Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellen på medisterkaker, kjøttkaker og karbonader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jo den visuelle forskjellen, men jeg har egentlig bare laget kjøttkaker selv. Så hva er egentlig hovedforskjellen? Fettinnholdet?

Fortsetter under...

Skrevet

Er det ikke noe med typen kjøtt som er brukt og krydder? Medisterkaker er laget av medisterdeig som er laget av svin, kjøttkaker er vanligvis vanlig kjøttdeig og karbonader er laget av karbonadedeig i all hovedsak (sikkert en miks her også)

Skrevet

Som Elina sier er medisterkaker laget av svin, så samme innhold som pølser liksom. Ister betyr jo fett, så medisterkaker/medisterdeig har ganske høyt fettinnhold.

Forskjellen på kjøttkaker og karbonader er fettinnhold og krydder, man har litt andre krydder og mer fett i kjøttkaker enn i karbonader.

Anonymkode: c1ae7...89a

Skrevet

Medisterkaker er svin, kjøttkaker kan være blanding og karbonader skal være lavt fettinnhold og rent storfekjøtt.

Anonymkode: 53862...c34

Skrevet

Takk! Alt man skal lure på🙈

Skrevet

Medisterdeig+farse (altså kun svin) og melk, potetmel, allehånde, muskat og ingefær i medisterkaker (stekte nettopp). Ren karbonade (dvs lite fett) i karbonader. Oksekjøttdeig pluss litt medisterfarse i mine kjøttkaker.

Annonse

Skrevet

Forøvrig må de svineredde kyllingpusherne rulle inn. Forleden så jeg kvasimaten "kyllingmedisterkaker" på Kiwi. Altså medister er svin, ingenting annet. Medister kommer fra middelhøytysk Mett  som betød hakket svinekjøtt (som i Mettwurst) og ister, som betyr mettet innvollsfett. (Hvilket også betyr at veggisvarianten "vegetabilsk ister" er en vederstyggelighet, selvsagt)

Skrevet
sug lut skrev (11 minutter siden):

Forøvrig må de svineredde kyllingpusherne rulle inn. Forleden så jeg kvasimaten "kyllingmedisterkaker" på Kiwi. Altså medister er svin, ingenting annet. Medister kommer fra middelhøytysk Mett  som betød hakket svinekjøtt (som i Mettwurst) og ister, som betyr mettet innvollsfett. (Hvilket også betyr at veggisvarianten "vegetabilsk ister" er en vederstyggelighet, selvsagt)

Kyllingmedister 😂 løp og kjøp

https://meny.no/varer/kjott/kjottkaker/medisterkaker-7039610004682

Anonymkode: 732d4...dc8

Skrevet

I tillegg til det andre har skrevet - hverken kjøttkaker eller karbonader skal egentlig inneholde melkeprodukt.

I dag, derimot, propper produsenter av begge deler produktene med melkeproteiner (som er billigere enn kjøtt), og så setter de prisene opp...

Kjøper du ferdige såkalte karbonader i dag så inneholder de som regel alltid også melkeprotein, selv om karbonade skal være laget av rent kjøtt.

Ikke bare er dette dårligere produkt, altså ikke det de gir seg ut for. Og attpåtil så stjeler de de originale navnene og lager sine egne billigprodukter med ingredienser som ikke hører hjemme i kjøttkaker eller karbonader.

Skal du i dag kjøpe ferdig det som egentlig er karbonade (f.eks. i varmmat-disk på butikk), da må du nå kjøpe det de har laget et nytt navn for, nemlig "biffkarbonade" eller "biffkake". De har altså valgt å omdøpe den vanlige karbonaden til noe "finere", som de så velger å ta en god del mer betalt for. En "biffkarbonade" er en karbonade, slik en karbonade skal være, rent, malt kjøtt uten melkeproteiner. Dagens kjøpekarbonader er egentlig en kjøttkake med melkeprotein istendenfor egg, som i kjøttkaken. Og kjøttkaker, som egentlig bestod av storfekjøttdeig, de har som regel i tillegg til melkeprotein også svinekjøttdeig i seg. Altså nok et nyprodukt som har lite med opprinnelige kjøttkaker å gjøre.

Og slik vannes ut matkulturen fordi profitt betyr mer for produsentene.

Jeg oppfordrer til å ta tilbake matkulturen og ikke la den vannes ut slik det snikgjøres!

Lag ordentlig mat selv :)

Anonymkode: 20aac...743

Skrevet

Hvis du serverer meg kyllingmedister og veganske pøsler så skal jeg servere deg svineolivenolje.

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Hvis du serverer meg kyllingmedister og veganske pøsler så skal jeg servere deg svineolivenolje.

Pass deg nå, så du ikke får skjøttkaker! 

Skrevet
sug lut skrev (2 timer siden):

Jeg og Språkrådet og alle andre døøøøøøøøør! :D 

Og flere med dere. Det blir like ille som "kyllingbacon". Og konseptet vegisterkaker har jeg ikke en gang ord for å beskrive hva jeg synes om. 

Annonse

Skrevet

Vegetarpølser er jo noe helt annet enn kyllingmedister? Pølse er ikke begrenset til kun en type kjøtt/blanding. 

Anonymkode: 7c0b2...7ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...