Gå til innhold

Hvor mye kontrollerer du/dere 13 åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn på 14, 17 og 20 år, og det er mye dritt på sosiale medier, ingen tvil om det.

Men, de som har foreldre som leser meldingene deres har gjerne flere profiler. De har en profil som foreldrene kjenner, gjerne følger (som på tik tok, instagram osv) og en som foreldrene ikke vet om. Det er den foreldrene ikke vet om som inneholder mest.

Vet om flere foreldre som sier at barna deres ikke er så aktive på sosiale medier, de legger ut noe men det er ganske uskyldig, og det vet de for de følger selvfølgelig barna sine....

Anonymkode: 21ada...93e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har barn på 14, 17 og 20 år, og det er mye dritt på sosiale medier, ingen tvil om det.

Men, de som har foreldre som leser meldingene deres har gjerne flere profiler. De har en profil som foreldrene kjenner, gjerne følger (som på tik tok, instagram osv) og en som foreldrene ikke vet om. Det er den foreldrene ikke vet om som inneholder mest.

Vet om flere foreldre som sier at barna deres ikke er så aktive på sosiale medier, de legger ut noe men det er ganske uskyldig, og det vet de for de følger selvfølgelig barna sine....

Og det skjønner vi og, vi er ikke helt dumme. Vi leser heller ikke igjennom meldinger, snap osv. Vi gjorde det nå, på denne personen.

Men hvis dere vil at deres 13 år gamle datter henger med 15 år gamle gutter som selger narkotika og er inne til avhør pga det (ja, vi har fått det bekreftet nå) så skal dere få lov til det, men vi vil ikke at vår datter gjør det.

Og nei, vi veit ikke hva de gjør til enhver tid og sånn skal det jo være, men litt plikter man til å følge med på når det gjelder barna. 

Hi

Anonymkode: dd09b...701

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og det skjønner vi og, vi er ikke helt dumme. Vi leser heller ikke igjennom meldinger, snap osv. Vi gjorde det nå, på denne personen.

Men hvis dere vil at deres 13 år gamle datter henger med 15 år gamle gutter som selger narkotika og er inne til avhør pga det (ja, vi har fått det bekreftet nå) så skal dere få lov til det, men vi vil ikke at vår datter gjør det.

Og nei, vi veit ikke hva de gjør til enhver tid og sånn skal det jo være, men litt plikter man til å følge med på når det gjelder barna. 

Hi

Jøjemeg, snakk om å ha alle pigger ut!

Jeg har overhodet ikke angrepet deg eller sagt at det er greit at jenter på 13 henger med 15-åringer som selger dop.

Jeg skrev at man må være obs på at mange tenåringer har dobbelt sett med profiler, og særlig de foreldrene som svarer her at de sjekker alt, må være obs på det. Tenåringer er ikke dumme de heller, og de gjør ofte det de kan for å slippe unna kontrollerende foreldre sin overvåking.

Jeg har ikke skrevet noe om hva jeg gjør og hvor tett jeg er på mine barn og deres sosiale medier...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jøjemeg, snakk om å ha alle pigger ut!

Jeg har overhodet ikke angrepet deg eller sagt at det er greit at jenter på 13 henger med 15-åringer som selger dop.

Jeg skrev at man må være obs på at mange tenåringer har dobbelt sett med profiler, og særlig de foreldrene som svarer her at de sjekker alt, må være obs på det. Tenåringer er ikke dumme de heller, og de gjør ofte det de kan for å slippe unna kontrollerende foreldre sin overvåking.

Jeg har ikke skrevet noe om hva jeg gjør og hvor tett jeg er på mine barn og deres sosiale medier...

Nå skrev jeg egentlig litt generellt til alle svarene her, var ikke meningen å rette det til deg, beklager det. Så ble feil å sitere deg. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nettopp. Man lærer dem ikke å være ærlige, man lærer dem dobbelte bokføringer.

Anonymkode: 2e3fd...51f

Skrevet

Hi

Eller kanskje plikten heller består i å ha en så god dialog med 13-åringen sin at dere slipper å mistenke at hun kjøper dop, uansett hvem hun er venn med..? 

Skrevet

Hun klarte ikke å avslutte det selv. Hun er 13 år, et barn, ikke 16, 17, 18 år, er veldig forskjell på det.

Men jeg skjønner jo hvorfor det er så mye drit og mobbing på sosiale medier når ikke foreldre følger med i det hele tatt og barna kan gjøre akkurat som de vil.

Hi

Jeg skjønner i alle fall hvor de mobbende barna har holdningene sine fra. De lærer å bli frekke i kjeften av sure og frekke foreldre, som ikke engang kan be om et råd uten å dømme og skjelle ut dem som prøver å hjelpe dem. Er du like sur og selvrettferdig overfor barnet ditt som du er i tråden her, så ville jeg godt forstå henne om hun oppsøkte noen som solgte piller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner i alle fall hvor de mobbende barna har holdningene sine fra. De lærer å bli frekke i kjeften av sure og frekke foreldre, som ikke engang kan be om et råd uten å dømme og skjelle ut dem som prøver å hjelpe dem. Er du like sur og selvrettferdig overfor barnet ditt som du er i tråden her, så ville jeg godt forstå henne om hun oppsøkte noen som solgte piller. 

Nei, jeg er så absolutt ikke en sur person, tvert i mot. Jeg har ikke vært frekk eller sur, jeg beklaget til den jeg siterte feil, det var ikke meningen i det hele tatt. Så du mener at det er greit at barn spiser piller hvis foreldrene er sure av og til? Og mitt barn er ingen mobber.

Jeg blir bare litt oppgitt av noen svar her, man mener man ikke skal følge med for de har rett på et privatliv, joda, men noe må man følge med på, de er fortsatt barn. 

Uansett i innlegg her på forumet så får HI gjennomgå hvis man spørr om noe, man føler seg til slutt som den store stygge ulven uansett, så er litt lei det og legger derfor denne død nå. Selv om jeg vet at det sikkert er noen som kommer til å svare meg tilbake.

Takkfor svar.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så du mener at det er greit at barn spiser piller hvis foreldrene er sure av og til? Og mitt barn er ingen mobber.

Jeg mener det er forståelig at barn søker ut av foreldrenes klamme omsorg hvis deres grenser jevnlig blir overtråkket, ja. Meget forståelig, og faktisk til å forvente. Men siden du nekter å ta det til deg, får dere bare fortsette. Jenta deres betaler prisen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir bare litt oppgitt av noen svar her, man mener man ikke skal følge med for de har rett på et privatliv, joda, men noe må man følge med på, de er fortsatt barn. 

Ja, jeg ser at du blir oppgitt over å få andre svar enn applaus for å ha gjort det riktige, men sånn er livet. Du spurte, og jeg syns dere håndterer det feil. Dere lærer henne IKKE å beskytte egne grenser hvis deres egen taktikk er å tråkke på grenser! 

Skrevet

Vi tråkker ikke over jevnlige grenser. Dette er første gang noe sånt har skjedd. Vi blir skeptiske når hun har kontakt med en som selger narkotika, og vi mener at det skal ikke en 13 åring finne ut av på egenhånd helt alene, da hjelper vi til.

Forventer heller ingen applaus, men jeg mener man skal ha litt kontroll over barna.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Vi tråkker ikke over jevnlige grenser. Dette er første gang noe sånt har skjedd. Vi blir skeptiske når hun har kontakt med en som selger narkotika, og vi mener at det skal ikke en 13 åring finne ut av på egenhånd helt alene, da hjelper vi til.

Forventer heller ingen applaus, men jeg mener man skal ha litt kontroll over barna.

Hi

Du mener det? Men hva er grunnen til at du formulerer det som et spørsmål da? 
Selv mener jeg at man skal bygge opp et tillitsforhold med barna; da slipper man nemlig å orge med «kontroll». De to tingene er gjensidig utelukkende, Og siden du starter hovedinnlegget ditt med et spørsmål, så får du det svaret. Du er imidlertid lite interessert, vil ikke reflektere omkring kontrastene i å kontrollere eller bygge tillit, du vil ikke gå med på at kontrollering er å tråkke over andres grenser… det du lurer på er vel da kort sagt «hvilke kontroll-triks har jeg enda ikke lært meg?» og ber folk fylle på. Sånn at du kan tråkke over flere grenser. 

Javel. Kjør på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du mener det? Men hva er grunnen til at du formulerer det som et spørsmål da? 
Selv mener jeg at man skal bygge opp et tillitsforhold med barna; da slipper man nemlig å orge med «kontroll». De to tingene er gjensidig utelukkende, Og siden du starter hovedinnlegget ditt med et spørsmål, så får du det svaret. Du er imidlertid lite interessert, vil ikke reflektere omkring kontrastene i å kontrollere eller bygge tillit, du vil ikke gå med på at kontrollering er å tråkke over andres grenser… det du lurer på er vel da kort sagt «hvilke kontroll-triks har jeg enda ikke lært meg?» og ber folk fylle på. Sånn at du kan tråkke over flere grenser. 

Javel. Kjør på. 

Å kjære....

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...