Gå til innhold

Dilemma - gammel bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gammel bil, og sparer til «ny». EU til våren som den ikke kommer til å gå igjennom (22 år gammel). Den har litt slitne vinterdekk, og jeg har ikke råd til å legge i penger annet enn fra sparingen til «ny» bil. Når tiden for EU kommer, vil jeg ha spart ca 30 000 til «ny» bil, så ikke veldig mye. Det snør og ligger snø på veien, og jeg har ikke slitt med å komme frem hittil. Testet den «ultimate vinterbakken» i området og det gikk greit med god fart. Nye dekk vil koste over 4000 om jeg går for billigversjonen. Da må jeg ta av budsjettet til «ny» bil. Jeg er ganske avhengig av bil her på landet da det er langt til både treninger og butikker.

Ny dekk og uten bil i 2-3 mnd, eller gamle dekk og «ny» bil etter planen?

Anonymkode: d6e46...f14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret ligger i dekkene du har. er de lovlige mtp alder/mønsterdybde og du er fortrolig med å kjøre med de så kjører du med de. Er de ulovlige så blir det mye(!!!) dyrere om du blir stoppet i kontroll, eller om det i verste fall skjer noe. Om du havner utenfor veien uten å skade andre så vil du få straff for å kjøre med ulovlige dekk. 

Så se på dekkene og ta avgjørelsen selv du. 

Anonymkode: b44ee...808

Skrevet

Det kommer jo an på hva du mener med "litt" slitne vinterdekk.

Så slitt at de ikke er godkjent, er jo et minstekrav på mønsterdybde, helt klart nye dekk. Men det kan godt hende du kan finne noen på Finn. Sønnen min kjøpte nye vinterdekk siste året han kjørte gamlebilen, når han vraket den solgte han de dekkene som bare var brukt en vinter. Ble solgt samme dag som han la dem ut, så det er et marked for pent brukte dekk altså. Han kjørte en eldgammel golf første to årene han hadde lappen.

Er de godkjent ville jeg ventet.

Anonymkode: 89d96...030

Skrevet

Hvor slitte er de gamle da? Er de lovlige? Vil du kunne la bilen stå på de verste dagene? Hvordan er klima og veiforhold der du bor?

Skrevet

Dekkene er lovlige. Ville ikke kjørt på ulovlige dekk. 

Får ikke tak i dekk til denne bilen på Finn. Har sjekket der. Inner noen, men da blir reisen for å hente like dyr som om jeg skulle kjøpt nye dekk. Vurdert å kun kjøpe to også, til samme aksel, forhjulstrekk. Da blir det «bare» 2000. Ser det også er vanskelig å selge dekk til denne bilen. Hjul blir dyrere (med felg), og denne bilen har spesielle felger med lav mm på avstand bolter og bare 4 bolter

Anonymkode: d6e46...f14

Skrevet

Uansett hva du gjør så kjør trygt i vinter. Det er ikke den store forskjellen i bruktmarkedet med de fire tusen - legg dem i trygghet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...