Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er enig, og har inntrykk av at flere og flere er det. Det som er skummelt med det er at ved neste pandemi så er tilliten så svekket at vi fort kan ende opp med kaos og fullstendig mangel på kontroll og oversikt.

Jeg er så enig. Synes det er veldig rart at Debatten på tirsdag ikke førte til mer høylydt kritikk. Det var riktig pinlig å de helsetoppene stå der og stotre uten noen svar, og ikke minst: uten å kunne svare for at de har gjort en jævla dritt med kapasiteten på TO år. Jeg støtte restauranter og utelivsbransjen så godt jeg kan. 

Dugnaden er over. Jeg forventer at den udugelige lederen og ass. Dir i Helsedirektoratet må gå av. For så elendig ledelse bør ikke få sitte i jobbene sine lenger. 

Anonymkode: 16d4e...0a4

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er så enig. Synes det er veldig rart at Debatten på tirsdag ikke førte til mer høylydt kritikk. Det var riktig pinlig å de helsetoppene stå der og stotre uten noen svar, og ikke minst: uten å kunne svare for at de har gjort en jævla dritt med kapasiteten på TO år. Jeg støtte restauranter og utelivsbransjen så godt jeg kan. 

Dugnaden er over. Jeg forventer at den udugelige lederen og ass. Dir i Helsedirektoratet må gå av. For så elendig ledelse bør ikke få sitte i jobbene sine lenger. 

Sånn helt konkret;

hvordan tror du at man øker intensivkapasiteten på to år? 

Hvordan tror du man øker antall sykepleiere eller fastleger på to år?

Her snakket vi om mange år med nedbygging, «effektivisering», ostehøvelkutt osv. Dette vil ts maaaaange år å bygge opp!

Anonymkode: 8440e...ff8

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Sånn helt konkret;

Her snakket vi om mange år med nedbygging, «effektivisering», ostehøvelkutt osv. Dette vil ts maaaaange år å bygge opp!

Hadde de i det minste sagt: vi har satt i gang utdanning av mange flere intensivsykepleiere enn tidligere år, vi har aktivt gått inn for å rekruttere tilbake de som har sluttet, vi har besluttet å øke lønnen med xx kroner for å få tilbake de som har sluttet, vi har satt igang et prosjekt der de som er under utdannelse kan bidra osv osv. 

Men dessverre er jo de som sitter på toppen av helsenorge like lite løsningsorienterte som deg. Det er som de bare har gitt opp «nei, dette er det ingen løsning på». 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sånn helt konkret;

Én god ting ville jo være å starte! 

Anonymkode: 78096...84e

Skjønner at ordet dugnad provoserer de som tar den største støyten om og om og om igjen, uten muligheten til å velge. Jeg er enig med Hjeltnes at kompensasjonene til nå har vært litt bingo og Lotto-trekning. Det ville kanskje vært enklere å akseptere om kompensasjonen stod i stil med tiltakene og begrensingene de blir pålagt. Ett tiltak vi lett kunne satt i gang er refusjon av fravær fra dag en. Da ville flere holdt seg hjemme når de er i tvil, arbeidsgivere trenger ikke betale dobbelt lønn i mange dager hver gang en ansatt ikke møter. Det ville lettet på både smittespredning og økonomien.  

Men, jeg gir ikke sykepleiere eller leger skylden for dette. De må få si i fra når det blir for mye for de, ikke la politikken ødelegge respekten for hverandre yrker! 

Tiltakene synes jeg er helt innenfor å diskutere. 

Anonymkode: 8e16f...f29

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Lei av dugnad? Ja det kan du tro sykepleiere og leger er også. Bortskjemte drittunger!

Anonymkode: a39e5...f64

Virker som folk tror at leger og sykepleiere er de eneste som har hatt det tøft på jobben de to siste årene. Følg litt med på verden, så vil du kanskje oppdage at mange har hatt det ekstremt tøft med tiltak og store endringer i hele verdensøkonomien feks. Helsepersonell i Norge har lite å klage over, folket har jo tatt støyten så det har ikke vært mer travelt enn alle andre år. Det er alltid fullt på sykehusene i vintermånedene - det er ikke noe nytt. 

Lei av dugnad? Ja det kan du tro sykepleiere og leger er også. Bortskjemte drittunger!

Bortskjemte drittunger? Hvorfor snakker du sånn? Jeg har vært av og på permittert siden koronaen kom, og må få lov å være lei. Jeg har ikke råd til noe, har fulgt alle smittevernsråd, er dobbeltvaksinert, men nå orker jeg ikke mer. Sykepleierne må få lov å være drittlei de og, men de har iallfall jobb. Jeg hadde byttet med en sykepleier når som helst.

Anonymkode: 94509...024

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Sånn helt konkret;

Man kan ihvertfall begynne å annerkjenne utfordringene helsevesenet har. Slik jeg ser det, så vil ikke økt lønn løse noe som helst, folk blir utslitt uansett hvor godt betalt de har. Men grunnbemanningen MÅ opp. Det må være levelige forhold å jobbe under. Helsepersonell må få tid til både å gjøre jobben sin, spise lunsj og gå på toalettet. Når hver dag preges av å prioritere oppgavene så orker man ikke mer. Vi har ikke generell sykepleiermangel, men vi har sykepleiermangel i helsevesenet.

Helsevesenet kan ikke drives som en bedrift av økonomer, helsevesenet trenger faglige argument. Det er grenser for hvor effektiv helsevesenet kan drives uten at det går nedenom og hjem.

Ingen grunn til å bli ufin. Det er ingens skyld at vi står i denne dritten. Det må være lov å bli lei, selv for de som ikke er sykepleiere. 

Kan vi ikke backe hverandre litt opp i stedet? Ingenting blir bedre av å peke finger mot hverandre. 

Annonse

Kompensasjonsordningen bør bli helt annerledes. Det virker som nåværende regjering er så redd for å kompensere for hva om det går til utbytte eller til utenlandske eiere. Det har blitt delt ut 200 millarder i kompensasjonspakker og 733 gikk til utbytte til utenlandske. Det er under 1% av det totale. Vi har fått inn 2000 milliarder mer i oljefondet. 

Det de kan gjøre er jo å få meg seg bankene på dette og la bedriftene betale ut lønn og husleie/strøm som vanlig samt en prosentsats på leverandørgjeld mtp at de ikke kan servere/produsere noe som man får inntekt på. I samråd med bankene så blir dette betalt ut og bankene sender den regningen til staten. 

Uansett hva man gjør så er det alltid noen som vil utnytte, men her går det jo på de ansatte i bedriften som får lønn og bedriften holder seg flytende til denne "dugnaden" er over. 

Anonymkode: a904e...6ac

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kompensasjonsordningen bør bli helt annerledes. Det virker som nåværende regjering er så redd for å kompensere for hva om det går til utbytte eller til utenlandske eiere. Det har blitt delt ut 200 millarder i kompensasjonspakker og 733 gikk til utbytte til utenlandske. Det er under 1% av det totale. Vi har fått inn 2000 milliarder mer i oljefondet. 

Det de kan gjøre er jo å få meg seg bankene på dette og la bedriftene betale ut lønn og husleie/strøm som vanlig samt en prosentsats på leverandørgjeld mtp at de ikke kan servere/produsere noe som man får inntekt på. I samråd med bankene så blir dette betalt ut og bankene sender den regningen til staten. 

Uansett hva man gjør så er det alltid noen som vil utnytte, men her går det jo på de ansatte i bedriften som får lønn og bedriften holder seg flytende til denne "dugnaden" er over. 

Anonymkode: a904e...6ac

Ja, ikke sant. De som vil snylte, finner en måte, vi kan ikke gjøre det så komplisert og forbeholde alt så vanntett at bedriftene ikke får tapene dekket. 

En ting som ville hindret at syke reiste på jobb og lettet litt for arbeidsgiver, er å innføre refusjon fra dag en uavhengig grunn til fravær. Slik det er nå skal folk holde seg hjemme ved minste symptomer, folk teller på egenmeldingene og aner ikke hvordan dette skal gå rundt denne vinteren. Bare dekk det tenker jeg, om vi så skulle få en luring innimellom som var fyllesjuk. Javel. 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (21 timer siden):

Jeg er enig, og har inntrykk av at flere og flere er det. Det som er skummelt med det er at ved neste pandemi så er tilliten så svekket at vi fort kan ende opp med kaos og fullstendig mangel på kontroll og oversikt.

For nå er det hverken kaos eller mangel på oversikt? Folk er idioter. 

Anonymkode: 06f03...ba9

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hjernedød kommentar, virker som en skikkelig empatisk sykepleier du. Vi er mange, i veldig mange yrker som har mistet veldig, veldig mye. Du har en jobb!

Anonymkode: b2850...8eb

• Opprett ny...