Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Skrevet 7. desember 2021 De melder seg helt ut, kommer ikke på besøk fordi ungene ikke sitter i stua og prater med dem når de er på besøk..Så de mener at vi må komme til dem,det er forsåvidt greit nok..Men så er det sånn at de 2 eldste på 14 og 16 sjelden er med dit på besøk, kun 9 åringen..Så nå fortalte de at det kun er 9 åringen som får julegave siden de andre sjelden er med 🙈 Jeg ble så paff at jeg ikke fikk sagt noe. Ikke kom de i konfirmasjon i fjor heller og det er nok det mest skuffende for hun som var konfirmant. Tenk at de sitter å pønsker ut slike ting i pensjonisttilværelsen..Men det er dem det går ut over, de får jo ikke noe mer besøk når de blir eldre heller...Ingen som bryr seg om dem og sier de vil på besøk... Måtte bare få det ut ett sted.. Anonymkode: 7b7d1...5e2
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Om de aldri vil møte besteforeldrene så er det ikke rart de blir lei seg Anonymkode: acea3...0ff
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): De melder seg helt ut, kommer ikke på besøk fordi ungene ikke sitter i stua og prater med dem når de er på besøk..Så de mener at vi må komme til dem,det er forsåvidt greit nok..Men så er det sånn at de 2 eldste på 14 og 16 sjelden er med dit på besøk, kun 9 åringen..Så nå fortalte de at det kun er 9 åringen som får julegave siden de andre sjelden er med 🙈 Jeg ble så paff at jeg ikke fikk sagt noe. Ikke kom de i konfirmasjon i fjor heller og det er nok det mest skuffende for hun som var konfirmant. Tenk at de sitter å pønsker ut slike ting i pensjonisttilværelsen..Men det er dem det går ut over, de får jo ikke noe mer besøk når de blir eldre heller...Ingen som bryr seg om dem og sier de vil på besøk... Måtte bare få det ut ett sted.. Anonymkode: 7b7d1...5e2 Å ikke gi julegave er litt sært. Men skjønner at de synes det er leit å aldri se barnebarna sine. Anonymkode: 0e788...536
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Å ikke gi julegave er litt sært. Men skjønner at de synes det er leit å aldri se barnebarna sine. Anonymkode: 0e788...536 Ja det er jeg enig i,men når de er 64 år,er oppegående og begge kjører bil, så kan de også komme hit når det tar 10-12 minutter å kjøre...Snart 1 år og 7 måneder siden de var her sist...Jeg drar dit iallefall 1 gang i mnd hvis ikke mer men når ungene ikke vil være med så tvinger jeg dem ikke.. Hi Anonymkode: 7b7d1...5e2
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Om de aldri vil møte besteforeldrene så er det ikke rart de blir lei seg Anonymkode: acea3...0ff De kan vel gjøre en innsats selv også? Anonymkode: 7b7d1...5e2
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Om de aldri vil møte besteforeldrene så er det ikke rart de blir lei seg Anonymkode: acea3...0ff Da får de komme på besøk selv, da. Og man lar ikke være å gå barnebarn julegaver uansett. Anonymkode: 85355...b75
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 Nå kommer det jo litt an på hvordan foreldrene din er, men om de ikke er vanskelig å være med så synes jeg du har en jobb å gjøre. Når de er hos dere vil ikke de eldste barnebarna være med dem og når dere drar til besteforeldrene vil de ikke være med. Dere som foreldre bør jo hjelpe til med å styrke relasjonen ved å prøve å få det til å gjøre noe sammen. Det er litt spesielt synes jeg at du lar barna dine styret dette slik selv. Hadde det vært et par ganger, men når det aldri er interessert i å være med besteforeldrene må nok dere bestemme litt. Hvis ikke får de ingen god relasjon og jeg kan forstå at det er sårt for besteforeldrene. Ungdom er ikke alltid de beste til å tenke langsiktig og når ikke de selv klarer å tenke at dette er sårt for besteforeldrene må dere hjelpe. Ungdom vil gjerne ha umiddelbar glede og med spill, filmer og annen underholdning så lett tilgjengelig er de ikke vant med forsinket gevinst. Hvorfor var de ikke i konfirmasjonen da? Det har jo veldig