Gå til innhold

Er dere fortrolig med slik overvåking?

Anbefalte innlegg

Denne meldingen fikk Sverre Hugo fra Helsedirektoratet: – Jeg skjønte ingenting – VG

Totalt har 150 000 mennesker fått slik sms, og mange av dem har ikke vært i utlandet på flere år. Min mann, som har vært i utlandet, fikk også denne sms'en med en gang han krysset grensa. Jeg trodde ikke at myndighetene drev med slik overvåking, og kjenner at jeg ikke er så veldig fortrolig med det. Særlig når overvåkingen slår feil, slik det er i tilfellet med denne Sverre Hugo. Hva hvis man får plikt til å registrere seg uten å ha være i utlandet, bare fordi man har fått slik informasjon? Hvordan skal man bevise at man IKKE har vært i utlandet nå som grensene er åpne og man reiser uten pass og visum til nabolandene?

Anonymkode: 80fa1...492

Fortsetter under...

Det er en automatisk melding du får når du nærmer deg basestasjoner i nærheten av feks. Grensen eller flyplassen. Ingenting blir kontrollert, den er automatisk. Du får også melding når du kommer til et nytt land. Er ikke alt dette automatisk?

Anonymkode: 5aeed...d2f

Vi er overvåket gjennom hele døgnet uansett, så det hadde ikke brydd meg det minste. "De" vet hvor vi er gjennom smarttelefoner, bomstasjoner og bruk av betalingskort. Slik er verden blitt. 

Anonymkode: bfb4f...c5b

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi er overvåket gjennom hele døgnet uansett, så det hadde ikke brydd meg det minste. "De" vet hvor vi er gjennom smarttelefoner, bomstasjoner og bruk av betalingskort. Slik er verden blitt. 

Men hvordan kan man bevise at man ikke har vært i utlandet da? Eller skal man registrere seg for sikkerhets skyld? Ser de heller ikke forskjell på utland og innland?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvordan kan man bevise at man ikke har vært i utlandet da? Eller skal man registrere seg for sikkerhets skyld? Ser de heller ikke forskjell på utland og innland?

Som sagt er det en fellesmelding som blir sendt om man beveger seg i nærheten av grensen eller flyplass osv. Ingen dramatikk, og man skal ikke bevise noe som helst. 

Annonse

Haha, jeg fikk det idet jeg kryssa grensa til Tjøme i fjor våres! Det går av seg selv. Kommer jo sånne meldinger når du krysser grensa til sverige og. Eller andre land. "Velkommen til...."

Anonymkode: a08dd...807

Det er vel kun automatisk utsendelse i det du er innom en basestasjon som noen over her skriver. Det at denne stadig bommer er vel snarere ett tegn på at det ikke er overvåkning, men en automatisk kobling som utløser en standardmelding. 

Hvordan Helsedirektoratet har knyttet opp denne er selvfølgelig noe å lure på. Når det gjelder overvåkning er det faktisk ikke en dritt du kan gjøre eller søke på med din smarttelefon uten å bli loggført. Vi har jo noen skandaler rundt salg av tredjepartsopplysninger. Det er ikke tilfeldig at reklame for sjokolade kommer ved menstruasjon og sminke ved eggløsning hvis du har en mensapp, for å ta ett eksempel. 

Kanskje det drøyeste er hvordan Siri stadig blinker og hvordan jeg oppsiktsvekkende nok får reklame om noe jeg har snakket om med telefonen bare i nærheten. 

Anonymkode: c6dcb...5e9

Det er nok bare en automatisk melding. 
men min mann satt i hjemmekarantene pga reise i sommer. Og 3 minutter etter at han har forlatt huset han har oppgitt som karantene for å ta en tillatt sykkeltur så får han melding med påminnelse om å overholde karanteneplikt. 

Anonym bruker skrev (På 15.12.2021 den 13.22):

Denne meldingen fikk Sverre Hugo fra Helsedirektoratet: – Jeg skjønte ingenting – VG

Totalt har 150 000 mennesker fått slik sms, og mange av dem har ikke vært i utlandet på flere år. Min mann, som har vært i utlandet, fikk også denne sms'en med en gang han krysset grensa. Jeg trodde ikke at myndighetene drev med slik overvåking, og kjenner at jeg ikke er så veldig fortrolig med det. Særlig når overvåkingen slår feil, slik det er i tilfellet med denne Sverre Hugo. Hva hvis man får plikt til å registrere seg uten å ha være i utlandet, bare fordi man har fått slik informasjon? Hvordan skal man bevise at man IKKE har vært i utlandet nå som grensene er åpne og man reiser uten pass og visum til nabolandene?

Har du bankkort, strømmåler, telefon/pc/ iPad, gratulerer du er overvåket fra før av.

Det står jo "Til deg som har annkommet Norge", og har man ikke det så er det vel bare å se bort i fra meldingen.

Anonymkode: 20624...ba0

• Opprett ny...