Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Det står jeg kan ta inntil fire i døgnet fra legen. Nå tok jeg en for en time siden men har fortsatt smerter. Kan jeg ta en til nå? Leser på nett at man skal ta en pille og ha fire til seks timer mellom hver pille. Skikkelig uvant med å ta smertestillende. Føles dumt å ringe legevakten. Jeg har brudd i armen og hatt skulder ut av ledd. Hvis det er relevant info. Anonymkode: a662b...abd
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Hva står det på boksen? Når jeg har fått det står det 1-2 piller inntil 4 ganger i døgnet. Dersom det står 1-2 piller kan du godt ta en til, står det kun en bør du vente minst 4 timer mellom hver pille Anonymkode: 41eee...da7
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 På min siste runde med smerter tok jeg 1-2 tabletter inntil 4 ggr i døgnet. Anonymkode: 44592...b90
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Det står fra legen en pille inntil fire ganger i døgnet. Pakningsvedlegget sier én ev. to. På nett står det samme men så leste jeg også at man ikke skal ta mer enn én av gangen, leverskade osv. Så da ble jeg reddhare. 🙄 Anonymkode: a662b...abd
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 Nå skal du antageligvis ikke høre på oss anonyme på nett når det gjelder medisiner. Men når det er sagt, så var jeg også sånn at jeg gjerne tok lavest mulig dose og ventet lengst mulig når jeg skulle ta smertestillende. Helt til en farmasøyt sa til meg at det var helt feil måte å gjøre det på. I alle fall så lenge man ikke har en medisinsk årsak til å ikke gjøre det. Ta alltid full dose og ta med en gang du kjenner smertene begynner. Ikke vent og håp at det skal gå over. Alt innenfor maks anbefalt dagsdose og minimum anbefalt tid mellom dosene. Det satt langt inne for meg å gjøre det, men jeg lært fort at 2 tabletter i en jafs, virker mange ganger bedre enn 1 tablett. Damen jeg snakket med forklarte det med at dersom man venter for lenge, setter smerten seg ofte bedre, og tar man bare 1 tablett er dosen for liten til å ta hele smerten. Har du en leverskade eller en annen årsak som gjør at du bare skal ta en, så er det noe helt annet, selvfølgelig. Anonymkode: 2a1bd...f81
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Det kan også hende at du ikke har effekt av PF, at du har en CYP2D6 feil som gjør at du ikke omdanner kodein. Du bør følge legens ordinasjon, ring eventuelt 116117 og be om råd. Anonymkode: 26ad0...d22
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Ved sterke smerter tar jeg 2 tabletter og lar det ikke gå mer enn 4 timer mellom. Men siden du ikke er vant til å bruke dem, burde du rådføre deg med lege/legevakt. Anonymkode: f11d9...ea5
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 Hva er det verste som kan skje? Slag? Anonymkode: aa561...9ba
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 Ringte legevakten. Jeg kunne fint ta to innimellom eller med tettere intervall. Tenkte legge meg snart så da har jeg god effekt hele natta tenker jeg. Pillene virker godt altså. Det er bok bare litt ekstra vondt nå så kort tid etter uhellet. Takk for svar. Vet jeg ikke skal ta slike råd på nett altså, jeg kviet meg bare for å ringe å spørre om noe så «enkelt» Anonymkode: a662b...abd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå