gale damen Skrevet 17. desember 2021 #26 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Hun klarer det. Men setter seg å spille Minecraft på skolepc, når jeg ga ho beskjed om å jobbe på pc. Når jeg ber ho om å begynne med matta, så har ho heller satt seg på tlf (den fjerna jeg). Ho har gjort en del, men ikke alt. Sittet sammen ho og hjulpet ho med en del. Men brått hadde ho vondt i hodet og nekter plent å gjøre mer. Hun har heller ikke sendt dokumentasjon til skolen på hva ho har gjort. Jeg orker ikke mer krangling nå. Blir det hjemmeskole etter ferien og jeg må stå med hjemmeskole igjen, så ender jeg nok opp som innlagt på sykehuset igjen. For å si det sånn så er det mer krevende med en dag hjemmeskole med ho, enn en arbeidsdag. Det er jo en grunn til at jeg går på AAP. Alternativet er å la ho styre selv og måtte forklare for lærerne hvorfor ikke ho har gjort alt ho skal. Jeg slet veldig med hjemmeskole sist også, som var forløperen til at jeg ble såpass syk at jeg ble innlagt på sykehuset i flere mnd. Jeg er så og si nesten helt frisk nå, men hjemmeskole med 5 klassingen blir en for stor belastning. Anonymkode: 62464...c08 Men dette er jo et dårlig oppdratt- problem, ikke et hjemmeskoleproblem. Hun er ti år. Send en mail til lærer og forklar problemet, så kan ungen selv svare for seg.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #27 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk for fine forslag og ord.❤ Jeg får ta tak i det, om det skulle bli mer hjemmeskole etter jul. Og gjøre det vi får gjort og fokusere på en hyggelig jul. Bare 1, 5 dag igjen med hjemmeskole. Jeg er heldigvis ikke langt nede. Bortsett for at jeg er frustrert over meg selv, fordi jeg ikke mestret det bedre. Jeg har jo tross alt jobbet med barn og mestret det ganske bra. Men jeg og dattera mi kræsjer nok litt. Hjalp en jevnaldrende venninne med lekser en gang og det gikk lekende lett. Jeg sliter med at jeg ikke tåler for stor stressbelastning over tid. Det er en lang historie, som jeg ikke orker å utdype her. Denne posten skulle jo ikke handle om meg😊 5 klassingene har godt av å være på både skolen, fritidsaktiviteter og med venninner. Da harmonisere vi og har det mye mer hyggelig sammen, når vi er sammen. Anonymkode: 62464...c08 Det er ikke helt uvanlig det der. Jeg jobber i skolen, er dyktig i jobben min og får mye ros både fra kolleger og foreldre. Men du skulle sett oss hjemme når spesielt eldstedatter skal gjøre lekser og enda verre om hun trenger hjelp til noe som er litt krevende. Første gang jeg fortalte det til kollegene mine, trodde de meg ikke. Vi har god kjemi ellers og et godt mor og datter forhold, men ikke når det gjelder skolearbeid. Da er det et eller annet som skjærer seg. Så det må far ta seg av, eller en tante som bor rett i nabolaget stiller opp om far ikke er hjemme. Anonymkode: 2baf1...49e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #28 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Du må ta kontakt med kontaktlærer / hjemmeskoleteamet i klassen og være ærlig på at dette klarer du ikke å følge opp og at barnet nekter å gjøre noe annet enn å spille minecraft, så du trenger hjelp. Da kan de velge mellom at barnet ikke gjør noe, at folk fra teamet jobber sammen med barnet digitalt eller at det lages et omsorgstilbud hvor barnet kommer på skolen og får hjelp av en miljøarbeider eller ledig lærer. Du er sikkert ikke den eneste av foreldrene som trenger litt ekstra støtte fra skolen. Anonymkode: 2baf1...49e Tusen takk for tips. Nå er det bare 1,5 dag igjen, men blir det videre hjemmeskole, så skal jeg ta kontakt med skolen. Anonymkode: 62464...c08
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #29 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke helt uvanlig det der. Jeg jobber i skolen, er dyktig i jobben min og får mye ros både fra kolleger og foreldre. Men du skulle sett oss hjemme når spesielt eldstedatter skal gjøre lekser og enda verre om hun trenger hjelp til noe som er litt krevende. Første gang jeg fortalte det til kollegene mine, trodde de meg ikke. Vi har god kjemi ellers og et godt mor og datter forhold, men ikke når det gjelder skolearbeid. Da er det et eller annet som skjærer seg. Så det må far ta seg av, eller en tante som bor rett i nabolaget stiller opp om far ikke er hjemme. Anonymkode: 2baf1...49e Takk, litt deilig å høre at det bare er meg som har litt utfordringer med å være leksehjelp til egne barn. Tror ho oppfører seg ganske eksemplarisk på skolen. Her har ho av og til ringt familiemedlem for veiledning. Jeg har holdt ut 30-60 min med litt krangling og veiledning med leksehjelp. Men når det blir mange timer og vi fortsatt ikke er i mål, så kastet jeg i håndkle. Anonymkode: 62464...c08
