Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #26 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Samme her! Her lager vi lussekatter av kjøttdeig som vi krydrer og ruller til små boller og steker i stekepannen. Hva andre kaller det betyr lite. Anonymkode: 51717...e98 Jeg skjønner hva du prøver på, men bare.....nei.... Anonymkode: cea86...c52
Spurvugla Skrevet 9. desember 2021 #27 Skrevet 9. desember 2021 Lektor Doppler med tillegg skrev (1 time siden): Bare om du vil ødelegge bollene med ekkel smak av safran. Safran er der for fargen ikke smaken. Og om du baker gule boller eller ekte lussekatter spiller i grunn ikke noen rolle så lenge de er gode. Det blir de ikke med safran. Haha, det er vel noe sånt jeg er redd for. Jeg har nok råd til safran, men hva om vi og særlig seksåringen som er lite åpen for nye smaker ikke liker det? Da er safran, bolledeig og hele bakejobben bortkastet. Tror det blir vanlig bolledeig i år også, jeg venter med eksperimentene til ungen er eldre og mindre sær i matveien. Vi kan kanskje strekke oss til gul konditorfarge 😆
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #28 Skrevet 9. desember 2021 Spurvugla skrev (2 timer siden): Haha, det er vel noe sånt jeg er redd for. Jeg har nok råd til safran, men hva om vi og særlig seksåringen som er lite åpen for nye smaker ikke liker det? Da er safran, bolledeig og hele bakejobben bortkastet. Tror det blir vanlig bolledeig i år også, jeg venter med eksperimentene til ungen er eldre og mindre sær i matveien. Vi kan kanskje strekke oss til gul konditorfarge 😆 Altså, jeg merker omtrent ikke forskjell på smaken, men så bruker jeg halv mengde, da. Bruker det mest for å få den gule, for du får dem rett og slett ikke gule nok med gurkemeie. Anonymkode: 098a1...046
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. desember 2021 #29 Skrevet 9. desember 2021 (endret) Spurvugla skrev (2 timer siden): Haha, det er vel noe sånt jeg er redd for. Jeg har nok råd til safran, men hva om vi og særlig seksåringen som er lite åpen for nye smaker ikke liker det? Da er safran, bolledeig og hele bakejobben bortkastet. Tror det blir vanlig bolledeig i år også, jeg venter med eksperimentene til ungen er eldre og mindre sær i matveien. Vi kan kanskje strekke oss til gul konditorfarge 😆 Jeg er helt for gul konditorfarge! Jeg liker ikke smaken av safran rett og slett. Den er litt emmen og trist. Gurkemeie er bittert så da må man passe på at det ikke blir for mye av den, da får man også en lei bismak. Endret 9. desember 2021 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #30 Skrevet 9. desember 2021 23 hours ago, Anonym bruker said: Må jeg bruke safran i lussekatter? Anonymkode: eb299...57d må vel ikke,men de ser bedre ut med Anonymkode: 71b24...f64
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #31 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Ja, gurkemeie er kjempegodt! Gir en helt egen smak på lussekattene. Er den smaken jeg har vokst opp med i lussekatter, så for meg er det helt riktig. Tror de færreste barnehager, skoler og 80-tallsmødre brukte safran. Kan ikke huske å ha smakt lussekatter som ikke smaker gurkemeie, i hvert fall. Anonymkode: 65368...929 Jada alle skoler, barnehager i Norge baker fattigmanns lussekatter med gurkemeie. Smaker dri_ Jeg er oppvokst i Sverige og vet hvordan ordentlige lussekatter smaker. Lussekatter skal ha safran i deigen, akkurat som kanelboller skal ha kanel deigen. Anonymkode: 9d384...076
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #32 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jada alle skoler, barnehager i Norge baker fattigmanns lussekatter med gurkemeie. Smaker dri_ Jeg er oppvokst i Sverige og vet hvordan ordentlige lussekatter smaker. Lussekatter skal ha safran i deigen, akkurat som kanelboller skal ha kanel deigen. Anonymkode: 9d384...076 Jeg har ikke kanel i deigen. Kardemomme i deigen må til for god smak. Kanel drysses på etterpå som fyll. Anonymkode: 4681d...f73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå