Gå til innhold

Brettspill - nåtidens snobberi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Føler meg virkelig som en del av den kulturelle eliten når familien bygger togruter  over kontinenter, erobrer landområder med sjøfarende orker, slipper løs kaosdemoner  og infiserer Tokyo med pest … på kjøkkenbordet … 🤣🤣🤣 

TP er litt basic, da … 

Endret av MammantilNurket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg som tenkte at dette var en måte å presisere hvilken type spill man spiller, siden meningen av å "spille" har begynt å bety å spille på PC eller en spillkonsoll i disse dager.🤔 Men kanskje er det snobbete å være klar i kommunikasjonen?

Skrevet

Men i alle dager! Snobberi å spille brettspill? Eller å innrømme at man gjør det?

Beklager, men jeg klarer ikke med den beste velvilje å skjønne hva du mener. Jeg tror rett og slett at du bomma her?

Skrevet

Det har vel heller blitt for å skille mellom brettspill og pc-spill da det ikke skilles like mye på de lengre! Spill dekker veldig mye nå, derimot ser jeg ikke akkurat på brettspill som veldig snobbete, for vår del er det heller veldig nerdete.

Men altså, om noen vil ha det som status så kan jeg vel fort nevne at vi har brettspill som er i 1000 kroners klassen og oppover fra Outland, men de er vel langt fra snobbete, heller store og kompliserte og ikke for hvem som helst (selv ikke meg, de er samboeren sine)

Anonymkode: 7ee43...998

Skrevet

Snobberi?? Alltid likt brettspill . Er jeg en del av eliten for å spille Tp og villkatten ? Jøss 🤣ha ha ha. Jeg spiller sims også, er det snobberi og?

Anonymkode: ad859...edf

Skrevet

Sjølvsagt må det informerast om at det er brettspel ein spelar! Viss ikkje kan det jo like godt vere terning, kort, nintendo eller PC-spel. Eller fotball eller cello for den del. Speling er så mangt.

Og eg vil tru at ein cellokonsert haustar meir åtgaum i snobbesirklar enn det eit parti Ludo gjer.

Ikkje for det, eg kan sikkert nyte ein snobbete cellokonsert. Så lenge det ikkje er eg sjølv som spelar, vel å merke. Det ville ikkje hausta anna enn forferdelse.

Skrevet

Jeg kan se og forstå noen argumenter for at det å spille brettspill kan oppfattes som "høystatus":

• Det spilles ikke alene (til forskjell fra dataspill der man ofte spiller alene - som i solo-gaming eller alene hjemme mot andre online) og det er sosial status å ha noen å spille med.
  • Det krever at man har tid samtidig til å spille sammen, og tid er "luksus" i våre dager. Har man spillkvelder med andre er det en planlagt aktivitet, der man setter av tid til å være sammen. 

Det er med andre ord mer "krevende" å sette seg ned med ungene/venner for å spille brettspill, enn det er å sende unger på rommet for å game. 

Jeg elsker brettspill, siden jeg har vokst opp med det, og spilte med/mot foreldre, søsken og venner. Savner veldig de periodene jeg har vært i "grupper" der vi har hatt brettspillkvelder, og tenker tilbake på at jeg ikke skjønte hvor heldig jeg var på den tiden da vi hadde dette ofte. 

Anonymkode: 0aff8...c2a

Skrevet

Jeg spiller mye brettspill, men utifra de spillene vi tar frem (D&D o.l), ville jeg heller kalt oss nerder, ikke snobber. 

Anonymkode: 2a8c9...2da

Skrevet
☆☆☆ skrev (2 timer siden):

Sjølvsagt må det informerast om at det er brettspel ein spelar! Viss ikkje kan det jo like godt vere terning, kort, nintendo eller PC-spel. Eller fotball eller cello for den del. Speling er så mangt.

Og eg vil tru at ein cellokonsert haustar meir åtgaum i snobbesirklar enn det eit parti Ludo gjer.

Ikkje for det, eg kan sikkert nyte ein snobbete cellokonsert. Så lenge det ikkje er eg sjølv som spelar, vel å merke. Det ville ikkje hausta anna enn forferdelse.

Kan love deg at det ikke er mye snobberi ved min såkalte cellospilling.

Hilsen helt fersk cellospiller

Ps... kan garantere det at du ikke ville greidd å nyte det om du måtte høre meg prøve meg på en cellokonsert nå :D 

Pps... takk for dagens nyord for meg - åtgaum :)

Anonymkode: 23dd2...b09

Skrevet

Jeg tror du har misforstått helt. Grunnen til at mange poengterer at det er brettspill de spiller er vel bare at det ellers kan forveksles med å spille dataspill. 

Men det finnes en slags "offline is the new luxury"-trend, altså at det gir status at man er minst mulig på nett og har et veldig innholdsrikt liv uten meningsløs gaming og scrolling (dette innholdsrike livet må riktignok dokumenteres i rikt monn på sosiale medier).

Sikkert noe man kan snobbe seg med.  Men vi andre vet ikke bedre og spiller brettspill uten å ane at det er snobberi. 

Gjest KenCreek
Skrevet

Det er altså mye rart man skal lese her inne... 

Brettspill er da helt vanlig?

Skrevet

Snobberi? Neida. 

Jeg husker da mannen og jeg ble sammen for 15 år siden, så var vi mye sammen med guttegjengen hans, og andre par. Vi hadde quiz og brettspill. 

Brettspill er jo typisk noe man gjør som barn og når man er på hytta. 

Det er da bare positivt og kult at folk, gjerne ungdommer og unge voksne som spiller brettspill istedenfor å bare sitte på telefonen eller dra på byen. Vil heller kalle den "in" enn snobberi. 

Anonymkode: 3bf4b...984

Skrevet

Hi, hvor ble det av deg?

Anonymkode: 2e6d6...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...