Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #26 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Trodde nødhjelp skulle komme innen 1-2 dager jeg,menn kanskje litt annerledes nå i julen. Så godt å høre at dere fikk hjelp Jeg var så heldig å få matkasse med julemat idag så akkurat det er gått i orden. Men mangler forsatt gave til barnet mitt. Men kan kanskje bruke pengene jeg har nå på gave også søke nødhjelp. De kommer kanskje etter jul men trenger de jo absolutt da også. Anonymkode: 4e842...8e0 Hvor gammel er sønnen din? Anonymkode: ef2fd...5c9
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #27 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er sønnen din? Anonymkode: ef2fd...5c9 11 år. Anonymkode: 4e842...8e0
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #28 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 11 år. Anonymkode: 4e842...8e0 Hvor bor dere?❤ har en del merkeklær i han sin str. I tillegg kan jeg forsøke å få til gave til han ❤ Anonymkode: ef2fd...5c9
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #29 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor bor dere?❤ har en del merkeklær i han sin str. I tillegg kan jeg forsøke å få til gave til han ❤ Anonymkode: ef2fd...5c9 Vi bor nå i Bergen. Anonymkode: 4e842...8e0
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #30 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi bor nå i Bergen. Anonymkode: 4e842...8e0 Åja det var et stykke unna Oslo❤ Anonymkode: ef2fd...5c9
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #31 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Åja det var et stykke unna Oslo❤ Anonymkode: ef2fd...5c9 Takk for omtanken uansett Anonymkode: 4e842...8e0
Rosebaby76 Skrevet 21. januar 2022 #32 Skrevet 21. januar 2022 Ja, nå i januar 22 har jeg 3 utbetalinger av aap.. 3. jan, 17.jan og så selvfølgelig 31.jan , typisk..dvs at i feb har jeg hele 600kr over grensen selv om den er økt og jeg mister bostøtte på vel 3000kr i feb... det er ikke greit at de gjør sånn. Bør endres på etter min mening.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #33 Skrevet 22. januar 2022 Rosebaby76 skrev (9 timer siden): Ja, nå i januar 22 har jeg 3 utbetalinger av aap.. 3. jan, 17.jan og så selvfølgelig 31.jan , typisk..dvs at i feb har jeg hele 600kr over grensen selv om den er økt og jeg mister bostøtte på vel 3000kr i feb... det er ikke greit at de gjør sånn. Bør endres på etter min mening. Her er også bostøtten på 3000 kr så jo en del penger det er snakk om. Å i disse tider er det ikke bare bostøtte en mister men også 1500 kr ekstra til strøm. Så her er det 4500 kr mindre. Anonymkode: 4e842...8e0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #34 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 19.12.2021 den 16.19): Jeg er ganske sikker på at det er dette HI opplever. Det er en helt håpløs ordning, og de som jobber med f.eks. sosialkontor, økonomisk rådgivning, økonomiske verger, gjeldsrådgivere m.fl. har påpekt det i årevis, for denne ordningen skaper gjeldsofre. Hadde folk på stønad fått utbetalt stønad en gang i måneden, slik det var før div. reformer, da ville man hatt forutsigbarhet i økonomien. Problemet når HI trolig har hatt tre utbetalinger i november, det er at hun på papiret tilsynelatende har hatt flere tusen "over grensen" i november, som hun da i teorien da liksom skulle ha spart. Problemet er at uansett hvordan man snur og vender på det, så får man to utbetalinger pr månedsutgifter. Den første utbetalingen HI fikk i november gikk mest trolig til husleie, den andre til mat, den tredje til husleie desember. Første utbetaling i desember går da til mat hele desember, og siste utbetaling i desember går til husleie. Ergo, i praksis har de som går på aap ikke reelt mer å rutte med disse månedene. For selv om man på papiret har "to ekstra utbetalinger pr år", så vil som regel disse gå bort i første/siste husleier i året, eller fordi datoene for utbetaling hele tiden endrer seg gjennom året, så går den ene gjerne til å ikke bli altfor sen å betale en husleie. Og problemene bare forskyver seg. For HI og andre på aap betyr dette at de alltid måneden etter "tre utbetalinger på en måned" (som regel to ganger i året), så vil de få kutt i hele eller deler av bostøtte og ev. sosialstønad. Og det uten at de faktisk har mer å rutte med. Dermed kommer de skjevt ut