Gå til innhold

Sønnen min sliter på skolen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har på gått over flere år. Han går nå i 4. klasse. Er snakk om flere som mobber han, og derfor synes jeg dette er veldig vanskelig. Jeg er alene med han så trenger et sted jeg kan lufte litt tanker. Kanskje har noen også vert borti noe lignende?

Det har som sagt foregått over lengre tid, og jeg har følt det er svært vanskelig å ta opp ting med foreldre. De bortforklarer hendelser. Sønnen min har flere ganger kommet hjem med blå merker, men det er vel ofte ordene som sårer mest...

Skolen har gjentatte ganger ringt til foreldre, men det blir svært liten bedring. Nå har de opprettet mobbesak, men jeg er veldig spent på om dette kan snu. Vil gjerne bli boende her vi bor, siden vi har hele nettverket vårt her. Noe som er greit siden barnefar er helt ute av bilde. Jeg jobber som sykepleier, så jobbmessig er det ikke så vanskelig å få jobb et annet sted. 

Noen som har råd eller historier der et dårlig klassemiljø har blitt veldig bra?

Anonymkode: bb033...281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det sjelden nytter å snakke med foreldrene, det er på skolen det skjer, så det er på skolen tiltakene må settes inn. Fint at de har opprettet en mobbesak nå, men det burde jo vært gjort for lenge siden om dette har pågått i flere år...

Miljøet kan helt klart bli bedre, men skolen må inn med tiltak. Har skolen en miljøterapeut må denne på banen, være sammen med klassen særlig i de situasjonene hvor mobbingen oppstår, det er gjerne i overgangen mellom timer og friminutt, i friminutt osv så da bør det være en voksen sammen med barna i garderoben osv. En periode med klassens time kan være effektfullt, hvor man jobber med miljø. Barn tenker ikke så langt, de er veldig spontane og må bevisstgjøres. Så det å lage små skuespill er fint, la de spille ut hvordan det føles når noen sier noe pent til deg og når noen sier noe mindre pent osv. Hvordan føles det når noen gjør slik eller sånn osv. Ren bevisstgjøring.

Men dessverre er det noen barn som aldri kommer ut av hakkekylling-rollen. Da må man bare bytte skole tror jeg. La barnet få en ny start et nytt sted. Man trenger ikke flytte så langt.

Datteren min har en venninne med tourettes, hun ble mobbet på skolen pga ticsene sine. Der byttet de til en skole bare 2-3 km unna, så de har ikke flyttet, bare byttet miljø. Plutselig blomstret dette jenta opp, for i den nye klassen ble hun tatt så godt imot og alle synes det var stas med en ny jente. At hun blunker og ticser litt var det ingen som brydde seg om.

Anonymkode: 3aa20...80c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at det sjelden nytter å snakke med foreldrene, det er på skolen det skjer, så det er på skolen tiltakene må settes inn. Fint at de har opprettet en mobbesak nå, men det burde jo vært gjort for lenge siden om dette har pågått i flere år...

Miljøet kan helt klart bli bedre, men skolen må inn med tiltak. Har skolen en miljøterapeut må denne på banen, være sammen med klassen særlig i de situasjonene hvor mobbingen oppstår, det er gjerne i overgangen mellom timer og friminutt, i friminutt osv så da bør det være en voksen sammen med barna i garderoben osv. En periode med klassens time kan være effektfullt, hvor man jobber med miljø. Barn tenker ikke så langt, de er veldig spontane og må bevisstgjøres. Så det å lage små skuespill er fint, la de spille ut hvordan det føles når noen sier noe pent til deg og når noen sier noe mindre pent osv. Hvordan føles det når noen gjør slik eller sånn osv. Ren bevisstgjøring.

Men dessverre er det noen barn som aldri kommer ut av hakkekylling-rollen. Da må man bare bytte skole tror jeg. La barnet få en ny start et nytt sted. Man trenger ikke flytte så langt.

Datteren min har en venninne med tourettes, hun ble mobbet på skolen pga ticsene sine. Der byttet de til en skole bare 2-3 km unna, så de har ikke flyttet, bare byttet miljø. Plutselig blomstret dette jenta opp, for i den nye klassen ble hun tatt så godt imot og alle synes det var stas med en ny jente. At hun blunker og ticser litt var det ingen som brydde seg om.

Helt feil! Det er mobberen som skal bytte skole! Det skjedde på vår skole å det er akkurat sånn det bør være!

Anonymkode: 68ff2...2d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Helt feil! Det er mobberen som skal bytte skole! Det skjedde på vår skole å det er akkurat sånn det bør være!

Det er ikke lett å flytte halve klassen, slik det er i dette tilfellet.HI 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke lett å flytte halve klassen, slik det er i dette tilfellet.HI 

Tar du vekk "sjefen" å får han på en annen skole,så gir nok de andre seg. De er ikke så tøffe uten "sjefen" sin.

Skrevet

Om dette ikke bedrer seg etter tiltak fra skolen ville jeg byttet skole. Ikke fordi det er rett at.rt mobbeoffer skal bytte, men rett og slett for barnets del. Noen ganger er ikke omgivelsene gode nok og barnet kan få livsvarige skader. Man prøver en stund så må man si at nok er nok. For barnets del. 

Anonymkode: 97f34...3d0

Skrevet

Dette var skremmende likt min situasjon. 

Er alene med 3.klassing. Han har slitt med å få venner i klassen siden 1.klasse og har litt dårlig impulskontroll. Andre barn syns det er kjempegøy å terge han så han utagerer og får kjeft. Vi har 9a sak gående. Nå har jeg bestemt meg for skolebytte til høsten dersom dette ikke stopper. Nå har han til og med begynt å ha vonde drømmer om ting som skjer på skolen. 

I dag fikk han en fridag hjemme med meg. 

Har dessverre ikke noen råd eller tips, men ville vurdert skolebytte. Jeg ser det er vanskelig å endre dynamikken i klassen etter så mange år. 

Anonymkode: ed093...b70

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, i teorien. Men fakta er at det er vanskelig å få gjennom, og det tar tid. Tid hvor barnet som blir mobbet blir skadet på sjel og psyke, som kunne vært unngått ved at mobbeofferet isteden bytter med en gang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Dette har på gått over flere år. Han går nå i 4. klasse. Er snakk om flere som mobber han, og derfor synes jeg dette er veldig vanskelig. Jeg er alene med han så trenger et sted jeg kan lufte litt tanker. Kanskje har noen også vert borti noe lignende?

Det har som sagt foregått over lengre tid, og jeg har følt det er svært vanskelig å ta opp ting med foreldre. De bortforklarer hendelser. Sønnen min har flere ganger kommet hjem med blå merker, men det er vel ofte ordene som sårer mest...

Skolen har gjentatte ganger ringt til foreldre, men det blir svært liten bedring. Nå har de opprettet mobbesak, men jeg er veldig spent på om dette kan snu. Vil gjerne bli boende her vi bor, siden vi har hele nettverket vårt her. Noe som er greit siden barnefar er helt ute av bilde. Jeg jobber som sykepleier, så jobbmessig er det ikke så vanskelig å få jobb et annet sted. 

Noen som har råd eller historier der et dårlig klassemiljø har blitt veldig bra?

Jeg har et barn som ble mobbet hele barneskolen. I dag er han 15 og har så mye angst at han ikke kan gå på skolen mer. Vi må undervise ham hjemme. Og dette er selv om miljøet på ungdomsskolen er supert. 

Mitt råd: få ungen ut derfra. NÅ. Det er lettere å forebygge enn å reparere. 

Anonymkode: d0adc...893

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Dette var skremmende likt min situasjon. 

Er alene med 3.klassing. Han har slitt med å få venner i klassen siden 1.klasse og har litt dårlig impulskontroll. Andre barn syns det er kjempegøy å terge han så han utagerer og får kjeft. Vi har 9a sak gående. Nå har jeg bestemt meg for skolebytte til høsten dersom dette ikke stopper. Nå har han til og med begynt å ha vonde drømmer om ting som skjer på skolen. 

I dag fikk han en fridag hjemme med meg. 

Har dessverre ikke noen råd eller tips, men ville vurdert skolebytte. Jeg ser det er vanskelig å endre dynamikken i klassen etter så mange år. 

Anonymkode: ed093...b70

Ikke vent til høsten. Skift nå i jula. 
Og besøk den «gamle» skolen på neste foreldremøte med det budskapet; at deres barn plaget ditt til han fikk mareritt og måtte slutte. Reis deg opp og si det høyt. 

Anonymkode: d0adc...893

Skrevet

Min erfaring, er bytt skole så fort som mulig. 

Her så byttet vi til privatskole, og barnet mitt fikk det så mye bedre. Angrer meg bare for at jeg ikke byttet før.

Anonymkode: 644cd...63e

Skrevet

Byttet også skole på barnet. Hun ble slått, kalt stygge ting etc. på skolen i hele 1.klasse. Var så ille at de (var 2 gutter) knakk nesa hennes. 
Angrer ikke en dag på at vi byttet skole. 

Anonymkode: 7d899...541

Skrevet
On 12/10/2021 at 10:15 AM, Anonym bruker said:

er ikke i din sitasjon, men tenker kanskje du bør bytte skole, hvis du ikke kommer noe vei og heller ikke skolen? må jo ikke flytte fra stedet

Anonymkode: 3acc3...f68

Skrevet

Vi byttet skole etter langvarig mobbing av en gutt i klassen. Kalte min datter neger et helt år. Håpløse foreldre til dette barnet, så vi valgte å bytte til privatskole. Har ikke angret.

Anonymkode: a44f6...7e4

Skrevet

Bytt skole fra januar. 
Hadde samme opplevelse med min datter og vi bestemte oss - og gjennomførte. Og i det vi gjorde det innså jeg at det burde vi gjort mye tidligere. 

Anonymkode: 943a4...780

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...