Gå til innhold

Student i karantene alene på julaften

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man dør ikke av en julaften alene når man er 19. På den alderen jobbet jeg på kvelden de fleste julaftener. Jeg kan ikke se at det er så mye verre å sitte alene på en studenthybel én enkelt gang pga karantene enn å sitte alene på jobb i en mer eller mindre forlatt hotellresepsjon, for eksempel. Når det er sagt: Jeg hadde nok latt ungdommen ta en hjemmetest eller tre, og så feiret jul med nærmeste familie. Fram til jul bør det være rikelig tid til å ta PCR-test også, og så lenge man tester ofte og alle testene er negative, bør det være noenlunde forsvarlig.

Anonymkode: a6810...c1f

Men han har jo ikke sittet alene på hybel EN dag, men heller nesten to år. 

Anonymkode: e21b1...3b0

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Problemet med studenter er at de har sittet alene på hybel i snart to år. Å ikke kunne reise hjem og sitte alene på julaften blir toppen av ensomhets-kransekaka.

Jeg er enig i at det er leit, jeg hadde sikkert gjort hva jeg kunne selv. Men å si at de har vært alene på hybel i snart to år blir å krisemaksimere. De har jo ikke det! Det får være måte på.

Anonymkode: 01613...1cc

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig i at det er leit, jeg hadde sikkert gjort hva jeg kunne selv. Men å si at de har vært alene på hybel i snart to år blir å krisemaksimere. De har jo ikke det! Det får være måte på.

Har de ikke? Når undervisningen har vært digital, har de jo sittet alene på hybel. Hvor skal de ellers sitte?

HvittHus skrev (1 time siden):

Mitt barn hadde blitt hentet hjem, og så hadde vi tatt de forholdsregler som er mulig for å minske smitterisikoen. Jeg hadde ikke latt en ung voksen sitte alene i jula og spesielt ikke nå etter hva de har vært gjennom.

Samme her.

Vi bor på sørlandet, og har en datter på skole i Trondheim. Hun har eksamen på skolen 21.desember, så hun kan ikke hentes hjem før det.

Men hadde hun havnet i karantene hadde jeg satt meg i bilen og kjørt, selv om det er 10 timer hver vei i bil. Mens jeg var borte hadde mannen fylt huset med mat, også hadde hele familien vært i karantene sammen med henne når vi kom hjem.

Ingen av våre barn blir stengt på rommet om de havner i karantene altså, og karantene er heller ikke det samme som isolasjon.

Anonymkode: 12432...baa

Jeg var alene på julaften da jeg var 19 år. Fordi jeg ikke hadde noen å være sammen med. Var ikke noe internett eller mobil heller (bortsett fra de mobilene med 5 kg batterier...). Da hadde jeg det kjipt og veldig tøft.

Hadde jeg den gangen sittet alene julaften fordi jeg var i karantene, men hadde en familie jeg visste var der for meg, snakket med underveis, så hadde det kanskje fremdeles vært noe kjipt, men ikke verre enn at de hadde vært greit.

Her hadde jeg sørget for mat til ungdommen, ekstra gode juleting, gode bøker og filmer og så holdt nær kontakt hele julen slik at ungdommen kunne få med seg og "være med" selv på avstand.

Er det ungdom som sliter psykisk så ville jeg kanskje hentet ungdommen hjem, eller dratt til ungdommen, avhengig av hva som var mest fornuftig for å hindre ev. smitte.

Anonymkode: 2e94d...a68

Hvorfor sitte man i karantene?
Man gjør det for at men ikke skal smitte andre og stoppe smittespredning.

Jeg hadde gjort følgende:

- Handlet inn ALT vi hadde trengt for den tiden studenten skal sitte i karantene.
- Hentet studenten hjem
- Vært i karantene selv så lenge studenten var i karantene, og tatt risikoen for at studenten var smittet.
- Siden jeg hadde satt meg selv i karantene også vil jeg ikke kunne smitte noen videre heller.

Anonymkode: 1beb0...2ed

Annonse

Om det var mulig hadde jeg hentet ungen hjem. Hurtigtest før avreise og munnbind i baksetet hele veien. Bedre å sitte i kjellerstua eller på rommet hjemme om det blir isolasjon enn aleine på en hybel. Om ungen selv heller vil bli på hybelen, så hadde jeg reist dit og levert ferdig julemat i bokser, godteri, kaker, gaver, pynt og alt som ellers kunne lette situasjonen både for ungen og meg. 

Har de ikke? Når undervisningen har vært digital, har de jo sittet alene på hybel. Hvor skal de ellers sitte?

Men det har da ikke vært digital undervisning i to år?

Anonymkode: d3460...6c0

Vår samfunnsutvikling og velstand har gjort at ungdom blir senere og senere voksne. Mens mine foreldre var flyvedyktige når de var 19, giftet seg i begynnelsen og 20-årene og klarte seg selv blir ungdom i dag ikke ordentlig voksne før de runder 30 og noen aldri🤣

Når det er sagt hadde det vært min ungdom så hadde jeg nok hentet vedkommende hjem og satt hele familien i karantene. Problemet hadde vært min mor på over 80 som kanskje er den som hadde tålt smitten minst.

Nei, det har de ikke. Det har ikke vært digital undervisning uten oppmøte i to år. Det har vært forelesninger, fester, trening, kino og venner også. Ikke gjør det verre enn det faktisk er, det gavner ingen.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Problemet er at vi har invitert mine foreldre på julaften som er tilreisende og som vi ikke har sett på et år..vi har også flere andre barn..så dersom jeg må reise vekk i julen blir det bare dumt for dem som er igjen hjemme. Blir liksom feil uansett hva vi velger.

Anonymkode: 79c7d...a8c

Da må du velge. Foreldre eller barn. Besøk av begge er helt uforsvarlig og jeg tviler på at de andre vile ønske det. Utsett eventuelt "julaften" til karantenetiden er slutt.

Anonymkode: fd240...5ce

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor må han  i karantene? 

Anonymkode: b9594...3b2

HI skriver "dersom ungdommen må i karantene".
Det er mye smitte nå for tiden, og man blir for nærkontakt.
Hun prøver å planlegge hvordan de skal løse det dersom ungdommen havner i karantene

Anonymkode: 1beb0...2ed

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dersom vår ungdom må i karantene i de neste dagene noe som ikke er usannsynlig sitter han i karantene alene på studenthybelen i julen. Hva i alle dager gjør vi da?

Hent ham hjem. Han er i karantene ikke isolasjon. Så lenge dere ikke skal omgås masse andre folk må han slippe å sitte alene i jula. 

Anonymkode: 53963...b7b

topaz skrev (4 timer siden):

Men hva er forskjellen på om han sitter på en hybel eller på et rom alene? 

Hm... husker du hvordan en studentby er i jula? Jeg husker det kjempegodt fra det ene året jeg dro tilbake sånn rundt 2.  juledag, fordi jeg hadde glemt igjen skiene da jeg kjørte hjem til jul og tok bryet med å hente dem. Studentby i jula er skrekkfilmmateriale, et dødt område med to gjenværende utvekslingskinesere i blokk 4 og en fyr i blokk åtte som blotter seg i vinduet. Og innestengt i karantene i tillegg? Hvis dette var en av mine, og vedkommende  ville hjem, hadde jeg definitivt kjørt og hentet, ja, og gjennomført tiltakene som skulle til for å avvikle karantenen hjemme. Eller så ville vi avviklet julaften først og så dratt (men uten besteforeldre) dit ungen befant seg og kjørt felles karantene på nærmeste hotell.

Endret av sug lut

Jeg klarer ikke å ta de nye reglene seriøst. Her feirer vi julen som planlagt, uavhengig av om jeg havner i karantene. 

Jeg er lærer. Forrige uke var jeg nærkontakt til ni elever som fikk påvist covid-19. Hvis en elev i klassen får positiv test i dag eller i morgen, skal jeg ikke i karantene. Hvis en elev får positiv test på torsdag eller en av de andre skoledagene, skal jeg plutselig i karantene! Eller, det stemmer egentlig ikke helt. Jeg skal tre dager i karantene, etter det skal jeg kun i fritidskarantene! Da kan jeg gå på jobb som om ikke pandemien eksisterer, slik den tross alt aldri har gjort i skolen. Etter arbeidstid må jeg forte meg hjem. Da skal karantenelivet fortsette. Jeg kan ikke gå på kino eller handle julegaver da. Det er viktigere at jeg er på jobb og opprettholder nærheten til mine 100+ nærkontakter. 

Anonymkode: 1b912...6de

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dersom vår ungdom må i karantene i de neste dagene noe som ikke er usannsynlig sitter han i karantene alene på studenthybelen i julen. Hva i alle dager gjør vi da?

Hvor mange ukers karantene snakker vi her? Det er da fortsatt 10 dager til jul…

Anonymkode: 68173...cdc

Jeg klarer ikke å ta de nye reglene seriøst. Her feirer vi julen som planlagt, uavhengig av om jeg havner i karantene. 

Jeg er lærer. Forrige uke var jeg nærkontakt til ni elever som fikk påvist covid-19. Hvis en elev i klassen får positiv test i dag eller i morgen, skal jeg ikke i karantene. Hvis en elev får positiv test på torsdag eller en av de andre skoledagene, skal jeg plutselig i karantene! Eller, det stemmer egentlig ikke helt. Jeg skal tre dager i karantene, etter det skal jeg kun i fritidskarantene! Da kan jeg gå på jobb som om ikke pandemien eksisterer, slik den tross alt aldri har gjort i skolen. Etter arbeidstid må jeg forte meg hjem. Da skal karantenelivet fortsette. Jeg kan ikke gå på kino eller handle julegaver da. Det er viktigere at jeg er på jobb og opprettholder nærheten til mine 100+ nærkontakter. 

Anonymkode: 

Nemlig! Godt skrevet og dessverre helt rett ☹ Krevende å være lærer om dagen, spesielt med både mann og foreldre i risikogruppe - lurer på om vi kan feire sammen.....

Anonymkode: f70ab...4f4

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Anonymkode: 1b912...6de

Ja, du er samfunnskritisk personale. Sånn er det. 

Synd med de klønete reglene, men barn trenger skole, og dine elever trenger deg. 

Ja, du er samfunnskritisk personale. Sånn er det. 

Synd med de klønete reglene, men barn trenger skole, og dine elever trenger deg. 

Hun er ikke samfunnskritisk, hun er sammfunnsVIKTIG. Og hvis elevene trenger lærerne, hvorfor stenger de skolene på Østlandet nå? Da er det plutselig ikke så farlig med lærere?

topaz skrev (På 14.12.2021 den 13.17):

Du aksepterer at jula i år ikke blir optimal og sender en pakke med masse godt og gaver og oppmuntring og facetimer. Mange må regne med at folk de gjerne skulle feiret med må være i karantene eller isolasjon i jula. 

Dummeste jeg har hørt! Har du selv barn / ungdom?

Anonymkode: 9e1f3...267

Just now, Anonym bruker said:

Han er i karantene nå og er ferdig lille julaften. Da kommer han hjem uansett hva som skjer er bestemt her hjemme. 
HI

flott dere tar hensyn til andre mennesker da

Anonymkode: 29987...f75

• Opprett ny...