Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Baby 3 uker. Urolig fra 21-02 hver kveld. Vi bruker å vekke henne kl 21 for mat og fordi hun da har sovet mye. Gråter ikke, men makker og kaver. Spiser, raper, gulper, promper, spiser, raper, gulper osv. Er tydelig trøtt, men klarer ikke falle til ro. Sover tungt hele dagen. Bør jeg vekke henne på dagen for å prøve å snu dette, eller skal jeg bare la det gå? Bør man i det hele tatt vekke baby? Anonymkode: a9d8d...c01
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Så lenge hun sover så har jeg ville latt henne sove. Anonymkode: 8da3b...c87
Pobie Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Jeg ville vekket annenhver time på dagtid for mat og håpe at hun er våken en halvtimes tid. Hvis hun spiser bra i løpet av dagen kan du bare la henne sove om kvelden og la henne våkne av seg selv senere på natten.
Superdolly Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Siden hun er bare tre uker ville jeg latt henne sove når hun sover, og gitt henne mat når hun selv våkner.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 Bare la henne sove på natta, så lenge hun legger fint på seg. Anonymkode: 905f0...98c
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Det er helt unødvendig å vekke en så liten baby på dag og natt, så lenge hun følger vekstkurven sin. Det beste er å la de styre det selv. Anonymkode: fcc7c...c57
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Jeg hadde latt henne styre det selv. Ikke vekket henne. Ihvertfall så lenge hun legger godt på seg. Anonymkode: 91f44...39b
the amazing spidermamma Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 Babyer lærer seg ikke forskjell på dag og natt før de er rundt 3 mnd. Da begynner de å produsere et hormon som heter melatonin, som er det som gjør at vi blir trøtte om kvelden og får en mer "normal" døgnrytme. Så innstill dere på å la babyen sove når hun trenger det, og så innfører dere soverutiner etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 La baby sove! De våkner når de er sultne. Anonymkode: 3bd37...615
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Skrevet 18. desember 2021 Man skal ikke vekke baby så sant den legger på seg tilfredsstillende. Å vekke et spedbarn annenhver time er helt horribelt! Hjernen utvikles mens babyer sover og de skal forstyrres minst mulig. Jeg har alltid babyene mine styre døgnrytmen sin 100 %, og de har snart kommet seg inn i en god rytme på egenhånd. Anonymkode: ed7fd...cdd
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #11 Skrevet 18. desember 2021 Høres normalt ut det du beskriver. Jeg ville ikke vekket, bare latt henne sove, hvis dere ikke har fått beskjed av hs om å vekke for mat. Det er slitsomt mens det pågår, men de finner døgnrytmen selv etter hvert. Hilsen firebarnsmamma Anonymkode: c7675...436
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. desember 2021 #12 Skrevet 18. desember 2021 Med mindre helsesykepleier har rådet deg til å vekke ville jeg latt det være❤️
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #13 Skrevet 18. desember 2021 Når hun åpenbart har snudd døgnet litt så ville jeg forsøkt å lagt opp dagen litt bedre ned faste sove/spisetider. Men de skal jo sove mye også da. Erfaringsmessig så har ingen av mine sovnet for natta og duppen før leggetid oversteg en time. Varmt bad og amme og kos i dunkelt rom rundt ni/ti og da kunne de sove til fem/seks. Alle var normalvektige da. Helsestasjonen sa de ikke trengte å vekkes for mat om natta. Anonymkode: 9e944...8b3
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #14 Skrevet 18. desember 2021 Jeg vekket aldri mine unger, våknet de fikk de mat, men ikke noe mer. Yngste sov fra tolv tilv ni hver natt fra første natt, gått opp i vekt som hun skal og alt har vært fint. Helt motsatt fra sin storesøster som mente at natten startet fem om morran, før det så var det alt for mye gøy som skjedde til at hun kunne sove (altså se på en stuptrøttmamma. Hun sov igrunn ingenting, var konstant blid og fornøyd. ) Anonymkode: 4c4a4...689
Pobie Skrevet 18. desember 2021 #15 Skrevet 18. desember 2021 Enig i at man ikke vekker en så liten baby til vanlig, og med mine to første vekket jeg ikke. Min tredje baby sov hele dagen og våknet hver tredje til fjerde time, men hele natten lang var han våken hver halvtime til halvannen time til han var 8 uker gammel. Med to andre små barn var det bare såvidt jeg fungerte, så jeg prøvde å vekke han mer på dagtid. Når de har snudd døgnet helt må man kunne hjelpe dem til å snu det tilbake igjen, mor trenger også søvn for å kunne fungere og unngå depresjon.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #16 Skrevet 18. desember 2021 Pobie skrev (48 minutter siden): Enig i at man ikke vekker en så liten baby til vanlig, og med mine to første vekket jeg ikke. Min tredje baby sov hele dagen og våknet hver tredje til fjerde time, men hele natten lang var han våken hver halvtime til halvannen time til han var 8 uker gammel. Med to andre små barn var det bare såvidt jeg fungerte, så jeg prøvde å vekke han mer på dagtid. Når de har snudd døgnet helt må man kunne hjelpe dem til å snu det tilbake igjen, mor trenger også søvn for å kunne fungere og unngå depresjon. Man snur ikke et tre uker gammelt spedbarn! Ærlig talt, når man velger å få flere barn må man regne med unntakstilstand de første ukene og månedene! Anonymkode: ed7fd...cdd
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #17 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Baby 3 uker. Urolig fra 21-02 hver kveld. Vi bruker å vekke henne kl 21 for mat og fordi hun da har sovet mye. Gråter ikke, men makker og kaver. Spiser, raper, gulper, promper, spiser, raper, gulper osv. Er tydelig trøtt, men klarer ikke falle til ro. Sover tungt hele dagen. Bør jeg vekke henne på dagen for å prøve å snu dette, eller skal jeg bare la det gå? Bør man i det hele tatt vekke baby? Anonymkode: a9d8d...c01 3 uker?? Du vekker aldri en baby. Gi baby mat når det er sultent. Anonymkode: aadb8...9a2
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 Hvorfor vekker du henne for å spise? Er hun undervektig eller har noen sykdommer som gjør at hun må vekkes? Hun er tre uker, og selv om det finnes sovebabyer med ganske perfekt døgnrytme allerede i den alderen, så er det mer unntaket enn regelen. Hvordan skal hun finne god søvnrytme viss hun blir vant med å bli vekket når hun egentlig skal sove? La henne sove når hun sover og gi mat når hun er våken. Anonymkode: 8a513...ca6
Pobie Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Man snur ikke et tre uker gammelt spedbarn! Ærlig talt, når man velger å få flere barn må man regne med unntakstilstand de første ukene og månedene! Anonymkode: ed7fd...cdd Man kan selvfølgelig begynne å hjelpe dem å snu døgnet. Ja, det er unntakstilstand, men man trenger da ikke oppmuntre til at babyen skal sove hele dagen og være oppe hele natten, spesielt ikke når man har andre små barn. Det er jo faktisk anbefalt at man skal oppføre seg annerledes på dagtid enn natten, nettopp for å hjelpe dem å snu døgnet. F eks la dem sove på lyst rom om dagen og mørkt rom om natten. Mating på dagen skal skje på lyst rom og man skal prate med babyen og oppmuntre den til å holde seg våken, mating på natten skal foregå med minimalt lys og minimal stimuli slik at de sovner igjen. Dette er helt grunnleggende.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 Kom på noe: sørg for masse dagslys på dagtid. La henne sove ved vinduet. Dagslys er gunstig for døgnrytmen. Anonymkode: c7675...436
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #21 Skrevet 19. desember 2021 Pobie skrev (7 timer siden): Man kan selvfølgelig begynne å hjelpe dem å snu døgnet. Ja, det er unntakstilstand, men man trenger da ikke oppmuntre til at babyen skal sove hele dagen og være oppe hele natten, spesielt ikke når man har andre små barn. Det er jo faktisk anbefalt at man skal oppføre seg annerledes på dagtid enn natten, nettopp for å hjelpe dem å snu døgnet. F eks la dem sove på lyst rom om dagen og mørkt rom om natten. Mating på dagen skal skje på lyst rom og man skal prate med babyen og oppmuntre den til å holde seg våken, mating på natten skal foregå med minimalt lys og minimal stimuli slik at de sovner igjen. Dette er helt grunnleggende. Ja, det er grunnleggende. Like grunnleggende som at man ikke vekker en sovende baby. Anonymkode: ed7fd...cdd
Pobie Skrevet 19. desember 2021 #22 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Ja, det er grunnleggende. Like grunnleggende som at man ikke vekker en sovende baby. Anonymkode: ed7fd...cdd Men man vekker ofte sovende babyer, av diverse grunner. F eks for at de skal få i seg mat, for å hjelpe dem å snu døgnet, for å få dem inn i en rutine, fordi man skal forlate huset og vil babyen skal ha mat før man putter den i bilen, osv. Det er virkelig ikke skadelig å vekke en baby for å legge den på puppen altså. Hvis den trenger søvn, sovner den jo bare igjen. Av erfaring kan jeg si at det er ikke mulig å vekke en baby som ikke vil våkne.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #23 Skrevet 19. desember 2021 Pobie skrev (14 minutter siden): Men man vekker ofte sovende babyer, av diverse grunner. F eks for at de skal få i seg mat, for å hjelpe dem å snu døgnet, for å få dem inn i en rutine, fordi man skal forlate huset og vil babyen skal ha mat før man putter den i bilen, osv. Det er virkelig ikke skadelig å vekke en baby for å legge den på puppen altså. Hvis den trenger søvn, sovner den jo bare igjen. Av erfaring kan jeg si at det er ikke mulig å vekke en baby som ikke vil våkne. Nei. Man vekker ikke spedbarn for noen av de grunnene du nevner, bortsett fra for mating om de ikke legger på seg nok. De fleste babyer skaper sin helt egen rutine etter hvert, og det er ren ondskap å plage en sovende baby for at det skal passe med de voksnes ønsker og rutiner. Men om jeg ikke husker helt feil så snakker du varmt om Ferbers metode, så man bør virkelig ikke ta mot babyråd fra deg. Anonymkode: ed7fd...cdd
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #24 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Nei. Man vekker ikke spedbarn for noen av de grunnene du nevner, bortsett fra for mating om de ikke legger på seg nok. De fleste babyer skaper sin helt egen rutine etter hvert, og det er ren ondskap å plage en sovende baby for at det skal passe med de voksnes ønsker og rutiner. Men om jeg ikke husker helt feil så snakker du varmt om Ferbers metode, så man bør virkelig ikke ta mot babyråd fra deg. Anonymkode: ed7fd...cdd Jo, noen ganger må man faktisk vekke babyen. Man kan for eksempel ikke la vær å hente storesøsken i barnehagen fordi babyen tilfeldigvis sover. Jeg har en baby som bare vil sove i fanget, men jeg har bare ikke mulighet til å sitte stille hele dagen. Så da vekkes baby når jeg må reise meg. Livet er ikke alltid ideelt, men det går stort sett bra likevel. Til HI: Det er helt normalt at babyer er veldig urolige om kvelden og bare vil amme og amme. Anonymkode: 796f5...7df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå