Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 Mens Norge planlegger å innføre en ny nettleiemodell som blant annet tar utgangspunkt i den timen i måneden man brukte aller mest strøm, velger Göteborg Energi Nät å droppe dette fordi kundene mente det var urettferdig. Den nye nettleieordningen, som etter planen skal tre i kraft fra nyttår, skal bidra til at forbruket flates ut, og at kapasiteten i strømnettet utnyttes bedre. Men både Sp og Ap sa fredag at de ønsker å utsette innføringen, ifølge NTB. Det betyr at selskapene tar utgangspunkt i den timen i måneden hvor du brukte aller mest strøm – såkalt effekt – når de beregner halvparten av nettleien. Den andre halvparten av nettleien bestemmes av hvor mye strøm du fikk transportert til døren gjennom hele måneden. https://www.vg.no/nyheter/i/Jx3gmj/goteborg-dropper-ny-norsk-stroemmodell-urettferdig-aa-bruke-den-dyreste-timen et som er helt fantastisk med dette er jo at folk oppfordres til å bruke jevn strøm hele døgnet, samtidig som brannvesenet og forsikringsselksaper oppfordrer en til å ikke lade og bruke elektriske maskiner om nettene når man sover. Anonymkode: 7f374...568
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #2 Skrevet 10. desember 2021 Helt horribel måte å måle på den måten! At folk ikke protesterer mer er uforståelig. Det er +/- 720 timer i en måned. Av dette skal selskapene altså velge ut den ene timen folk har brukt mest strøm, og så skal man betale for hele måneden ut fra den ene timen. Dette må jo være lovstridig på ett eller annet vis?! Anonymkode: ec7e8...545
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Helt horribel måte å måle på den måten! At folk ikke protesterer mer er uforståelig. Det er +/- 720 timer i en måned. Av dette skal selskapene altså velge ut den ene timen folk har brukt mest strøm, og så skal man betale for hele måneden ut fra den ene timen. Dette må jo være lovstridig på ett eller annet vis?! Anonymkode: ec7e8...545 Jeg synes det er helt sprøtt, skjønner heller ikke at det ikke protesteres mot dette. Det kommer til å bli dyrt å bruke flere ting samtidig siden de skal ha folk til å fordele strømmen over hele døgnet. Men for mange er jo ikke det praktisk mulig når man kommer hjem fra jobb sent, skal lage middag, må vaske tøy, må sette på oppvaksmaskinen etterpå, noen må dusje - og dette sier de kommer til å bli dyrt. Hi Anonymkode: 7f374...568
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg synes det er helt sprøtt, skjønner heller ikke at det ikke protesteres mot dette. Det kommer til å bli dyrt å bruke flere ting samtidig siden de skal ha folk til å fordele strømmen over hele døgnet. Men for mange er jo ikke det praktisk mulig når man kommer hjem fra jobb sent, skal lage middag, må vaske tøy, må sette på oppvaksmaskinen etterpå, noen må dusje - og dette sier de kommer til å bli dyrt. Hi Anonymkode: 7f374...568 I tillegg vil det jo bli et større problem i svært mange boliger med flere boenheter, der noen som har muligheter til det konsekvent velger å f.eks. bruke vaskemaskin, støvsuger, kjøkkenmaskiner, dusje osv. på natten, hvor det er billigere. Greit nok at mange kan bli langt mer bevisste, og det tror jeg er mulig, men å la mye av prisen bestemmes av én av 720 timer, det er horribelt! Jeg tror ikke det vil holde lovmessig om noen velger å prøve det for retten. Da jeg var lita var det slike målere i de fleste hus, hvor man så hvor mye strøm som til enhver tid ble brukt, med en sånn bevegelig pil. Hvis man brukte stekeovn/kokeplater, vaskemaskin og flere varmovner, og kanskje hadde dusjet rett før, så bikket den over den røde linjen. Da skrudde folk gjerne av varmovnene mens de laget ferdig middagen, var bevisste på å ikke sette på vaskemaskinen når man visste man skulle lage middag osv. Det ble sagt at når pilen gikk over den røde linjen, så ble strømmen dyrere. Skal ikke garantere at det stemte, men det var i hvert fall en indikasjon på hvor mye man brukte, og man ble veldig bevisst strømforbruket, og vi lærte å følge med allerede fra vi var barn. Jeg tror man vil komme mye lenger med en intensiv holdningsendring. En ordning som vil bli unødvendig dyr vil - som alltid - gå verst utover de som har minst. Anonymkode: ec7e8...545
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå