Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Har ei datter på 7 år. Ho har gjennom flere år hatt mye vondt i hodet. Helt fra ho begynte i barnehagen har ho klaget på vondt i hodet og aldri likt høye lyder og støy. Ho er høysensitiv, selv om dette ikke er en diagnose. (konklusjon fra PPT, ikke synsing fra meg) Jeg har flere ganger gjennom årene tatt opp dette med hodepinen hennes på både helsestasjon og med fastlege uten at jeg føler at det har blitt tatt alvorlig. På skolen får hun en del ganger legge seg i klasserommet da de andre har friminutt grunnet hodepine for å hente seg inn igjen til neste time. Våkner også en del ganger med hodepine på morgenen. Hun er ofte småsyk med feber og mye trøtt. Kan i helgene og på fridager gjerne sove til kl 12-14 (selv om ho legger seg til normal tid). I dag sier ho igjen at ho var vondt i hodet og øynene er tørre. Etter litt sier ho også at ho "ser fargene uklart". Vi har hatt litt testing på PPT og har bl. a funnet at hun har dårlig arbeidsminne. Hun har sjekket synet på helsestasjonen og skole og helt innfor normalen på det som er testet der. (sist gang i forbindelse med skolestart - går nå i 2. Klasse) Som nevnt har jeg flere ganger tatt opp dette med helsestasjon da ho var mindre og de siste årene noen ganger med fastlege. Føler ikke jeg blir tatt seriøst. Jeg er ikke komfortabel med disse tingene sett i sammenheng. Bør jeg forlange å bli henvist til sykehuset og eventuelt få en skanning av hodet hennes eller er jeg bare hysterisk mor nå? Forhåpentligvis er det ikke noe farlig, men klarer ikke helt å slippe tanken dersom ditt og dersom datt osv. Har så vidt også vært innom tanken på migrene, men kan for lite om det hos barn. Har ringt legekontoret igjen i dag, men får ikke time før godt utpå nyåret da kapasiteten er helt sprengt... Anonymkode: 9719c...62a
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Begynn med å bestille time hos en optiker som har erfaring med barn fordi det helsesykepleier kan teste avdekker nesten ingen synsfeil. I tillegg ville jeg bestilt en ringe hos fastlegen og forlangt at han/ hun må gjøre noe. Om det er scanning av hodet som er riktig vet jeg ikke, men få det ordentlig utredet. Fastlegen burde vite hva man bør begynne med. Anonymkode: 1e909...cf8
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Skriv hodepinedagbok, så får du konkrete fakta om hvor ofte hun har vondt i hodet Så bestiller du time hos optiker. De er flinke med barn og sjekker alt. Så snakker du med legen igjen. Da har du dagboken også og kan si når hun har hodepine og se om det trigges av lite søvn, mat osv. Datteren min ble henvist til mr av hodet uten funn så konklusjonen her er migrene. Anonymkode: fa3eb...f5a
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 Bestill time til optikker for å få det på det rene st det ikke er noe galt der. Begynn å skriv hodepinedagbok. Skriv ned hva hun har gjort, spist den dagen og dagen før. Når du har gjort dette lenge, vil du kanskje finne noen triggere som du ellers ikke hadde oppdaget. Men du bestiller time til legen for å få henvisning til sykehuset ang migrene/hodepine. Når du så kommer inn er hodepinedagboken viktig, for da har du alt tatt mye av jobben du måtte ha startet med da. Jeg har to barn med migrene, ulike migrener. Så når barn nr 2 skulle på sykehuset for å finne ut om det var migrene hun hadde så hadde jeg skrevet hodepinedagbok i 3mnd og skrevet opp hva hun gjorde, spiste og andre ting den dagen og dagen før. På den måten hoppet vi over mange ledd i utredningen. Mange av spm legene vil stille og finne svar på er ikke noe du husker uten å ha skrevet det ned og lest igjennom før du skal på sykehuset. Når du leser igjennom det du har skriv så ser du også mange ammenhenger som du ikke ellers ser. Mitt yngste barn har en sjelden form for migrene, hun klaget sjeldent på vondt i hodet før så migrene var aldri en tanke som slo meg. Veldig ofte feber og det var som å slå på en bryter hos henne. Hun kunne være helt fint i formen til plutselig ha 40 i feber og helt slått ut. Sov noen timer og kunne være helt pigg igjen. Hun kastet opp mer enn søstra gjorde, men jeg følte ikke hun var så anderledes enn når søsken hadde omgangsyken heller. Så jeg tenkte hun bare fikk alt som gikk i barnehagen. Nå i ettertid så vet jeg forskjellen på når hun kaster opp pga migrene og omgangsyken, ikke alltid hun skjønner selv hva hun har for uansett hva hun ahr så gjør det veldig vondt der og da. Men nå kjenner jeg igjen hva hun har på lukta. Oppkast av migrene lukter ikke det samme som omgangsyken. Godt lukter ingen av de, men det er stor forskjell. Søvn er veldig viktig for henne, hun trenger den vanlige søvnen, men når hun kjenner sådet såvidt murrer i hodet så legger hun seg usnsett hvor hun er for da har hun erfart at hun kan forhindre ett stort anfall. På barneskolen fikk hun bruke sofaen på personalrommet, vidregående fikk hun sove på gulvet på ett grupperom og nå som hun går på videregående sover hun der hun er. I går tok hun seg vist en halvtime på gulvet på verkstedet, det vsr vist beroligende å høre de andre sveiset i bakgrunnen. Og hun trenger ikke lang søvn, men en halvtime på øyet når hun kjenner deg litt. Når hun kjenner det godt, så er det for sent for at en lur hjelper. Hun har brukt mange år på å lære seg å lytte til kroppens signaler, men hun har blitt veldig god. Fra flere anfall i uka der hun var helt slått ut til noen få i mnd der hun bare var slått ut noen timer. Nå er hun ungdom og som ungdommer flest så er kroppen i endring og de vil gjøre som alle andre, så nå må hun igjen lære at hun må lytte til kroppen og ikke være våken halve natta som alle andre ungdommer. Det er jo hun som skal leve med dette og som må lære det selv, med veiledning fra meg og legene. Anonymkode: e61c3...8bf
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #5 Skrevet 10. desember 2021 Synsforstyrrelser høres jo ut som migrene. Men klart hun må utredes skikkelig! Fastlegen skal henvise til barnelege. Anonymkode: 40b96...ddf
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #6 Skrevet 10. desember 2021 Optiker, øyelege og utredning for migrene (inkludert MR) burde være på sin plass her. Anonymkode: 18403...5cb
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #7 Skrevet 10. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Har ei datter på 7 år. Ho har gjennom flere år hatt mye vondt i hodet. Helt fra ho begynte i barnehagen har ho klaget på vondt i hodet og aldri likt høye lyder og støy. Ho er høysensitiv, selv om dette ikke er en diagnose. (konklusjon fra PPT, ikke synsing fra meg) Jeg har flere ganger gjennom årene tatt opp dette med hodepinen hennes på både helsestasjon og med fastlege uten at jeg føler at det har blitt tatt alvorlig. På skolen får hun en del ganger legge seg i klasserommet da de andre har friminutt grunnet hodepine for å hente seg inn igjen til neste time. Våkner også en del ganger med hodepine på morgenen. Hun er ofte småsyk med feber og mye trøtt. Kan i helgene og på fridager gjerne sove til kl 12-14 (selv om ho legger seg til normal tid). I dag sier ho igjen at ho var vondt i hodet og øynene er tørre. Etter litt sier ho også at ho "ser fargene uklart". Vi har hatt litt testing på PPT og har bl. a funnet at hun har dårlig arbeidsminne. Hun har sjekket synet på helsestasjonen og skole og helt innfor normalen på det som er testet der. (sist gang i forbindelse med skolestart - går nå i 2. Klasse) Som nevnt har jeg flere ganger tatt opp dette med helsestasjon da ho var mindre og de siste årene noen ganger med fastlege. Føler ikke jeg blir tatt seriøst. Jeg er ikke komfortabel med disse tingene sett i sammenheng. Bør jeg forlange å bli henvist til sykehuset og eventuelt få en skanning av hodet hennes eller er jeg bare hysterisk mor nå? Forhåpentligvis er det ikke noe farlig, men klarer ikke helt å slippe tanken dersom ditt og dersom datt osv. Har så vidt også vært innom tanken på migrene, men kan for lite om det hos barn. Har ringt legekontoret igjen i dag, men får ikke time før godt utpå nyåret da kapasiteten er helt sprengt... Anonymkode: 9719c...62a Hvorfor har dere ikke vært hos optiker og sjekket syn/øyne godt? Den testen de tar på skole/helsestasjon viser jo bare at de "ser". Min trengte briller selv om test på skolen var helt fin. Mye mindre sliten og ikke vondt i hodet etter det. Anonymkode: cc7f2...cbb
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #8 Skrevet 10. desember 2021 Høres ut som slik min datter slet gjennom hele barndommen. Vi gikk til kiopraktor, det hjalp litt. Men nå har hun endelig fått Imigran (Migrenemedisin) og har fått et nytt liv. Altså virkelig! Anonymkode: 9b891...6b8
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #9 Skrevet 10. desember 2021 Bestill time hos optiker. Min datter som egentlig ikke klaget så mye på hodepine, men var mye sliten, hadde +6 i syn. Hun var 10 år. Ikke hadde hun skjelet eller noe. De små øynene kompenserer veldig på langsynhet. Langsynhet er derfor veldig vanskelig å oppdage. Anonymkode: 7f90b...bcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå