Gå til innhold

Dere som er jegere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan føles det å drepe uskyldige dyr som aldri har gjort noen noe vondt?

Anonymkode: 13264...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Må være vond å være deg. 

Anonymkode: 1257f...6d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Må være vond å være deg. 

Du må være en jeger. Hvis du blir så krenket av at noen spør deg, hvorfor dreper du da de uskyldige små livene?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er du veganer? Aldri kjøpt kjøtt i butikken?

Anonymkode: 96a8d...f87

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Er du veganer? Aldri kjøpt kjøtt i butikken?

Forskjellen er at en slakter gjør det ikke fordi det er moro, slakteren gjør det for lønnens skyld. Derfor er slakteren opptatt av å gjøre jobben sin så humant og godt som mulig.

Er du en slakter? Synes du det er moro når du dreper uskyldige dyr?

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Du må være en jeger. Hvis du blir så krenket av at noen spør deg, hvorfor dreper du da de uskyldige små livene?

Aldri skutt et dyr i heile mitt liv. Har ikke jaktsertfikat eller skytevåpen. 

Men har heldigvis evnen til å forstå at dyrebestand må reguleres. De er ikke jakt på eks rådyr heile året. 

Skrevet

Eg er ikkje jeger, men er veldig glad for at dei finst, for hjortebestanden her går heilt amok, dei blir så mange at dei svelt ihel på vinteren, eller blir påkøyrde av bil. Det er meir humant å skyte nokre enn at alle går å svelt.

Anonymkode: d01d6...95c

Skrevet

Jakt har vært i årtusener, ikke noe nytt det. Hvordan tror du elgen kommer i frysedisken? Blir den hentet av slakterbilen i skogen og slaktet av en slakter? Man må ha jakt for å holde bestanden nede, ellet så blir det som hun over her skriver, for mange, de sulter ihjel, blir sykdommer osv.

Nei, jeg er ikke jeger, men bor med en jeger. Er ikke sånn at han er vill i blikket og løper rundt i skogen etter fangst akkurat.

Anonymkode: 4ee49...83a

Skrevet

De dyrene jegeren dreper har i alle fall levd fritt hele sitt liv i motsetning til de dyrene du spiser som er avlet opp for å dø og lever innesperret. 

Jeg er ikke jeger, men kjenner mange som er det, og ingen av de dreper for moroskyld og bare for å drepe. Dyrene de dreper sendes til slakter og så blir det kjøttmat til nesten hele året. 

Visse du forresten at jegere har begrensinger for hvor mange dyr de kan felle og hvor de kan felles? Det er ikke sånn at de tar jegerprøven og så kan de starte å drepe vilt rundt seg i skogen.

Anonymkode: f61df...d81

Skrevet

Spennende, mestringsfølelse og øitt vemod. Jeg kan ha dårlig samvittighet for noen ting, men ikke for å jakte på en bærekraftig bestand.

Da synes jeg det er værre å besøke steder der dyrenes biotoper er rasert for at mennesker skal bygge seg sitt hus nummer to eller få gå i trikkespor over fjellet for eksempel.

Anonymkode: 3e108...653

Skrevet

Helt fint, takk som spør. Og så smaker det ekstra godt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Forskjellen er at en slakter gjør det ikke fordi det er moro, slakteren gjør det for lønnens skyld. Derfor er slakteren opptatt av å gjøre jobben sin så humant og godt som mulig.

Er du en slakter? Synes du det er moro når du dreper uskyldige dyr?

Jeg jakter ikke, og spiser heller ikke kjøtt. Men er gift med en jeger, og har drevet storfeproduksjon. 

En jeger er opptatt av at dyret skal avlives så humant som mulig, på samme måte som en slakter.

Men hvis du tror den reisen fra fjøs til slakteri, er human, tar du feil. Hjelper ikke uansett hvor godt vi stelte for dyra, hvordan de stolte på mennesker og frivillig tuslet inn i slaktebilen. De ble stuet sammen og låst inne. På neste gård kom en ny gjeng. Trykt sammen i neste binge. Fremmede og skremte dyr. Så skulle de da kjøres i timevis til slakteri. Var det mer humant? Tror ikke det!

Jeg serverer gladelig min familie kjøtt fra frie dyr, som er skutt i frihet, som en del av et reguleringssystem, der man sørger for en levedyktig stamme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke jeger, og kunne heller aldri vært det. Men de trengs jo, det forstår du vel? Tror heller ikke det er drapet som utgjør gleden. Men fellesskap, friluftsliv, fri fra familie, spenning og opplevelse. Og mestring. Også blir det jo deilig kjøtt av det, og bedre forhold i skog og mark.

De eneste jegerne jeg ser skrått på er de som trofé jakter, type ulv, løve og dyr man ikke jakter på for mat. 

Anonymkode: 9ef44...0d0

Skrevet

Men.. har ikke du dårlig samvittighet for de uskyldige små gulrøttene som du brutalt røsker ut av den varme jorda bare for å tilfredsstille ditt barbariske behov for å vise hvem som er sjef?

Skrevet

Pass på når du går i skogen, så du ikke tråkker i hjel en maur eller 100. Blir fort massemorder av en joggetur. 

Og legg deg for all del ikke i senga om kvelden, du kan legge deg på og kvele en midd eller 10.

Anonymkode: 01fe3...43a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Pass på når du går i skogen, så du ikke tråkker i hjel en maur eller 100. Blir fort massemorder av en joggetur. 

Og legg deg for all del ikke i senga om kvelden, du kan legge deg på og kvele en midd eller 10.

Anonymkode: 01fe3...43a

Forskjellen er at jeg gjør det ikke med glede. Jegerne finner glede i å drepe uskyldige dyr som aldri gjort noe ondt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Forskjellen er at jeg gjør det ikke med glede. Jegerne finner glede i å drepe uskyldige dyr som aldri gjort noe ondt.

"Aldri har gjort noe ondt" kan jo diskuteres. Mange maur holder slaver og dreper på gruslme måter. Hare kan spre pest til både dyr og mennesker. Rådyr beiter ned avlinger osv.

Anonymkode: 3e108...653

Skrevet

Du, det føles helt utmerket! Jeg får mat, og med på kjøpet får jeg den deilige følelsen av å være litt sånn mektig og… tøff, hvis du skjønner?

Du burde prøve!

Anonymkode: 09788...ab4

Skrevet

Hvordam det føles? 

Tja. Ettersom jeg har eget elgvald så føles det helt greit faktisk. Det er så mye elg her at elgstammen er på vei til å kollapse. Vi finner hver vinter ihjelsulta dyr noe som er et fryktelig syn. Da er det bedre å avlive de med en kule synes jeg.

Jeg er vokst opp med å ha respekt for dyr og husker godt hva min far sa da jeg tok jegerprøven: Den beste jegeren er han som holder igjen skuddet! Med andre ord skyt ikke med mindre du vet at du treffer godt! 

Så jeg synes jakt er helt greit ut fra den leveregelen der!

Skrevet
13 hours ago, Anonym bruker said:

😅

Anonymkode: 7dd65...772

Skrevet

Viltkjøtt er så mye mer bærekraftig på alle måter.

Ingen ødelegger skog eller naturområder for å drive avl eller dyrke fôr.

De hele livet i det fri.

Kjøttet er totalt fritt for antibiotika, hormoner og andre tilleggsstoffer vi bruker i kommersielt dyrehold

Vi tar kvoter som naturen kan bære, ikke for mye.

Det er også sunn mat, forutsatt at du ikke er vegetarianer er vilt et godt valg. 

Anonymkode: 5d3b0...1ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.12.2021 den 6.47):

Det går helt fint, der da? 

Skrevet

Skal du snakke om mat og dyrevelferd er jegeren den siste du bør ta. Jegeren skyter lykkelige dyr humant. Dyret merker ingenting før kulen treffer.

Du bør heller gå etter kyllingindustrien og egg produksjon. Du bør jobbe for at kalv og ku får være sammen og for at griser skal få se solen. Ikke ta jegeren, jobb for en endring i regelverket til Mattilsynet,  for at norske fjøs skal ha bedre vilkår for dyrene.

Anonymkode: 565b8...6a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...