en 15-åring og jeg ikke kjente til gutten,  hadde jeg invitert han hjem.  Hva jeg har gjort videre hadde nok kommet litt an på hvilket miljø gutten har vært i og hvilke interesser han har.  Om han har vært i et festemiljø hadde jeg fulgt opp svært tett, ikke aktuelt at 13-åringen skal være mer der.  

15-åringer er forskjellige,  og 15-årige gutter er ikke noen rovdyr som det fremstilles her.  Ofte er det jentene som er mer på enn guttene, iallefall er det min erfaring.  Min 15-åring er fornøyd med å game med kompiser og spille fotball.  Men er både gutter ( og ikke minst jenter) som har startet å feste.

Bli kjent med gutten og ha åpen og ærlig kommunikasjon med 13-åringen, det er det jeg ville ha gjort iallefall.  ( Men forsto det kunne bli vanskelig om faren setter seg på bakbeina)

Anonymkode: 007d5...0e7

Skrevet

Her er de en greit stor gjeng med elever fra alle trinn på skolen, så jeg ville ikke nektet det. Hudfarge har heller ikke noe å si for hvilke venner hun kan skaffe seg. 

Anonymkode: 913c0...88a

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (På 19.12.2021 den 20.16):

Takk for svar. Ja, vi har nok kjørt oss litt fast her, men har snakket med henne om at hu må tørre å komme til oss hvis det skulle være noe, men skjønner at hun ikke vil når far blir så fort sint. Jeg har sagt til han at jeg ikke støtter måten han håndterer dette på og har foreslått å snakke med en tredje part om dette, og oppdragelsen siden vi ikke er enige. Men han er ikke helt enig i det, hvorfor vet jeg ikke. Jeg vil gjerne stå sammen med han i dette, men sånn han gjør dette så blir det ikke bedre, kjenner jeg kvier meg faktisk. 

Er det noe lurt å "gå bak ryggen" hans og snakke med datter alene?

Hi

Anonymkode: 7fb5b...31f

Jeg synes du skal ta dette uten far jeg. Prat med henne alene. Vi har det også slik. Min mann er mye strengere enn meg, og reagerer med sinne og skuffelse. Barna våre har alltid synes dette har vært vanskelig, og kommer til meg om det er noe viktig. Vi har hatt mange samtaler uten at han har vært innblandet, men han har selvsagt alltid blitt inkludert ved viktige og alvorlige avgjørelser. 

Det at din 13 åring henger med en 15 åring, anser ikke jeg som et stort problem hvis ikke gutten er trøbbel. Min datter har alltid hatt flest guttevenner, og det kan godt hende at din datter bare trives godt sammen med han. Mindre drama og styr kanskje?

Endret av Sommerkroppen 2029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...