Gå til innhold

Hvilke mattradisjoner har dere på julaften, nyttårsaften og i romjula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille juleaften: Grøt med mandelbog spekemat

Juleaften: Ribbe med klassisk tilbehør

1.juledag: kveite/lutefisk

2.juledag: rester (juletrefest så passer bra med noe enkelt)

I mellomjula div mat som helstekt and, skalldyrbuffet osv

Nyttårsaften: Pinnekjøtt

Og julefrokost hver dag! DEN er ifølge tenåringene viktig den. Å da står de frivillig opp også😉

Skrevet

På julaften spiser vi ribbe med tilbehør, og riskrem og iskake til dessert. Første juledag har vi ikke middag, men heller en sen og stor frokost. Nystekt brød, lefse med rester fra julemiddagen, eggerøre og spekeskinke, hjemmelagd italiensk salat og røkt skinke, ost og kjeks +++ "Frokosten" blir avsluttet med kaffe og kaker rundt middagstid. 

De andre dagene har vi ikke faste mattradisjoner, men må ha pinnekjøtt en av dagene. På nyttårsaften har vi alltid tapas med mange spanske godsaker. 

Nå ble jeg sulten ☺️

Skrevet

Julaften spiser vi kalkun med stuffing, og rosenkål, brokkoli, kokte gulrøtter og waldorfsalat til. Multe til dessert, enten servert bare som bær med fløte og sukker til eller multekrem.

Nyttårsaften er det ribbe med surkål.

Førstedag har jeg (før korona) invitert til julefrokost der vi setter fram rester fra julemiddagen, godt brød og smør, diverse pålegg, lefse og sylte samt lassevis med tradisjonsbakst og selvsagt også kaker. Så spiser vi "frokost" til langt utpå ettermiddagen sammen med slekt og venner. For meg er dette et av julens høydepunkter og jeg gleder meg til jeg kan gjøre det igjen!

Skrevet

Julaften er pinnekjøtt og masse godt tilbehør, dessert hoffdessert.

Første juledag er lang julefrokost som egentlig varer mesteparten av dagen avbrutt av tur på skogen eller på fjellet.

Andre juledag er kalkun til middag ganske sent, for julefrokost fortsetter til frokost.

Tredje dag pleier vi å trenge litt pizza eller sushi eller noe sånt.

Julefrokostene er det beste,synes jeg. De lange gode frokostene med oster, posteier(ørretmousse og hjemmelaget lun leverpostei), med rekesalat, flere skinker, salater og godt brød. Jeg elsker det!

Skrevet

Vi har ribbe og pinnekjøtt på julaften. Mamma og pappa var vant til hver sin ting, så de bestemte seg for å ha begge deler da de flyttet sammen. Mannen var vant til bare ribbe, men er glad i pinnekjøtt også, og vi pleier å ha familien min hos oss, derfor har vi videreført begge deler.

Første juledag har vi rester fra julaften, og nyttårsaften har vi ribbe. Blir gjerne litt rester første nyttårsdag også. Vi er veldig glad i ribbe. ;)

Anonymkode: adfeb...95d

Skrevet
On 12/10/2021 at 11:04 AM, Milfy Way said:

Vi er en sammensatt familie med flere kulturer, og her er det mat fra hans hjemland på julaften (siden jeg jobber julaften formiddag hvert år), så har vi norsk julemat et par dager i romjula, og mitt lands tradisjonsmat på nyttårsaften. Hvordan er det hos dere?

pinnekjøtt julaften og kalkun på nyttårsaften. i løpet av jula har vi juleskinke, skinkestek, ribbe, medisterkaker og sossisser :)

Anonymkode: 6a27e...078

Skrevet

Det er berre julaften og nyttårsaften som har fast meny, tilfeldigvis identisk. Vi er begge vant med "julemiddag" begge dagane, pinnekjøt med tilbehør. Då vi framleis har spreke foreldre som gjerne ønskar å ha selskapet hjå seg køyrer vi stort sett annakvart år hjå svigerfamilien og min familie. Det kjem tidsnok den tida der vi må byte og dei gjestar oss. Tilbehøret og desserten er litt ulik i dei to familiane. Min familie har rabbestappe, ertestuing, potet, sursøt saus (ikkje asiatisk chilisaus altså, men saus laga på ribbesøet smaksatt med sukker og eddik) og etter at barnebarna kom også røykt mørpølse. Hermetisk frukt til dessert. Svigerfamilien har røykt og urøykt mørpølse, rabbestappe, surkål, rødkål og potet. Riskrem med rød saus til dessert.

Der vi ikkje var julaften er vi første juledag, då er det lutefisk hjå svigerfamilien eller svineribbe hjå mine foreldre Andre juledag er vi ofte heime, då kan det fort komme pizza på menyen. 

Skrevet
☆☆☆ skrev (3 timer siden):

Det er berre julaften og nyttårsaften som har fast meny, tilfeldigvis identisk. Vi er begge vant med "julemiddag" begge dagane, pinnekjøt med tilbehør. Då vi framleis har spreke foreldre som gjerne ønskar å ha selskapet hjå seg køyrer vi stort sett annakvart år hjå svigerfamilien og min familie. Det kjem tidsnok den tida der vi må byte og dei gjestar oss. Tilbehøret og desserten er litt ulik i dei to familiane. Min familie har rabbestappe, ertestuing, potet, sursøt saus (ikkje asiatisk chilisaus altså, men saus laga på ribbesøet smaksatt med sukker og eddik) og etter at barnebarna kom også røykt mørpølse. Hermetisk frukt til dessert. Svigerfamilien har røykt og urøykt mørpølse, rabbestappe, surkål, rødkål og potet. Riskrem med rød saus til dessert.

Der vi ikkje var julaften er vi første juledag, då er det lutefisk hjå svigerfamilien eller svineribbe hjå mine foreldre Andre juledag er vi ofte heime, då kan det fort komme pizza på menyen. 

Ganske likt våre tradisjoner. Sunnmøre?

Pinneribbe og morrpølse surret i sirup, kålrabistappe og mandelpoteter. Da jeg var lita brukte vi også i ene delen av familien alltid hermetisk frukt til dessert. Nå bruker vi oftere sviskegrøt. Og julemiddag, det må man ha både julaften og nyttårsaften :)

Første juledag har vi ofte trukket kveite med poteter, agurksalat, rømme med sukker og ev. andre grønnsaker. Første nyttårsdag blir det enten rester fra nyttårsmiddagen eller trukket laks med samme tilbehør som til kveita.

De andre dagene varierer litt hva vi har.

Er jeg alene første nyttårsdag har jeg en liten champagnefrokost for meg selv, med smurte lefser med røykalaks, fårerull (ikke laks og rull sammen ;) ), og en kaffe med en julekake og mørk sjokolade til frokostdessert.

En eller annen gang post-korona når jeg har vunnet i lotto, da vil jeg være i Wien og høre nyttårskonserten live :)

Anonymkode: e05c1...1fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...