Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #26 Skrevet 19. desember 2021 Gutter på 15år er stort sett like mentalt umodne som jenter på 12/13år. Anonymkode: 6b26e...596
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #27 Skrevet 19. desember 2021 Nyttårs barn skrev (1 time siden): Jeg synes det er alt for enkelt å si at de ikke kan ha kontakt. Blir litt som å si kan en på 8 år være kompis med en på 10? Jo klart de kan ha venner som er året over og til og med to. Men om du mistenker at det er noe som foregår som ikke jenta er klar for så må du jo ta en alvorsprat med henne om dette med grenser, og hva en eldre gutt kanskje er interessert i. Og at hun lyver det er selvsagt ikke bra. For 13 årige jenter så er det jo spennende med eldre gutter slik har det vel bestandig vært. Er ikke du kristen? De kristne har jo alltid hatt stål kontroll på slikt. Hvordan gjør dere det?? Hvordan får barna i den alderen til å vente til etter ekteskapet med forskjellig? Anonymkode: 8ca71...28e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #28 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Gutter på 15år er stort sett like mentalt umodne som jenter på 12/13år. Anonymkode: 6b26e...596 Det er det farlige. Var gutter på den alderen mer modne ville de jo ha lot jenter på 12-13 være. Når de er på jenter på den alderen er det fordi de vill en ting. Anonymkode: 8ca71...28e
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. desember 2021 #29 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Takk for svar. Ja, vi har nok kjørt oss litt fast her, men har snakket med henne om at hu må tørre å komme til oss hvis det skulle være noe, men skjønner at hun ikke vil når far blir så fort sint. Jeg har sagt til han at jeg ikke støtter måten han håndterer dette på og har foreslått å snakke med en tredje part om dette, og oppdragelsen siden vi ikke er enige. Men han er ikke helt enig i det, hvorfor vet jeg ikke. Jeg vil gjerne stå sammen med han i dette, men sånn han gjør dette så blir det ikke bedre, kjenner jeg kvier meg faktisk. Er det noe lurt å "gå bak ryggen" hans og snakke med datter alene? Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Om det er lurt eller ei må nesten du ta en vurdering på. Det er du som kjenner han, deg, dere og datteren deres. Hadde det vært meg så hadde jeg nok ikke gått bak ryggen hans, men sagt rett frem at han fikk håndtere saken på sin måte, og så gjorde jeg det på min måte. På den måten er du ihvertfall åpen om at du ikke følger hans måte, samtidig som du kan få tilliten tilbake fra datteren din. Jeg ville likevel ha passet meg for at hun skulle få inntrykk av at du og far aldri er på samme lag, jeg ville spesifisert at det kun gjelder denne saken.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #30 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er det farlige. Var gutter på den alderen mer modne ville de jo ha lot jenter på 12-13 være. Når de er på jenter på den alderen er det fordi de vill en ting. Anonymkode: 8ca71...28e Ja, de fleste gutter på 15 år er interessert i sex, men de færreste er det på den rovdyraktige måten du framstiller det på. De er nysgjerrige, men også engstelige og usikre på seg selv. Og også gutter blir betatt, forelsket og kan synes det er nok med å holde hender, kysse eller bare kose. Og 13 år gamle jenter er også interessert i sex, er nysgjerrige og akkurat som noen gutter, kan noen jenter være pågående og de som tar initiativet. Det som er mest farlig er å gå ut i fra at jenter er uskyldige små vesner uten sexdrift og at gutter er monstre. Begge kjønn trenger at voksne snakker til og med dem om sex, følelser og usikkerhet, og at dette gjøres med utgangspunkt i at de er interessert og nysgjerrige, uansett kjønn. Anonymkode: d6f24...cf5
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #31 Skrevet 19. desember 2021 Det er da helt normalt at man henger med folk fra andre klassetrinn på ungdomsskolen? Jeg hadde tatt opp løgnen og sagt at det var dumt av oss å forby henne å være sammen med venner, selv om de er eldre. Det er snakk om to år, og begge ungdomsskoleelever. Anonymkode: 6e0d4...a5e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #32 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke annet enn å spørre han direkte, har aldri møtt han, aner ikke hvem han er. Og hvis jeg sier til min datter at jeg har hørt at de treffes så går det utover hennes venninne som sa det til sin mor som igjen sa det til meg. Så dette blir tillitsbrudd mellom min venninne og hennes datter, samt mellom min datter og hennes vennine, så vet ikke hvordan jeg kan gå frem her uten å ødelegge for flere. Fikk vite dette på fredag og har hatt en klump i magen hele helgen. Jeg har ikke sagt det til min mann, hennes far, pga han vil bli sint da hun har lovet, sagt at hun ikke skal det, lovt oss det. Takker igjen for tips. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Men dette er ikke tillitsbrudd. Dette er å være foreldre. Selvfølgelig skal du si noe, og ungene har bare veldig godt av å forstå at foreldre snakker sammen! Mye tryggere for dem. 8.klassingene her har prøvd både hasj, annet dop, henger med myye eldre gutter osv, så jeg hadde iallefall ikke stolt på dem for fem flate. Hadde sjekket snap, hva de bruker penger på via vipps osv. Hadde ALDRI tatt dem på ordet hvis de sier at de ikke finner på noe de ikke skal. Anonymkode: 9d38e...c82
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #33 Skrevet 20. desember 2021 Jaja, jeg sa i fra. Nå høster dere som dere sådde. Denne problemstillingen hadde du oppe sist uke, etter at mannen din hadde tråkket grundig over hennes grenser, lest meldinger og sett snapper. Da lurte du på hvilke flere måter du kunne overvåke og kontrollere henne på. Min påstand var og er at du ikke kan tvinge fram tillit, og at tillit og kontroll utelukker hverandre. Dere har valgt å ikke bygge et tillitsforhold der hun kan fortelle dere om hva hun gjør og hvordan det oppleves å være henne. Nå står du selv igjen med svarteper, og du har lyst til å lære deg mer om kontroll og mer om hvordan du skal overtrå grensene hennes. Siden du dreit deg ut med tillitsbyggingen… Anonymkode: 27ec3...2a8
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #34 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er det farlige. Var gutter på den alderen mer modne ville de jo ha lot jenter på 12-13 være. Når de er på jenter på den alderen er det fordi de vill en ting. Anonymkode: 8ca71...28e Eller kanskje fordi jentene på 15 henger rundt gutter med bil? Anonymkode: 27ec3...2a8
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #35 Skrevet 20. desember 2021 smurfis skrev (12 timer siden): 13 år er alt for tidlig til å ha sex, men jeg har skjønt at det begynner å bli mer og mer vanlig at debutalderen blir lavere og lavere. Dette er feil. Se Bufdir: "Debutalderen i Norge har vært stabil i mange tiår. Gjennomsnittlig debutalder for jenter er cirka 16,7 år og for gutter cirka 17,9 år." Anonymkode: 222cf...702
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #36 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Den emojien, hva mener du med den? Himler med øynene over noe dumt jeg skrev eller at du skjønner at det ikke er lett? Må bare spørre😊 Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Oj, jeg bruker den emojien der ofte…med den mener jeg «uff…oppgitt, men lite en får gjort» type! Aldri tenkt det er himling med øynene! Håper mine venner og familie tolker den som meg😅 Anonymkode: ef5c8...81b
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #37 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ja, de fleste gutter på 15 år er interessert i sex, men de færreste er det på den rovdyraktige måten du framstiller det på. De er nysgjerrige, men også engstelige og usikre på seg selv. Og også gutter blir betatt, forelsket og kan synes det er nok med å holde hender, kysse eller bare kose. Og 13 år gamle jenter er også interessert i sex, er nysgjerrige og akkurat som noen gutter, kan noen jenter være pågående og de som tar initiativet. Det som er mest farlig er å gå ut i fra at jenter er uskyldige små vesner uten sexdrift og at gutter er monstre. Begge kjønn trenger at voksne snakker til og med dem om sex, følelser og usikkerhet, og at dette gjøres med utgangspunkt i at de er interessert og nysgjerrige, uansett kjønn. Anonymkode: d6f24...cf5 Dette 👆🏻 Anonymkode: d1dff...97f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #38 Skrevet 20. desember 2021 Men altså, det er 2 år? Og jenter er ofte mer modne enn gutter. Husker selv jeg syns gutter på 15 år var sinnsykt barnslige da jeg var 13-14. Men så var jeg veldig moden, da. Datteren min på 17 hang og med 10.klassinger da hun gikk i 8.klasse. Hun løy noen ganger, men det slo jeg hardt ned på, og nå er hun ærlig mot meg. Jeg har sagt at det spiller ingen rolle hvor hun er eller hvem hun er med, men fortell meg det. Det funka som ei kule det, og etterhvert skjønte hun hvem som var bra for henne og ikke. Jeg tror ikke på å bestemme venner, men heller snakke om og gi råd om hvilke type mennesker man ønsker å ha i livet sitt. Anonymkode: 7f2f4...495
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #39 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Men altså, det er 2 år? Og jenter er ofte mer modne enn gutter. Husker selv jeg syns gutter på 15 år var sinnsykt barnslige da jeg var 13-14. Men så var jeg veldig moden, da. Datteren min på 17 hang og med 10.klassinger da hun gikk i 8.klasse. Hun løy noen ganger, men det slo jeg hardt ned på, og nå er hun ærlig mot meg. Jeg har sagt at det spiller ingen rolle hvor hun er eller hvem hun er med, men fortell meg det. Det funka som ei kule det, og etterhvert skjønte hun hvem som var bra for henne og ikke. Jeg tror ikke på å bestemme venner, men heller snakke om og gi råd om hvilke type mennesker man ønsker å ha i livet sitt. Anonymkode: 7f2f4...495 Der sa du noe viktig. Dialog og tillit slår kontroll ned i støvlene! Anonymkode: 27ec3...2a8
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #40 Skrevet 20. desember 2021 Hun lyver fordi du har gitt henne inntrykk av at det ikke er greit å være med 15 år gamle gutter. Kanskje du må tenke litt på hvordan du kommuniserer? Og kanskje ikke alle gutter på 15 tenker bare på puling? Når du gjør det sånn som du gjør nå så legger du opp til at det blir vanskelig med tillitt i all fall. Anonymkode: 6d141...8bc
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #41 Skrevet 20. desember 2021 Takk for svar dere. Tar alt til meg. Jeg er enig i mye av det dere skriver. Men her er det far som er litt problemet. Er han jeg syns overreagerer, så vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak i det. Takk igjen dere. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #42 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar dere. Tar alt til meg. Jeg er enig i mye av det dere skriver. Men her er det far som er litt problemet. Er han jeg syns overreagerer, så vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak i det. Takk igjen dere. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Kanskje fordi han vet hvordan gutter på 15 er? Noen her skrev at jenter debuterer seksuelt to år før gutter. Tenk det! Så overraskende. Det er ikke akkurat fordi gutter går etter jevnaldrende. Anonymkode: 8ca71...28e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #43 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kanskje fordi han vet hvordan gutter på 15 er? Noen her skrev at jenter debuterer seksuelt to år før gutter. Tenk det! Så overraskende. Det er ikke akkurat fordi gutter går etter jevnaldrende. Anonymkode: 8ca71...28e Ja, der gjør han jo. Men hvordan skal man ta tak i dette da? Han er alt for streng, hun går da i mot, som er naturlig. Vi skal ikke kontrollere, vi skal ikke bestemme, så da blir det vanskelig. Hvordan gjør vi det da? Takk for svar. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #44 Skrevet 20. desember 2021 Det er greit at det florerer med hormoner hos tenåringene, men her ikke virker det jo som enhver 15 åring er et ustyrlig sexdyr som bare venter på å utnytte ung (yngre) jenter? De fleste gutter er opptatt av å behandle jentene med respekt og ofte er de selv både beskjedne og usikre. Vi må oppdra sønnene våre til å vise respekt og sette grenser, akkurat som vi må med døtrene. Anonymkode: 6e0d4...a5e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #45 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, der gjør han jo. Men hvordan skal man ta tak i dette da? Han er alt for streng, hun går da i mot, som er naturlig. Vi skal ikke kontrollere, vi skal ikke bestemme, så da blir det vanskelig. Hvordan gjør vi det da? Takk for svar. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Kommuniserer! Dere må snakke med henne. Lytte til henne. Lage avtaler som hun også synes er rimelige og forstår. Å si: "Du får ikke lov å møte Jens fordi han er 15 år og vi kjenner ham ikke!" er jo selve oppskriften på å få en tenåring som lyver. Da er det bedre å si: "Å, Jens var ny, hvem er han?" og følge på med spørsmål rundt ham og situasjonen (hvor skal dere?, hva tenkte dere å finne på? osv) og eventuelt komme med innsigelser der dere føler dere usikker. "Hm, jeg liker ikke helt tanken på at dere skal gå til xxx fordi jeg kjenner ikke til..." og lytte til responsen. Kanskje foreslå et alternativ. "Dere vil ikke være her da? Vi kan kjøp inn til pizza, og så kan pappa og jeg sette oss ned i kjellerstuen" eller noe sånt. Jeg har selv fire tenåringer og jobber med tenåringer, og det er utrolig hvor langt man kommer med å lytte og være imøtekommende, interessert og heller vise at man er bekymret og hvorfor. De kommer da gjerne med gode løsninger selv. Jeg var f.eks. bekymret for ene en gang da han var 15 år og ville på fest hos noen vi ikke kjente. Da foreslo han selv å sende litt Snap i løpet av kvelden og at han kunne ta en litt tidligere buss hjem. Det gikk vi med på. Vi har også kommunisert tydelig ut ar vi ønsker at de ikke skal drikke alkohol før de er over 18 år, men også at om de likevel gjør det, skal de komme hjem og vi skal ikke kjefte. Heller få ungen trygt hjem, tenker jeg, enn at h*n overnatter et ukjent sted og risikerer voldtekt f.eks. Anonymkode: d6f24...cf5
Luksusdyret Skrevet 20. desember 2021 #46 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det er det farlige. Var gutter på den alderen mer modne ville de jo ha lot jenter på 12-13 være. Når de er på jenter på den alderen er det fordi de vill en ting. Anonymkode: 8ca71...28e Eller fordi de har samme interesser, er forelsket i hverandre, trenger en bestevenn osv? Hvorfor skal alt alltid dreie seg sex? For øvrig vet du ikke hvilke av din datters venninner som er lesbiske. Vil du nekte datteren å henge med ei to år eldre jente i tilfelle hun er lesbisk og bare vil en ting?
Luksusdyret Skrevet 20. desember 2021 #47 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Kanskje fordi han vet hvordan gutter på 15 er? Noen her skrev at jenter debuterer seksuelt to år før gutter. Tenk det! Så overraskende. Det er ikke akkurat fordi gutter går etter jevnaldrende. Anonymkode: 8ca71...28e Det er ikke noe som heter "hvordan gutter på 15 er". Gutter på 15 er like forskjellige som jenter på 15 - noen er nerdete, noen drikker, noen vil ha sex, noen vil vente, noen er homo eller aseksuell osv. Jeg hadde flere guttevenner da jeg var 13, noen av dem var eldre. Likevel var det ingen av oss som tenkte sex, og jeg debuterte som 18-åring med min eksmann.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #48 Skrevet 20. desember 2021 Oi…. Er det rart jenta lyver? Er dette deres eldste? Skjønner det er vanskelig altså. Har selv ei på 13, heldigvis har jeg en gutt på 15 også. Når de kommer på ungdomsskolen er det ikke unormalt at de henger med eldre, og innimellom yngre. Faren til jenta di MÅ ta seg selv i nakken og tenke seg om. Hva skjer den dagen hun vil på fest? Eller den dagen hun blir introdusert for narkotiske stoffer eller alkohol. Dere må snakke og være åpne med henne om HVA dere er bekymret for, dere må fortelle om konkrete ting, ikke bare mulige hendelser. Gutter OG jenter er nysgjerrige, på det meste, de trenger tydelige og varme voksne som ser og hører dem. Dere kommer til å streve voldsomt med jenta deres hvis hun allerede nå lager løgner med backup-plan i venninne og venninnes foreldre. Anonymkode: afb2a...557
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #49 Skrevet 20. desember 2021 ser ikke problemer med det. når jeg var i den alderen, hang jeg med både gutter på 16-17 og 14-15 Anonymkode: 28a46...934
Nyttårs barn Skrevet 20. desember 2021 #50 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Er ikke du kristen? De kristne har jo alltid hatt stål kontroll på slikt. Hvordan gjør dere det?? Hvordan får barna i den alderen til å vente til etter ekteskapet med forskjellig? Anonymkode: 8ca71...28e Ikke spesielt t nei. Tror det er bedre å informere og jobbe med holdninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå