Gå til innhold

Omsorgsdager ved stengt skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får en noe stønad ved 5 klassing, om skolen er stengt eller er de for "store" til det? Jeg går på AAP og har vært hjemme med jentungen. Jeg takler hverdagen med barna greit,  men takler i hjemmeskole med 5 klassingen i tillegg. Ho aktiviserer seg ikke selv med skolearbeid. Må stadig hjelpe ho og setter seg til å gjøre noe annet, om jeg ikke følger med. Det ender med krangling og dårlig stemning. Har fått gjort noe, men ikke alt som skulle vært gjort. Dette forverrer helsetilstanden min. Kan far få omsorgspenger for å ta hjemmeskole , selv om jeg går på AAP? Eller er barnet vårt for gammelt? 

Anonymkode: 62464...c08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er de samme dagene som sykt barn, alle har fått 20 omsorgsdager pr barn (30 om man har fler), og det står spesifisert at dette også gjelder for om skole stenger…

Anonymkode: 4db6a...135

Skrevet

Det kommer sikkert an på arbeidsgiver. Her (offentlig stilling) får vi ikke fri med eller uten lønn for å være hjemme med førsteklassingen når skolen er stengt. Fikk beskjed fra arbeidsgiver om at dette var skolens problem, og det måtte de bare fikse. Håper andre har mer fleksible arbeidsgivere. 

Anonymkode: 6a964...fad

Skrevet

Hæ? Leste jeg riktig? Du er på AAP, men fikser ikke en 5.klassing (!) alene, sånn at du håper at far kan få omsorgspenger og slipper å jobbe?

Anonymkode: e2ec7...1d9

Skrevet

Du får penger for å gå hjemme, så skal du ha enda mer penger for å passe ditt eget barn? Gud hjelpe.. Koster samfunnet litt du..

Anonymkode: 29e1e...431

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Får en noe stønad ved 5 klassing, om skolen er stengt eller er de for "store" til det? Jeg går på AAP og har vært hjemme med jentungen. Jeg takler hverdagen med barna greit,  men takler i hjemmeskole med 5 klassingen i tillegg. Ho aktiviserer seg ikke selv med skolearbeid. Må stadig hjelpe ho og setter seg til å gjøre noe annet, om jeg ikke følger med. Det ender med krangling og dårlig stemning. Har fått gjort noe, men ikke alt som skulle vært gjort. Dette forverrer helsetilstanden min. Kan far få omsorgspenger for å ta hjemmeskole , selv om jeg går på AAP? Eller er barnet vårt for gammelt? 

Det er vel alt for drøyt, snakk om å ville utnytte systemet 🤮

Anonymkode: af2e3...fd3

Skrevet

Du er hjemme og vil ha omsorgspenger?? Seriøst! En normalt oppegående 5.klassing klarer i utgangspunktet å være hjemme alene og logge på hjemmeskole. 

Anonymkode: 487b9...513

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du er hjemme og vil ha omsorgspenger?? Seriøst! En normalt oppegående 5.klassing klarer i utgangspunktet å være hjemme alene og logge på hjemmeskole. 

Hun klarer det. Men setter seg å spille Minecraft på skolepc, når jeg ga ho beskjed om å jobbe på pc. Når jeg ber ho om å begynne med matta, så har ho heller satt seg på tlf (den fjerna jeg). Ho har gjort en del, men ikke alt. Sittet sammen ho og hjulpet ho med en del. Men brått hadde ho vondt i hodet og nekter plent å gjøre mer. Hun har heller ikke sendt dokumentasjon til skolen på hva ho har gjort. Jeg orker ikke mer krangling nå. Blir det hjemmeskole etter ferien og jeg må stå med hjemmeskole igjen, så ender jeg nok opp som innlagt på sykehuset igjen. For å si det sånn så er det mer krevende med en dag hjemmeskole med ho, enn en arbeidsdag. Det er jo en grunn til at jeg går på AAP. Alternativet er å la ho styre selv og måtte forklare for lærerne hvorfor ikke ho har gjort alt ho skal. Jeg slet veldig med hjemmeskole sist også, som var forløperen til at jeg ble såpass syk at jeg ble innlagt på sykehuset i flere mnd. Jeg er så og si nesten helt frisk nå, men hjemmeskole med 5 klassingen blir en for stor belastning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hun mente far da. 
Skjønner likevel ikke problemet. Hun går i femte. La henne forklare seg selv til læreren når jobben ikke er gjort. Hun er stor nok til å svare for seg og kjenne på ubehaget. 
Hadde uansett endret passord på WIFI og ikke gitt de tilgang på nett før skolearbeid er gjort. Her funker det fint. Ikke nett før skole er ferdig. Er du flittig får du raskere nett. 

Anonymkode: f76bf...786

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er vel alt for drøyt, snakk om å ville utnytte systemet 🤮

Anonymkode: af2e3...fd3

Du får spy så mye du vil. Det er ikke du som har vært innlagt på sykehuset i 7 mnd og tvunget til å leve mot din vilje.

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Vi får når barna er under 12 år. Hvordan det er når du er på AAP aner jeg ikke. Er vel ikke så mye de gjør nå rett før jul?

Anonymkode: b5505...0c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du får spy så mye du vil. Det er ikke du som har vært innlagt på sykehuset i 7 mnd og tvunget til å leve mot din vilje.

Rapportert av hensyn til deg . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun mente far da. 
Skjønner likevel ikke problemet. Hun går i femte. La henne forklare seg selv til læreren når jobben ikke er gjort. Hun er stor nok til å svare for seg og kjenne på ubehaget. 
Hadde uansett endret passord på WIFI og ikke gitt de tilgang på nett før skolearbeid er gjort. Her funker det fint. Ikke nett før skole er ferdig. Er du flittig får du raskere nett. 

Fint forslag. Utfordringen er at halvparten av oppgavene er på nett og hun kan bruke nettet til å kommunisere med lærerne og skal sende rapport der på slutten av dagen. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Rapportert av hensyn til deg . 

Rapport så mye du vil. Jeg har ingen selvmordstanker eller planer nå. Men så syk var jeg. Som en forklaring på at jeg ikke kan stå med hjemmeskole med en med tenåringsfakter, uten at noen andre hjelper henne med det. Resten av hverdagen håndterer jeg fint og takler ferier fint. Men med tanke på at folk tror jeg prøver å snylte til meg penger. Så handler det vel heller om at jeg ber om hjelp i form av barnefar, når jeg merker at det blir en for stor belastning for meg. 

Jeg hadde ikke bodd hjemme, om jeg ikke var frisk nok. Men hjemmeskole var jeg ikke forberedt på og kjente det ble en for stor belastning i dag. Og da spør jeg om far kunne fått det, om skolene også blir stengt etter jul.

Er det ikke riktig å spørre om hjelp da altså, uten å bli beskyldt for å være snylter. Det er fullt skoleopplegg i dag og fredag. Jeg får ta det som det kommer og ikke ta bekymringene på forhånd. Så får skolearbeidet bli son det blir og tenke at det er bedre at noe blir gjort, enn ikke noe. 

Skrevet

Dummeste stedet en kan skrive om utfordringer er vel her. Hvor folk er ute etter å ta en, i stede for å vise forståelse og svare på det jeg lurer på. Tenk dere om før dere kommenterer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kommer sikkert an på arbeidsgiver. Her (offentlig stilling) får vi ikke fri med eller uten lønn for å være hjemme med førsteklassingen når skolen er stengt. Fikk beskjed fra arbeidsgiver om at dette var skolens problem, og det måtte de bare fikse. Håper andre har mer fleksible arbeidsgivere. 

Hæææ??? Du har da rett til å bruke omsorgsdager når skolen er koronastengt? 

Anonymkode: 2faf9...a73

Skrevet

Jeg forstår at dette er tøft for deg♥️
Men finnes det noen andre muligheter, som ikke krever at far må være hjemme?

Kanskje hun tar arbeidet mer seriøst hvis de er flere som jobber sammen?

Det er sikkert noen andre foreldre som sliter med å få hverdagen til å gå opp, slik at dere kan gå sammen to eller tre og bytte på å følge opp ungene?

Da blir det bare hver andre/tredje dag på hver, og ungene kan få som en bonus at de rekker å leke sammen på slutten av dagen hvis de er effektive med skolearbeidet.

Eller kanskje besteforeldre kan tenke seg å hjelpe til?

Et siste alternativ er å høre med skolen om det er mulig å få redusert mengden litt, slik at det ikke blir uoverkommelig for dere begge.

Krangling og kjefting funker dårlig, og det høres ut som dere har kommet inn i en vond sirkel. Kanskje er det mulig å komme ut av den hvis hun får litt mindre å gjøre i en periode? Så kan hun få kose seg med skjerm fra hun er ferdig med oppgavene og til skoledagen skulle ha vært over?

Det siste alternativet er å vurdere om du er frisk nok til å ha ansvar for barn nå, og om du kanskje bør reise bort litt? Så får far og jenta fikse dette selv?

Hvis du er veldig langt nede psykisk er det ikke bra for jenta å være alene med deg hele dagen og i tillegg skulle krangle om skolearbeid♥️

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke noe som kan komme an på arbeidsgiver, her er reglene. Lovfestet dette. 
https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger

Anonymkode: 4db6a...135

Skrevet

Hva med å la henne ta etter med far på ettermiddag det hu ikke har gjort på dagen ? 

Anonymkode: 9878b...d92

Skrevet

Du må ta kontakt med kontaktlærer / hjemmeskoleteamet i klassen og være ærlig på at dette klarer du ikke å følge opp og at barnet nekter å gjøre noe annet enn å spille minecraft, så du trenger hjelp. Da kan de velge mellom at barnet ikke gjør noe, at folk fra teamet jobber sammen med barnet digitalt eller at det lages et omsorgstilbud hvor barnet kommer på skolen og får hjelp av en miljøarbeider eller ledig lærer. 

Du er sikkert ikke den eneste av foreldrene som trenger litt ekstra støtte fra skolen. 

Anonymkode: 2baf1...49e

Skrevet

Nummer en: få hjelpe fra skolen til å fjerne muligheten for å spille spill på skole-pc. 

Nummer to: spør skolen om de kan hjelpe med løsninger

Nummer tre: sitt oppå barnet hele tiden det er hjemmeskole

Nummer fire: la mannen ta sykt barn/barnepasserdager. Du mottar AAP fordi du er syk, ikke fordi du liker å være hjemme, så «du er jo bare hjemme» er svakt argument

Anonymkode: 30172...59c

Skrevet
ma(G)ma med to små :) skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår at dette er tøft for deg♥️
Men finnes det noen andre muligheter, som ikke krever at far må være hjemme?

Kanskje hun tar arbeidet mer seriøst hvis de er flere som jobber sammen?

Det er sikkert noen andre foreldre som sliter med å få hverdagen til å gå opp, slik at dere kan gå sammen to eller tre og bytte på å følge opp ungene?

Da blir det bare hver andre/tredje dag på hver, og ungene kan få som en bonus at de rekker å leke sammen på slutten av dagen hvis de er effektive med skolearbeidet.

Eller kanskje besteforeldre kan tenke seg å hjelpe til?

Et siste alternativ er å høre med skolen om det er mulig å få redusert mengden litt, slik at det ikke blir uoverkommelig for dere begge.

Krangling og kjefting funker dårlig, og det høres ut som dere har kommet inn i en vond sirkel. Kanskje er det mulig å komme ut av den hvis hun får litt mindre å gjøre i en periode? Så kan hun få kose seg med skjerm fra hun er ferdig med oppgavene og til skoledagen skulle ha vært over?

Det siste alternativet er å vurdere om du er frisk nok til å ha ansvar for barn nå, og om du kanskje bør reise bort litt? Så får far og jenta fikse dette selv?

Hvis du er veldig langt nede psykisk er det ikke bra for jenta å være alene med deg hele dagen og i tillegg skulle krangle om skolearbeid♥️

Takk for fine forslag og ord.❤ Jeg får ta tak i det, om det skulle bli mer hjemmeskole etter jul. Og gjøre det vi får gjort og fokusere på en hyggelig jul. Bare 1, 5 dag igjen med hjemmeskole.

Jeg er heldigvis ikke langt nede. Bortsett for at jeg er frustrert over meg selv, fordi jeg ikke mestret det bedre. Jeg har jo tross alt jobbet med barn og mestret det ganske bra. Men jeg og dattera mi kræsjer nok litt. Hjalp en jevnaldrende venninne med lekser en gang og det gikk lekende lett. Jeg sliter med at jeg ikke tåler for stor stressbelastning over tid. Det er en lang historie, som jeg ikke orker å utdype her. Denne posten skulle jo ikke handle om meg😊

5 klassingene har godt av å være på både skolen, fritidsaktiviteter og med venninner. Da harmonisere vi og har det mye mer hyggelig sammen, når vi er sammen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Fint forslag. Utfordringen er at halvparten av oppgavene er på nett og hun kan bruke nettet til å kommunisere med lærerne og skal sende rapport der på slutten av dagen. 

Kan ikke brettet sperres for enkelte spill, sider og nedlastning? Snakk med skolen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nummer en: få hjelpe fra skolen til å fjerne muligheten for å spille spill på skole-pc. 

Nummer to: spør skolen om de kan hjelpe med løsninger

Nummer tre: sitt oppå barnet hele tiden det er hjemmeskole

Nummer fire: la mannen ta sykt barn/barnepasserdager. Du mottar AAP fordi du er syk, ikke fordi du liker å være hjemme, så «du er jo bare hjemme» er svakt argument

Anonymkode: 30172...59c

Tusen takk for fine forslag. Jeg får håpe det ikke blir mer hjemmeskole etter jul. Da kommer i såfall forslagene dine godt med. Faren sa at han skulle gjøre det hun ikke hadde gjort med ho i helga, så får vi se. 

Skrevet

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hva med å la henne ta etter med far på ettermiddag det hu ikke har gjort på dagen ? 

Anonymkode: 9878b...d92

Det er jo en mulighet. Takk for forslag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...