Gå til innhold

Brettspill - nåtidens snobberi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til en litt artig greie de siste årene: når noen skal snobbe seg litt ekstra, poengteres det gjerne at man spille BRETTSPILL.  Ser det ofte her inne, og hører litt om det ellers også. Som om brettspill er det nye spesielle som bare de skikkelig velsituerte driver med, og som ikke almuen har greie på 😄 Flere som har lagt merke til dette?

Anonymkode: 110f9...fb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel mer sosialt akseptert å være sosial over brettspill og kortspill enn headsettet. 

Anonymkode: fec61...3b1

Skrevet

At det var?? Brettspill har da alltid vært noe man holder på med . Store som små.

Skrevet

Brettspill? Det er vel den enkleste form for underholdning. Jeg spiller med mine barn og venner, akkurat som mine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre gjorde 

Anonymkode: eb1a1...d9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Som om brettspill er det nye spesielle som bare de skikkelig velsituerte driver med, og som ikke almuen har greie på 😄

Hæ? Vi spiller brettspill og er definitivt en del av "almuen". Om ikke enda lavere på rangstigen. 😛

Anonymkode: 104b5...9ab

Skrevet

Eeeeeh nei. Vi spiller spill ofte. Synes det er så hyggelig å gjøre. I dagens samfunn der skjerm er en stor del av hverdagen så er det så hyggelig med radio og brettspill. Har ingenting med snobberi å gjøre. Hva mener du folk skal svare hvis man blir spurt hva man gjør i jula, påsken, på hytta og på ferie? Brettspill er sosialt, underholdene og en fin familie og vennesyssel. I vennegjengen har vi holdt på med TP kvelder i 15 år snart. Myyyyye hyggeligere med vin og spill enn å gå ut på byen. 😊

Anonymkode: 0d063...a0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Eeeeeh nei. Vi spiller spill ofte. Synes det er så hyggelig å gjøre. I dagens samfunn der skjerm er en stor del av hverdagen så er det så hyggelig med radio og brettspill. Har ingenting med snobberi å gjøre. Hva mener du folk skal svare hvis man blir spurt hva man gjør i jula, påsken, på hytta og på ferie? Brettspill er sosialt, underholdene og en fin familie og vennesyssel. I vennegjengen har vi holdt på med TP kvelder i 15 år snart. Myyyyye hyggeligere med vin og spill enn å gå ut på byen. 😊

Anonymkode: 0d063...a0f

Hahaha 😄 Svaret ditt er så spot on som det er mulig! AKKURAT det du skriver er det som per i dag er "riktig" om man vil snobbe seg litt 🤣 

Jeg er over 50 år, så selvfølgelig har jeg spilt mine runder med Ludo og Yatzy. Men det er først i seinere tid jeg opplever at man faktisk gjør et poeng ut av at man "spiller brettspill". Som med alle trender, når folk flest har fått tilgang til noe, så er det plutselig ikke bra nok (dataspill er ikke lenger forbeholdt de litt bedre stilte, da må disse finne noe annet). Interiør er et annet eksempel: kähler var for noen år siden skikkelig "in", men da folk flest skaffet seg det, var det sååå last year. 

Artige betraktninger. 

Skrevet

Vi spiller alle jevnlig sjakk og er så mye almue du kan få det 😆

Anonymkode: fe337...69e

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hahaha 😄 Svaret ditt er så spot on som det er mulig! AKKURAT det du skriver er det som per i dag er "riktig" om man vil snobbe seg litt 🤣 

Jeg er over 50 år, så selvfølgelig har jeg spilt mine runder med Ludo og Yatzy. Men det er først i seinere tid jeg opplever at man faktisk gjør et poeng ut av at man "spiller brettspill". Som med alle trender, når folk flest har fått tilgang til noe, så er det plutselig ikke bra nok (dataspill er ikke lenger forbeholdt de litt bedre stilte, da må disse finne noe annet). Interiør er et annet eksempel: kähler var for noen år siden skikkelig "in", men da folk flest skaffet seg det, var det sååå last year. 

Artige betraktninger. 

Ikke meg du svarer her, men jeg tror du misforstår ganske mye.

Det har lite med snobberi å gjøre. Det har med det å ta tilbake tid og nærhet til sine nærmeste, det å prioritere det å gjøre ting sammen som også kan gi gode samtaler og samhold, det går rett og slett på helt grunnleggende behov hos mennesker, skape sterkere forhold til sine nære, bli bedre kjent med sine nære.

Mange har sett at for mye skjermbruk, enten det er mobil, ipad, tv eller data, det skaper distanse mellom folk, noe som ut fra hvordan vi er skapt som mennesker ikke er sunt. Mange ønsker å ta tilbake de nære ting. Ikke fordi det er snobberi, men rett og slett fordi det er grunnleggende behov for oss som mennesker.

At flere og flere blir klar over disse grunnleggende behovene man har, men mange har blitt mer distansert fra pga. skjerm, det er jo ikke snobberi, heller det motsatte, ønsket om å gjøre enkle ting sammen, skape noe sammen fremfor å bare la seg passivt fore av inntrykk fra skjerm. Vi er skapt som sosiale vesener, vi er skapt for å skape sterke relasjoner, og da er det også et behov for å gjøre slike mer grunnleggende ting sammen, uten forstyrrelser og påvirkning utenfra, bare fokusere på hverandre og skape glede sammen.

Sammenligningen din med de vasene som var så populære en stund er bare merkelig. En vase er en materialistisk pyntegjenstand. Brettspill er samhandling mellom mennesker, skape sterkere bånd, bli bedre kjent, prioritere hverandre - altså, mer jordnært og mindre snobbete enn det blir det egentlig ikke.

Anonymkode: 23dd2...b09

Skrevet

Hva mener du egentlig? Er man snobb om man spiller brettspill eller om man innrømmer å spille brettspill? Uansett definisjonen din så er jeg da ikke snobb, siden jeg hater å spille spill, uavhengig av hvilke😅 Jeg gjør det kun for husfredens skyld så sjeldent som mulig 😅

Skrevet

Detta må være noe av det rareste jeg har lest her inne. 

Anonymkode: f5391...01e

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er vel mer sosialt akseptert å være sosial over brettspill og kortspill enn headsettet. 

Anonymkode: fec61...3b1

For ikkje å snakke om meir sosialt... Det er noko med kroppsspråk og mimikk som òg er viktig i sosialt samspel som forsvinn gjen om ein skjerm og eit headsett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Artige betraktninger. 

Det er jo sånn det er det, ting trendar og dei som byrja går først lei. Men brettspel er då absolutt ikkje slik! Ein har jo alltid spela brettspel og snakka om det i heile mitt liv iallfall, det som har endra seg er jo at skjermane og spela har kome inn i liva våre, som gjer det å spele brettspel ilag til eit litt større ork sidan det aller enklaste for husfreden sin del er å gje alle kvar sin skjerm så ein slepp å bli einige og samhandle om nokon ting. Om du meinar det er snobberi å orke å bli einige om kva spel ein skal spele, kva reglar ein skal følge og faktisk vere saman med folk irl så er det i grunn verst for deg. 

Skrevet

Vi spiller aldri brettspill eller kort. Vi tilhører da de mindre begavede?

Ingen av barna mine synes det er noe, de digger digitale spill med venner!

Anonymkode: 667a4...00b

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

At det var?? Brettspill har da alltid vært noe man holder på med . Store som små.

Og over generasjoner, fra våre oldeforeldre og ned til barna våre, i alle år, i alle ferier. Hva som er snobbete med det vet jeg virkelig ikke. Når man sier "brettspill" så er det til forskjell fra kategorien "kortspill" eller "annet" (Yatzy, Hatt over hatt) hos oss. Vi spiller gamle travere som Kinasjakk, Monopol, Ludo og Den forsvunne diamanten, nyere som Vildkatten og Carcasonne. Burde vi egentlig hele tiden ha tenkt at det øker vår status, altså? Da skal jeg altså passe på å nevne det mye oftere, helst?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har lagt merke til en litt artig greie de siste årene: når noen skal snobbe seg litt ekstra, poengteres det gjerne at man spille BRETTSPILL.  Ser det ofte her inne, og hører litt om det ellers også. Som om brettspill er det nye spesielle som bare de skikkelig velsituerte driver med, og som ikke almuen har greie på 😄 Flere som har lagt merke til dette?

Jeg tenker at du er utrolig rar.

Anonymkode: bf331...525

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Og over generasjoner, fra våre oldeforeldre og ned til barna våre, i alle år, i alle ferier. Hva som er snobbete med det vet jeg virkelig ikke. Når man sier "brettspill" så er det til forskjell fra kategorien "kortspill" eller "annet" (Yatzy, Hatt over hatt) hos oss. Vi spiller gamle travere som Kinasjakk, Monopol, Ludo og Den forsvunne diamanten, nyere som Vildkatten og Carcasonne. Burde vi egentlig hele tiden ha tenkt at det øker vår status, altså? Da skal jeg altså passe på å nevne det mye oftere, helst?

Helst burde vel nevne det i enhver setning. Sånn uavhengig av sammenheng . Kunne vært morsomt å se hvor lang tid det tar før noen kommenterer 😊

Skrevet

Hæ? Brettspill og kortspill har vært og er en del av hva mange gjør innimellom, har selv vokst opp med både sjakk, kinasjakk og stigespill. Endrer seg litt med alderen til ungene hvilke spill, men ellers ingen endring i generasjonene eller etter titler. Skip bo slår an like godt hos både snekkeren og direktøren. Eneste jeg har bitt meg merke i, er att vi fikk mange entusiaster innen sjakk så fort vi fikk en norsk deltaker som vant like mye og ofte som vi en gang gjorde i langrenn. 

Jeg forstår faktisk ikke hva du snakker om 😅

Anonymkode: 3b7ca...b7f

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Helst burde vel nevne det i enhver setning. Sånn uavhengig av sammenheng . Kunne vært morsomt å se hvor lang tid det tar før noen kommenterer 😊

Nå begynte jeg plutselig å lure på kategoriene her også. Hva med kunnskapsspill, Trivial Pursuit og Europa på boks  og sånne - er de statusfremmende eller ikke? Gir brettspill annen/høyere status enn Yatzy?

Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Nå begynte jeg plutselig å lure på kategoriene her også. Hva med kunnskapsspill, Trivial Pursuit og Europa på boks  og sånne - er de statusfremmende eller ikke? Gir brettspill annen/høyere status enn Yatzy?

Jeg tror i grunn at uno trumfer alt jeg da! I tillegg så vil jeg ha 2 is🍦

Skrevet (endret)
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror i grunn at uno trumfer alt jeg da! I tillegg så vil jeg ha 2 is🍦

Jeg vil ha Tetris. Torpederer det alt jeg har bygget opp gjennom åtti runder Monopol?

Tetris og to øl, tenker jeg.

Endret av sug lut
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Brettspill har vi spilt hele livet. Har aldri merket at det var forbeholdt snobbene? 

Anonymkode: ef864...b58

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ha Tetris. Torpederer det alt jeg har bygget opp gjennom åtti runder Monopol?

Definitivt 

Skrevet
sug lut skrev (15 minutter siden):

Vi er så usnobbete at når vi sier "brettspill" så drister vi oss også å inkludere Yatzy, mens vi kaller kortspill for kortspill.

Trivial Pursuit og lignende er også brettspill hos oss.

Jeg gikk for en del år tilbake på quiz-kvelder (mest for å sjekke om det kunne være noen interessante menn der - det var det, men dessverre lykkelig forelsket i sine quiz-damer også ;) ). Hadde en forestilling på forhånd om at det der ville være mest høyt utdannede, men det var det jo (heldigvis) ikke. Blant flere av de beste var det også personer med lite utdanning, eller yrkesutdanning, men som var intelligente, oppegående, med høy interesse for samfunnet og verden og hvordan det fungerer, og flere i tillegg med litt nerdete forhold til ett eller flere interessefelt i tillegg til det brede engasjementet for kunnskap. Er så artig når man får slike dustete fordommer, som jeg tydeligvis hadde da, knust :)

Åh, ja, poenget var egentlig status - inntrykket mitt er at slike kunnskapsspill har lite med status å gjøre, men alt med samfunnsinteresse og oppriktig interesse for andre mennesker og sosialt samkvem å gjøre.

Og Yatzy kan man jo gjøre så hjernedød eller krevende man bare vil, med å bare trille terningene og spille ovenfra og ned i bestemt rekke følge - eller spille fritt, legge inn sannsynlighetsberegning, matematikk både for seg selv og motstanderne ;)

Anonymkode: 23dd2...b09

Skrevet

Dette var merkelig lesning og påstand. Tror ingen deler din oppfatning om at noe helt vanlig som brettspill er snobberi. 

Anonymkode: 97d7b...796

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...