forskjellig om det var en god forklaring f.eks at de ville holdt seg unna samlinger eller familiemedlem med mange nærkontakter av redsel for smitte eller om forklaringen ikke var noe god. De fleste prioriterer jo konfirmasjoner i normalår i alle fall. Det er likevel veldig spesielt å straffe barnebarna ved å ikke gi dem julegaver. Det gjør jo ikke forholdet noe bedre. Slik dere alle oppfører dere nå er dere i en nedadgående spiral. Om foreldrene dine er oppgående bør du sette deg ned med dem og legge en plan for hvordan barnebarn og besteforeldre kan få en bedre relasjon. Er det noe de kan gjøre sammen når de er på besøk? Liker de brettspill f.eks.? Jeg synes det er litt rart at du tillater barna dine å trekke seg så unna og at du ikke selv prøver å gjøre noe med det og tilrettelegge for et godt forhold. Og jeg synes det er rart at de selv ikke har gitt beskjed før det renner over og tålmodigheten dere har tatt slutt. (Alt dette forutsetter som sang at dette er normale mennesker. ) Anonymkode: c7722...f55
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ja det er jeg enig i,men når de er 64 år,er oppegående og begge kjører bil, så kan de også komme hit når det tar 10-12 minutter å kjøre...Snart 1 år og 7 måneder siden de var her sist...Jeg drar dit iallefall 1 gang i mnd hvis ikke mer men når ungene ikke vil være med så tvinger jeg dem ikke.. Hi Anonymkode: 7b7d1...5e2 Hvorfor tvinger du dem ikke? Barn har ikke vondt av og av og til gjøre ting som gangner andre enn dem selv. Og det er helt vanlig å «tvinge» barn til familiebesøk. Anonymkode: 8cdba...992
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 Herrefred for noken patetiske besteforeldre. Det er da virkelig deira jobb som voksne å skape god relasjon til barnebarna, og har dei ikkje klart det, så er det dei som ikkje har lykkes. Latterlig å straffe barnebarna. Du kan jo sei at det er en god idé å droppe julegaver, alle har uansett alt en trenger, så får ikkje dei noke av dokke heller. Skal tru kor kjekt dei synes det er. Var nok ikkje det dei ønskte. 😄 Anonymkode: 17cb0...b40
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 Normalt at tenåringer er litt fjern for familie. Fokus er venner. Det skjønner begge sett med besteforeldre her hvertfall. Ja de er svært rare. Legger det på ungene å holde kontakt… også «straffe» dem. Sjukt. Hadde sagt at da kan de drite i å gi gave til 9 åringen og. .. Bestefaren min favoriserte meg. Da satte foreldra mine foten ned og de fikk ikke møte noen av oss. Gaver ble returnert for å si det sånn. Anonymkode: 34c55...176
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #11 Skrevet 7. desember 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Herrefred for noken patetiske besteforeldre. Det er da virkelig deira jobb som voksne å skape god relasjon til barnebarna, og har dei ikkje klart det, så er det dei som ikkje har lykkes. Latterlig å straffe barnebarna. Du kan jo sei at det er en god idé å droppe julegaver, alle har uansett alt en trenger, så får ikkje dei noke av dokke heller. Skal tru kor kjekt dei synes det er. Var nok ikkje det dei ønskte. 😄 Anonymkode: 17cb0...b40 Dette! Anonymkode: b14c7...520
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 Her må begge jentene fint sitte å prate med besteforeldre om de kommer innom. Da lager de kaffe til dem og fikser noe godt. Er de ikke hjemme når de kommer så er det jo greit. Anonymkode: acea3...0ff
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #13 Skrevet 7. desember 2021 Ser du får noen rare svar her.. I det virkelige liv, hadde alle som har svart blitt såret og ristet på hodet av disse besteforeldrene. Det er de som er voksne. Når de oppfører seg slik, så skjønne rjeg at barna dine ikke vil besøke dem heller. Å bare gi ene barnet gave.. For noe tull! De forventer at barn skal oppføre seg som voksne, mens de selv opfører seg som noen dritt unger. Jeg skjønner at du er skuffa HI. Jeg har en fantastk bestemor. Hun har alltid stilt opp for oss, vi vil besøke henne. Hun sa engang om sin eksmann som aldri har vært interessert i barnebarna:" Dere må gjøre en innsats dere også." Husker jeg ble paff. Jeg som usikker 14 åring synes det var vanskelig å ta kontakt med en voksen mann jeg nesten aldri har møtt. Så ikke legg dette over på barna. Jeg hadde sagt alle eller ingen når det gjelder julegaver. Anonymkode: b14c7...520
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #14 Skrevet 7. desember 2021 Mine foreldre gjorde det samme med stebarna til broren min. Altså ga gave til den yngste og ikke den eldste. Fordi den eldste "ser så sur ut hele tiden og aldri snakker med oss". Mens den yngste var så søt og sjarmerende og "adopterte" dem som besteforeldre. Eldste jenta var bare sjenert stakkars... Og selvsagt er det lettere for en 5-åring enn en 13-åring i en sånn situasjon. Det nyttet ikke å snakke med dem heller, selv om jeg fortalte nøyaktig hva jeg mente. De prøvde til å med å få oss til å ikke gi konfirmasjonsgave til den eldste fordi VI da satte dem i et dårlig lys fordi de ikke ga noe. Altså, hva skal man si... Anonymkode: e2fa1...8c3
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #15 Skrevet 7. desember 2021 Jeg hadde faktisk gitt beskjed om at de kunne ta kontakt igjen når de hadde kommet på andre tanker. Det der hadde jeg ikke funnet meg i. Anonymkode: 11446...da7
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #16 Skrevet 7. desember 2021 Barna mine får beskjed om å sitte sammen med oss når vi har besøk. Det er min oppgave som forelder å legge til rette for et godt forhold mellom barnebarn og besteforeldre dersom det er mulig. Ungdommer forstår at relasjoner må pleies. Jeg sier ikke at det de gjør er riktig, men jeg forstår at de blir lei seg når det er forventet at de gir og gir mens ingen gjør noe for å gi tilbake. De reagerer selvsagt litt vel kraftig, og jeg hadde aldri gjort det mot noen, men jeg kan forstå at de blir lei seg Anonymkode: a8a9a...b29
holahopp Skrevet 7. desember 2021 #17 Skrevet 7. desember 2021 Besteforeldre her og være litt sånn, men de gir gave. de offer seg så at ikke barnebarna vil snakke med de. Men hver gang de prøver så sitter besteforeldre oppslukt i mobilen og følger ikke med. Og hvis barnebarna gjør det når besteforeldre snakker da får barnebarna kritikk. Så gir litt opp. de er lei av å hele tiden få sleng noen sarkastiske toner etter seg.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #18 Skrevet 8. desember 2021 De fleste fornuftige voksne skjønner at puberteten ikke er tida for lett konversasjon om pensjonisters favorittemaer. Mamma var lei seg da tenåringene til broren min ikke ville på julebesøk for 10 år siden, men nå er de blitt voksne og har slett ikke glemt hennes innsats, hun er yndlingsbestemora og har til og med blitt oldemor med ekeløv og laurbærkrans. Den første de ringer til når noe er galt eller når noe morsomt skal skje. Samme med sønnen min; han var kun med på pliktbesøk i en periode, men nå er han 22 og hogger ved for farfar. Og stiller opp alt han kan. Hvis modne voksne ikke kan utholde å være litt mindre i skuddet uten å «straffe» ungdommene, så fortjener de ikke besøk på gamlehjemmet. Anonymkode: dd731...60b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #19 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Å bare gi ene barnet gave.. For noe tull! De forventer at barn skal oppføre seg som voksne, mens de selv opfører seg som noen dritt unger. Jeg skjønner at du er skuffa HI. Dette er sant! Anonymkode: dd731...60b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #20 Skrevet 8. desember 2021 Mine foreldre har alltid vært rare, jeg fikk ikke være med på så mye når jeg var lita pga jeg måtte komme meg avgårde på ting selv,de kunne ikke kjøre..Jeg har gått glipp av mye som mine venner var med på.. De har sjelden noe bra å si om andre,alle er det noe galt med..Men ikke dem som bare sitter hjemme hele tiden. Min bestemor (mormor) syns også at de er veldig rare og hun er snart 100 år.Takk og lov for at hun forsatt er oppegående for hun er mer som en mor for meg og en super oldemor ❤ Men jeg har tenkt å fortsette som før,dra på besøk selv om ikke vi får besøk av dem.Så får ungene være med når det passer 🤪 Så får vi bare se hvordan det blir med julegaver,om det bare blir til minste eller alle 😝 Akkurat nå gidder jeg ikke å bruke mere energi på å tenke på det 🙈 Hi Anonymkode: 7b7d1...5e2
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #21 Skrevet 8. desember 2021 Tenåringer har fokus helt andre steder. Dine foreldre skulle i teorien ha livserfaring og klokskap til å fatte dette. Dessverre reagerer de som småbarn på noe som ikke egentlig handler om dem engang. Jeg synes det de gjør med julegaver er helt utilgivelig. Jeg ville takket pent nei til alle årets julegaver fra den kanten, hvis noen skulle straffes på den måten. Min mormor ga min lillebror julegave et år da jeg ikke fikk noen - jeg hadde ikke takket for et eller annet gjennom året. Husker det godt enda, nå er jeg 45 🙂 Anonymkode: adb6f...c48
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #22 Skrevet 8. desember 2021 Mine barn har to sett besteforeldre. De som bor nærmest er veldig korrigerende og oppdragersk. De snakker kun om voksentema når vi samles - lite fokus på barna. Ikke noe interesse for å inkludere i samtalen, mer holdningen at de skal gå å leke et annet sted når de voksne snakker. Barna trives ikke på besøk, og ønsker ikke å overnatte. Noe besteforeldrene syns er såååå sårt. De andre besteforeldrene, som bor litt lengre unna, har fullt fokus på barna når vi er sammen. Lager maten de liker aller best, spiller spill i timesvis, spør mye om livet deres og vil gjerne høre deres meninger om saken. De sender melding den dagen barna skal noe spesielt for å høre hvordan det har gått. Barna elsker å være sammen med dem. Kan gjerne overnatte en uke. Så kanskje foreldrene dine bør rette fokus mer innover? Man får tilbake det man gir. Bare det at de tenker å straffe ungdommen med å ikke gi gave fordi de ikke besøker dem nok, det sier alt. Anonymkode: 11446...da7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #23 Skrevet 8. desember 2021 Da kan du la være å kjøpe gave til de og med begrunnelse at de ikke besøker deg nok. 😄 Anonymkode: 17cb0...b40
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #24 Skrevet 8. desember 2021 Min mor er også slik. Huffer og oier seg over at barnebarna ikke vil være sammen med henne, men løfter ikke en finger selv. Helt fra de var små har min far tatt seg fri fra jobben når det er studiedager i barnehage og skole, sittet barnevakt ved behov, kjørt dem på frotidsaktiviteter, sett kamper de har spilt, tatt dem med på fjellturer, teltturer, på ski, på overnatting osv. Min mor har ikke ønsket å bli med, hun har jo vært til stede når min far har tatt dem med hjem men ikke det andre. Det er som hun har forventet at hun kan steppe inn og være superbestemor nå som det ikke er noe arbeid med dem lenger, men hun ønsker fremdeles ikke å være med barnebarna på deres premisser, kun sine egne. Tur er slitsomt, å se kamp er enten kaldt eller kjedelig. Hun vil på café, men hvilke barn gidder vel å kaste bort tid på det? Hun mener i fullt alvor at de skal skulke kamper og treninger for å gjøre det hun liker, noe de selvsagt ikke gjør. Og min mor furter og kaller de utakknemlige. Det er gjenkjennelig fra egen barndom, det var pappa som stilte opp på fritidsaktiviteter, på dugnader og tok oss med ut. Jeg har ikke til hensikt å hjelpe henne med denne egotrippen, og er nok kutta fra julegavelista snart. Anonymkode: 53df4...1be
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #25 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Da kan du la være å kjøpe gave til de og med begrunnelse at de ikke besøker deg nok. 😄 Anonymkode: 17cb0...b40 Dette Anonymkode: 388bf...962
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå