Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Hvorfor kjøper dere gaver til folk som enten 1) har så mye at der ikke er mer igjen å kjøpe, eller 2) dere ikke kjenner godt nok til å vite hva de liker? Når gavehysteriet er gått så langt at man må «finne på» noe å kjøpe, da er det på tide å gi dem ei geit i utlandet! Anonymkode: 9bb1d...356
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 For en teit ting å si! Søsteren min er 41 år å ønsker aldri noe å da syns alle at hun er vanskelig å kjøpe til. Da hjelper det ikke at jeg har vært søsteren hennes i 33 år. Å kjæresten min er også vanskelig å kjøpe til,er det noe han har veldig lyst på kjøper han det før jul/bursdag. Mannfolk generelt er vanskelig. Heldigvis hadde han ønskeliste som alle i familien hans fikk også meg selvfølgelig. Anonymkode: a1c03...cdc
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): For en teit ting å si! Søsteren min er 41 år å ønsker aldri noe å da syns alle at hun er vanskelig å kjøpe til. Da hjelper det ikke at jeg har vært søsteren hennes i 33 år. Å kjæresten min er også vanskelig å kjøpe til,er det noe han har veldig lyst på kjøper han det før jul/bursdag. Mannfolk generelt er vanskelig. Heldigvis hadde han ønskeliste som alle i familien hans fikk også meg selvfølgelig. Anonymkode: a1c03...cdc La være å kjøpe til folk som ikke ønsker noe, da?! Anonymkode: 9bb1d...356
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): La være å kjøpe til folk som ikke ønsker noe, da?! Anonymkode: 9bb1d...356 Det er ikke aktuelt,hun er jo søsteren min. Anonymkode: a1c03...cdc
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 -vi ønsker å glede dem. -vi ønsker å knytte bånd og markere at de er viktige for oss. Anonymkode: 61ce9...1cd
hysterika Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 Jeg kjøper ikke gaver til voksne mennesker som ikke ønsker seg noe og ikke trenger noe. I den kategorien kommer alle mine tre brødre og deres koner og deres barn som er over 16 år. Jeg kjøper gaver til foreldrene mine, barna mine, kjæresten min og alle barn jeg er enten tante til eller gudmor til (som ikke er over 16 år).
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvorfor kjøper dere gaver til folk som enten 1) har så mye at der ikke er mer igjen å kjøpe, eller 2) dere ikke kjenner godt nok til å vite hva de liker? Når gavehysteriet er gått så langt at man må «finne på» noe å kjøpe, da er det på tide å gi dem ei geit i utlandet! Anonymkode: 9bb1d...356 Fordi de er svigerforeldrene mine... Mannen har heller ikke peiling. Han synes derimot det er greit å bare gi noe han har rasket med seg i farten. Det synes jeg er litt flaut når mitt navn også står på, så da ordner heller jeg noe. 😛 Anonymkode: 323b5...343
Leverpostei Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Jeg ønsker meg geit, men får det sjelden. Skulle ønske jeg turte å gi det til flere, det er faktisk en veldig fin gave ❤️
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er ikke aktuelt,hun er jo søsteren min. Anonymkode: a1c03...cdc Ikke trenger hun noe og ikke ønsker hun seg noe - men du SKAL gi, du? Anonymkode: 9bb1d...356
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): -vi ønsker å glede dem. -vi ønsker å knytte bånd og markere at de er viktige for oss. Anonymkode: 61ce9...1cd Gleder du folk ved å gi dem gjenstander de ikke ønsker eller har bruk for? I min bok er det det motsatte av å glede. Det er å irritere. Anonymkode: 9bb1d...356
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ikke trenger hun noe og ikke ønsker hun seg noe - men du SKAL gi, du? Anonymkode: 9bb1d...356 De fleste har nok det de trenger både voksne og barn,skal alle bare slutte å kjøpe gaver til både barn og voksne da?? Har selv ett barn på 10 år å for første gang aner jeg virkelig ikke hva jeg skal kjøpe,selv om jeg er den som kjenner han best. Leke med leker har de sluttet med for lenge siden,å playstation og VR har han. Er ingen spill han ønsker heller. Så ender nok opp med noen gavekort på trampolinepark og andre opplevelser,i mangel på noe bedre. Anonymkode: a1c03...cdc
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Gleder du folk ved å gi dem gjenstander de ikke ønsker eller har bruk for? I min bok er det det motsatte av å glede. Det er å irritere. Anonymkode: 9bb1d...356 Ja. Mine venner og min familie setter pris på gaver og at andre har tatt seg tid til å finne noe som passer for dem. Vi kjøper ikke noe bare for å kjøpe. Vi forsøker å finne en ting som passer akkurat. Min senile onkel får hjemmelaget marsipan, laget slik moren hans gjorde det. Han vet ikke hva han ønsker seg, men han husker smaker. Min mor får en bok med handling fra stedet hun kommer fra. Min venninne får kompass og førstehjelpsutstyr til å ha i sekken + bruksanvisning. Hun har blitt hektet på turgåing det siste året. Ingen av dem har tenkt på at det er noe de ønsker seg, men jeg tror likevell de vil bli glade for det. Anonymkode: 61ce9...1cd
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): -vi ønsker å glede dem. -vi ønsker å knytte bånd og markere at de er viktige for oss. Anonymkode: 61ce9...1cd Nettopp. De fleste jeg kjenner kan kjøpe seg det de ønsker seg selv, innen visse grenser selvfølgelig. Og det kan jeg også. Ingen i min familie "trenger" å få julegaver, og ikke venninne mine eller naboen som er så flink til å hjelpe meg heller. Men det å gi og få gaver er så mye mer enn at man trenger det. Og jeg synes det er fryktelig trist at det har blitt sånn at mange føler at de "må" gi akkurat det personen ønsker seg og at mottakere griner på nesa over at kjøkkenbollen de fikk ikke akkurat er i den fargen de liker best. Heldigvis har jeg også få av dem i min krets. Anonymkode: e2bfe...e50
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Skrevet 15. desember 2021 Jeg har avtalt med de fleste at vi ikke kjøper gaver til hverandre. Jeg har mer enn nok ting, og vin og sjokolade kan jeg kjøpe selv. De eneste unntakene er hvis noen lager spesielt gode spiselige ting. Anonymkode: cf773...afa
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Skrevet 15. desember 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Ja. Mine venner og min familie setter pris på gaver og at andre har tatt seg tid til å finne noe som passer for dem. Vi kjøper ikke noe bare for å kjøpe. Vi forsøker å finne en ting som passer akkurat. Min senile onkel får hjemmelaget marsipan, laget slik moren hans gjorde det. Han vet ikke hva han ønsker seg, men han husker smaker. Min mor får en bok med handling fra stedet hun kommer fra. Min venninne får kompass og førstehjelpsutstyr til å ha i sekken + bruksanvisning. Hun har blitt hektet på turgåing det siste året. Ingen av dem har tenkt på at det er noe de ønsker seg, men jeg tror likevell de vil bli glade for det. Anonymkode: 61ce9...1cd Men du oppretter ikke en tråd her for å lure på «hva gir man en 88-åring på sykehjem» eller «gavetips til mom mor?» - for du KJENNER disse folka og har følere ute mtp hva de kunne trenge eller like. Syns du det er deg jeg beskriver i hovedinnlegget, altså? Anonymkode: 9bb1d...356
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2021 #16 Skrevet 15. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har avtalt med de fleste at vi ikke kjøper gaver til hverandre. Jeg har mer enn nok ting, og vin og sjokolade kan jeg kjøpe selv. De eneste unntakene er hvis noen lager spesielt gode spiselige ting. Anonymkode: cf773...afa God taktikk, der er jeg helt på linje. Og svigermor som ikke kan la være å strikke ❤️ Anonymkode: 9bb1d...356
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2021 #17 Skrevet 15. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nettopp. De fleste jeg kjenner kan kjøpe seg det de ønsker seg selv, innen visse grenser selvfølgelig. Og det kan jeg også. Ingen i min familie "trenger" å få julegaver, og ikke venninne mine eller naboen som er så flink til å hjelpe meg heller. Men det å gi og få gaver er så mye mer enn at man trenger det. Og jeg synes det er fryktelig trist at det har blitt sånn at mange føler at de "må" gi akkurat det personen ønsker seg og at mottakere griner på nesa over at kjøkkenbollen de fikk ikke akkurat er i den fargen de liker best. Heldigvis har jeg også få av dem i min krets. Anonymkode: e2bfe...e50 Det som JEG syns er fryktelig trist er at den fiktive ideen om at gaver = kjærlighet øker den vanvittige forbrukskarusellen hvert år. Renovasjonsselskapene finner ubrukte gaver i søpla hvert år som ikke engang er pakket ut av originalemballasjen. DET er trist, det. Det er ikke trist at noen avstår fra å få gaver, eller lar være å kjøpe gaver, og heller velger å «knytte bånd» gjennom samvær, opplevelser, brev, telefonsamtaler, hjelp og tjenester. Og før noen starter med «vi gjør det OGSÅ» og «det går an å ha to tanker i hodet på en gang» eller «vi slutter ikke med samvær for det om vi kjøper gaver» - så prøv nå for én gangs skyld å tenke tanken: hvilke bånd blir brutt av å handle færre gjenstander til folk som ikke trenger gjenstander? Og hvis noen bånd ødelegges av at du skipper en gave: hva slags reparasjonsmuligheter har du? Et ekstra besøk? Spandere en kinobillett? Synge en sang for farmor når dere møtes, bake en kringle til pappa? Ringe den ensomme venninnen i stedet for å avspise henne med en pakke stearinlys? Anonymkode: 9bb1d...356
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2021 #18 Skrevet 15. desember 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Men du oppretter ikke en tråd her for å lure på «hva gir man en 88-åring på sykehjem» eller «gavetips til mom mor?» - for du KJENNER disse folka og har følere ute mtp hva de kunne trenge eller like. Syns du det er deg jeg beskriver i hovedinnlegget, altså? Anonymkode: 9bb1d...356 Noen ganger sliter jeg også skikkelig med å finne på noe. Da kan jeg få gode ideer fra andre. Jeg har for eksempel et pat nevøer i tyveårene. Dem synes jeg det er vanskelig å vite hva vil like, men jeg vet at de setter stor pris på gavene selv om jeg ikke skulletreffe 100%. For et par dager siden pratet jeg med en tenåringsjente om hva familiene gjorde julaften. Gavedelen syntes hun var pinlig når de feiret med den ene siden av familien. Der hadde de nemlig "blitt enige" om at de voksne ikke skulle gi hverandre gaver og at barna ikke skulle gi til de voksne. Dermed ble de bare hun og broren som fikk masse gaver, mens nesten 20 slektninger satt og så på. Hun er glad for det hun får, men hun ønsker seg å få lov til å finne på noe besteforeldre og andre voksne hun er glad i kunne bli glade for også. Hun får gi gaver til foreldrene sine da, men de vil ikke åpne dem på kvelden. I år har hun faktisk avtalt at hun skal ha gavekveld på 2.juledag med vennene der alle gir gaver til hverandre og åpner dem når de er sammen så da kommer de hit og har en ekstrafeiring for å kompensere. Anonymkode: 61ce9...1cd
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #19 Skrevet 18. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 15.12.2021 den 16.17): Hun er glad for det hun får, men hun ønsker seg å få lov til å finne på noe besteforeldre og andre voksne hun er glad i kunne bli glade for også. Så da handler det mest om hva giveren føler. Ikke hva mottakeren blir belemret med. Anonymkode: 9bb1d...356
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå