Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Tror ikke vi har pleid det. Nå står det i foten, må jeg ta det ut igjen og sage det av? Anonymkode: ccfd7...a10
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Aldri gjort. Kun hogget det til hvis stammen er for tykk. Anonymkode: 0a4cf...7da
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Det har vi aldri gjort. Vi har ikke edelgranen i vann, heller. Tar den inn lillejulaften og den slipper som regel ikke en nål før vi kaster den ut trettendedag jul. Anonymkode: e8cfe...01c
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Tror ikke vi har pleid det. Nå står det i foten, må jeg ta det ut igjen og sage det av? Anonymkode: ccfd7...a10 Jeg gjorde det ikke i fjor og treet døde mye, mye tidligere enn vanlig. Så jeg hadde tatt det ut og saget det av. Anonymkode: 6830d...037
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 Kommer an på hvor lenge det er siden juletreet ble «høstet» eller hva det nå kalles. Vi kjøper nyhogd av lokal bonde, og sager ikke av. Men hvis man kjøper på plantasjen el.l. kan det være lenge siden treet ble hugget, og stammen tørker inn og mister mye av evnen til å suge opp vann. Anonymkode: c3f5c...d67
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Kommer an på hvor lenge det er siden juletreet ble «høstet» eller hva det nå kalles. Vi kjøper nyhogd av lokal bonde, og sager ikke av. Men hvis man kjøper på plantasjen el.l. kan det være lenge siden treet ble hugget, og stammen tørker inn og mister mye av evnen til å suge opp vann. Anonymkode: c3f5c...d67 Var akkurat det jeg skulle til å si Enig med denne Anonymkode: 4bf58...7bb
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Det er lurt, hvertfall om ikke det er veldig nylig hogd. Da suger treet bedre vann og holder seg bedre lengre, altså det mister mindre nåler enn om du ikke gjør. Men det går greit uten, men kan være lurt siden det ofte er en liten stund siden de fleste trær har blittuttet ned (selv utsalgsboder fra lokale bønder har trea blitt hugget en stund i forveien. Er jo begrensa hvor mange trær de kankutte og frakte på samme tid som de også skal stå der og selge) Anonymkode: 9af5c...182
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 Du må ikke noe som helst, men er treet hogd i oktober, så har det lite evne til å sige til seg vann uten at du sager av litt av stammen. Det kommer an på hvor du har kjøpt det. Anonymkode: cf3b1...a88
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 Du må ikke, men skal treet så uten å drysse lengst mulig er det lurt. Det blir liksom en hinne over der det er kuttet, av kvae og sånt, som gjør at det ikke tar til seg vann så godt når det er en stund siden det ble hugget. Anonymkode: e2f63...8d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå