Gå til innhold

Hvor mye kontrollerer du/dere 13 åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 13 år, går da i 8.klasse. Snill og rolig jente, men er selvfølgelig tenåring med surheter, vet best osv...Hun har nå blitt kjent med en gutt i 10.klasse og snapper mye med han, men sier hun ikke liker han på den måten. Vet ikke om han liker hun på den måten. Greia er at han er utenlandsk og har et rykte på seg at han selger noe, jenta mi vet ikke hva, har bare hørt disse ryktene. Han har visst vært inne til avhør. Mannen min er ikke særlig glad i utenlandske (vet det høres helt forferdelig ut), han har bare opplevd en del negative ting med de, men man skal selvsagt ikke ta alle over en kam. Far vil gjerne sjekke snapper og følge litt med. Jeg mener at de må få ha et privatliv og, men hvor mye skal man følge med på de? Far snakker til hun som at det blir et avhør og sier at du må ikke gjøre ditt og datt, det kan vel motsatt effekt?

Første tenåringen vår, så dette kan vi ikke. Så hva gjør dere med deres barn?

Anonymkode: dd09b...701

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar ikke en 13-åring være med en 15/16-åring som "selger noe". 

Anonymkode: bcad9...126

Skrevet

Min gutt hadde flere venner som solgte og brukte hasj når han var ungdom. Han hadde flere utenlandske venner. Men det var de " norske " vennene som solgte...

Men jeg hadde ikke godtatt at min 13 åring hadde hengt med 15-16 åringer. 

Anonymkode: 80957...4a5

Skrevet

Takk for svar dere. Hun henger ikke sammen med han, de sees vel på skolen. Ikke møtt han på fritide. Men jeg er helt enig at hun ikke skal henge med noen som har et sånt rykte. De snakker sammen på snap, men skal vi kreve å få lese snappene? Gjør dere det?

Hi

Skrevet

La de snappe, men snakk med henne åpent om ting som nakenbilder ol. På nabo ungdomsskolen her, klarte en gutt på 16 å få langt over halvparten av jentene i 8. Klasse til å sende nakenbilder av seg selv til han. De snille og rolige jentene var like representert. Privatliv er viktig, hun vil skjule ting for dere om dere begynner å kontrollere. Vær heller åpen med at hun kan snakke med dere om det er noe ubehagelig som skjer, om hun får spørsmål om seksuelle ting/ bilder osv kan hun alltid snakke med deg og du vil hjelpe. Det kan være en kjempegrei gutt og for alt dere vet.

Anonymkode: 151bd...c03

Skrevet

Hun er 13 år. Han er 15 og «selger noe»? Dette vet du helt sikkert? Om dette er helt 100% hadde jeg sagt at kontakt med han er uaktuelt. 

Anonymkode: 79312...5d9

Skrevet

Takk for svar dere. Dette er kjempe vanskelig. Han har visst vært inne til avhør, hun har hørt det fra en venn i klassen sin som kjenner han. Det er dessverre blitt krangling her i dag, er mannen (far) som er mest på og blir sur osv. Hun er jo selvsagt sur på oss nå.

Hi

Skrevet

Da ville jeg inndratt telefonen hvis hun ikke bryter kontakten. Ja, det hadde blitt telefonkontroll. 

Anonymkode: e72f7...6cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Da ville jeg inndratt telefonen hvis hun ikke bryter kontakten. Ja, det hadde blitt telefonkontroll. 

Hun har slettet han fra snapp nå. Men fått meldinger av han der han lurer på hvorfor osv. Han ga seg ikke så far sendte melding til han. Han respekterte det. Off, så vanskelig dette skal være.

Hi

Skrevet

Forstår godt problemstillingen, men syns man skal være litt forsiktige. Alt du har hørt om han er jo via-via, altså rykter, og man vet ikke om de stemmer. Tenk om de faktisk ikke stemmer og han er verdens snilleste gutt?

Anonymkode: 97462...c1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ja, for hun kan ikke se ham på skolen og ha kontakt der... Hvor naive er dagens foreldre? Hvorfor kontroll og straff i stedet for dialog og forståelse?

Anonymkode: 86597...07d

Skrevet

Hun får lov til å si hei til han på skolen,men de henger ikke sammen der og har heller ikke hengt sammen. De har bare hatt kontakt på snap. Vi så igjennom snappen og han stilte en del spørsmål som hun ikke skjønte hva han mente med, så vi ser jo at han tenker annerledes enn det hun gjør oav...

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja, for hun kan ikke se ham på skolen og ha kontakt der... Hvor naive er dagens foreldre? Hvorfor kontroll og straff i stedet for dialog og forståelse?

Anonymkode: 86597...07d

Hvor naive er dagens foreldre hvis de ikke tør sette skikkelige grenser?

Skrevet

Å sjekke trettenåringens snapper med kjæresten er både klamt og vel egentlig ulovlig.

Anonymkode: 2e3fd...51f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvor naive er dagens foreldre hvis de ikke tør sette skikkelige grenser?

Å sette grenser innebærer ikke å være invaderende. Da tråkker man på grenser. Det er noe annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å sjekke trettenåringens snapper med kjæresten er både klamt og vel egentlig ulovlig.

Ulovlig er det vel ikke? Hvis alle foreldre mener det så er det virkelig ikke rart at det er så forbanna mye dritt som skjer på sosiale medier. For der skjer det mye dritt. Hun er bare 13, ikke 16 eller 18. Syns det er litt forskjell på det. Vi leser ikke snappene, vi så igjennom snappen med denne gutten fordi hun spurte om hva noe betydde dom han skrev.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ulovlig er det vel ikke? Hvis alle foreldre mener det så er det virkelig ikke rart at det er så forbanna mye dritt som skjer på sosiale medier. For der skjer det mye dritt. Hun er bare 13, ikke 16 eller 18. Syns det er litt forskjell på det. Vi leser ikke snappene, vi så igjennom snappen med denne gutten fordi hun spurte om hva noe betydde dom han skrev.

Hi

Ulovlig på lik linje med å hacke andres e-post, jo. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.12.2021 den 20.23):

Hun har slettet han fra snapp nå. Men fått meldinger av han der han lurer på hvorfor osv. Han ga seg ikke så far sendte melding til han. Han respekterte det. Off, så vanskelig dette skal være.

Hi

Hadde han ikke lov til å spørre om hvorfor heller? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hadde han ikke lov til å spørre om hvorfor heller? 

Jo, selvfølgelig, og han fikk svar på det. Men forsatte bare å spørre om hvorfor og hva hun hadde sagt til oss om han osv..

Hi

Skrevet

Hos oss er det helt normalt st jeg sjekker mobil og annet innimellom. Det har jeg gjort fra de var små og de vet at om jeg skal betale abb så kan jeg sjekke når jeg vil. De var for små når vi inngikk den avtalen til at de egentlig viste hva det innebar, men de har aldri sagt noe når jeg har sjekket. Min søster holdt på å ramle av stolen når ejg ba om mobilen til mitt ene barn når vi satt i stua på hytta. Ungen ga meg mobilen og jeg snoka litt og ga den tilbake. Nå er det egentlig ikke innholdet jeg kikker mye på, men resksjonen på ungene. Nå er eldste 18år og hun syns det har vært en grei løsning, tror hun var over 18år sist jeg ba om mobilen også, ingen protester da heller.

Så hva regler dere har ifra før har mye å si syns jeg. Ungene mine sier jeg er veldig klar på regler, men egentlig veldig grei. De vet det er bedre å spørre en først om de er usikker på om de er i grenseland på noe. Muttern har vist noe fornuftig å si innimellom og det er greit å dele tanker først. Og de er egentlig strengere med seg selv enn meg, for når det har vært noe så har de selv satt grensene som har vært strengere enn hva jeg hadde tenkt meg. 
Jeg har også ett åpent hjem,så her går de inn og ut med venner. Jeg sitter ikke oppi de, men jeg ser de og de ser meg og da blir ting ganske anderledes enn om jeg bare hører de er med en ny venn. 

Anonymkode: 39de7...402

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig ikke! Foreldre bestemmer til fylte 18.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jo, selvfølgelig, og han fikk svar på det. Men forsatte bare å spørre om hvorfor og hva hun hadde sagt til oss om han osv..

Hi

Og da tok pappa over. Leser han dagbøkene til dattera også…? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig ikke! Foreldre bestemmer til fylte 18.

Nei, barns selvbestemmelse og rett til privatliv øker gradvis med alder og modenhet. Les deg opp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nå er eldste 18år og hun syns det har vært en grei løsning, tror hun var over 18år sist jeg ba om mobilen også, ingen protester da heller.

Nei, man kan jo venne seg til krenkelser og grenseoverskridende atferd også. Den er ikke OK for det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Og da tok pappa over. Leser han dagbøkene til dattera også…? 

Hun klarte ikke å avslutte det selv. Hun er 13 år, et barn, ikke 16, 17, 18 år, er veldig forskjell på det.

Men jeg skjønner jo hvorfor det er så mye drit og mobbing på sosiale medier når ikke foreldre følger med i det hele tatt og barna kan gjøre akkurat som de vil.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...