Gå til innhold

Student i karantene alene på julaften

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

topaz skrev (Akkurat nå):

Du aksepterer at jula i år ikke blir optimal og sender en pakke med masse godt og gaver og oppmuntring og facetimer. Mange må regne med at folk de gjerne skulle feiret med må være i karantene eller isolasjon i jula. 

Problemet med studenter er at de har sittet alene på hybel i snart to år. Å ikke kunne reise hjem og sitte alene på julaften blir toppen av ensomhets-kransekaka.

Anonymkode: e21b1...3b0

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Problemet med studenter er at de har sittet alene på hybel i snart to år. Å ikke kunne reise hjem og sitte alene på julaften blir toppen av ensomhets-kransekaka.

Ja, det er skikkelig kjipt. Men det at ting er kjipt endrer ikke reglene. I alle fall ikke med situasjonen som er nå. Det er min mening. 

Mitt barn hadde blitt hentet hjem, og så hadde vi tatt de forholdsregler som er mulig for å minske smitterisikoen. Jeg hadde ikke latt en ung voksen sitte alene i jula og spesielt ikke nå etter hva de har vært gjennom.

topaz skrev (1 minutt siden):

Ja, det er skikkelig kjipt. Men det at ting er kjipt endrer ikke reglene. I alle fall ikke med situasjonen som er nå. Det er min mening. 

Hvilke regler? Det står ingen steder at man ikke kan hente hjem studenten sin i bil og la studenten "sone" karantenen hjemme.

Hvilke regler? Det står ingen steder at man ikke kan hente hjem studenten sin i bil og la studenten "sone" karantenen hjemme.

Men hva er forskjellen på om han sitter på en hybel eller på et rom alene? 

Annonse

topaz skrev (Akkurat nå):

Men hva er forskjellen på om han sitter på en hybel eller på et rom alene? 

Forskjellen er at han er hjemme og blir tatt vare på. Karantene er heller ikke å sitte isolert på et rom. De som er i karantene må holde avstand til de andre i husholdningen, men de kan fortsatt spise julemiddag med 2 meter avstand til andre, eventuelt munnbind. Du vet at karantene og isolasjon er to helt forskjellige ting?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Forskjellen er at han er hjemme og blir tatt vare på. Karantene er heller ikke å sitte isolert på et rom. De som er i karantene må holde avstand til de andre i husholdningen, men de kan fortsatt spise julemiddag med 2 meter avstand til andre, eventuelt munnbind. Du vet at karantene og isolasjon er to helt forskjellige ting?

Spise julemiddag med munnbind ja kjempe lurt ;)

Anonymkode: 58525...168

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis alt er innafor er det jo bare å følge reglene. 

For meg ville det vært et urealistisk alternativ å holde to meter avstand i en relativt liten leilighet, så hadde jeg vært student i den situasjonen hadde jeg nok hatt det like greit på hybelen til jeg faktisk var klarert. Men så lenge regler følges så er det innafor. 

topaz skrev (13 minutter siden):

Hvis alt er innafor er det jo bare å følge reglene. 

For meg ville det vært et urealistisk alternativ å holde to meter avstand i en relativt liten leilighet, så hadde jeg vært student i den situasjonen hadde jeg nok hatt det like greit på hybelen til jeg faktisk var klarert. Men så lenge regler følges så er det innafor. 

Jeg tror det er en forskjell på å sitte helt alene på en hybel i en annen by og å være isolert på sitt eget rom og få servert mat og kunne snakke gjennom døren. 

Jeg hadde enten hentet ungdommen hjem, eller så hadde jeg reist til hn. Resten av familien klarer seg uten meg, og hadde nok vært helt enig i at man ikke lar ungen sitte alene på julekvelden så sant det var i vår makt å forhindre det. 

Anonymkode: d3460...6c0

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er en forskjell på å sitte helt alene på en hybel i en annen by og å være isolert på sitt eget rom og få servert mat og kunne snakke gjennom døren. 

Jeg hadde enten hentet ungdommen hjem, eller så hadde jeg reist til hn. Resten av familien klarer seg uten meg, og hadde nok vært helt enig i at man ikke lar ungen sitte alene på julekvelden så sant det var i vår makt å forhindre det. 

Ja, legitimt valg det. Hadde min mor forsøkt seg på noe sånt hadde jeg blitt oppgitt over at hun ikke bare feiret hjemme og heller ringte meg også kunne jeg kommet i romjula. Da jeg studerte var jeg jo voksen. 

topaz skrev (1 minutt siden):

Ja, legitimt valg det. Hadde min mor forsøkt seg på noe sånt hadde jeg blitt oppgitt over at hun ikke bare feiret hjemme og heller ringte meg også kunne jeg kommet i romjula. Da jeg studerte var jeg jo voksen. 

Familier er forskjellige, og det kommer også an på alderen. Siden hi skrev ungdom tenkte på min 18 åring som bor på hybel og går på videregående skole. For eldste som er 24 år og studerer ved universitetet hadde jo saken stilt seg annerledes, hun er jo voksen og bor i egen leilighet. 

topaz skrev (12 minutter siden):

Han er 19 år og ja - kanskje voksen. Men ikke spesielt kjekt å sitte i byen alene på en hybel når resten av familien feirer jul hjemme.

Anonymkode: 79c7d...a8c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han er 19 år og ja - kanskje voksen. Men ikke spesielt kjekt å sitte i byen alene på en hybel når resten av familien feirer jul hjemme.

Nei, det er ikke kjekt. Pandemien er veldig lite kjekk. Det er jeg hjertens enig i! 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns ikke at man er så voksen når man er 19, så om hadde ønsket det hadde jeg reist til han om det var eneste mulighet. 

Jeg syns ikke at man er så voksen når man er 19, så om hadde ønsket det hadde jeg reist til han om det var eneste mulighet. 

Problemet er at vi har invitert mine foreldre på julaften som er tilreisende og som vi ikke har sett på et år..vi har også flere andre barn..så dersom jeg må reise vekk i julen blir det bare dumt for dem som er igjen hjemme. Blir liksom feil uansett hva vi velger.

Man dør ikke av en julaften alene når man er 19. På den alderen jobbet jeg på kvelden de fleste julaftener. Jeg kan ikke se at det er så mye verre å sitte alene på en studenthybel én enkelt gang pga karantene enn å sitte alene på jobb i en mer eller mindre forlatt hotellresepsjon, for eksempel. Når det er sagt: Jeg hadde nok latt ungdommen ta en hjemmetest eller tre, og så feiret jul med nærmeste familie. Fram til jul bør det være rikelig tid til å ta PCR-test også, og så lenge man tester ofte og alle testene er negative, bør det være noenlunde forsvarlig.

Anonymkode: a6810...c1f

• Opprett ny...