økonomisk, og kommer stadig mer i minus. Jeg har sittet sammen med ledere i kommunen og satt opp dette i detalj, måned for måned for slike brukere, vist hvordan disse "ekstra utbetalingene" ikke er reelt mer penger inn, og hvordan dette skaper stadig flere gjeldsoffer, og også faktisk gjør mange langt sykere, helt unødvendig, for det er som regel ikke personer som roter til egen økonomi dette gjelder, men personer som har så lite å gå på i utgangspunktet at de må forholde seg til virkeligheten, men uansett blir slått tilbake flere ganger i året. For det er jo ikke bare disse to såkalt ekstra utbetalingene det gjelder, man kan også miste bostøtte en måned på sommeren etter at man har fått lavere skatt i juni. Når jeg har satt opp slike regnskap og vist realiteten, da innrømmer alle som ser dem at ja, de er helt enige, dette er et stort problem, de ser det også i sine statistikker, langt flere er blitt gjeldsoffer helt uten å ha vært uansvarlig med penger på noen måte. Ordningen er teoretisk mulig å greie seg på for de som får lave satser aap-stønad utbetalt, men det forutsetter faktisk at man har penger i banken når man går over på aap som tilsvarer minst beløpet av disse to "ekstrautbetalinger" samt beløpet av redusert skatt i juni og desember. Helst bør man i tillegg ha en buffer til uforutsette utgifter nok for tre år (siden de på de laveste satsene sjelden har muligheter til å spare noe som helst) man går på aap. Men de som får laveste satser er som regel også de som fra før har hatt lavere lønninger slik at de har hatt minimale muligheter til å spare på forhånd, og de fleste av dem har også hatt større utgifter pga. sykdom/skade som har spist opp det lille overskuddet de tidligere kanskje hadde da de var i jobb. Jeg vet det er varslet oppover i systemene, både byråkratiet og politiske partier, men det at denne ordningen fungerer så elendig er de ikke villige til å gjøre noe med. De kunne løst de største problemene med et pennestrøk som ga folk på slike stønader utbetaling én gang i måneden, basert på antall dager i måneden, slik det var tidligere. Da ville alle hatt en forutsigbarhet, både på hvor stor inntekten var pr. måned (og de små forskjellene fra måned til måned som da også skjer er såpass små at de er håndterlige), og på utbetalingsdato, slik at man kunne ha kontroll over økonomien. Slik det er nå forskyves det hele tiden og det gir sterke tilbakeslag minst tre ganger i året, noe disse med lavest inntekt ikke kommer seg opp igjen fra mellom hver gang. Og politikerne bryr seg ikke, for en eller annen byråkrat og økonom som ikke forstår hvordan systemet fungerer i praksis og i virkeligheten, har overbevist dem om at det er bedre. Men alle som jobber med disse brukerne har sett det motsatte, og meldt fra i årevis. Merkelig nok blir dette ikke tatt opp i media og saken blir fortiet av alt av politikere. Dette er politikerpåført unødvendig gjeldsoffer og offer for unødvendig fattigdom! Hi, beklager om dette ble negativ lesning. Om ikke annet så vet du at du ikke er alene om det. Jeg er enig i det en annen så kort og konsist skrev, at måten å gjøre dette på er å bruke de pengene du har igjen nå på en fornuftig måte, kjøp en fornuftig gave til barnet ditt, og så søker du nødhjelp etterpå. Kanskje du også kan sjekke med nærmeste Frelsesarmeen eller andre som gir litt støtte til jul, kanskje er du heldig å få litt ekstra mat der, eller et gavekort. Etter nyttår, sjekk også alle utbetalingsdatoene for 2022, for da kan du i det minste vite når dette skjer neste gang. For måneden etter du på papiret har fått en "ekstra" tredje utbetaling, da vil bostøtten enten bli redusert eller ikke bli utbetalt. Når du kontakter sosialkontoret så kan det være du også kan argumentere om at nå som bostøtten egentlig er økt, så går du også glipp av denne ekstrastøtten, selv om du i realiteten har mindre å rutte med. Verdt et forsøk. Fokuser alt du kan på å bli frisk, så slipper du forhåpentligvis ut av systemet. Skulle du ende med uføretrygd så utbetales i hvert fall den en gang i måneden, så da slipper man i det minste den usikkerheten man lever med på aap økonomisk, hvis man er så uheldig å ikke komme seg ut i jobb igjen. Anonymkode: 39bd4...13b For ett saklig og godt innlegg, det her er problemstillinger jeg ikke har tenkt på. Godt å se at noen tar seg tid til å forklare, kjenner jeg blir forbanna på vegne av de som rammes. Nav har en egen måte å beregne, jeg jobber med regnskap og har fylt ut en del av kompensasjonsordningene, her avviker nav fra alle andre beregningsmetoder. Hvis jeg søker kompensasjon for en kunde for juli, denne blir utbetalt i desember, så mister kunden inntektssikring i desember. Bare for å illustrere hvor rart det slår ut innimellom. Alle andre benytter perioder for opptjening eller pådratt, mens nav benytter kontantprinsippet. Det slår uheldig ut for en del når utbetalingen styrer, ikke perioden den skal dekke for. Anonymkode: f3d16...87e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #35 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 19.12.2021 den 16.19): Problemet når HI trolig har hatt tre utbetalinger i november, det er at hun på papiret tilsynelatende har hatt flere tusen "over grensen" i november, som hun da i teorien da liksom skulle ha spart. Problemet er at uansett hvordan man snur og vender på det, så får man to utbetalinger pr månedsutgifter. Den første utbetalingen HI fikk i november gikk mest trolig til husleie, den andre til mat, den tredje til husleie desember. Første utbetaling i desember går da til mat hele desember, og siste utbetaling i desember går til husleie. Ergo, i praksis har de som går på aap ikke reelt mer å rutte med disse månedene. For selv om man på papiret har "to ekstra utbetalinger pr år", så vil som regel disse gå bort i første/siste husleier i året, eller fordi datoene for utbetaling hele tiden endrer seg gjennom året, så går den ene gjerne til å ikke bli altfor sen å betale en husleie. Og problemene bare forskyver seg. For HI og andre på aap betyr dette at de alltid måneden etter "tre utbetalinger på en måned" (som regel to ganger i året), så vil de få kutt i hele eller deler av bostøtte og ev. sosialstønad. Og det uten at de faktisk har mer å rutte med. Dermed kommer de skjevt ut økonomisk, og kommer stadig mer i minus. Anonymkode: 39bd4...13b Du er jo ikke helt på nett her da. For å bruke ditt system, men bare starte noen måneder før, nemlig fra forrige måned det var tre utbetalinger: Juli: Utbet. 1: Husleie juli, 2: mat, 3: husleie august August: 1: mat august, 2: husleie september september og oktober går som august, så når man kommer til november så er husleia betalt av utbetaling 2 i oktober. November blir dermed slik: utbet 1: mat, utbet. 2: ? Utbet. 3: husleie desember. Uansett hvordan du vrir tallene, så har de som går på aap eller dagpenger fått en utbetaling mer 2 måneder i året. Jeg har gått på aap selv, og vet at det ikke er lett å legge merke til det, for man lever på et vis i 14. dagersperioder og ikke i månedsperioder som med vanlig lønn, men tallene viser at man i 2 måneder i året får mer enn i de andre. Regnestykket du setter opp fungerer for den første gangen man opplever dette, og man gjør det du skisserer og bruker utbetaling tre til å ligge på forskudd med neste måneds husleie, men om man fortsetter det systemet du lager, så viser det jo det stikk motsatte av det du mener at det gjør. Anonymkode: b374f...4f1
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #36 Skrevet 22. januar 2022 Rosebaby76 skrev (12 timer siden): Ja, nå i januar 22 har jeg 3 utbetalinger av aap.. 3. jan, 17.jan og så selvfølgelig 31.jan , typisk..dvs at i feb har jeg hele 600kr over grensen selv om den er økt og jeg mister bostøtte på vel 3000kr i feb... det er ikke greit at de gjør sånn. Bør endres på etter min mening. Du må være klar over at grensen for bostøtte har endret seg etter de høye strømregningen vi får. Flere kan søke, og inntektektsgrunnlaget for bostøtte er ikke så lav nå. Jeg fikk 1750 i bostøtte + 1500 kr ekstra for strøm. Søk bostøtte, du kan ha krav på mer enn du selv er klar over. Anonymkode: 86a05...989
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #37 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Du må være klar over at grensen for bostøtte har endret seg etter de høye strømregningen vi får. Flere kan søke, og inntektektsgrunnlaget for bostøtte er ikke så lav nå. Jeg fikk 1750 i bostøtte + 1500 kr ekstra for strøm. Søk bostøtte, du kan ha krav på mer enn du selv er klar over. Anonymkode: 86a05...989 Det går automatisk så det hjelper ikke å søke. De med AAP mister forsatt bostøtte de månendene det er tre utbetalinger. Anonymkode: 4e842...8e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå