Gå til innhold

Mor nekte jule samvær vis far til barnet er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg er tante til en jente på 3 år. 
og broren min sin tur og ha barnet i år på jul. Problemet er at han har vært utrolig dårlig i formen i snart 2 måneder, forkjølelse, feber og ja.. så samvær har vært lite der.. han har dårlig immunforsvar. han hadde samvær for 1 uke siden men nå begynner han å bli dårlig i form igjen.. og julen nærmer seg såklart. Og da mente barnemor til han at vis han var veldig dårlig i formen i jul så kan han heller få neste jul. Uansett om han mente at jeg og samboeren min kunne hente henne på julen vis han var foresatt dårlig. Og feire med besteforeldre, meg og samboeren. Men da mente mor at da skulle hun ha julen vis far ikke blir frisk fram til jul.. nå vet jeg at vi ikke har krav på noe. Men er det frekt av henne og mene det?

Anonymkode: a5392...c60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må da være mye bedre for barnet å feire jul sammen med mor enn tante, onkel og besteforeldre. 

Hørtes veldig stusselige ut for et barn å feire jul med en syk far eller enda verre - uten noen av foreldrene. Er du ikkje enig? 

Anonymkode: 68181...399

Skrevet

Samværet med far er for barnets skyld, ikke far eller øvrig familie. Er ikke far i stand til å gjennomføre julesamvær pga helse, er det helt naturlig at de bytter år. Hvorfor i all verden skal en 3-åring feire jul med øvrig familie og ikke én av sine foreldre? 

Dere får heller ha julebesøk av barnet i løpet av romjula. 

Anonymkode: 3993d...d8c

Skrevet

Du mener ikke på alvor at jenta på 3 år ikke skal få feire jul med en av foreldrene sine fordi tante og besteforeldre synes de har krav på ungen?

Anonymkode: 51f00...8d1

Skrevet

Både du og far har min fulle sympati. Ikke lett for han å ha dårlig immunforsvar men ikke lett for deg som pårørende å se på at han er syk stadig vekk.

Det gjør det sikkert ikke bedre at han får skyldfølelse for å "røve" bort tid med hans barn også for øvrig familie pga.at han er syk. Tenk så omtenksom han er at han tenker mer på at dere skal få tid i julen med hans barn enn han selv skal få det. Skal han da sitte alene da? Det ville uansett være sårt for han at han ikke fikk være med barnet selv, så jeg synes faktisk du skal støtte din bror her. Det er jo enda en stund til julaften så forhåpentligvis blir han bra igjen.

Dette er jo uholdbart hvis mor stadig vekk nekter far samvær pga.sykdom som kommer av hans helsetilstand. Kan han snakke med legen sin om dette, mulig det finnes en løsning. 

Jeg synes også det er viktig for barnet at iallefall en av foreldrene hennes er sammen med henne på julaften. Det er ille nok å være skilsmissebarn på slike dager så ikke gjør det verre ved å ta vekk begge foreldrene. 

Uansett støtt din bror.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hei.

jeg er tante til en jente på 3 år. 
og broren min sin tur og ha barnet i år på jul. Problemet er at han har vært utrolig dårlig i formen i snart 2 måneder, forkjølelse, feber og ja.. så samvær har vært lite der.. han har dårlig immunforsvar. han hadde samvær for 1 uke siden men nå begynner han å bli dårlig i form igjen.. og julen nærmer seg såklart. Og da mente barnemor til han at vis han var veldig dårlig i formen i jul så kan han heller få neste jul. Uansett om han mente at jeg og samboeren min kunne hente henne på julen vis han var foresatt dårlig. Og feire med besteforeldre, meg og samboeren. Men da mente mor at da skulle hun ha julen vis far ikke blir frisk fram til jul.. nå vet jeg at vi ikke har krav på noe. Men er det frekt av henne og mene det?

Nei, synes det hun foreslår høres ut som en løsning til både barnets og fars beste 

Anonymkode: 7eb5c...38a

Skrevet

Det er far hun har samvær med da. Og kan ikke han ha henne så har hun det best med mor. Det er supert at resten av familien vil være med henne. Men hun er tre år, ta hensyn til barnet. Synes mor har rett her. 

Anonymkode: 14ecf...7a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det er far hun har samvær med da. Og kan ikke han ha henne så har hun det best med mor. Det er supert at resten av familien vil være med henne. Men hun er tre år, ta hensyn til barnet. Synes mor har rett her. 

Vi fikk hente henne i går, for første gang, siden far var syk (de har en samværsavtale) , så far mente heller at jeg og samboer kunne passe på henne den dag, da sa barnemor at det var greit.

Vi vil jo ikke barnet noe vondt/dumt.. vi er alle utrolig glade i henne og hun lager også mye liv når hun er på besøk. Hun er første barnebarn og tantebarn her, siden vi ikke har flere en henne akkurat nå. 

Så broren min håper med alt at han er frisk og bedre fram til jul. Fordi vis ikke vil mor ha 23-27  som er det folk mener vanlig julesamvær, uten og få ha henne på litt på besøk i romjula. Hun var beldig vrang med at barnet skal feite med henne og hennes familie vis ikke broren min var i stand til og ha henne, at ikke jeg og samboer skal hente henne i jul

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi fikk hente henne i går, for første gang, siden far var syk (de har en samværsavtale) , så far mente heller at jeg og samboer kunne passe på henne den dag, da sa barnemor at det var greit.

Vi vil jo ikke barnet noe vondt/dumt.. vi er alle utrolig glade i henne og hun lager også mye liv når hun er på besøk. Hun er første barnebarn og tantebarn her, siden vi ikke har flere en henne akkurat nå. 

Så broren min håper med alt at han er frisk og bedre fram til jul. Fordi vis ikke vil mor ha 23-27  som er det folk mener vanlig julesamvær, uten og få ha henne på litt på besøk i romjula. Hun var beldig vrang med at barnet skal feite med henne og hennes familie vis ikke broren min var i stand til og ha henne, at ikke jeg og samboer skal hente henne i jul

Skal feire*

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er klart at om barnet ikke kan være med far så skal hun være sammen med mor i julen. Hvordan kan du ikke skjønne det?

(Og så oppfordrer jeg deg til å lese gjennom før du poster innlegg, det er så slitsomt å lese så mange skrivefeil).  

Anonymkode: 4fc32...49a

Skrevet

Enig med alle de som skriver at barnet må få være hos mor, hvis far er syk. Ville du likt å måtte feire med tanter og onkler i stedet for foreldre, da du var lita?

Anonymkode: d506a...ec2

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hun var beldig vrang med at barnet skal feite med henne og hennes familie vis ikke broren min var i stand til og ha henne, at ikke jeg og samboer skal hente henne i jul

Mener du i ramme alvor at dersom far er for syk til å ha barnet i julen, så skal hun være hos deg, og ikke hos mor??? Selvfølgelig skal barnet være hos mammaen sin i jula hvis faren er for syk til å ha henne! Hvem tror du at du er egentlig? Du og samboeren din har NULL samværsrett med dette barnet.

Hvis du ønsker en god relasjon til tantebarnet ditt så vil jeg anbefale deg å ikke legge krav på barnet som om du hadde like sterke rettigheter til barnet som broren din. Og ikke minst: hvis broren din er en oppegående fyr, noe man må anta siden han har samværsrett med barnet sitt, så la HAM stå for samarbeidet med mor. Med den vurderingsevnen din vil du garantert bare kludre til samarbeidet. 

Anonymkode: 4c7ef...b53

Skrevet

Jeg forstår mor godt. Far vil jo få mer ut av julesamvær neste år enn i år om han ligger syk. Det samme gjelder barnet. Det er barnets behov for begge foreldre som skal dekkes av samværet, ikke familien til foreldrenes behov for samvær. Det gjelder uansett hvor glad man er i barnet. En helg her ig der er jo greit, men julen skal barnet få ha mor eller far sammen med seg

Anonymkode: b7a6f...296

Skrevet

Ser at alle her forstår innlegget til HI som at hun mener at barnet skal være med tante og besteforeldre på farssiden selv om far ikke kan ha barnet.
Er det tilfellet er jeg enig i at de bør bytte jul slik at barnet får være med en av foreldrene.

Men er det det HI mente.
Slik jeg tolket det når jeg leste det første gang var at barnet skulle være med far, og det gikk greit selv om han er syk siden familien hjelper han og kan avlaste når det trengs, og mor mener at så lenge han trenger hjelp så kan han ikke ha barnet.
Dersom dette er tilfellet syns jeg barnet skal være hos far som planlagt.

Hvilke av de to scenariene er riktig

Anonymkode: 86d72...3db

Skrevet

Om far er for syk til å ta seg av barnet skal det selvfølgelig være hos mamma. Barnet er 3 år (!) og skal selvfølgelig være hos den forelderen som er i stand til å ta seg av det.

Du kan ikke kreve noe som helst, virkelig ingenting. Men om du har en hyggelig tone, og er litt ydmyk, så kan du få et godt samarbeid med barnets mor du også. De fleste mødre synes at et barn aldri kan få nok voksne som bryr seg om det, og om du ber pent om å få hente barnet og ha det på besøk noen timer kan det godt hende du får det.

Anonymkode: 4f726...5d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ser at alle her forstår innlegget til HI som at hun mener at barnet skal være med tante og besteforeldre på farssiden selv om far ikke kan ha barnet.
Er det tilfellet er jeg enig i at de bør bytte jul slik at barnet får være med en av foreldrene.

Men er det det HI mente.
Slik jeg tolket det når jeg leste det første gang var at barnet skulle være med far, og det gikk greit selv om han er syk siden familien hjelper han og kan avlaste når det trengs, og mor mener at så lenge han trenger hjelp så kan han ikke ha barnet.
Dersom dette er tilfellet syns jeg barnet skal være hos far som planlagt.

Hvilke av de to scenariene er riktig

HI skriver «Og feire med besteforeldre, meg og samboeren

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

HI skriver «Og feire med besteforeldre, meg og samboeren

Ja, jeg så det, men det kan også bli tolket som at barnet skal "feire med besteforeldre, meg og samboeren." i tillegg til faren.
Altså som et sikkerhetsnett siden faren er syk.

Er derfor jeg spør.

Som jeg også skriver i del 1, dersom det ikke er meningen at barnet skal være sammen med far så syns jeg det skal være hos mammaen

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg så det, men det kan også bli tolket som at barnet skal "feire med besteforeldre, meg og samboeren." i tillegg til faren.
Altså som et sikkerhetsnett siden faren er syk.

Er derfor jeg spør.

Som jeg også skriver i del 1, dersom det ikke er meningen at barnet skal være sammen med far så syns jeg det skal være hos mammaen

Vis broren min er for syk at han ikke kan feire jul med oss så ville jo han at barnet skulle få være med  oss andre i familien. Og at han kunne være via FaceTime, skype, videochat. Nå vet jeg ikke om det hørtes helt ut for andre her. 

men mor er såklart på at broren min er den som skal hente barnet i jul, ellers leverer hun ikke barnet vis jeg og samboer dukker opp, uansett om far hadde vært med og feiret og ville at vi skulle hente

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vis broren min er for syk at han ikke kan feire jul med oss så ville jo han at barnet skulle få være med  oss andre i familien. Og at han kunne være via FaceTime, skype, videochat. Nå vet jeg ikke om det hørtes helt ut for andre her. 

men mor er såklart på at broren min er den som skal hente barnet i jul, ellers leverer hun ikke barnet vis jeg og samboer dukker opp, uansett om far hadde vært med og feiret og ville at vi skulle hente

Det er virkelig en selvfølge at man ikke leverer barnet til julefeiring hvor far skal være med over facetime, du er helt på jordet som mener det er greit. Her er jeg helt på mor sin side. Er far for syk til å feire med dere er det bedre barnet er sammen med mamma og heller kommer til pappa neste år.

Er far istand til å feire med barnet er han også istand til å bli med å hente barnet. Greit at du eller samboeren kjører, men far er med og henter datteren sin.

Du kan ikke mene dette seriøst? Du bare troller for å lage en diskusjon?

Anonymkode: 4f726...5d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men hvorfor maser du om dette? Dette er mellom mor og far. Og mor har sin fille rett til å si at barnet blir hos henne om far ikke klarer ha barnet. La det ligge, dette er ikke ditt bord. 

Skrevet

Hadde det vært snakk om samvær i helg, eller romjul så hadde det bare vært fint om storfamilien hjalp far. Men ikke julaften! 

Facetime med 3åring er forresten bare å glemme, de klarer ikke å fokusere på det i lengden.

Dette er kanskje den første julen hun vil skjønne konseptet skikkelig, så hun burde absolutt være hos mor når far faktisk ikke er tilstede fysisk

Anonymkode: 4900c...ab6

Skrevet

Hvis det er far sin jul til å ha barnet står han helt fritt til å overlate barnet til dere, mor kan bli meldt for samværssabotasje hvis hun beholder barnet hos seg.

Exen til en venninne satte barnebortføring til besteforeldre, barnevakter m.m hver gang han hadde samvær. Han reiste på ferier og jaktturer og var ikke sammen med barnet. Mor ba om at barnet da heller var hos henne, beskjeden fra FVK var at far sto fritt til å bruke de barnevaktene han ønsket i sine uker.

Anonymkode: 52c0d...853

Skrevet

Dette kan da ikke være noe annet en en tulletråd? Så korka dum er det da ikke mulig å være? Alle normalt fungerende folk forstår det de fleste her forsøker å formidle, men HI jabber videre om facetime (faktisk!!!!!!) 🤣🤣🤣 Om dette hadde vært på ekte, syns jeg oppriktig synd i mor som må deale med denne totalt evneveike gjengen!  

Anonymkode: 3d92e...4f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er far sin jul til å ha barnet står han helt fritt til å overlate barnet til dere, mor kan bli meldt for samværssabotasje hvis hun beholder barnet hos seg.

Exen til en venninne satte barnebortføring til besteforeldre, barnevakter m.m hver gang han hadde samvær. Han reiste på ferier og jaktturer og var ikke sammen med barnet. Mor ba om at barnet da heller var hos henne, beskjeden fra FVK var at far sto fritt til å bruke de barnevaktene han ønsket i sine uker.

Anonymkode: 52c0d...853

Nåh....har også vært borti en lignende sak, og der ble mor oppfordret til å notere alle gangene barnet var sammen med andre enn far. Da FVK etter en stund så at han systematisk overlot barnet til andre, ble han faktisk fratatt samvær! Det verste for far, var at han måtte betale mer i bidrag!!! (Å ja, dette er jeg sikker på er sant, det er min svoger)

Anonymkode: 3d92e...4f3

Skrevet

Er 100% på mors side her. Julaften er ikke dagen for å ha barnevakt (når man ikke må). 

Hva med å invitere mor og barn på kaffe og kake i romjula? Da får dere sett barnet og dere viser at dere forstår at barnet har det best med mor når far er for syk til å ha samværet. Eller spør om dere kan komme innom en tur (men IKKE på julaften!). 

Anonymkode: 3993d...d8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...