Gå til innhold

Dere som er flink til å bake:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på kefir og kulturmelk? Er det viktig at jeg faktisk bruker kefir, når det står kefir i oppskriften? Jeg trodde kulturmelk var det samme, eller? 
og en annen ting: Kan jeg fryse ned en skuffkake MED ostekrem på? Type gulrotkake/krydderkake. Tåler ostekremen det? 

Anonymkode: 0a77f...e79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjell på kefir og annen syrnet melk er gjærkulturene i hvert fall. Mulig det er mer. Jeg ville ha brukt kefir dersom det står kefir. Kaken kan fryses. 

Skrevet
gale damen skrev (6 minutter siden):

Forskjell på kefir og annen syrnet melk er gjærkulturene i hvert fall. Mulig det er mer. Jeg ville ha brukt kefir dersom det står kefir. Kaken kan fryses. 

Takk for svar. Sukk, da må jeg ut å kjøpe kefir 😅

Anonymkode: 0a77f...e79

Skrevet

Kulturmelk har bare melkesyrebakterier og er magrere enn kefir.

Kefir har både melkesyrebakterier og gjær, pluss høyere fettinnhold.

Tine har ganske gode opplysningssider om slike ting, så greit å gå dit om man lurer.

https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/forskjellen-på-biola-cultura-kefir-og-kulturmelk?gclid=Cj0KCQiA5OuNBhCRARIsACgaiqXE1vfZYo-wYGag8ZaDbp0YJQVLCm49HmqsdlwTdynLnLguq4mMFywaAqxZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: dbdd8...27f

Skrevet

Helt uproblematisk å bruke kulturmelk istedenfor kefir. Du kommer ikke til å merke forskjell. 

Ville ha fryst glasuren ved i en boks. 

Anonymkode: 48d91...32d

Skrevet

Jeg ville ikke giddet å kjøpe kefir hvis du har kulturmelk fra før. Hvis det er smør eller lignende i kaka i tillegg, blir den forskjellen på fettinnhold i melka minimal i forhold.

Skrevet

Det går bra å bruke kulturmelk i stedet. Hvis det er natron i bakverket vil også kulturmelken bidra til hevingen på grunn av syra. Begge deler gjør bakverket saftig. 

Anonymkode: 8f431...83c

Skrevet

Jeg bruker dem om hverandre og får godt resultat☺️

Anonymkode: ebb0f...818

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...