Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #26 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvordan vet du at informasjonen ikke har vitenskapelig bakgrunn? Hvor mange pandemier har folk erfaring med å håndtere tror du? Anonymkode: ad9ae...ab2 Fordi de ikke har presentert bakgrunnen, kun helt sykt høye tall. Vi har hatt flere pandemier tidligere, blant annet svineinfluensapandemi. Så helt uforberedt kunne de jo ikke ha vært. Anonymkode: 8e6a7...8de
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #27 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Fordi de ikke har presentert bakgrunnen, kun helt sykt høye tall. Vi har hatt flere pandemier tidligere, blant annet svineinfluensapandemi. Så helt uforberedt kunne de jo ikke ha vært. Anonymkode: 8e6a7...8de Men tallene er jo en utregning, og worst case uten tiltak. Dette vet de jo ikke, kan ikke vite, det er beregninger, modeller. Så setter de inn tiltak og da vil jo tallene aldri nås, siden smitte forhindres. Svineinfluensaen var jo ikke sammenliknbar. Du var kanskje ikke født da, så du opplevde den? Det er jo uansett ikke samme folk i de jobbene nå, folk byttes jo ut. Anonymkode: ad9ae...ab2
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #28 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Men tallene er jo en utregning, og worst case uten tiltak. Dette vet de jo ikke, kan ikke vite, det er beregninger, modeller. Så setter de inn tiltak og da vil jo tallene aldri nås, siden smitte forhindres. Svineinfluensaen var jo ikke sammenliknbar. Du var kanskje ikke født da, så du opplevde den? Det er jo uansett ikke samme folk i de jobbene nå, folk byttes jo ut. Anonymkode: ad9ae...ab2 Og hvor er bakgrunnen for beregningene? Jeg var ikke født i 2009? Takk for personangrepet, du er rapportert. Og selv om folk byttes ut, må det jo finnes rapporter og dokumenter fra tidligere. Det er ikke slik at hver eneste regjering skal finne opp kruttet på nytt. Anonymkode: 8e6a7...8de
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #29 Skrevet 14. desember 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Men tallene er jo en utregning, og worst case uten tiltak. Dette vet de jo ikke, kan ikke vite, det er beregninger, modeller. Så setter de inn tiltak og da vil jo tallene aldri nås, siden smitte forhindres. Svineinfluensaen var jo ikke sammenliknbar. Du var kanskje ikke født da, så du opplevde den? Det er jo uansett ikke samme folk i de jobbene nå, folk byttes jo ut. Anonymkode: ad9ae...ab2 Preben Aavitsland var der under svineinfluensaen, jo. Han omtalte pandemrix-vaksineringen av 2,2 millioner nordmenn som tidenes vaksineskandale. Da ble det rapportert inn 1449 bivirkninger hvorav 38% var alvorlige. Nå er det rapportert inn mer enn 44.000 bivirkninger, og ca 240 er døde. Just sayin. Link forresten. https://www.nrk.no/livsstil/_-en-medisinsk-katastrofe-1.10880384 Men du var kanskje ikke født da, så du opplevde den? Anonymkode: 0f0fb...c3f
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2021 #30 Skrevet 14. desember 2021 Ang. svineinfluensaen - det var en langt mindre alvorlig sykdom enn hva covid-19 er. Årsaken til at tallene på sykehusinnleggelser pga. covid-19 er såpass lave er nettopp tiltakene som vi har hatt. Men nå er smittetallene så høye at også flere vil bli syke og trenge behandling på sykehus, selv om dødelighet trolig vil være forholdsvis lav (hvis det er kapasitet til å gi dem som trenger det behandling). Sammenligning med vanlig influensa: Vanlig influensa er det forholdsvis god immunitet mot i befolkningen. Så god immunitet at vi i snitt kun blir syk av influensa hvert 10. år. I tillegg har vi vaksiner mot influensa som vi har hatt erfaring med i årevis. Covid-19, derimot, har i utgangspunktet ingen i befolkningen noen immunitet mot. Så der bare 10 % av befolkningen vil bli smittet og syke av influensa et normalår, og siden mange av disse har en viss immunitet mot influensa fra før, så vil tross alt få bli alvorlig syke av influensa. Covid-19 kan derimot hele befokningen teoretisk bli smittet på et kort tidspunkt. Siden ingen i utgangspunktet har immunitet mot sykdommen, og vaksinene fremdeles er så nye at man ikke vet nok om virkning og bivirkning samtidig som det skjer stadig nye mutasjoner, så vil teoretisk sett 100 % av befolkningen kunne bli smittet av covid-19. Ser vi på influensa, hvor 10 % blir syke av smittet, og langt færre trenger sykehusbehandling, så sier det seg selv at det er en sykdom som vi er mer eller mindre rustet til å møte, selv de mer krevende årene hvor viruset har en større mutasjon og/eller vaksinene har bommet på hvilken type(r) som dominerende det året. Smittes "bare" 50 % av befolkningen med covid-19 på en sesong, og "bare" en liten del blir så syke av covid-19 at de trenger sykehusbehandling, da vil antallet syke og behandlingstrengende likevel bli enormt. Mer enn sykehusene våre har kapasitet til (slik politikerne har bygget ned helsevesenets kapasitet i 40 år). Ytterligere redusert kapasitet får vi pga. alle de utenlandske intensivsykepleierne og sykepleierne som vi nå pga. pandemien ikke lenger har tilgang på, eller som har valgt å heller bli i sine hjemland og jobbe der. Enda verre blir det når helsepersonell må være hjemme for å ikke spre smitte til sykehusets pasienter og ansatte, være hjemme pga. smitte i hjemmet. I dag er det flere sykehus i landet som har sterkt redusert eller stoppet planlagte operasjoner, fordi de ikke har kapasitet til dette slik den generelle smitte- og sykdomssituasjonen er for tiden av flere ulike infeksjonssykdommer, ikke bare covid-19, men også RS-virus og andre virus. Når kapasiteten er så redusert allerede i dag, da kan vi ikke slippe koronasmitte løs i samfunnet, når vi ved det vet for mange vil bli så syke at de trenger sykehusbehandling - selv om covid-19 for de fleste ikke blir en så alvorlig sykdom. Problemet er altså at for mange blir smittet av korona på samme tid, fordi det i utgangspunktet ikke finnes naturlig immunitet i befolkningen, og vaksinene har begrenset virkning på smittespredning, spesielt den nye omikronvarianten. I tillegg er vi nå på vei inn i influensasesongen, noe som gjør at kapasiteten i sykehusene vil presses langt mer, hvis vi ikke har gode nok smittehindrende tiltak. Dessuten vet vi at dobbelsmitte av covid-19 og annen infeksjon samtidig øker dødeligheten betraktelig. Så atter en gang, til de som mener covid-19 ikke er en alvorlig nok sykdom til å ha såpass strenge tiltak: Det er ikke alvorlighetsgraden i seg selv som er det største problemet. Problemet er at ingen i befolkningen i utgangspunktet ikke hadde noen immunitet mot sykdommen, og nå at vaksinene dessverre ikke fungerer så bra som man ønsket mot smittespredning og mot den nye omikron-mutasjonen av viruset. Sammen med det at omikron spres så raskt vil dette gjøre at for mange blir syke på en gang, og at totalbelastningen (sammen med de andre faktorene nevnt) blir altfor stor til at helsevesenet vårt kan takle det, både på sykehus og i ulike kommunale helsetjenester. Og om helsevesenet får så stort antall syke på samme tid (selv om syke i % kanskje ikke er så stor), så vil det kunne bli svært mange flere som dør av covid-19 eller andre behandlingstrengende sykdommer, både infeksjoner, men også andre, mer ordinære sykdommer. Det er ikke en overdramatisering av koronaviruset, det er en realistisk holdning til de ressursene vi har i landet når det kommer til helsevesenet og hvordan vi kan forsøke å minimere totalbelastningen på samfunnet. Ja, tiltakene har enorme følger. Men en kollaps av helsevesenet og andre samfunnskritiske områder, samt store unødvendige dødstall av flere årsak, vil kunne få langt større følger enn det vi har sett tiltakene har. Og det kan ta enormt lang tid å bygge ting opp igjen i ettertid, hvis vi får en slik kollaps. Anonymkode: 35477...79a
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2021 #31 Skrevet 15. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 13.12.2021 den 22.35): Jeg har alltid sett på meg som det. Og føler vel egentlig det. Men, nå klarer jeg ikke høre noe om korona uten at jeg får vondt i magen. Det velter en depressiv følelse innover meg hver gang jeg hører om det. Jeg blir fysisk uvel. Jeg er ikke redd for å bli syk av korona, så er ikke det som det kommer av. Jeg vet egentlig ikke helt hva det kommer av. Jobber på sykehjem, så frykten for å ta med meg smitte dit har jeg hatt hele tiden. Men, hvorfor lar jeg meg knekke nå liksom? Hadde aldri trodd jeg skulle sitte med følelsen av å være deprimert pga korona. Anonymkode: 24436...849 Har hatt det slik de siste dagene jeg også, ordentlig brakkesyke- følelse :/. Anonymkode: 6c9e0...e60
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2021 #32 Skrevet 15. desember 2021 Selv om man er psykisk sterk så kan man likevel føle noe. Og å ha følelser og reaksjon er jo bare sunt. Viser at man er et menneske. Anonymkode: 6abec...672
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå