Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 En gutt i klassen til sønnen min har ikke vært noe hyggelig. Han slår , dytter og sparker klassekamerater. Skolen er informert så de vet om problemet. Han slo sønnen min over øyet med god kraft sist uke. Gutten sliter sosialt og har naturlig nok vanskelig med å få seg venner med en slik oppførsel. Nå kom gutten og mor bort å lurte på om min gutt ville bli med de hjem. Sønnen min har sagt tidligere at han ikke ønsker det, nettopp pga dette. Sønnen min så på meg å ville at jeg skulle svare. Da glapp det ut av meg foran mor «normalt ville Per blitt med deg hjem. Dessverre har det vært så mange tilfeller hvor du har skadet mitt og andre barn. Svaret er derfor nei, Per får ikke lov å bli med deg hjem når du ikke er snill mot han». Mor sto stille å sa ikke noe, gutten så på meg og gikk.  For direkte? Anonymkode: 74b41...494
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Helt greit. Anonymkode: b1e35...499
Luksusdyret Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): En gutt i klassen til sønnen min har ikke vært noe hyggelig. Han slår , dytter og sparker klassekamerater. Skolen er informert så de vet om problemet. Han slo sønnen min over øyet med god kraft sist uke. Gutten sliter sosialt og har naturlig nok vanskelig med å få seg venner med en slik oppførsel. Nå kom gutten og mor bort å lurte på om min gutt ville bli med de hjem. Sønnen min har sagt tidligere at han ikke ønsker det, nettopp pga dette. Sønnen min så på meg å ville at jeg skulle svare. Da glapp det ut av meg foran mor «normalt ville Per blitt med deg hjem. Dessverre har det vært så mange tilfeller hvor du har skadet mitt og andre barn. Svaret er derfor nei, Per får ikke lov å bli med deg hjem når du ikke er snill mot han». Mor sto stille å sa ikke noe, gutten så på meg og gikk.  For direkte? Anonymkode: 74b41...494 Neida, direkte tale er riktig her. Nå vet jeg ikke hvor gammel gutten er, men han må forstå at han ikke vil ha noen venner hvis han oppfører seg slik. Det er viktig å lære at handlinger har konsekvenser. Ikke var du ufin heller, så helt greit synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Sikkert litt vondt for gutten og moren å høre, men noen ganger er det ikke noe vits å pakke inn sannheten. Å rive av plasteret er ofte bedre enn å dra sakte. Tøft av deg å være så direkte. Anonymkode: 72759...421
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 Jeg synes det var helt greit at du var tydelig overfor mor, men jeg tror det var en tabbe å gjøre det så offentlig at flere hørte drt. Det vil lett "demonisere" gutten og gjøre det vsnsleligere for ham å komme ut av mønsteret. Han kan lett sitte igjen med følelsen av at ingen liker ham og at alle bare forventer at han skal være slem, så da er det bare å være slem. Anonymkode: a199c...9c4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes det var helt greit at du var tydelig overfor mor, men jeg tror det var en tabbe å gjøre det så offentlig at flere hørte drt. Det vil lett "demonisere" gutten og gjøre det vsnsleligere for ham å komme ut av mønsteret. Han kan lett sitte igjen med følelsen av at ingen liker ham og at alle bare forventer at han skal være slem, så da er det bare å være slem. Anonymkode: a199c...9c4 Hvor leser du at det var flere som hørte det? Du dikter ikke litt nå, vel? For å gjøre ting litt verre enn de var? Hi, helt på sin plass å gi beskjed. Men mor må vel ha respondert mer enn å bare stå stille og se på deg? Anonymkode: f04cd...69e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 Syns det er greit at du sier ifra. Men ikke på den måten der. Hadde heller tatt mor til side og forklart at det har vært episoder der han har slått, om ho er klar over det? Kan være at det ligger mer bak.. Kanskje det hadde vært det besøket gutten hadde trengt? Anonymkode: 2c135...cc4
Elina Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 Du gjør dem en stor tjeneste ved Ã¥ være direkte. Om du virkelig mener det sÃ¥ er det bedre Ã¥ være direkte enn Ã¥ pakke det inn. Mange ville sikkert ikke sagt noe annet en at det ikke passer, og dette hjelper ikke i det hele tatt. Det mest empatiske du kan gjøre er nettopp Ã¥ si det som det faktisk er slik at ungen selv kanskje vel se problemet med Ã¥ oppføre seg dÃ¥rlig.Â
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 Det sto ingen i umiddelbar nærhet da jeg sa det. Sa det med rolig stemme. Mulig noen har hørt det, men det ble ikke sagt foran andre i den forstand. Mor er informert om flere hendelser tidligere. Nei , mor sto der. Så på meg. Sa ikke noe. Jeg flyttet raskt mutt folks på mitt barn som plutselig fikk øye på en venn. Så ikke mer ble sagt etterpå.  Mulig han andre gutten hadde trengt det, men det er ikke mitt problem. Jeg tenker på mitt barn sine behov.  hi Anonymkode: 74b41...494
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 Det kommer jo også an på hvor gamle de er. En seksåring trenger hjelp om hn ikke klarer å oppføre seg og utagerer med å slå, mens en tiåring svært godt vet at man ikke slår vennene sine. Anonymkode: f04cd...69e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 Det synes jeg var helt på sin plass. Sånne konsekvenser av ugrei atferd hjelper nok mer enn all verdens snakk Anonymkode: 0b8a8...bd6
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hvor leser du at det var flere som hørte det? Du dikter ikke litt nå, vel? For å gjøre ting litt verre enn de var? Hi, helt på sin plass å gi beskjed. Men mor må vel ha respondert mer enn å bare stå stille og se på deg? Anonymkode: f04cd...69e Slik jeg leste det var i hvertfall begge guttene der i tillegg til mødrene. Anonymkode: a199c...9c4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #13 Skrevet 9. desember 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: Slik jeg leste det var i hvertfall begge guttene der i tillegg til mødrene. Anonymkode: a199c...9c4 Tror du ingen av dem er klar over at den ene ble slått av den andre? Dette behovet med å beskytte voldelige barn tror jeg er en gedigen bjørnetjeneste Anonymkode: 0b8a8...bd6
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Slik jeg leste det var i hvertfall begge guttene der i tillegg til mødrene. Anonymkode: a199c...9c4 Ja...de måtte vel nesten være til stede for å få med seg samtalen? Mener du at barna ikke skulle hørt det? Anonymkode: f04cd...69e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #15 Skrevet 9. desember 2021 Greit å si fra, men å henvende deg til gutten og ikke til mor synes jeg var ufint Anonymkode: 0b966...9ad
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #16 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Greit å si fra, men å henvende deg til gutten og ikke til mor synes jeg var ufint Anonymkode: 0b966...9ad Det er jo gutten som slår? Anonymkode: f04cd...69e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #17 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jo gutten som slår? Anonymkode: f04cd...69e Ja, men jeg tror ikke det hjelper å snakke direkte til sønnen når mor stiller et spørsmål. Anonymkode: 0b966...9ad
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #18 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja...de måtte vel nesten være til stede for å få med seg samtalen? Mener du at barna ikke skulle hørt det? Anonymkode: f04cd...69e Ja, det tror jeg hadde vært smartere. Anonymkode: a199c...9c4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #19 Skrevet 9. desember 2021 Nei, det var ganske ryddig og tøft gjort å si det så direkte. Sønnen din er heldig som har en mamma som stiller opp for han, nå vet han at han kan stole på deg og at du tør å ta føringen når de trenger voksne til å gjøre nettopp det.  Det er jo moren til gutten som setter alle i den situasjonen ved å møte opp spontant. I og med han har slått sønnen din, burde hun kanskje snakket med deg først, før de stod på utsiden av døren med begge ungene tilstede.   Anonymkode: b0932...95f
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #20 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Greit å si fra, men å henvende deg til gutten og ikke til mor synes jeg var ufint Anonymkode: 0b966...9ad Det var gutten som spurte, med mor tilstede.  hi Anonymkode: 74b41...494
Elizabeth Skrevet 9. desember 2021 #21 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): En gutt i klassen til sønnen min har ikke vært noe hyggelig. Han slÃ¥r , dytter og sparker klassekamerater. Skolen er informert sÃ¥ de vet om problemet. Han slo sønnen min over øyet med god kraft sist uke. Gutten sliter sosialt og har naturlig nok vanskelig med Ã¥ fÃ¥ seg venner med en slik oppførsel. NÃ¥ kom gutten og mor bort Ã¥ lurte pÃ¥ om min gutt ville bli med de hjem. Sønnen min har sagt tidligere at han ikke ønsker det, nettopp pga dette. Sønnen min sÃ¥ pÃ¥ meg Ã¥ ville at jeg skulle svare. Da glapp det ut av meg foran mor «normalt ville Per blitt med deg hjem. Dessverre har det vært sÃ¥ mange tilfeller hvor du har skadet mitt og andre barn. Svaret er derfor nei, Per fÃ¥r ikke lov Ã¥ bli med deg hjem nÃ¥r du ikke er snill mot han». Mor sto stille Ã¥ sa ikke noe, gutten sÃ¥ pÃ¥ meg og gikk.  For direkte? Anonymkode: 74b41...494 Fullstendig innafor.Â
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #22 Skrevet 9. desember 2021 Hvorfor ventet du til dette spørsmålet kom opp? Hvorfor har du ikke ryddig tatt kontakt med moren for å finne en løsning? Nå lærte du gutten at det får negative konsekvenser av å strekke ut en hånd for vennskap.  Så i mine øyne ikke en god løsning, men en impulsiv og lite hensiktsmessig løsning. Det hadde vært greit om du hadde forsøkt dialog med foreldre uten at det nyttet. Og det kommer an på alder. Om det er i småtrinnet syns jeg det er særlig uheldig   Anonymkode: 206eb...5ef
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #23 Skrevet 9. desember 2021 Jeg synes kanskje du skulle ha gitt ungen håp, type «når vi vet at du ikke slår lenger, er du selvfølgelig hjertelig velkommen» i stedet for å gi ham merkelappen slem og venneløs til evig tid. Men helt fint å si fra direkte! Anonymkode: c83cc...dff
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #24 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor ventet du til dette spørsmålet kom opp? Hvorfor har du ikke ryddig tatt kontakt med moren for å finne en løsning? Nå lærte du gutten at det får negative konsekvenser av å strekke ut en hånd for vennskap.  Så i mine øyne ikke en god løsning, men en impulsiv og lite hensiktsmessig løsning. Det hadde vært greit om du hadde forsøkt dialog med foreldre uten at det nyttet. Og det kommer an på alder. Om det er i småtrinnet syns jeg det er særlig uheldig   Anonymkode: 206eb...5ef Hun skriver at skolen er informert. Dessuten kan vel ikke trådstarter stå ansvarlig for at noen andre dukker uanmeldt opp på døren hos de, tross alt. Anonymkode: b0932...95f
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #25 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes kanskje du skulle ha gitt ungen håp, type «når vi vet at du ikke slår lenger, er du selvfølgelig hjertelig velkommen» i stedet for å gi ham merkelappen slem og venneløs til evig tid. Men helt fint å si fra direkte! Anonymkode: c83cc...dff Skulle hun gi ungen håp uten å spørre sin egen unge? Kanskje ungen til HI ikke ønsker å omgås denne gutten lenger, selv om han slutter å slå. Man skal ikke påtvinge barna sine besøk hvis de ikke vil, eller love det man ikke kan holde. Anonymkode: 8dc25...f18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå