Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #26 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Hun skriver at skolen er informert. Dessuten kan vel ikke trådstarter stå ansvarlig for at noen andre dukker uanmeldt opp på døren hos de, tross alt. Anonymkode: b0932...95f Dette skjedde på skolen. Hun dier ingen ting om at hun har forsøkt dialog ned mor. Har hun ikke det var det uheldig å gjøre det på denne måten - mange andre løsninger ville vært bedre.  Hun spurte - jeg svarte. Jeg ville reagert om jeg så noen foreldre på skolen gjøre det hun gjorde. Andre ville sikker tenkt at det var på sin plass. Som 90% av svarene k denne tråden viser. Anonymkode: 206eb...5ef
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #27 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Dette skjedde på skolen. Hun dier ingen ting om at hun har forsøkt dialog ned mor. Har hun ikke det var det uheldig å gjøre det på denne måten - mange andre løsninger ville vært bedre.  Hun spurte - jeg svarte. Jeg ville reagert om jeg så noen foreldre på skolen gjøre det hun gjorde. Andre ville sikker tenkt at det var på sin plass. Som 90% av svarene k denne tråden viser. Anonymkode: 206eb...5ef Ja, ser nå jeg har fått med meg feil rundt hvor dette skjedde. Litt usikker på hvorfor jeg fikk for meg at de var på døra hos vedkommende 🙈 Selvfølgelig skal du få svare ut fra hva du mener. Vi er nok muligens litt uenig om hvem som har ansvar for å ta det opp i forkant, jeg mener det er moren til gutten som burde ha ansvar for dialog i dette tilfellet. Anonymkode: b0932...95f
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #28 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Ja, ser nå jeg har fått med meg feil rundt hvor dette skjedde. Litt usikker på hvorfor jeg fikk for meg at de var på døra hos vedkommende 🙈 Selvfølgelig skal du få svare ut fra hva du mener. Vi er nok muligens litt uenig om hvem som har ansvar for å ta det opp i forkant, jeg mener det er moren til gutten som burde ha ansvar for dialog i dette tilfellet. Anonymkode: b0932...95f Det er godt mulig at moren til den andre gutten burde være den som tok initiativ til kontakt - hvis hun er informert fra skolen. Men poenget mitt er at når HI hadde et budskap hun følte at hun måtte få ut hadde det vært bedre om hun hadde tatt det med moren i en annen setting. Kanskje har skolen tatt kontakt med moren, moren har snakket med sønnen og kommet frem til at det kan hjelpe om han inviterer hjem. Og når han gjør det får han den kjipe reaksjonen fra en voksen. Hadde det vært meg når jeg var liten hadde det sittet langt inne å invitere igjen.. Anonymkode: 206eb...5ef
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #29 Skrevet 9. desember 2021 4 hours ago, Anonym bruker said: En gutt i klassen til sønnen min har ikke vært noe hyggelig. Han slår , dytter og sparker klassekamerater. Skolen er informert så de vet om problemet. Han slo sønnen min over øyet med god kraft sist uke. Gutten sliter sosialt og har naturlig nok vanskelig med å få seg venner med en slik oppførsel. Nå kom gutten og mor bort å lurte på om min gutt ville bli med de hjem. Sønnen min har sagt tidligere at han ikke ønsker det, nettopp pga dette. Sønnen min så på meg å ville at jeg skulle svare. Da glapp det ut av meg foran mor «normalt ville Per blitt med deg hjem. Dessverre har det vært så mange tilfeller hvor du har skadet mitt og andre barn. Svaret er derfor nei, Per får ikke lov å bli med deg hjem når du ikke er snill mot han». Mor sto stille å sa ikke noe, gutten så på meg og gikk.  For direkte? Anonymkode: 74b41...494 Nei det var helt riktig sagt Anonymkode: b24c7...44d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. desember 2021 #30 Skrevet 9. desember 2021 Jeg ville personlig aldri sagt noe slikt. Jeg ville nok sagt at det ikke passet til gutten . Jeg hadde ogsÃ¥ tatt kontakt med moren og forklart situasjonen .  Her er det dessuten mye vi ikke fÃ¥r vite. Alder pÃ¥ barna , eventuell diagnose /utfordring og mye mer rundt gutten. Hi sier skolen er klar over problemet og det er bra. Da tenker jeg ogsÃ¥ at en dialog med mor er fint. Det er faktisk sÃ¥nn at det finnes gode mÃ¥ter Ã¥ snakke til barn pÃ¥ og det finnes dÃ¥rlige .Â
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #31 Skrevet 9. desember 2021 Jeg syns dette var greit. Barn blir så pakket inn i plast om dagen, uansett hvordan de behandler andre. De trenger å høre at det ikke er greit å behandle andre sånn, på en klar og tydelig måte. Jeg håper for det andre barnet sin del at det har oppegående foreldre som kan hjelpe barnet, gi det riktige verktøy både for å lære seg hvordan det behandler andre mennesker, men også for å håndtere denne avvisningen. Men du må tenke på ditt barn, og jeg syns ikke du var ufin, ut ifra det du forteller her ihvertfall. Anonymkode: 211c6...b30
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #32 Skrevet 9. desember 2021 Har vondt av begge barna her, jeg. Det er vondt å ikke greie sosiale relasjoner og å ikke bli likt av den grunn, og det er vondt å bli utsatt for vold og å føle på frykt på skolen.  HI, du må jo se det an om du kjenner at du kan leve med utsagnet, og jeg ville nok også ha vært rimelig negativ dersom et annet barn hadde skadet mitt. Men dialog er alltid bedre enn stillhet, og hvis du har raushet nok i deg til å ringe den andre moren, så kanskje gjør det? Si at du ikke har for vane å være så direkte, og at du skjønner at gutten hennes blir ensom på denne måten, men at det også er leit og vondt for ditt barn. Anonymkode: ce711...bfc
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #33 Skrevet 9. desember 2021 Syns det var veldig bra sagt av deg! Håper han lærer av dette!! Anonymkode: a79b5...40d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #34 Skrevet 10. desember 2021 Syns absolutt du gjorde det riktige. Mye bedre å være ærlig med en gang, direkte til gutten og moren. håper moren og gutten tar en samtale om dette hjemme så han kanskje lærer seg å SLUTTE å være slem med andre barn.  vet ikke hvem du er eller hvor i Norge du holder til men håper av hele mitt hjerte du er mamma til en i mitt barns kull.  jeg har nemlig et barn som ofte er et offer til en gutt som ofte gjør ugreie hyss med andre barn, det er vondt å høre og se. 😞 Anonymkode: 49087...706
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #35 Skrevet 10. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Syns absolutt du gjorde det riktige. Mye bedre å være ærlig med en gang, direkte til gutten og moren. håper moren og gutten tar en samtale om dette hjemme så han kanskje lærer seg å SLUTTE å være slem med andre barn.  vet ikke hvem du er eller hvor i Norge du holder til men håper av hele mitt hjerte du er mamma til en i mitt barns kull.  jeg har nemlig et barn som ofte er et offer til en gutt som ofte gjør ugreie hyss med andre barn, det er vondt å høre og se. 😞 Anonymkode: 49087...706 Men å si noe om det selv, det kunne ikke falle deg inn…? Anonymkode: ce711...bfc
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2021 #36 Skrevet 12. desember 2021 Tror ikke dette var superkonstruktivt. Antar at dette er relativt små barn, siden foreldre hentet/leverer på skolen? Barn som ikke mestrer sosiale situasjoner trenger faktisk hjelp, ikke utfrysing. Grenser og tydelighet, ja - men det betyr veiledning, ikke voksne mennesker som tramper på dem verbalt. Anonymkode: 7148c...406
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2021 #37 Skrevet 12. desember 2021 Ikke greit. Veldig meningsfullt å samarbeide med foresatte i slike tilfeller, men ikke henge ut det andre barnet foran ditt eget- det du sier er egentlig " Du er en drittsekk, mitt barn er bedre enn deg". Hva tror du dette gjør med begge barna? Som voksne er det vårt ansvar å hjelpe yngre barn til å finne gode løsninger- ikke tråkke dem mer ned i søla enn de er. Tror du virkelig det andre barnet ønsker å være et "problem-barn? Kanskje er den riktige løsningen at disse barna ikke skal leke sammen en periode, men da må det avklares mellom de voksne først på en god måte. Kanskje er løsningen lek/aktivitet under tilsyn. Når skaden først har skjedd, bør du kontakte moren å forklare deg. Anonymkode: b3a55...a00
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2021 #38 Skrevet 12. desember 2021 Jeg synes det forsåvidt er ok, i alle fall om du sa det på en pen måte. Men selv om det ikke er din jobb, så synes jeg godt at du kan ta kontakt med moren og barnet igjen dersom det går bra på skolen noen dager og invitere barnet på besøk. For nå har jo ikke baret slått på en stund, og da gir du ham en ny sjans. Men jeg ville invitert ham hjem til meg, sånn at jeg hadde kontrollen. Barn som slår og er "slemme" mot andre barn er et stort problem, både for andre og for barnet selv. (Og for foreldrene) Det beste man kan gjøre for disse barna og egne barn og fremtidige mennesker som disse barna kommer i kontakt med, er å rekke ut en hånd, hjelpe til med å være en trygg og bestemt voksen i disse barnas liv. Og en god støtte for foreldrene. Det er nemlig utrolig sjelden at de er som de er fordi de er slemme eller dårlig oppdratt. Det er ingens plikt å gjøre det, men det er ofte de som gjør det som kanskje er den som gjør at barnet blir en god voksen. De fleste av disse ungene er nemlig ikke slemme.  Anonymkode: 1b787...07b
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2021 #39 Skrevet 12. desember 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (På 9.12.2021 den 15.33): Jeg ville personlig aldri sagt noe slikt. Jeg ville nok sagt at det ikke passet til gutten . Jeg hadde også tatt kontakt med moren og forklart situasjonen .  Her er det dessuten mye vi ikke får vite. Alder på barna , eventuell diagnose /utfordring og mye mer rundt gutten. Hi sier skolen er klar over problemet og det er bra. Da tenker jeg også at en dialog med mor er fint. Det er faktisk sånn at det finnes gode måter å snakke til barn på og det finnes dårlige . Og det er ytterst få diagnoser som gjør at det er greit å være voldelig. Noen ganger må man bare gi beskjed. Er så lei av unger som slipper unna alt fordi de har diagnoser eller at det er synd på dem. Det er ingen grunn til å være en drittunge. Anonymkode: deaf7...512
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå