Gå til innhold

Kjørepils?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av alle rare ting man skal lure på, men litt ukjent verden det her. Vi var på ett opplegg med noen venner, ganske normale, oppegående folk, hvor en tok seg ett par 0,33 øl tidlig på kvelden. Det var visst kjørepils, ingen som stusset eller sa noe. Jeg har aldri tenkt tanken, alkoholfri er like godt hvis en først skal kjøre. Hvor vanlig er det egentlig? 

Hva om en slår ut litt på promille på vei hjem, ikke over grense, men f eks 0,15. Blir man stoppet av politiet og må blåse på nytt, eller er det sånn at alt er greit så lenge det er under grense på 0,2? 

Sorry om jeg høres ut som en 90-åring 😅

Anonymkode: 9335f...152

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sluttet med kjørepils når promillegrensen ble senket til 0,2.

Anonymkode: cc0a6...7a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Av alle rare ting man skal lure på, men litt ukjent verden det her. Vi var på ett opplegg med noen venner, ganske normale, oppegående folk, hvor en tok seg ett par 0,33 øl tidlig på kvelden. Det var visst kjørepils, ingen som stusset eller sa noe. Jeg har aldri tenkt tanken, alkoholfri er like godt hvis en først skal kjøre. Hvor vanlig er det egentlig? 

Hva om en slår ut litt på promille på vei hjem, ikke over grense, men f eks 0,15. Blir man stoppet av politiet og må blåse på nytt, eller er det sånn at alt er greit så lenge det er under grense på 0,2? 

Sorry om jeg høres ut som en 90-åring 😅

Det kommer vel kanskje litt an på hvor mye det slår ut på og adferden ellers. Men det kan bli tatt nye prøver for å avdekke om promillen er stigende eller synkende. En øl tidlig på kvelden vil uansett ikke slå ut på natten.

Skrevet

Kommer an på hva du mener med tidlig på kvelden.
Uttrykket "kjørepils" kommer fra den gangen promillegrensen var 0,5 og betydde at man fin kan ta en pils og kjøre hjem med en gang etterpå.

Når grensen ble senket ned til 0,2 kunne man ikke det lenger, men etter et par timer vil det gå helt fint.

Anonymkode: e1914...e53

Skrevet

Etter promillegrensa ble satt ned har jeg tatt en kjørepils en gang. Da drakk jeg en 0,33 kl 1330. Skulle ut å kjøre i 23 tiden på kvelden. 

Anonymkode: c40bb...7b5

Skrevet

Jeg kan ta 1/3-1/2 (lite) glass vin til maten sånn i 19-tiden og kjøre hjem igjen i 00.30-tiden f eks. uten at jeg synes det er problematisk. Jeg har neppe promille igjen i det hele tatt da. Et par øl derimot vil vel si to? Da bør det gå en god del timer i mellom.

Anonymkode: 829d5...864

Skrevet (endret)

Jeg trodde kjørepilsen avgikk med døden da promillegrensen ble endret. 

Endret av the amazing spidermamma
Skrevet

Ingen oppegående mennesker har noen gang operert med "kjørepils".

Anonymkode: 7d4df...4f8

Skrevet

Takk for svar, spørs om ikke det er noe som henger tilbake fra gamle grensen. Finurlig greie man skal lure på 😅

Og ja, vedkommende er høyst oppegående. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (13 timer siden):

Det kommer vel kanskje litt an på hvor mye det slår ut på og adferden ellers. Men det kan bli tatt nye prøver for å avdekke om promillen er stigende eller synkende. En øl tidlig på kvelden vil uansett ikke slå ut på natten.

Jeg var nødt til å Google litt, ser jo at en mann på 90 kg uansett aldri bikker den grensen med ett par 0,33 (så sant man ikke styrter de) 

Vi damer må være litt mer obs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...