Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Jeg skjønner at for mange så er strømprisene kritiske og en faktor som gjør hverdagen vanskelig, men den som regjeringa har foreslått, hvor alle skal få reduksjon er jo helt meningsløs. Jeg kan fint betale for strømmen sånn som prisene er nå, og jeg er ikke noen krøsus. Nå vil jo de med mest forbruk få mest støtte, de som har boblebad og oppvarmet asfalt i gårdsplassen er vinnerne. Mens de som har dårlig råd som vanlig ikke får stort ut av dette. Disse pengene burde gått til de som trenger dem. Det er snakk om over en milliard. Tenk hvor mange tiltak mot fattigdom man kunne fått ut av det. Anonymkode: 1ed87...52e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Husholdningene vil få støtte til et strømforbruk opp til 5000 kilowattimer av sitt månedlige forbruk. Anonymkode: 548cd...ae4
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Håpløs regjering. Anonymkode: 250c2...50e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Husholdningene vil få støtte til et strømforbruk opp til 5000 kilowattimer av sitt månedlige forbruk. Anonymkode: 548cd...ae4 Vanlig husholdning har 25 000 i året... Det er 60 000. Hvorfor støtte de som har mye mer enn normalen ? Her skal politikerne varme opp garasjen sine. Anonymkode: 1ed87...52e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 Helt enig. Jeg er ufør på minstesats og enslig mor, vi sitter fortsatt og har det kaldt inne. For med den strømstøtten, så får vi veldig lite. De som får mest, er jo de som bruker veldig mye strøm, og er da mest sannsynlig de med god økonomi. Anonymkode: a61bc...77a
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 Folk blir jo fan ikke fornøyd uansett hva de gjør. Ends godt dere har noe å velte dere i misnøye over. Anonymkode: 0860c...012
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Helt enig. Jeg er ufør på minstesats og enslig mor, vi sitter fortsatt og har det kaldt inne. For med den strømstøtten, så får vi veldig lite. De som får mest, er jo de som bruker veldig mye strøm, og er da mest sannsynlig de med god økonomi. Anonymkode: a61bc...77a Får ikke du bostøtte når du er ufør på minstesats? Jeg har ikke minstesats, og får bostøtte. Forrige måned fikk jeg utbetalt 2950 kr ekstra pga gøye utgifter. Denne måned utbetalt får jeg 1500 kr ekstra utbetalt til strøm. Husbankens bostøtte. Anonymkode: b68ba...370
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Får ikke du bostøtte når du er ufør på minstesats? Jeg har ikke minstesats, og får bostøtte. Forrige måned fikk jeg utbetalt 2950 kr ekstra pga gøye utgifter. Denne måned utbetalt får jeg 1500 kr ekstra utbetalt til strøm. Husbankens bostøtte. Anonymkode: b68ba...370 Nei det gjør jeg ikke. Jeg har noen hundrelapper for mye til å få bostøtte. Og det har nok vært strategisk at ingen som er uføre på minstesats, skal få bostøtte. Anonymkode: a61bc...77a
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Helt enig. Jeg er ufør på minstesats og enslig mor, vi sitter fortsatt og har det kaldt inne. For med den strømstøtten, så får vi veldig lite. De som får mest, er jo de som bruker veldig mye strøm, og er da mest sannsynlig de med god økonomi. Anonymkode: a61bc...77a Men da vil du muligens være kvalifisert for den utvidede bostøtten, eller? Anonymkode: cbe4b...a81
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Vanlig husholdning har 25 000 i året... Det er 60 000. Hvorfor støtte de som har mye mer enn normalen ? Her skal politikerne varme opp garasjen sine. Anonymkode: 1ed87...52e For det første kommer strømprisene fortsatt til å være mer enn dobbelt så høye som et normalår, og enda høyere i forhold til 2020. En del av dem som har stort strømforbruk trenger det. Det er for eksempel bønder som bruker strøm til melkemaskin og foringsautomatik, storfamilier og folk som leier ut hybler med strøm i kludert i leia. I tillegg vil de som bruker mest strøm bidra mye mer enn vanøig til statskassa via strømregningen. At de også får lettelser betyr ikke at de "får" mer, men at de ikke må betale fult så mye ekstra. Det siste og kanskje viktigste tror jeg er at dette er et relativt enkelt system. Å lage et regelverk som blir retferdig ville kreve veldig lang utredningstid og sansynlig vis et stort byrokrati for å kontrolere at det ble oppfylt. Anonymkode: c2bf7...f90
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Nei det gjør jeg ikke. Jeg har noen hundrelapper for mye til å få bostøtte. Og det har nok vært strategisk at ingen som er uføre på minstesats, skal få bostøtte. Anonymkode: a61bc...77a Merkelig. Er det forskjell fra kommune til kommune da? Jeg har over minstesats og får bostøtte. På 2 mnd 4500 kr ekstra pga strøm Anonymkode: b68ba...370
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): For det første kommer strømprisene fortsatt til å være mer enn dobbelt så høye som et normalår, og enda høyere i forhold til 2020. En del av dem som har stort strømforbruk trenger det. Det er for eksempel bønder som bruker strøm til melkemaskin og foringsautomatik, storfamilier og folk som leier ut hybler med strøm i kludert i leia. I tillegg vil de som bruker mest strøm bidra mye mer enn vanøig til statskassa via strømregningen. At de også får lettelser betyr ikke at de "får" mer, men at de ikke må betale fult så mye ekstra. Det siste og kanskje viktigste tror jeg er at dette er et relativt enkelt system. Å lage et regelverk som blir retferdig ville kreve veldig lang utredningstid og sansynlig vis et stort byrokrati for å kontrolere at det ble oppfylt. Anonymkode: c2bf7...f90 Bønder bruker så mye strøm at de faller utenfor ordningen, selv om de gjerne må inn for min del. Og ja, jeg skjønner at det er enkelt. Det er kjempevanskelig å lage behovsprøvde ordninger. Derfor vi har flat barnetrygd også, fordi det ville kostet utrolig mye mer en selve barnetrygden å behovsprøve den. Men likevel. Igjen en ordning som gavner de som har mest. Jo mer strøm jeg bruker når det er dyrt jo mer sparer jeg. Anonymkode: 1ed87...52e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 Jeg stusser litt over løsningen de kom frem til, de har jo utredet i endinga og vendinga for å komme frem til denne. Strider det mot noe å ha ett fast engangsbeløp tilbakebetalt i stedet, ref forslaget til enkelte andre? Der var det snakk om en fast sum pr antall i husstand. Det må da treffe langt bedre, en aleneforsørger som nå spinker på strømmen ville da fått dekket største del av regningen, mens en kakse med oppvarmet inngang ville ikke fått noe mer tilbake og derfor dekket sitt eget luksusforbruk. Anonymkode: 24838...763
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #14 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg stusser litt over løsningen de kom frem til, de har jo utredet i endinga og vendinga for å komme frem til denne. Strider det mot noe å ha ett fast engangsbeløp tilbakebetalt i stedet, ref forslaget til enkelte andre? Der var det snakk om en fast sum pr antall i husstand. Det må da treffe langt bedre, en aleneforsørger som nå spinker på strømmen ville da fått dekket største del av regningen, mens en kakse med oppvarmet inngang ville ikke fått noe mer tilbake og derfor dekket sitt eget luksusforbruk. Anonymkode: 24838...763 Med en fast sum til alle ville det også blitt uretferdig. Skulle en husholdning med en person fått det samme som en familie med 5 barn, to foreldre og to besteforeldre eller skulle storfamilien fått 9 ganger så mye som hun som bor alene? Anonymkode: c2bf7...f90
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2021 #15 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Med en fast sum til alle ville det også blitt uretferdig. Skulle en husholdning med en person fått det samme som en familie med 5 barn, to foreldre og to besteforeldre eller skulle storfamilien fått 9 ganger så mye som hun som bor alene? Anonymkode: c2bf7...f90 Forslaget gikk ut på en engangsutbetaling på x antall kroner pr husstandsmedlem. Hvis summen var 2000 ville en enslig fått 2000, mens vår familie på fem ville fått 10000. Jeg tenker nok det ville truffet bedre. De som bruker minst strøm og har dårligst råd ville kommet best ut av det. Anonymkode: b7da9...ccd
Nyttårs barn Skrevet 17. desember 2021 #16 Skrevet 17. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Bønder bruker så mye strøm at de faller utenfor ordningen, selv om de gjerne må inn for min del. Og ja, jeg skjønner at det er enkelt. Det er kjempevanskelig å lage behovsprøvde ordninger. Derfor vi har flat barnetrygd også, fordi det ville kostet utrolig mye mer en selve barnetrygden å behovsprøve den. Men likevel. Igjen en ordning som gavner de som har mest. Jo mer strøm jeg bruker når det er dyrt jo mer sparer jeg. Anonymkode: 1ed87...52e Det meste gagner de som har mest dessverre. Dette er et prinsipp som ble slått fast i NT, også kalt Matteuseffekten. Hva er Matteuseffekten? Hva du bør vite - Du er mamma
