Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Oppdaget at hun sier til oss foreldre at hun skal møte ei venninne, de går ut og møter en gutt da på 15 år. Når jeg spør hvem hun var sammen med sier hun ingenting om han. Vi har hatt en samtale for en stund siden om at gutter i den alderen tenker på litt andre ting enn det jentene (som oftest) gjør, så vi ønsket at hun ikke henger sammen med de. Hun skjønte det og bla bla bla...vel, nå juger hun til oss. Hvordan gå frem her? Helsikes vanskelig å være tenåringsforelder. Trenger råd. Anonymkode: 7fb5b...31f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Ikke greit. Det er stor forskjell på en femtenåring og en på tretten. Egentlig burde femtenåringen være totalt uinteressert i å henge med en to år yngre jente. Kan hende han ikke har venner på sin egen alder. Tror du gjør klokt i å sette en stopper for det. Ta kontakt med guttens foreldre og få dem i tale. Anonymkode: 0cc1a...3d9
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ikke greit. Det er stor forskjell på en femtenåring og en på tretten. Egentlig burde femtenåringen være totalt uinteressert i å henge med en to år yngre jente. Kan hende han ikke har venner på sin egen alder. Tror du gjør klokt i å sette en stopper for det. Ta kontakt med guttens foreldre og få dem i tale. Anonymkode: 0cc1a...3d9 Hvordan skal jeg sette en stopper for det? Opplever jo at hun gjør stikk motsatt av det vi sier. Vi får jo ikke kontrollert det hele tiden heller? Vet ikke hvem foreldrene er, denne gutten er utenlandsk og, så aner ikke om de snakker norsk eller noe. Men finner jo selvsagt ut av det. Dette syns jeg er vanskelig. Eller vil selvsagt "forby" det, men hvordan gjøre det på en ordentlig måte? Litt rådvill her. Takk for svar. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvordan skal jeg sette en stopper for det? Opplever jo at hun gjør stikk motsatt av det vi sier. Vi får jo ikke kontrollert det hele tiden heller? Vet ikke hvem foreldrene er, denne gutten er utenlandsk og, så aner ikke om de snakker norsk eller noe. Men finner jo selvsagt ut av det. Dette syns jeg er vanskelig. Eller vil selvsagt "forby" det, men hvordan gjøre det på en ordentlig måte? Litt rådvill her. Takk for svar. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Er der noen måte å finne ut hvem foreldrene hans er? Dersom de ikke er norske er det ikke umulig at de også vil mislike dette. Du kan eventuelt forsøke deg med å si at det er greit at de treffes, men at du vil treffe foresatte først. Dette kan fi deg gode muligheter for å få avsluttet det helt. Anonymkode: 0cc1a...3d9
smurfis Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 Er de begge ungdomsskoleelever? Det har litt å si synes jeg. Jeg tenker at selv om du nekter henne i å møte ham så kommer hun likevel til å fortsette med det, om du ikke låser henne inne da. Snakk heller med henne om prevensjon og om sex generelt. At om hun ikke vil så skal hun si nei osv. Det er en del av det du er redd for regner jeg med? 13 år er alt for tidlig til å ha sex, men jeg har skjønt at det begynner å bli mer og mer vanlig at debutalderen blir lavere og lavere. Forferdelig, men som foreldre er det vanskelig å stoppe det og det eneste man kan gjøre er å snakke med ungene om det, for du får ikke stoppet det om det er det de vil, om du ikke låser de inn. Jeg hadde, uavhengig av om gutten er utenlandsk eller ei, snoket på foreldrene og familie generelt for å få et lite inntrykk av de. At hun lyver om det burde ha konsekvenser, ta bort telefonen en periode, innestraff eller noe sånt
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Er der noen måte å finne ut hvem foreldrene hans er? Dersom de ikke er norske er det ikke umulig at de også vil mislike dette. Du kan eventuelt forsøke deg med å si at det er greit at de treffes, men at du vil treffe foresatte først. Dette kan fi deg gode muligheter for å få avsluttet det helt. Anonymkode: 0cc1a...3d9 Ikke annet enn å spørre han direkte, har aldri møtt han, aner ikke hvem han er. Og hvis jeg sier til min datter at jeg har hørt at de treffes så går det utover hennes venninne som sa det til sin mor som igjen sa det til meg. Så dette blir tillitsbrudd mellom min venninne og hennes datter, samt mellom min datter og hennes vennine, så vet ikke hvordan jeg kan gå frem her uten å ødelegge for flere. Fikk vite dette på fredag og har hatt en klump i magen hele helgen. Jeg har ikke sagt det til min mann, hennes far, pga han vil bli sint da hun har lovet, sagt at hun ikke skal det, lovt oss det. Takker igjen for tips. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 smurfis skrev (3 minutter siden): Er de begge ungdomsskoleelever? Det har litt å si synes jeg. Jeg tenker at selv om du nekter henne i å møte ham så kommer hun likevel til å fortsette med det, om du ikke låser henne inne da. Snakk heller med henne om prevensjon og om sex generelt. At om hun ikke vil så skal hun si nei osv. Det er en del av det du er redd for regner jeg med? 13 år er alt for tidlig til å ha sex, men jeg har skjønt at det begynner å bli mer og mer vanlig at debutalderen blir lavere og lavere. Forferdelig, men som foreldre er det vanskelig å stoppe det og det eneste man kan gjøre er å snakke med ungene om det, for du får ikke stoppet det om det er det de vil, om du ikke låser de inn. Jeg hadde, uavhengig av om gutten er utenlandsk eller ei, snoket på foreldrene og familie generelt for å få et lite inntrykk av de. At hun lyver om det burde ha konsekvenser, ta bort telefonen en periode, innestraff eller noe sånt Ja, hun i 8.og han i 10.klasse. Ja, er jo selvsagt redd for det, men jeg blir og skuffet og lei meg for at hun juger om dette. Ja, jeg veit det er teit, hun er jo ungdom. Men vi har hatt et fint forhold hele tiden. Nei, kan jo ikke låse inne. Aner ikke hvem denne gutten er, men kan jo selvsagt forsøke å finne det ut. Takk for tips. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
smurfis Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja, hun i 8.og han i 10.klasse. Ja, er jo selvsagt redd for det, men jeg blir og skuffet og lei meg for at hun juger om dette. Ja, jeg veit det er teit, hun er jo ungdom. Men vi har hatt et fint forhold hele tiden. Nei, kan jo ikke låse inne. Aner ikke hvem denne gutten er, men kan jo selvsagt forsøke å finne det ut. Takk for tips. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Nei, det der skjønner jeg at ikke er lett 🙄
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 smurfis skrev (5 minutter siden): Nei, det der skjønner jeg at ikke er lett 🙄 Den emojien, hva mener du med den? Himler med øynene over noe dumt jeg skrev eller at du skjønner at det ikke er lett? Må bare spørre😊 Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Nyttårs barn Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Jeg synes det er alt for enkelt å si at de ikke kan ha kontakt. Blir litt som å si kan en på 8 år være kompis med en på 10? Jo klart de kan ha venner som er året over og til og med to. Men om du mistenker at det er noe som foregår som ikke jenta er klar for så må du jo ta en alvorsprat med henne om dette med grenser, og hva en eldre gutt kanskje er interessert i. Og at hun lyver det er selvsagt ikke bra. For 13 årige jenter så er det jo spennende med eldre gutter slik har det vel bestandig vært.
smurfis Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Den emojien, hva mener du med den? Himler med øynene over noe dumt jeg skrev eller at du skjønner at det ikke er lett? Må bare spørre😊 Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Å nei, litt mer sånn at jeg himler med øynene til siden fordi det ikke er lett å være foreldre i disse dager😅 Denne hadde passet bedre kanskje😕
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Nå har jeg en gutt på snart 18 og ei jente som er 5 år yngre. Gutter er mer umodne, ikke sikkert at det ligger så mye mer bak enn at de henger. Min erfaring er i hvert fall at nekt sjelden fører noe sted annet enn hemmelighold. Snakk med de, spør hva de tenker, hvorfor. Vær litt nysgjerrig, legg vekk fordommene og hør litt etter hva de tenker selv. Anonymkode: d1dff...97f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 smurfis skrev (7 minutter siden): Å nei, litt mer sånn at jeg himler med øynene til siden fordi det ikke er lett å være foreldre i disse dager😅 Denne hadde passet bedre kanskje😕 Takk for støtten😄regnet med det, men måtte spørre😊 Anonymkode: 7fb5b...31f
smurfis Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk for støtten😄regnet med det, men måtte spørre😊 Anonymkode: 7fb5b...31f Jeg kanskje litt for gammel til å skjønne hva alle emojiene betyr, jeg brukte denne som "gråt"😭 helt til noen fortalte meg at det betyr å le så man griner og ikke fordi man er lei seg, hahaha
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 Nyttårs barn skrev (17 minutter siden): Jeg synes det er alt for enkelt å si at de ikke kan ha kontakt. Blir litt som å si kan en på 8 år være kompis med en på 10? Jo klart de kan ha venner som er året over og til og med to. Men om du mistenker at det er noe som foregår som ikke jenta er klar for så må du jo ta en alvorsprat med henne om dette med grenser, og hva en eldre gutt kanskje er interessert i. Og at hun lyver det er selvsagt ikke bra. For 13 årige jenter så er det jo spennende med eldre gutter slik har det vel bestandig vært. Ja, selvfølgelig kan de jo bare være venner, men jeg mener og tenker at det er forskjell på å være 10 år og 15 år, 15 åringer har ofte en litt annen tankegang. Vi har tatt praten om hva eldre gutter kanskje tenker. Mistenker ikke at de gjør noe, men er mer skuffa over at hun lyver. Er det jeg lurer litt på hvordan jeg skal håndtere, siden jeg fikk vite via andre. Uten da å ødelegge for vennskap. Takk for svar. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 Jeg hadde hatt mer fokus på lyvingen enn hvem hun treffer. Dersom du har vært smart nok til å ha et åpent nok forhold til at sex, grenser og prevensjon alltid har vært et tema er det lite bekymringsverdig at hun henger med en 15-åring. Jeg ville forsøkt å grave litt i hvorfor hun lyver, hva er hun redd for? Har hun «grunn» til å lyve, dvs tidligere erfaringer om at dere nekter henne vennskap?
Nyttårs barn Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, selvfølgelig kan de jo bare være venner, men jeg mener og tenker at det er forskjell på å være 10 år og 15 år, 15 åringer har ofte en litt annen tankegang. Vi har tatt praten om hva eldre gutter kanskje tenker. Mistenker ikke at de gjør noe, men er mer skuffa over at hun lyver. Er det jeg lurer litt på hvordan jeg skal håndtere, siden jeg fikk vite via andre. Uten da å ødelegge for vennskap. Takk for svar. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Litt annen tankegang? En 15 årig gutt kan nok fint være på nivå med en jente på 13, jenter er mer modne i den alderen der men det er nok store "lokale" variasjoner🤣
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 smurfis skrev (4 minutter siden): Jeg kanskje litt for gammel til å skjønne hva alle emojiene betyr, jeg brukte denne som "gråt"😭 helt til noen fortalte meg at det betyr å le så man griner og ikke fordi man er lei seg, hahaha Jeg og. Men den du viser 😭 betyr vel at du er lei deg, mens denne 😂 betyr at man ler så man griner. Men jeg aner ikke hva alt betyr nei..hahaha.. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 Inviter gutten til dere. Si det er greit at dere henger sammen, her hjemme. Ta «sex samtalen» også. Det nyter ikke at dere nektet de å ses, da juger hun fir deg. Spill med åpne kort. Liker de hverandre kommer de til å snike seg ut for å treffes, da er det bedre at dere blir kjent og tilrettelegger for det når du kan følge med. Jo mer min mor nektet meg ting, ho mer gjorde jeg uten hennes viten ved å lyve og snike meg rundt. Anonymkode: 10e89...d54
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden): Jeg hadde hatt mer fokus på lyvingen enn hvem hun treffer. Dersom du har vært smart nok til å ha et åpent nok forhold til at sex, grenser og prevensjon alltid har vært et tema er det lite bekymringsverdig at hun henger med en 15-åring. Jeg ville forsøkt å grave litt i hvorfor hun lyver, hva er hun redd for? Har hun «grunn» til å lyve, dvs tidligere erfaringer om at dere nekter henne vennskap? Hun gjør det nok fordi vi har sagt at hun ikke burde henge/sende snapper med 15 åringer som hun ikke kjenner. Så ligger nok der. Her er det nok manne som setter seg litt på bakbeina, og det blir så utrivelig hvis jeg forteller dette til han. Han er mye strengere og har litt strenge regler på diverse. Så lurer på å droppe å si det her til han. Vet ikke hvor lurt det er da... Takk for svar. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. desember 2021 #21 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hun gjør det nok fordi vi har sagt at hun ikke burde henge/sende snapper med 15 åringer som hun ikke kjenner. Så ligger nok der. Her er det nok manne som setter seg litt på bakbeina, og det blir så utrivelig hvis jeg forteller dette til han. Han er mye strengere og har litt strenge regler på diverse. Så lurer på å droppe å si det her til han. Vet ikke hvor lurt det er da... Takk for svar. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f Ah, da skjønner jeg litt problemstillingen. I dette tilfelle ville jeg nok muligens ha forsøkt å spille på lag med ungen. Åpne opp for at hun kan være ærlig med deg, selv om du også må være en grensesettende forelder. Å nekte henne å snappe med og å være sammen med andre er et godt utgangspunkt for mistillit og fortielse. Ved å vise henne tillit til egen grensesetting (og det er faktisk hun som bestemmer over egen kropp, ikke dere), samtidig som dere kan realitetsorientere på hvor fort det kan gå i feil retning, vil hun stå bedre rustet til å takle vanskelige situasjoner også. Dere har spilt dere litt sjakkmatt i denne situasjonen, for det er en viss sjanse for at hun heller ikke tør å komme til dere om noe skulle skje henne. Jeg ville også tatt tema opp med mannen, om hva han faktisk oppnår med den innstillingen han har. Hvorvidt det er lurt å si noe om at hun allerede lyver vet jeg ikke. Om han blir sint på henne ville jeg kanskje ha vurdert å latt det være, selv om jeg helst ville foretrukket å stå sammen i det. Dersom han ikke endrer innstilling, ville jeg også ha vært åpen om at jeg ikke støtter han i denne måten å sette grenser på.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #22 Skrevet 19. desember 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (6 minutter siden): Ah, da skjønner jeg litt problemstillingen. I dette tilfelle ville jeg nok muligens ha forsøkt å spille på lag med ungen. Åpne opp for at hun kan være ærlig med deg, selv om du også må være en grensesettende forelder. Å nekte henne å snappe med og å være sammen med andre er et godt utgangspunkt for mistillit og fortielse. Ved å vise henne tillit til egen grensesetting (og det er faktisk hun som bestemmer over egen kropp, ikke dere), samtidig som dere kan realitetsorientere på hvor fort det kan gå i feil retning, vil hun stå bedre rustet til å takle vanskelige situasjoner også. Dere har spilt dere litt sjakkmatt i denne situasjonen, for det er en viss sjanse for at hun heller ikke tør å komme til dere om noe skulle skje henne. Jeg ville også tatt tema opp med mannen, om hva han faktisk oppnår med den innstillingen han har. Hvorvidt det er lurt å si noe om at hun allerede lyver vet jeg ikke. Om han blir sint på henne ville jeg kanskje ha vurdert å latt det være, selv om jeg helst ville foretrukket å stå sammen i det. Dersom han ikke endrer innstilling, ville jeg også ha vært åpen om at jeg ikke støtter han i denne måten å sette grenser på. Takk for svar. Ja, vi har nok kjørt oss litt fast her, men har snakket med henne om at hu må tørre å komme til oss hvis det skulle være noe, men skjønner at hun ikke vil når far blir så fort sint. Jeg har sagt til han at jeg ikke støtter måten han håndterer dette på og har foreslått å snakke med en tredje part om dette, og oppdragelsen siden vi ikke er enige. Men han er ikke helt enig i det, hvorfor vet jeg ikke. Jeg vil gjerne stå sammen med han i dette, men sånn han gjør dette så blir det ikke bedre, kjenner jeg kvier meg faktisk. Er det noe lurt å "gå bak ryggen" hans og snakke med datter alene? Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #23 Skrevet 19. desember 2021 Dette kunne aldri falt meg inn å nekte mine barn å gjøre, da hadde de hvertfall gjort som ditt barn å ljugd om det. Jeg har to jenter som nå er 16 og 18år gamle. Begge har hatt og har venner som er yngre og eldre, både gutter og jenter. Jeg er oppvokst med å ha venner i alle aldere og av begge kjønn, så for meg er ikke dette noe unormalt. Jeg ser også på mine barn hvor gode vennskap de får og det vil jeg støtte. Jeg har en åpen dør, så her har de gått inn og ut med venner. Jeg har aldri opplevd noe negativt med å ha eldre guttevenner og det har heller ikke mine barn. Kun positivt å si om det. Jeg har lært mine barn at det kan være farer under neste stein, så de er nok litt skeptiske i starten. Mine barn er også så nære i alder at de har felles venner. Anonymkode: 3d995...62c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #24 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Dette kunne aldri falt meg inn å nekte mine barn å gjøre, da hadde de hvertfall gjort som ditt barn å ljugd om det. Jeg har to jenter som nå er 16 og 18år gamle. Begge har hatt og har venner som er yngre og eldre, både gutter og jenter. Jeg er oppvokst med å ha venner i alle aldere og av begge kjønn, så for meg er ikke dette noe unormalt. Jeg ser også på mine barn hvor gode vennskap de får og det vil jeg støtte. Jeg har en åpen dør, så her har de gått inn og ut med venner. Jeg har aldri opplevd noe negativt med å ha eldre guttevenner og det har heller ikke mine barn. Kun positivt å si om det. Jeg har lært mine barn at det kan være farer under neste stein, så de er nok litt skeptiske i starten. Mine barn er også så nære i alder at de har felles venner. Anonymkode: 3d995...62c Jeg er enig med deg her i mye, er mannen som setter seg på bakbeina. Så er litt vanskelig det her. Vi har forskjellig syn på dette, så jeg sliter litt. Takk for svar. Hi Anonymkode: 7fb5b...31f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #25 Skrevet 19. desember 2021 Hvis du nekter, så lyver hun. Det er mye bedre å legge opp til åpenhet. Vis interesse og vær positiv i stedet. Si de kan være hos dere, se film og lage pizza f.eks. Jeg var selv en del med gutter på 15 år da jeg var 13 år, hadde en kjæreste også i et halvt år (vi hadde ikke sex), og ser på jobb at det er ganske vanlig også (jobber i ungdomsskolen). Jenter på 13 år og gutter på 15 år er ofte mer jevne i utviklingen enn jenter på 13 år og gutter på 13 år, så jeg skjønner jo godt at jentene heller vil henge med litt eldre gutter. Jeg hadde blitt mer bekymret om det var en gutt på 16-17 år. Anonymkode: d6f24...cf5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå