Gå til innhold

Kan man bli tatt i fotoboks uten å vite det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var kanskje akkurat på fartsgrensen...de blinker ganske kraftig?

Anonymkode: c56ea...ce5

Fortsetter under...

Skrevet

Du vet jo når du kjører for fort, ikke sant?

Anonymkode: b19d5...a13

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Var kanskje akkurat på fartsgrensen...de blinker ganske kraftig?

Ikke nødvendigvis. 

jeg lå 6 km over. Merket ikke noe blink

Anonymkode: 8bc07...3f8

Skrevet

De blinker ikke kraftig lenger, boksene er byttet ut. Blir du tatt ser du kun et kort rødt blink, ikke kraftig i det hele tatt.

Skrevet

Vi kjørte forbi en boks som blinket grønt. Mannen speedet opp litt tidlig. Venter på bot. 😖

Anonymkode: 6ba13...61c

Skrevet

Vi bryter vel ikke lover og håper på å ikke bli tatt, som en eller annen søndagskriminell, gjør vi vel?

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi bryter vel ikke lover og håper på å ikke bli tatt, som en eller annen søndagskriminell, gjør vi vel?

Mange gjør faktisk det, meg selv inkludert. I høyere soner ligger jeg gjerne heller litt over enn litt under. Du er muligens en sånn som ligger 5-6 under fartsgrensen, speeder på sletter når det ikke kommer bil i mot, bare for å provosere. Håper du får motorstopp (eller mister busskortet ditt).

Skrevet

Nei du merker ikke alltid det. 
jeg blir «ofte» tatt og det har vært ganske mange ganger at jeg ikke har merket at det har blinket. 

Ps: jeg kjører lovlig fort, på utrykning.  

Anonymkode: d8f2f...e4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi kjørte forbi en boks som blinket grønt. Mannen speedet opp litt tidlig. Venter på bot. 😖

Ikke rødt? Men lyset var tydelig?

Skrevet

Ikke alle bokser blinker. Men seks km/t over grensen er så lite at det ikke er sikkert at det blir registrert som for fort. Er fartsgrensen 90 og de trekker fra feilmargin, samt at at de fleste speedometer også har feilmargin, så er du godt innenfor lovlig grense.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 minutter siden):

Er fartsgrensen 90 og de trekker fra feilmargin

Der er ingen feilmargin i loven.

Loven åpner for at dekk kan avvike fra "perfekt" størrelse med +/- 5%. Det er det avviket som er det du kaller "feilmargin i loven" (ikke vondt ment, det er helt greit at du kaller det det, jeg bare tenker på, det du tenker på som "feilmargin i loven" er egentlig der som følge av at loven tillater dekkavvik).

Skrevet

La oss si du kjørte i 90-sone og at speedometeret ditt viste 96 km/t. Da var reell fart ca. 88-89 km/t. Alle speedometre viser høyere fart enn reell fart. 

Anonymkode: b3ea2...058

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Loven åpner for at dekk kan avvike fra "perfekt" størrelse med +/- 5%. Det er det avviket som er det du kaller "feilmargin i loven" (ikke vondt ment, det er helt greit at du kaller det det, jeg bare tenker på, det du tenker på som "feilmargin i loven" er egentlig der som følge av at loven tillater dekkavvik).

Jeg har ikke skrevet om feilmargin i loven? Jeg snakker om feilmargin på målingen.

Annonse

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet om feilmargin i loven? Jeg snakker om feilmargin på målingen.

Den er så lav at da prater vi om kvantefysikk. Det er snakk om to elektriske tråder som ligger i bakken som måler tiden fra bilen passerte den første tråden til den neste.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Den er så lav at da prater vi om kvantefysikk. Det er snakk om to elektriske tråder som ligger i bakken som måler tiden fra bilen passerte den første tråden til den neste.

Fratrekket er 3 km/t på målinger opptil 100km/t, 3% på fartsgrenser over det. Mulig jeg misforstår deg?

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden):

Fratrekket er 3 km/t på målinger opptil 100km/t, 3% på fartsgrenser over det. Mulig jeg misforstår deg?

Selvfølgelig er det mulig at du misforstår meg. Kanskje er du trett og tar feil, til og med? Det er også mulig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig er det mulig at du misforstår meg. Kanskje er du trett og tar feil, til og med? Det er også mulig.

Alle andre skjønner hva HI mener. 

Politiet trekker ifra litt fart (3 km/t) OG speedometer i biler viser litt for høy fart. 

Anonymkode: 03352...182

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Alle andre skjønner hva HI mener. 

Politiet trekker ifra litt fart (3 km/t) OG speedometer i biler viser litt for høy fart. 

Anonymkode: 03352...182

Sukk... Du fikk altså ikke med deg dette nei.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Når et dekk er 5% større enn "riktig" størrelse så blir også speedometret matet med lavere hastighet. Derfor trekkes det fra litt fart.

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Sukk... Du fikk altså ikke med deg dette nei.

Når et dekk er 5% større enn "riktig" størrelse så blir også speedometret matet med lavere hastighet. Derfor trekkes det fra litt fart.

Så fordi det er en grunn så kan man ikke si det?

De fleste speedometer viser høyere enn faktisk hastighet. Når du blir målt av UP eller fotoboks blir det også slått av litt på farten, for at sjåføren ikke skal straffes grunnløst. Det er til og med slik at desimalene i målingene alltid blir rundet ned til sjåførens fordel, 77,9km/t blir altså satt til 77km/t.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (21 minutter siden):

Når du blir målt av UP eller fotoboks blir det også slått av litt på farten, for at sjåføren ikke skal straffes grunnløst.

NEI! Det er fordi dekk kan ha varierende størrelse, i følge loven. Det er lov å ha dekk som altså viser feil hastighet. Dekk som viser 80 når du kjører i 84 km/timen. Derfor blir det slått av på farten. Fordi loven sier at det er lov å ha dekk som viser feil fart.

Dette var vanskeligere å få deg til å forstå enn jeg trodde.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

NEI! Det er fordi dekk kan ha varierende størrelse, i følge loven. Det er lov å ha dekk som altså viser feil hastighet. Dekk som viser 80 når du kjører i 84 km/timen. Derfor blir det slått av på farten. Fordi loven sier at det er lov å ha dekk som viser feil fart.

Dette var vanskeligere å få deg til å forstå enn jeg trodde.

Men jeg har da ikke argumentert mot årsakene, jeg har argumentert for at det finnes en feilmargin🤦🏼‍♀️

Og for riktig å flisespikke da, som du ser ut til å like, så finnes det ingen dekk som viser farten😏

Endret av Den perfekte mor, påan igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...