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #30 Skrevet 17. desember 2021 Da må du nesten la henne ta litt ansvar selv. Skjønner at du blir sliten av å krangle med ei jente på 10 år. Har også ei jente på samme alder. Tror kanskje alderen her har mer å si enn hjemmeskole. Hun er i en alder hvor hun fint kan sette seg ned å gjøre dette selv alene. Gi henne klar beskjed om hva du forventer av henne, og så går du faktisk ut. Eller holder deg på avstand. Mulig noen start vansker. Men om oppgaver ikke blir gjort er det jo henne det går på , og ikke deg. Hun har jo tross alt undervisning over nett. Ta gjerne kontakt med læreren og forklar situasjonen. Dette vil hun faktisk vokse på i lengden og bli mer selvstendig. Og ikke bruke det som en grunn til å krangle med deg. Anonymkode: c9154...794
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #31 Skrevet 17. desember 2021 Og et av forslagene om at hun kan få tilbud på skolen var også et godt råd. Vet at mange skoler har tilbud til enkelte elever som en eller annen grunn ikke kan ha hjemmeskole. Anonymkode: c9154...794
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #32 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Da må du nesten la henne ta litt ansvar selv. Skjønner at du blir sliten av å krangle med ei jente på 10 år. Har også ei jente på samme alder. Tror kanskje alderen her har mer å si enn hjemmeskole. Hun er i en alder hvor hun fint kan sette seg ned å gjøre dette selv alene. Gi henne klar beskjed om hva du forventer av henne, og så går du faktisk ut. Eller holder deg på avstand. Mulig noen start vansker. Men om oppgaver ikke blir gjort er det jo henne det går på , og ikke deg. Hun har jo tross alt undervisning over nett. Ta gjerne kontakt med læreren og forklar situasjonen. Dette vil hun faktisk vokse på i lengden og bli mer selvstendig. Og ikke bruke det som en grunn til å krangle med deg. Anonymkode: c9154...794 Jeg er enig med deg. De første 2-3 timene ga jeg henne en startinstruks og hun var pålogget med skolen og fått tilsendt ukeplan. Hadde også gått igjennom med henne hva hun skulle gjøre, for jeg lot henne arbeide alene. Når jeg kom tilbake hadde hun gjort halvparten av en av mange oppgaver og satt seg til å spille Minecraft. Så hjalp jeg henne aktivit ferdig med den og så gjorde hun noen nettoppgaver alene. Når hun skulle begynne med skriftlig matte, så gadd hun ikke mer. Fortsatt ikke fått tilbake tlf sin. Krangler ikke mer om skolearbeid så sent. Anonymkode: 62464...c08
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #33 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Og et av forslagene om at hun kan få tilbud på skolen var også et godt råd. Vet at mange skoler har tilbud til enkelte elever som en eller annen grunn ikke kan ha hjemmeskole. Anonymkode: c9154...794 Ja , et veldig godt råd. Anonymkode: 62464...c08
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #34 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Kan ikke brettet sperres for enkelte spill, sider og nedlastning? Snakk med skolen? Anonymkode: f76bf...786 Her hos oss så har vi fått beskjed om at da må vi legge sperre på eget hjemmenettverk. Den eneste sperren på skoles nettbrettet utenfor skolen, er at man ikke kan laste ned apper på den. Anonymkode: 03bf8...37c
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #35 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Ikke noe som kan komme an på arbeidsgiver, her er reglene. Lovfestet dette. https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger Anonymkode: 4db6a...135 Takk for linken. Det visste jeg ikke. Ble så kontant avvist av sjefen at jeg bare gikk ut fra at han visste hva han snakket om. Anonymkode: 6a964...fad
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #36 Skrevet 17. desember 2021 Unger med spesielle behov / sårbare elever får ofte et tilbud på skolen. Du kan kanskje bruke det mot døtra di, sei at dersom ho ikkke tar seg sammen, så får du plass til henne på skolen etter nyttår. Kanskje ho prøver bedre da. Anonymkode: 9ca53...cc9
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #37 Skrevet 17. desember 2021 Synes du har fått flere gode og konstruktive forslag. Kontakt lærer/ skolen og forklar situasjonen, skolen har plikt til å tilby skoletilbud til barn med behov for det. Selv jobber jeg som spesialpedagog på skole og gir tilbud til elever med behov, de såkalte «sårbare» barna. Jeg har ikke samvittighet/ lyst til å være borte fra jobb, selv om jeg har krav på det. Så min 5. klassing og min 4. klassing har hjemmeskole alene hjemme. Tenker det får gå som det går disse dagene frem til tirsdag. Går sånn nogenlunde greit, om ikke så går det bra det også! 😅 Lykke til! Anonymkode: 26a34...b6c
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #38 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Unger med spesielle behov / sårbare elever får ofte et tilbud på skolen. Du kan kanskje bruke det mot døtra di, sei at dersom ho ikkke tar seg sammen, så får du plass til henne på skolen etter nyttår. Kanskje ho prøver bedre da. Anonymkode: 9ca53...cc9 Takk for godt forslag😊 Anonymkode: 62464...c08
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #39 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Synes du har fått flere gode og konstruktive forslag. Kontakt lærer/ skolen og forklar situasjonen, skolen har plikt til å tilby skoletilbud til barn med behov for det. Selv jobber jeg som spesialpedagog på skole og gir tilbud til elever med behov, de såkalte «sårbare» barna. Jeg har ikke samvittighet/ lyst til å være borte fra jobb, selv om jeg har krav på det. Så min 5. klassing og min 4. klassing har hjemmeskole alene hjemme. Tenker det får gå som det går disse dagene frem til tirsdag. Går sånn nogenlunde greit, om ikke så går det bra det også! 😅 Lykke til! Anonymkode: 26a34...b6c Takk for det 😊Ja, det går nok fint den lille tiden frem til jul. Anonymkode: 62464...c08
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #40 Skrevet 17. desember 2021 Barn som har det vondt hjemme har rett til skole, ta kontakt så får hun plass. Anonymkode: 29e1e...431
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #41 Skrevet 17. desember 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden): Rapportert av hensyn til deg . Hva ønsker du å oppnå med det? Anonymkode: d2a0c...019
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #42 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hun klarer det. Men setter seg å spille Minecraft på skolepc, når jeg ga ho beskjed om å jobbe på pc. Når jeg ber ho om å begynne med matta, så har ho heller satt seg på tlf (den fjerna jeg). Ho har gjort en del, men ikke alt. Sittet sammen ho og hjulpet ho med en del. Men brått hadde ho vondt i hodet og nekter plent å gjøre mer. Hun har heller ikke sendt dokumentasjon til skolen på hva ho har gjort. Jeg orker ikke mer krangling nå. Blir det hjemmeskole etter ferien og jeg må stå med hjemmeskole igjen, så ender jeg nok opp som innlagt på sykehuset igjen. For å si det sånn så er det mer krevende med en dag hjemmeskole med ho, enn en arbeidsdag. Det er jo en grunn til at jeg går på AAP. Alternativet er å la ho styre selv og måtte forklare for lærerne hvorfor ikke ho har gjort alt ho skal. Jeg slet veldig med hjemmeskole sist også, som var forløperen til at jeg ble såpass syk at jeg ble innlagt på sykehuset i flere mnd. Jeg er så og si nesten helt frisk nå, men hjemmeskole med 5 klassingen blir en for stor belastning. Anonymkode: 62464...c08 Men då hjelper du med det viktigaste og kutter det andre, du er IKKE alene om å ha barn som ikke vil gjøre skolearbeid ved hjemmeskole. Har et barn med adhd, og her gjør vi bare det viktigaste og fordeler det utover dagen. Sist skolen var stengt, sa jeg til lærer, at leksene ble innlevert når jeg kom hjem fra jobb, for å hjelpe til. Far kan ta dette etter jobb, bare tull å ta sykt barn dag for dette , hvertfall til en 5 klassing !!!! Anonymkode: 2bff8...e39
Superdolly Skrevet 18. desember 2021 #43 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men då hjelper du med det viktigaste og kutter det andre, du er IKKE alene om å ha barn som ikke vil gjøre skolearbeid ved hjemmeskole. Har et barn med adhd, og her gjør vi bare det viktigaste og fordeler det utover dagen. Sist skolen var stengt, sa jeg til lærer, at leksene ble innlevert når jeg kom hjem fra jobb, for å hjelpe til. Far kan ta dette etter jobb, bare tull å ta sykt barn dag for dette , hvertfall til en 5 klassing !!!! Anonymkode: 2bff8...e39 Enig i dette. Jeg hadde ganske enkelt sagt, hvis dette var mitt barn, at nå har jeg prøvd etter beste evne å hjelpe deg til å få gjort dette, men nå er jeg lei av å krangle. Så vi kan spørre om pappa vil hjelpe deg i ettermiddag. Å, ville du ha ettermiddagen fri til å leke med vennene dine/ spille/ se på TV? Ja, men for å få til det så må du gjøre jobben på dagtid. Denne jobben MÅ du gjøre, og du har valgt å la være å gjøre den på dagtid så da blir det ettermiddag og kveld. Så ville jeg snakket med læreren og forklart saken, og så fikk barnet selv stå til rette for sommel og for sein innlevering.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #44 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Hun klarer det. Men setter seg å spille Minecraft på skolepc, når jeg ga ho beskjed om å jobbe på pc. Når jeg ber ho om å begynne med matta, så har ho heller satt seg på tlf (den fjerna jeg). Ho har gjort en del, men ikke alt. Sittet sammen ho og hjulpet ho med en del. Men brått hadde ho vondt i hodet og nekter plent å gjøre mer. Hun har heller ikke sendt dokumentasjon til skolen på hva ho har gjort. Jeg orker ikke mer krangling nå. Blir det hjemmeskole etter ferien og jeg må stå med hjemmeskole igjen, så ender jeg nok opp som innlagt på sykehuset igjen. For å si det sånn så er det mer krevende med en dag hjemmeskole med ho, enn en arbeidsdag. Det er jo en grunn til at jeg går på AAP. Alternativet er å la ho styre selv og måtte forklare for lærerne hvorfor ikke ho har gjort alt ho skal. Jeg slet veldig med hjemmeskole sist også, som var forløperen til at jeg ble såpass syk at jeg ble innlagt på sykehuset i flere mnd. Jeg er så og si nesten helt frisk nå, men hjemmeskole med 5 klassingen blir en for stor belastning. Anonymkode: 62464...c08 Men omsorgsdager er vel for dem som er i arbeid slik at de kan være hjemme? Er ikke du allerede hjemme? Anonymkode: 8da69...bd2
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #45 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Takk for fine forslag og ord.❤ Jeg får ta tak i det, om det skulle bli mer hjemmeskole etter jul. Og gjøre det vi får gjort og fokusere på en hyggelig jul. Bare 1, 5 dag igjen med hjemmeskole. Jeg er heldigvis ikke langt nede. Bortsett for at jeg er frustrert over meg selv, fordi jeg ikke mestret det bedre. Jeg har jo tross alt jobbet med barn og mestret det ganske bra. Men jeg og dattera mi kræsjer nok litt. Hjalp en jevnaldrende venninne med lekser en gang og det gikk lekende lett. Jeg sliter med at jeg ikke tåler for stor stressbelastning over tid. Det er en lang historie, som jeg ikke orker å utdype her. Denne posten skulle jo ikke handle om meg😊 5 klassingene har godt av å være på både skolen, fritidsaktiviteter og med venninner. Da harmonisere vi og har det mye mer hyggelig sammen, når vi er sammen. Anonymkode: 62464...c08 Det høres ut som du fortsatt har ganske lav toleranse for stress, selv om du er blitt mye friskere enn hva du var. Det er flott at du tar det på alvor, drit i hylekoret som roper om snylting - din helse er viktig, og barnet ditt sin tilværelse er også viktig. Du trenger hjelp og støtte, så jeg er helt enig med de som peker på at skolen må tilby noe ekstra her. Da må du være veldig åpen og ærlig med dem, om de ikke allerede kjenner helsehistorikken. Håper bedringen fortsetter i riktig spor. God jul til deg og dine. Anonymkode: 9cfe5...9f0
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #46 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Barn som har det vondt hjemme har rett til skole, ta kontakt så får hun plass. Anonymkode: 29e1e...431 Står ingen steder at barnet har det vondt. Dette er ei jente på 10 år full av hormoner og pubertetstrass ( om det er noe som heter det) Og ei mor som blir sliten av det og har i tillegg helseplager. Jeg har ingen helseplager, men gud hvor sliten jeg blir av min 10 åring inne i mellom 😅 Her går heldigvis hjemmeskolen greit. Med unntak av noen følelsesmessig utbrudd fordi de som skulle ringe henne på Teams ikke gjorde det med en gang. Så uten å ha erfaring med situasjonen så skal man ikke dømme. Anonymkode: c9154...794
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå