Gå til innhold

Hvilke mattradisjoner har dere på julaften, nyttårsaften og i romjula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en sammensatt familie med flere kulturer, og her er det mat fra hans hjemland på julaften (siden jeg jobber julaften formiddag hvert år), så har vi norsk julemat et par dager i romjula, og mitt lands tradisjonsmat på nyttårsaften. Hvordan er det hos dere?

Skrevet

Vi er rotnorske og har tradisjon med pinnekjøtt på julaften og ribbe på førstedag. Nyttårsaften er det litt forskjellig, kalkun, pinnekjøtt eller koldtbord er vel mest vanlig. 

Jeg syns det er spennende å høre om andre tradisjoner og kulturer så det hadde vært hyggelig å lese hva slags tradisjonsmat dere spiser fra deres land?

Anonymkode: 25305...157

Skrevet

Vi spiser en blanding av norsk , italiensk og gresk mat i julen . Vi spiser også ganske sunt så det blir også gjerne mye grønt og særlig salater . På nyttårsaften er det som oftest kalkun. I romjulen er det alltid reinsdyrstek andre juledag og alltid en dag med lammestek . 

Skrevet
Milfy Way skrev (14 minutter siden):

Vi er en sammensatt familie med flere kulturer, og her er det mat fra hans hjemland på julaften (siden jeg jobber julaften formiddag hvert år), så har vi norsk julemat et par dager i romjula, og mitt lands tradisjonsmat på nyttårsaften. Hvordan er det hos dere?

Kan du ikke spesifisere hvilken type mat dere har? Eller ønsker du svar som: vi har norske tradisjoner alle dager?

Anonymkode: e724e...e1d

Skrevet

Julaften er det ribbe med tilbehør, i romjulen er det en dag med ovnsbakt fisk, en dag med viltkjøtt (varierer fra hvilket dyr), en dag med hvalstek, en med lutefisk. Varierer hvilke dager vi har hva. Nyttårsaften er det kalkun

Anonymkode: 152f3...ea7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kan du ikke spesifisere hvilken type mat dere har? Eller ønsker du svar som: vi har norske tradisjoner alle dager?

Anonymkode: e724e...e1d

Vi har bakt and og forskjellige middagssalater på nyttårsaften og steik med spesialtilbehør på julaften. I romjula har vi vanligvis pinnekjøtt, morrpølse og torsk med bacon. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden):

Vi spiser en blanding av norsk , italiensk og gresk mat i julen . Vi spiser også ganske sunt så det blir også gjerne mye grønt og særlig salater . På nyttårsaften er det som oftest kalkun. I romjulen er det alltid reinsdyrstek andre juledag og alltid en dag med lammestek . 

Hva spiser man i Italia og Hellas i jula?

Her er det ribbeløsning (med medisterpølser, -kaker, surkål, rosenkål, tyttebær, sjy, poteter) julaften som er det store fastpunktet, ved siden av den gode julefrokosten-utover-hele-dagen en dag i romjula, der unger og deres og våre venner og familie alle kommer og går, hvor man setter fram all varmmaten igjen pluss alt mulig av sånt spesielt godt som er laget (tunge, sursild, brødvarer) eller kjøpt inn (edamer, julepostei og rødbetsalat, osv). Nyttår kan variere.

Skrevet
sug lut skrev (16 minutter siden):

Her er det ribbeløsning (med medisterpølser, -kaker, surkål, rosenkål, tyttebær, sjy, poteter) julaften som er det store fastpunktet, ved siden av den gode julefrokosten-utover-hele-dagen en dag i romjula, der unger og deres og våre venner og familie alle kommer og går, hvor man setter fram all varmmaten igjen pluss alt mulig av sånt spesielt godt som er laget (tunge, sursild, brødvarer) eller kjøpt inn (edamer, julepostei og rødbetsalat, osv). Nyttår kan variere.

Mye sjømat og svin og kalkun . Også vegetariske retter. Mye kaker og diverse også .. akkurat de er jeg ikke så glad i 😊

Skrevet
sug lut skrev (18 minutter siden):

https://godgreskmat.wordpress.com/2018/12/10/julen-i-hellas/amp/

Skrevet
sug lut skrev (19 minutter siden):

https://www.godt.no/aktuelt/i/e8AE3R/spis-som-italienerne-i-julen

Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Å nam. Det var det mye godt. Og så må jeg bare spørre om et av de kakeslagene fra Hellas-siden, kourambiedes, har du noe forhold til dem? Fikk nemlig lyst til å lage sånne. https://godgreskmat.wordpress.com/2010/09/26/kourambiedes/

Jeg er ikke noen stor kake spiser så jeg er nok ikke den beste til å svare her. Mamma liker dem da og har dem alltid 😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke noen stor kake spiser så jeg er nok ikke den beste til å svare her. Mamma liker dem da og har dem alltid 😊

Da kan det hende jeg prøver dem, vi liker kaker og det blir alltid mer en sju slag her uansett ;)  - og altså, hva kan gå galt, konjakk og mandler? Leit at det bare skal en ss konjakk i deigen, da. Hva i alle dager skal man gjøre med resten? :D

Skrevet

Her var det mye spennende tips som skal prøves ut et par dager i romjula! For øvrig, når det gjelder kaker og søtt, har vi karamellpudding fra Kokkejævelens blogg på julaften (den med appelsinsaus) og øst-europeisk honningkake på nyttårsaften :) 

Skrevet

Lille julaften er det ost (vulgære mengder blue stilton) spekemat og portvin. 
Julaften er det pinnekjøtt med rotmos, rosenkål stekt med valnøtter og tranebær og julekjøttboller (50/50 svin/okse + julekrydder) Dessert varierer, det kan være panna cotta med julekrydder, sjokoladefondant, riskrem... 
Ellers i jula er det noen måltider med fisk, lasagne, røkt svinekam med hjemmelaget surkål, eller det vi har lyst på eller hva vi får servert om vi er på julebesøk. 
Nyttår varierer, vi pleier å være 2-3 familier samlet og det er alt fra taco, entrecote, lam, kalkun etc. Variasjon hvert år mao. 

Skrevet
sug lut skrev (4 minutter siden):

Da kan det hende jeg prøver dem, vi liker kaker og det blir alltid mer en sju slag her uansett ;)  - og altså, hva kan gå galt, konjakk og mandler? Leit at det bare skal en ss konjakk i deigen, da. Hva i alle dager skal man gjøre med resten? :D

Nåååå… kan ikke tenke meg at de konjakk restene skal by på problemer😊😊

Skrevet
sug lut skrev (9 minutter siden):

🙄

Skrevet

På julaften er det ribbe ,svinestek(gir den beste sausen) , medisterkaker, kjøttkaker, sossisser, kokt julepølse, poteter, surkål.  Tror ikke jeg har glemt no da.

Spiser opp restene 1 juledag. 

Div kosemat i romjula og kalkun på nyttårsaften.

Skrevet

Jeg har alltid hatt tradisjonell ribbe og medister. Nå har jeg fått en reumatisk diagnose og må holde meg unna svinekjøtt da smertene blir verre av det. Så fra i år må vi ha kalkun på julaften 😱 Mannen vil nok lage litt ribbe til seg selv. Så har jeg laget min egen medisterfarse med oksekjøtt og kylling og det ble godt. Så i helgen skal jeg steke opp medisterkaker alameg. 

Anonymkode: 70e83...3c2

Skrevet
sug lut skrev (16 minutter siden):

Bli drita og prøve å lage fine, jevne kaker så klart

Anonymkode: 152f3...ea7

Skrevet

Her er det alltid ribbe, pølse og medisterkaker på julaften. Men her liker ikke jeg og barna det, så da har de byttet ut medisterkakene med grove kjøttkaker.

Feirer jeg jul alene, så spiser jeg sushi, da det er min favoritt mat.

På nyttårsaften er det enten kalkun/stek eller indrefilet. 

Resten av jula, så blir det varierende ganske vanlig mat. Det blir kun pepperkaker, da ingen av oss er så glad i kake. 

Vi har tradisjon med masse gode frokoster som vi inntar i sofaen, mens vi ser på julefilm.

Anonymkode: ebafe...7cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har tradisjon med masse gode frokoster som vi inntar i sofaen, mens vi ser på julefilm.

Det var en veldig hyggelig tradisjon! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her er det alltid ribbe, pølse og medisterkaker på julaften. Men her liker ikke jeg og barna det, så da har de byttet ut medisterkakene med grove kjøttkaker.

Feirer jeg jul alene, så spiser jeg sushi, da det er min favoritt mat.

På nyttårsaften er det enten kalkun/stek eller indrefilet. 

Resten av jula, så blir det varierende ganske vanlig mat. Det blir kun pepperkaker, da ingen av oss er så glad i kake. 

Har du noen tips til frokoster? Det høres ut som en fin tradisjon som jeg kunne tenke meg å "stjele". 

Skrevet

Det eneste faste vi har er ribbe, medisterkaker og de hvite pølsene på julaften. Når vi hadde julaften hjemme så var det risgrøt lillejulaften slik at jeg kunne lage riskrem, nå er det ikke det siden vi ikke feirer hjemme lengre. Er vi hos mamma lillejuaften er det risgrøt siden hun lager den hvert år for min søster som inviterer til julaften hvert år. 
Ellers i jula blir det mat vi har lyst på. Ingen i familien er veldig glad i julemat så det holder ofte med julaften. Min svoger liker pinnekjøtt så han inviterer gjerne mitt ene barn på dette, men om det err i jula eller etter varierer. Ingen andre liker lukta engang,så de får ha dette helt for seg selv. 

Nyttårsaften hadde vi kullingspyd i mange år. Eller det kan vel nesten kalles tapas/koldtbord for det var mye forskjellig men ikke typisk tapasbord. Ungene likte at det var mat som sto på bordet hele kvelden som de kunne gå og snoke av utover. Finermat slik at de slapp å ta tallerken hver gang de ville ha en bit. Nok mat til at det ikke gjorde noe om det kom noen ekstra og noe alle likte uansett hvor sære de var. 

Anonymkode: 45c4d...971

Skrevet

Lille julaften, bålpannen i hagen. Grillpølser, gløgg, marshmallows og det som hører med. Alltid middag i hagen etter å ha pyntet huset til jul.

Julaften, ribbe. Lager rødkål selv dagen før, sossiser, medisterkaker og julepølse, poteter, gulerøtter og rosenkål. Lager saus av stekesjyen vi da, må ha skikkelig saus her i huset, og tyttebær selvfølgelig. Hjemmelaget karamellpudding til dessert, og is til de barna som heller vil ha det.

1.juledag har vi rester, og jeg er vokst opp på hedmarken og må ha lefser med rester i. Mannen som er oppvokst et annet sted synes det er veldig rart og vil heller varme opp og spise det som vanlig middag en gang til.

2.juledag er det pinnekjøtt hos svigermor. Mannens to søsken med familie kommer også så vi blir ganske mange.

En av dagene mellom 2.juledag og nyttår inviterer gjerne vi mine søsken med familie. Blir gjerne "småmat" da, litt koldtbordaktig med div julemat og litt varmmat også. Jeg har fire søsken så vi blir maaaange. Jeg lager det meste, men litt kurvfest også hvor gjestene har med noen småting for å fylle på.

Nyttårsaften har vi variert litt på. Oftest kalkun, men noen ganger har vi grillet. Altså måkt frem grillen og laget grillspyd, biff, maiskolber osv ute og tilbehøret inne. Ovnsbakte båtpoteter, stekte grønnsaker og en god hjemmelaget saus. Ingenting er som deilig sommermat midt på vinteren ;)

Anonymkode: 3a1ee...692

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...