prekæs Skrevet 17. desember 2021 #17 Skrevet 17. desember 2021 Nå er det jo slik da, at vanlig folk, med vanlige lønninger, aldri blir tilgodesett med noe som helst. Denne gangen går støtten til oss vanlige lønnsmottakere, som betaler skatt i massevis ellers. Kan ikke fatte og begripe hvorfor det skulle være så galt om oss vanlige, slipper å betale en del av denne "skatten" jeg mener såpass høye strømregninger faktisk er. "Skatt" som går rett i statskassa. Folk med stålkontroll på strøm og utgifter sånn ellers, risikerer strømregninger de i mange tilfeller kan få problemer med å betale. Denne utgiften blir som et rentehopp på lån over natta på 10% minst. Selv har jeg verken oppvarmet utendørs boblebad og varmekabler på gårdsplassen og forakter at dette tilskuddet blir kalt støtte, når det burde blitt kalt skattelette.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #18 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Med en fast sum til alle ville det også blitt uretferdig. Skulle en husholdning med en person fått det samme som en familie med 5 barn, to foreldre og to besteforeldre eller skulle storfamilien fått 9 ganger så mye som hun som bor alene? Anonymkode: c2bf7...f90 Kan jo fordeles som en sum pr hus, og en sum pr husstand? Så treffer man både minstepensjonisten og storfamilien. Anonymkode: 24838...763
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #19 Skrevet 18. desember 2021 prekæs skrev (14 timer siden): Nå er det jo slik da, at vanlig folk, med vanlige lønninger, aldri blir tilgodesett med noe som helst. Denne gangen går støtten til oss vanlige lønnsmottakere, som betaler skatt i massevis ellers. Kan ikke fatte og begripe hvorfor det skulle være så galt om oss vanlige, slipper å betale en del av denne "skatten" jeg mener såpass høye strømregninger faktisk er. "Skatt" som går rett i statskassa. Folk med stålkontroll på strøm og utgifter sånn ellers, risikerer strømregninger de i mange tilfeller kan få problemer med å betale. Denne utgiften blir som et rentehopp på lån over natta på 10% minst. Selv har jeg verken oppvarmet utendørs boblebad og varmekabler på gårdsplassen og forakter at dette tilskuddet blir kalt støtte, når det burde blitt kalt skattelette. Enig med deg. Norsk strøm er fellesskapets eie, og det skulle bare mangle at ikke alle skal få redusert strømregninga når Norge selger den dyrt. Godt politikerne har forstått akkurat det. Middelklassen et størst, og det er politisk selvmord å ikke ivareta den. Anonymkode: 88ffc...d06
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #20 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Merkelig. Er det forskjell fra kommune til kommune da? Jeg har over minstesats og får bostøtte. På 2 mnd 4500 kr ekstra pga strøm Anonymkode: b68ba...370 Ja, det er forskjeller. Landet er delt inn i fire grupper som alle har ulike inntektsgrenser og boutgiftstak. Om du bor i Oslo kan du ha høyere inntekt og fortsatt få bostøtte enn om du bor i f.eks Øyer. De fleste kommunene i landet er i den laveste gruppa. Anonym bruker skrev (22 timer siden): Men da vil du muligens være kvalifisert for den utvidede bostøtten, eller? Anonymkode: cbe4b...a81 Nei, kriteriene for den utvidede bostøtten er fortsatt at du har rett til bostøtte i utgangspunktet. Har du det får du bostøtte + tilleggsutbetaling. Har du ikke rett til bostøtte får du ingen av delene. Bostøttedama Anonymkode: 1a347...f9b
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #21 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 18.12.2021 den 11.24): Ja, det er forskjeller. Landet er delt inn i fire grupper som alle har ulike inntektsgrenser og boutgiftstak. Om du bor i Oslo kan du ha høyere inntekt og fortsatt få bostøtte enn om du bor i f.eks Øyer. De fleste kommunene i landet er i den laveste gruppa. Nei, kriteriene for den utvidede bostøtten er fortsatt at du har rett til bostøtte i utgangspunktet. Har du det får du bostøtte + tilleggsutbetaling. Har du ikke rett til bostøtte får du ingen av delene. Bostøttedama Anonymkode: 1a347...f9b Ser nå at jeg burde vært innom jobb og sjekket meldinger før jeg svarte. Inntektsgrensene er økt noe for desember, januar og februar, så en del flere vil kvalifisere til bostøtte nå enn i november. Søknadsfristen er også utvidet til 31.12. Her kan du sjekke om du kan få: https://husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/ Anonymkode: 1a347...f9b
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #22 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ser nå at jeg burde vært innom jobb og sjekket meldinger før jeg svarte. Inntektsgrensene er økt noe for desember, januar og februar, så en del flere vil kvalifisere til bostøtte nå enn i november. Søknadsfristen er også utvidet til 31.12. Her kan du sjekke om du kan få: https://husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/ Anonymkode: 1a347...f9b Det er jo ikke sånn at man får bostøtte automatisk hvis man er under inntekstgrensen. Jeg er under den, men får ingenting. Summen som beregnes til strømforbruk er latterlig lav og ikke i nærheten av realisitisk det hele tatt. Anonymkode: 89e2e...514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå