Gå til innhold

Så mange KUNNE tatt vaksinen

Anbefalte innlegg

ostepop123 skrev (9 minutter siden):

Forøvrig: "FHI understreker selv i sin egen risikovurdering at det er gode grunner til å ta disse tallene med en stor klype salt."

https://www.aftenposten.no/norge/i/Eam3R2/300000-smittede-hver-dag-etter-nyttaar-det-kommer-neppe-til-aa-skje

Men hvorfor presentere noen tall som man må ta med stor klype salt? Hva er formålet med det annet enn å skremme? 

Anonymkode: 412cf...e8e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sier du ikke nå at FHI ikke kan tas seriøst?

Anonymkode: 9dc53...c47

Det betyr at de kan tas seriøst. De offentliggjør resultatene de kommer me, forteller at det er under gitte forutsettninger og presiserer atcdet er en matematisk modell og at de ikke tror det vil bli så ille. Hva burde de gjort annerledes? Holdt tallet hemmelig?

Det er et problem at en del nordmenn ikke klarer å forstå mer ann en ekstrem forenkling skrevet i overskriften, men dem kan de ikke ta for mye hensyn til. De fleste av oss forstår godt hva som ble formidlet.

Anonymkode: 25103...7ac

Sett i perspektiv «så mange kunne tatt vaksine» gjelder ca.befolkning i Lillestrøm kommune. Se på Norges kart - det gjelder kun Lillestrøm i hele Norge.  That’s it. At noen greier å lage nyheter og hysteri ut av dette er jo helt utrolig ..

Anonymkode: 2f3b4...8e8

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Sett i perspektiv «så mange kunne tatt vaksine» gjelder ca.befolkning i Lillestrøm kommune. Se på Norges kart - det gjelder kun Lillestrøm i hele Norge.  That’s it. At noen greier å lage nyheter og hysteri ut av dette er jo helt utrolig ..

«Så mange kunne tatt vaksine» i denne saken gjelder dem over 45 år, da. Og det er snakk om 100 000. I lys av det blir det jo enda mer spesielt å tenke på prosentandelen av disse som havner på sykehus, sammelignet med dem som er vaksinerte.

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

45? Hvor kommer det tallet fra? Median for uvaksinerte på sykehus er 53 år..

Artikkelen handler om at: «Uvaksinerte personer over 45 år utgjør en uforholdsmessig stor andel av covid-pasientene som trenger hjelp på sykehus.» Hvorfor de har valgt denne aldersgruppen vet ikke jeg, men om jeg får gjette vil jeg tror det er fordi vaksinestatistikken har en cut-off ved 45 år.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg er aldri registrert noen plass som at jeg har en medisinsk grunn til ikke å ta den. Men jeg har det og jeg er ikke anbefalt å ta vaksinen blant annet på grunn av negativ reaksjon på en tidligere vaksine. 

Det er provoserende at de anslår uten å ha noen oversikt. Jeg får faktisk mye mas og skepsis som spørsmål rundt hvorfor jeg ikke kan ta den og hvor rart det er. FHI sier jo at nesten ingen har noen medisinske grunner til ikke å ta vaksinen og så da kan jeg sikkert også kan ta den. Blir helt matt......

FHI har ingen oversikt over hvor mange som ikke kan ta denne vaksinen så det er veldig rart de kommer med slike uttalelser når de ellers er opptatt av å gi vitenskapelig og korrekt informasjon. Hvorfor ikke lage en reell oversikt slik at de kan faktisk gi korrekt informasjon?

Anonymkode: adfb2...316

Samme her, sjelden, varig bivirkning av tidligere vaksine, nå langt større risiko for å kunne få lignende bivirkning, og da med potensielt langt verre følge. Men det står ikke noe sted. Dvs. det står i en journal som ikke lenger er tilgjengelig. Lignende med to andre jeg kjenner.

Og Aavitsland fremdeles får fronte FHI, det er helt og totalt ubegripelig etter at han valgte å twitre "Det var den pandemien!" i sommer og på den måten bidro til å få folk til å ta den langt mindre alvorlig. Når han nå står og fremmer tall som han selv innrømmer bare er gjetninger siden de ikke har noen oversikter og derfor ikke vet, da er han - og dermed også FHI - akkurat i denne saken dessverre lite troverdige.

Anonymkode: 4509e...a30

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er enig med deg. Det hjelper ikke å skrive i det uendelige om vaksine nektere. Jeg har ikke tatt vaksinen, og kommer heller ikke til å ta den. Jeg er veldig forsiktig, og har ikke måttet ta covid test en eneste gang. Jeg er også blant de utsatte, og kunne få vaksinen tidligere enn de fleste. 

De kan nekte meg å reise, nekte meg både det ene andre. Jeg har bestemt meg og kommer ikke til å ta den vaksinen.

Synes det blir litt feil og sammenligne vaksine nekt med den som drikker og røyker. En alkoholiker klarer ikke å slutte å drikke.

Anonymkode: 6232a...fee

Eg syns òg det blir feil å samanlikne alkoholikarar og vaksinenektarar. Begge kan påfører samfunnet store kostnadar ved behandling av sjukdommar, og begge risikerer for tidleg død. Vaksinenenekteren risikerer i tillegg å smitte mange rundt seg som kanskje ikkje kunne ta vaksine pga helse. Alkoholikarar har ofte ei øydeleggande effekt på familien sin, men det er ikkje smittsomt. Det e rinkje slik at fordi du blir alkoholiker vil sjukehusa fylle seg opp. Men om du ikkje vil vaksinere deg, og om du i tillegg sprer antivaks propaganda rundt deg på nett og elles kan du godt bidra til fulle sjukehus. Men viktigast av alle skilnadar er at vaksinenektarar har eit val, alkoholisme er ein sjukdom. 

I tillegg er det jo slik at alle vi andre må halde ut tiltak og nedste gongar og karantener fordi du ikkje vil sprøyte noko i kroppen. Eg er ikkje for at det skal bli påbod om vaksine, men det er skikkeleg egoistisk å la vere. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samme her, sjelden, varig bivirkning av tidligere vaksine, nå langt større risiko for å kunne få lignende bivirkning, og da med potensielt langt verre følge. Men det står ikke noe sted. Dvs. det står i en journal som ikke lenger er tilgjengelig. Lignende med to andre jeg kjenner.

Og Aavitsland fremdeles får fronte FHI, det er helt og totalt ubegripelig etter at han valgte å twitre "Det var den pandemien!" i sommer og på den måten bidro til å få folk til å ta den langt mindre alvorlig. Når han nå står og fremmer tall som han selv innrømmer bare er gjetninger siden de ikke har noen oversikter og derfor ikke vet, da er han - og dermed også FHI - akkurat i denne saken dessverre lite troverdige.

Er bare å vaksinere seg. Noen må betale med livet for at andre skal overleve vet du. Når alle at vaksinert, DA er det ikke lenger fare for smitte eller alvorlig sykdom. For da er de uvaksinerte enten døde av vaksinen eller en av de vaksinerte. Et liv her og der skal man ofte for dugnaden vet du

Anonymkode: 2258a...62d

Syngensang skrev (1 minutt siden):

Eg syns òg det blir feil å samanlikne alkoholikarar og vaksinenektarar. Begge kan påfører samfunnet store kostnadar ved behandling av sjukdommar, og begge risikerer for tidleg død. Vaksinenenekteren risikerer i tillegg å smitte mange rundt seg som kanskje ikkje kunne ta vaksine pga helse. Alkoholikarar har ofte ei øydeleggande effekt på familien sin, men det er ikkje smittsomt. Det e rinkje slik at fordi du blir alkoholiker vil sjukehusa fylle seg opp. Men om du ikkje vil vaksinere deg, og om du i tillegg sprer antivaks propaganda rundt deg på nett og elles kan du godt bidra til fulle sjukehus. Men viktigast av alle skilnadar er at vaksinenektarar har eit val, alkoholisme er ein sjukdom. 

I tillegg er det jo slik at alle vi andre må halde ut tiltak og nedste gongar og karantener fordi du ikkje vil sprøyte noko i kroppen. Eg er ikkje for at det skal bli påbod om vaksine, men det er skikkeleg egoistisk å la vere. 

Du har fått med deg at vaksinerte smitter like mye som uvaksinerte? Julebord på Aker brygge er et godt eksempel…sammenheng mellom valsinasjonsstatus og smittespredning eksisterer ikke 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du har fått med deg at vaksinerte smitter like mye som uvaksinerte? Julebord på Aker brygge er et godt eksempel…sammenheng mellom valsinasjonsstatus og smittespredning eksisterer ikke 

Vaksinasjonstatus

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det var vel omikronvarianten som spreidde seg der, den er noko for seg sjølv. Uansett vil vaksine beskytte deg mot sjukehus innlegging, og det er kun pga faren for overbelastning av helsevesenet vi har restriksjonar no. Det er meininga vi alle skal få korona, men ikkje alle på ein gong. 

Annonse

Syngensang skrev (3 minutter siden):

Det var vel omikronvarianten som spreidde seg der, den er noko for seg sjølv. Uansett vil vaksine beskytte deg mot sjukehus innlegging, og det er kun pga faren for overbelastning av helsevesenet vi har restriksjonar no. Det er meininga vi alle skal få korona, men ikkje alle på ein gong. 

Men nedstengningen nå handler om å kunne feire jul med minst mulig smittede, ikke om sykehusene. Pasienter med korona er ikke et stort problem p.t. 

Anonymkode: 2258a...62d

Dette er hva WHO i dag atter en gang forsøker å få verdens ledere og folk til å forstå:

"FNs generalsekretær António Guterres ber verdens ledere på det sterkeste om å få tallet på vaksinerte opp på 40 prosent innen utgangen av året.

På en videokonferanse sa Guterres at det ujevne vaksinenivået rundt om i verden gir koronavariantene fritt spillerom. Som tusenvis av andre hadde Guterres hjemmekontor fredag, men han satt samtidig i hjemmeisolasjon da en nærkontakt testet positiv i forrige uke.

Med bare to uker igjen av året viser oversikter at 98 land fortsatt ikke har innfridd WHOs målsetting om å ha vaksinert 40 prosent av sin befolkning. 40 land ligger sågar under 10 prosent.

– Strategien med hamstring, strategien med vaksinenasjonalisme og strategien med vaksinediplomati har feilet. Det har den nye varianten vist oss, framholdt generalsekretæren.

Forskere har lenge sagt at det skjeve vaksinasjonsnivået i verden øker faren for at urovekkende varianter dukker opp. Dette skyldes at jo mer viruset sprer seg, desto større er faren for at det endrer seg til en ny variant. (NTB)"

https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Å krangle om noen få som ikke tar vaksinen i Norge er meningsløst når vi har over 90 % vaksinedekning i den voksne befolkningen.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Dette er hva WHO i dag atter en gang forsøker å få verdens ledere og folk til å forstå:

"FNs generalsekretær António Guterres ber verdens ledere på det sterkeste om å få tallet på vaksinerte opp på 40 prosent innen utgangen av året.

På en videokonferanse sa Guterres at det ujevne vaksinenivået rundt om i verden gir koronavariantene fritt spillerom. Som tusenvis av andre hadde Guterres hjemmekontor fredag, men han satt samtidig i hjemmeisolasjon da en nærkontakt testet positiv i forrige uke.

Med bare to uker igjen av året viser oversikter at 98 land fortsatt ikke har innfridd WHOs målsetting om å ha vaksinert 40 prosent av sin befolkning. 40 land ligger sågar under 10 prosent.

– Strategien med hamstring, strategien med vaksinenasjonalisme og strategien med vaksinediplomati har feilet. Det har den nye varianten vist oss, framholdt generalsekretæren.

Forskere har lenge sagt at det skjeve vaksinasjonsnivået i verden øker faren for at urovekkende varianter dukker opp. Dette skyldes at jo mer viruset sprer seg, desto større er faren for at det endrer seg til en ny variant. (NTB)"

Å krangle om noen få som ikke tar vaksinen i Norge er meningsløst når vi har over 90 % vaksinedekning i den voksne befolkningen.

Og dermed blir slike kronikker enda mer meningsløse: https://www.nrk.no/ytring/ansvarlig-og-vaksinert-1.15776518

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Nettopp. Mens vi krangler om noen få her, så skjer mutantene der ute. Omikron burde fått navnet karma i stedet. 

Anonymkode: f84aa...ce0

• Opprett ny...