Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 Må jeg bruke safran i lussekatter? Anonymkode: eb299...57d
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 Du må selvsagt ikke, men om det skal være "skikkelige" lussekatter som er gule, må det være safran i deigen. Gurkemeie både smaker annerledes og gir veldig lite farge, men fungerer som en form for erstatning. Anonymkode: 098a1...046
ma(G)ma med to små :) Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 Nei. Du kan enten bake de samme formene med vanlig bolledeig, eller du kan bruke gurkemeie for å få den gule fargen. Men for å få den riktige smaken må du bruke safran😊
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 Det er svært få ting du MÅ, bruk av safran er en av de! Anonymkode: 47432...c78
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 For å bake lussekatter må du bruke safran, men du kan bake gule boller med lussekattfasong med gurkemeie. Anonymkode: e5252...137
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 Du må jo ingenting. Både gurkemeie og gul konditorfarge har jeg hørt at brukes i stedet. Men safran gir jo ikke bare farge, det gir smak også. Og det er ikke noe annet som kan gi smaken. Tenker at det er helt greit å kjøpe safran til bolledeigen en gang i året. Anonymkode: 74dd0...d10
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #7 Skrevet 8. desember 2021 Jeg bruker gul konditorfarge, liker ikke safran i boller Anonymkode: fd6d4...559
Spurvugla Skrevet 8. desember 2021 #8 Skrevet 8. desember 2021 Jeg tror faktisk aldri jeg har smakt lussekatter med ordentlig safran. Hvordan smaker det, kan det sammenlignes med noe annet? (Vi brukte gurkemeie da jeg var liten, nå lager jeg alltid bare vanlig bolledeig.)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #9 Skrevet 8. desember 2021 Har alltid brukt gurkemeie og de blir fine og gule og kjempegode! 👍😊 Anonymkode: 65368...929
tante grusom master of law Skrevet 8. desember 2021 #10 Skrevet 8. desember 2021 Som en over her skriver. Du kan droppe safran, men da er det ikke lussekatter. Da er det gule boller.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #11 Skrevet 8. desember 2021 Nei, du må ikke bruke safran i lussekatter. Anonymkode: 09d70...24b
the amazing spidermamma Skrevet 8. desember 2021 #12 Skrevet 8. desember 2021 De smaker MYE bedre med safran i. Safranen gir en rund, fin smak. Lussekatter med gurkemeie er jo bare vanlige boller med annet utseende.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #13 Skrevet 8. desember 2021 Jeg synes ikke safran er noe godt i boller. Risotto og andre saltretter ja, men ikke i lussekatter. Ungene likte det heller ikke. Anonymkode: fd6d4...559
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #14 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): For å bake lussekatter må du bruke safran, men du kan bake gule boller med lussekattfasong med gurkemeie. Anonymkode: e5252...137 Helt riktig. Bake gule boller som ikke smaker som lussekatter skal. Da er det mye bedre å bake vanlige boller. Synes dere gurkemeie er godt i bakst? Blir som å bake kanelboller med et helt annet krydder som er brunt. Anonymkode: 9d384...076
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #15 Skrevet 8. desember 2021 Må en bil ha fire hjul? Neida, den kan ha to hjul også, men da er det ikke lenger en bil men en motorsykkel. Anonymkode: 51717...e98
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #16 Skrevet 8. desember 2021 Spurvugla skrev (2 timer siden): Jeg tror faktisk aldri jeg har smakt lussekatter med ordentlig safran. Hvordan smaker det, kan det sammenlignes med noe annet? (Vi brukte gurkemeie da jeg var liten, nå lager jeg alltid bare vanlig bolledeig.) Vanskelig å beskrive. Kan du ikke bare prøve i år da? Jeg kjøper safran på apoteket, men de selger andre steder også. Det er utrolig lite som skal til, egentlig, og deigen blir MYE gulere enn ved gurkemeie. Anonymkode: 098a1...046
Spurvugla Skrevet 8. desember 2021 #17 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Vanskelig å beskrive. Kan du ikke bare prøve i år da? Jeg kjøper safran på apoteket, men de selger andre steder også. Det er utrolig lite som skal til, egentlig, og deigen blir MYE gulere enn ved gurkemeie. Anonymkode: 098a1...046 Det koster en liten formue, gjør det ikke? Det ville jo være dumt å bruke masse penger på dette og så finne ut at ingen av oss likte det, derfor hadde jeg håpet at noen kunne beskrive smaken. (Jeg skjønner at det er vanskelig, altså.)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #18 Skrevet 8. desember 2021 Spurvugla skrev (13 minutter siden): Det koster en liten formue, gjør det ikke? Det ville jo være dumt å bruke masse penger på dette og så finne ut at ingen av oss likte det, derfor hadde jeg håpet at noen kunne beskrive smaken. (Jeg skjønner at det er vanskelig, altså.) Formue og formue… Jeg kjøper på meny. Et glass koster under femti, jeg kjøper to til en deig. Anonymkode: 74dd0...d10
ma(G)ma med to små :) Skrevet 8. desember 2021 #19 Skrevet 8. desember 2021 Spurvugla skrev (2 timer siden): Det koster en liten formue, gjør det ikke? Det ville jo være dumt å bruke masse penger på dette og så finne ut at ingen av oss likte det, derfor hadde jeg håpet at noen kunne beskrive smaken. (Jeg skjønner at det er vanskelig, altså.) Det er et veldig dyrt krydder, men du trenger veldig lite av det. 1g er nok til en ganske stor deig. Smaken er litt vanskelig å forklare. Det smaker jo safran😅 Det nærmeste jeg kommer vil nok være å si at det er en varm og krydrete smak😄 Hvis du ikke har veldig dårlig råd, vil jeg anbefale deg å teste det☺️👍🏻
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #20 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Helt riktig. Bake gule boller som ikke smaker som lussekatter skal. Da er det mye bedre å bake vanlige boller. Synes dere gurkemeie er godt i bakst? Blir som å bake kanelboller med et helt annet krydder som er brunt. Anonymkode: 9d384...076 Ja, gurkemeie er kjempegodt! Gir en helt egen smak på lussekattene. Er den smaken jeg har vokst opp med i lussekatter, så for meg er det helt riktig. Tror de færreste barnehager, skoler og 80-tallsmødre brukte safran. Kan ikke huske å ha smakt lussekatter som ikke smaker gurkemeie, i hvert fall. Anonymkode: 65368...929
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #21 Skrevet 9. desember 2021 Spurvugla skrev (11 timer siden): Det koster en liten formue, gjør det ikke? Det ville jo være dumt å bruke masse penger på dette og så finne ut at ingen av oss likte det, derfor hadde jeg håpet at noen kunne beskrive smaken. (Jeg skjønner at det er vanskelig, altså.) Nei, 50 kr for et glass, noe som er nok til en god porsjon. Det avgir ikke så mye smak, altså, men litt. Anonymkode: 098a1...046
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. desember 2021 #22 Skrevet 9. desember 2021 Bare om du vil ødelegge bollene med ekkel smak av safran. Safran er der for fargen ikke smaken. Og om du baker gule boller eller ekte lussekatter spiller i grunn ikke noen rolle så lenge de er gode. Det blir de ikke med safran.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #23 Skrevet 9. desember 2021 Jeg lager lussekatter av vanlig bolledeig. For oss er det formen som er viktig, og hva andre kaller det betyr lite. Anonymkode: cea86...c52
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #24 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg lager lussekatter av vanlig bolledeig. For oss er det formen som er viktig, og hva andre kaller det betyr lite. Anonymkode: cea86...c52 Samme her! Her lager vi lussekatter av kjøttdeig som vi krydrer og ruller til små boller og steker i stekepannen. Hva andre kaller det betyr lite. Anonymkode: 51717...e98
Elina Skrevet 9. desember 2021 #25 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Formue og formue… Jeg kjøper på meny. Et glass koster under femti, jeg kjøper to til en deig. Anonymkode: 74dd0...d10 Jeg kjøper 1gram på eksotisk butikk (midtøsten ikke asiat) til 40kroner. Kostet 25kr for noen år siden. Har alltid safran i hus, bruker det ofte i matlagingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå