Gå til innhold

er det innafor å søke opp noen i skattelistene

Anbefalte innlegg

Skrevet

har snoket i skattelister som kom ut i år, og fikk nå vite at folk får beskjed hvem som har søkt de opp.... OMG 

Anonymkode: c5e37...4ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg vil sei det er innafor. Det er jo innsyn av en grunn. 

Men personlig tør eg ikkje, fordi eg synes det er flaut å bli sett. 

Burde vore mulig å søke uten å bli "tatt i det". 

Anonymkode: 5ceb6...a37

Skrevet

Hahaha, det er innafor juridisk. Sosialt er det utrolig komisk å bli søkt opp. Så jeg skjønner du blir flau 😆

Anonymkode: 85d41...ffb

Skrevet

Ja det er flaut 😅 men ingen krise 

Anonymkode: 61b3f...090

Skrevet

Hehe, det er litt flaut ja. 

Anonymkode: c0a2c...2e8

Skrevet

Det er flaut!

Anonymkode: d4973...6dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

har snoket i skattelister som kom ut i år, og fikk nå vite at folk får beskjed hvem som har søkt de opp.... OMG 

Sånn har det jo vært i årevis. Det er bare å se, den gjennomsiktigheten er et demokratisk gode, men du får stå for det du gjør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Eg vil sei det er innafor. Det er jo innsyn av en grunn. 

Men personlig tør eg ikkje, fordi eg synes det er flaut å bli sett. 

Burde vore mulig å søke uten å bli "tatt i det". 

Anonymkode: 5ceb6...a37

Hvorfor bør det være mulig å gjøre det anonymt? Listene er åpne for at folket skal kunne se hva myndighetene krever av den enkelte. Altså skal det være med å bygge tillit mellom personer og staten. Hvorfor skal du kunne sjekke naboen uten at naboen får vite det? Gjør du det fordi du vil sjekke om naboe får fair behandling, eller gjør du det fordi du har behov for å stille din nysgjerrighet? Selsvasgt bør naboer, venner og familie få vote om folk snoker for egen tilfredsstillelse... Mediene tas seg av dypdykkene der de mener det er snusk på gang. 

Anonymkode: 619c9...3d5

Skrevet

Jeg oppdaget at to naboer hadde søkt opp meg. Ble litt irritert så spurte de om hvorfor. Først så nektet de for det. De skjønte ikke jeg fikk beskjed om det. Ble enda dummere. 🙄

Anonymkode: 14a2e...48e

Skrevet

Ja, det er litt flaut. men hvordan i alle dager unngikk du å se beskjeden som står at søket blir synlig for den du har søkt på?

Anonymkode: 3ddab...605

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke innafor. Veldig white trash å gjøre sånt. 

Anonymkode: 0c374...f39

Skrevet

Hvordan får man beskjed om det da? En sms med "NN har vært inne og sett på deg?" 

Akkurat DET er jo unødvendig. Helt ok at man kommer på en liste over de nysgjerrige, men at det skal sendes ut egen beskjed er drøyt! 

Anonymkode: b1943...b69

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan får man beskjed om det da? En sms med "NN har vært inne og sett på deg?" 

Akkurat DET er jo unødvendig. Helt ok at man kommer på en liste over de nysgjerrige, men at det skal sendes ut egen beskjed er drøyt! 

Anonymkode: b1943...b69

Sendes ikke ut egen beskjed om at Fru Olsen har glodd og glant :)

At noen har sett på deg må du selv finne ut når du er inne på skattesøket. 

Anonymkode: 36eec...57d

Skrevet

Jeg hadde aldri gjort det, jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være nødvendig om ikke det er ren nysgjerrighet. Og så nysgjerrig er jeg ikke. Heldigvis ikke så mange andre jeg kjenner heller, for nå sjekket jeg og ingen har søkt meg opp.

Skrevet

Ikke sikkert de finner det ut. Ikke noe jeg sjekker. 

Selv ser jeg ikke på andre. 

Anonymkode: bddb6...a9b

Skrevet

Jeg hadde ikke sjekket noen med mindre de ba meg om det selv. Greit at det er en slags åpent, men det blir for meg litt som å ringe på og spørre om du får se hva de har i kjøleskapet. Altså snoking. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det står jo ganske tydelig advarsel om det når du logger deg inn. 

Dersom du har søkt opp folk du ikke har en grunn til å søke opp - som gamle klassevenner, eksen osv, da er det utrolig pinlig, og du kan forvente at det blir en snakkis om de oppdager det

Anonymkode: 1d92f...e09

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Ikke innafor. Veldig white trash å gjøre sånt. 

Anonymkode: 0c374...f39

For 10+ år siden var det helt anonymt. Da var det vanlig å sjekke skattelisten før en date. 😂

Anonymkode: ef60e...df7

Skrevet

Uff da. Går du inn på din egen skatt, kommer hvem som har søkt på deg, tydelig opp.

Skrevet

Jeg bruker å sjekke hvem som har søkt meg opp, jobber som leder i en profilert bedrift. Pinlig å finne kjentfolk på listen over de som har søkt, men mest på deres vegne 🙈

Anonymkode: 52c8b...165

Skrevet

Jeg synes ikke det skal være pinlig å søke opp folk. Det er mange det er interessant å vite hva tjener, enten det er ens folkevalgte - der er åpenhet om opplysningene faktisk vesentlige for tillit - eller ens tidligere ektefelle som påstår han knapt har til salt i maten om han må betale bidrag.

Anonymkode: c0309...f54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...