Gå til innhold

Akuttsjef: − Jeg regner med at uvaksinerte i Norge tenker seg grundig om

Anbefalte innlegg

Mandag var nesten 6 av 10 intensivpasienter på sykehusene i Helse Sør-Øst ikke vaksinert. Kun to av 77 intensivpasienter var fullvaksinerte med tre doser.

– Det er for oss helt åpenbart at alle trenger å vaksinere seg for å redusere risiko for smitte og sykehusinnleggelse for covid-sykdom, sier klinikksjef Øyvind Skraastad på Akuttklinikken, Oslo universitetssykehus.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzlQby/akuttsjef-jeg-regner-med-at-uvaksinerte-i-norge-tenker-seg-grundig-om

Alle (utenom de som ikke kan av helsemessige grunner) burde ta vaksinen, slutt å klag over tiltak hvis du ikke vil vaksinere deg, for du er en del av grunnen til at tiltak må fortsette. og covid sprer seg.

Anonymkode: b24b6...26b

Endret av Forumansvarlig
Sitat forkortet for å holde seg innenfor sitatretten.

Fortsetter under...

Jeg er så lei at det eneste som postes i alle media nå, er konstante formaninger om å vaksinere seg. Tror de virkelig at folk som ikke ønsker vaksine plutselig vil vaksinere seg bare de maser og maser og maser? 

For øvrig sprer Omikron seg også blant de vaksinerte. Så de kommer ikke til å åpne samfunnet noen gang. Makten smaker altfor søtt. 

Anonymkode: dbb27...707

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er så lei at det eneste som postes i alle media nå, er konstante formaninger om å vaksinere seg. Tror de virkelig at folk som ikke ønsker vaksine plutselig vil vaksinere seg bare de maser og maser og maser? 

For øvrig sprer Omikron seg også blant de vaksinerte. Så de kommer ikke til å åpne samfunnet noen gang. Makten smaker altfor søtt. 

Anonymkode: dbb27...707

Selv om de vaksinerte blir smittet er det viktig med vaksine for å beskytte mot alvorlig sykdom, både for egen og helsevesenets skyld.

På lokalsykehuset her skrev de nå at det var ca 30 innlagt med korona. Halvparten var uvaksinerte og ingen på intensivavdelingen var fullvaksinerte.

Anonymkode: a1861...482

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Mandag var nesten 6 av 10 intensivpasienter på sykehusene i Helse Sør-Øst ikke vaksinert. Kun to av 77 intensivpasienter var fullvaksinerte med tre doser.

– Det er for oss helt åpenbart at alle trenger å vaksinere seg for å redusere risiko for smitte og sykehusinnleggelse for covid-sykdom, sier klinikksjef Øyvind Skraastad på Akuttklinikken, Oslo universitetssykehus.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzlQby/akuttsjef-jeg-regner-med-at-uvaksinerte-i-norge-tenker-seg-grundig-om

Alle (utenom de som ikke kan av helsemessige grunner) burde ta vaksinen, slutt å klag over tiltak hvis du ikke vil vaksinere deg, for du er en del av grunnen til at tiltak må fortsette. og covid sprer seg.

Anonymkode: b24b6...26b

Hva ER det med media om dagen? Innbiller de seg at hvis de maser og maser og maser og maser, så vil plutselig de 100tusen som ikke ønsker vaksinen plutselig snu og la seg injisere? Det er ikke disse 100tusen som bikker helsetjenesten vår, når skal folk innse det? Og om det hadde vært disse få som vippet lasset, da hadde det vært noe alvorlig galt med helsetjenesten. Sant? Dette minner om en heksejakt, og jeg tar meg selv i å heie på de få standhaftige som ikke rikker seg. Snakk om vilje! (For ordens skyld, jeg er fullvaksinert, hva nå enn det betyr, to eller tre eller fire doser.)

Anonymkode: a8789...a41

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hva ER det med media om dagen? Innbiller de seg at hvis de maser og maser og maser og maser, så vil plutselig de 100tusen som ikke ønsker vaksinen plutselig snu og la seg injisere? Det er ikke disse 100tusen som bikker helsetjenesten vår, når skal folk innse det? Og om det hadde vært disse få som vippet lasset, da hadde det vært noe alvorlig galt med helsetjenesten. Sant? Dette minner om en heksejakt, og jeg tar meg selv i å heie på de få standhaftige som ikke rikker seg. Snakk om vilje! (For ordens skyld, jeg er fullvaksinert, hva nå enn det betyr, to eller tre eller fire doser.)

Anonymkode: a8789...a41

Hvor mange inlagte på intensiv mener du det må være fr det er de uvaksinerte som bikker helsetjenesten? Om ingen var vaksnert nå ville vi sansynlig vis hat minstv20 ganger så mange intensivpasienter med korona. På lokalsykehuset her ligger det nå 16. Da ville vi hatt over 300 bare her.

Jeg har faktisk kommet dit at jeg tror helsevesenet snart må begynne å prioritere hvem som skal få intensivbehanding. Da bør vaksinerte prioriteres forran uvaksinerte. En ting er at de kunne gjort mer for å beskytte seg selv, men viktigere er det at de vaksinerte har bedre utsikter til å overleve og at de som regel vil okupere en intensivplass i kortere tid enn en uvaksinert. Ved å prioritere de vaksinerte kan dermed fler hjelpes.

Annonse

sug lut skrev (1 minutt siden):

Jeg tror nok akuttsjefen har altfor høye tanker om hva uvaksinerte er i stand til. "Tenke"? "Nøye"? Dette er komplett urealistisk.

Ikke alle uvaksinerte er antivaxxere som ikke kan tenke. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange inlagte på intensiv mener du det må være fr det er de uvaksinerte som bikker helsetjenesten? Om ingen var vaksnert nå ville vi sansynlig vis hat minstv20 ganger så mange intensivpasienter med korona. På lokalsykehuset her ligger det nå 16. Da ville vi hatt over 300 bare her.

Jeg har faktisk kommet dit at jeg tror helsevesenet snart må begynne å prioritere hvem som skal få intensivbehanding. Da bør vaksinerte prioriteres forran uvaksinerte. En ting er at de kunne gjort mer for å beskytte seg selv, men viktigere er det at de vaksinerte har bedre utsikter til å overleve og at de som regel vil okupere en intensivplass i kortere tid enn en uvaksinert. Ved å prioritere de vaksinerte kan dermed fler hjelpes.

En vaksinert 80-åring har da virkelig ikke noen bedre utsikter til å overleve enn en frisk, uvaksinert 20-åring. Så er man tilbake på antall gode leveår som prioritering i helsevesenet, vedtatt av Høie i 2016.

Enig i at folk bør vaksinere seg, men å påstå at det er de uvaksinerte som sprer smitt fordi de er overrepresentert i innleggelsene er feil. Smitten sprer seg like mye hos vaksinerte og uvaksinerte, den hjelper vare mot alvorlighetsgraden av sykdommen

Anonymkode: 68211...fb9

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enig i at folk bør vaksinere seg, men å påstå at det er de uvaksinerte som sprer smitt fordi de er overrepresentert i innleggelsene er feil. Smitten sprer seg like mye hos vaksinerte og uvaksinerte, den hjelper vare mot alvorlighetsgraden av sykdommen

Anonymkode: 68211...fb9

Dette. Man må skille snørr og barter her. Begge gruppene driver smitten frem, særlig nå som den nye varianter trives kjempegodt blant fullvaksinerte. Men uvaksinerte blir oftere innlagt. Det er to helt forskjellige ting. 

Om jeg kunne ta vaksinen så ville jeg ha takket nei om de ikke gjør aspirasjon når den settes. Det vet jeg også mange andre også mener, jeg ønsker ikke å få vaksinen i blodbanen som i mye større grad gir alvorlige bivirkninger. 

Det myndighetene lett kunne gjøre var å gi folk den muligheten å aspirere FØR injeksjon. Mange av de uvaksinerte hadde nok vaksinert seg da. 

Det er også andre ting som at vaksinens bivirkninger blir dysset ned, det er ikke bra for det skaper mer usikkert. 

Anonymkode: e0aac...254

sug lut skrev (4 timer siden):

Jeg tror nok akuttsjefen har altfor høye tanker om hva uvaksinerte er i stand til. "Tenke"? "Nøye"? Dette er komplett urealistisk.

Ut fra det du skriver her, så viser du egentlig at den som ikke er i stand til å tenke og tenke nøye - det er deg selv!

For hadde du vært i stand til det, så hadde du ikke omtalt "uvaksinerte" som en homogen gruppe, men visst og tatt høyde for at uvaksinerte kan ha ulike helt legitime grunner for å ikke ta vaksinen.

Men, jeg vet at du ikke dum. Ergo ønsker du bare å være med på ensidig hetsing av en gruppe, uten å ta hensyn til fakta for en god del av dem det gjelder. Og dermed er vi tilbake til første setning - du tenker ikke over hvilke signaler du selv sender, du trenger bare en synder og å slenge med leppa mot, slik at du får ut litt grupp selv.

Du er en av de som stadig snakker om dannelse på forumet, men med dette svaret og i noen av de andre koronatrådene, så viser du svært lite dannelse. Og måten du velger å formulere deg på gir inntrykk av manglende kompetanse og innsikt i at bildet er langt mer nyansert enn hva du selv tydelig ønsker å se.

Anonymkode: 36dd1...2aa

• Opprett ny...