Gå til innhold

Ja da er det bare å takke de uvaksinerte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror nok ikke du kan.skylde på uvaksinerte for dette. Det ble advart mot dette og regjeringen brukte alt for lang tid på å sette igang tilstrekkelige tiltak. Så det måtte gå som det gikk. 

Du kan peke finger på de som styrer og har styrt landet. Både for å ikke styrke beredskapen på sykehusene samt å ikke sette igang smittereduserende tiltak i god tid. Det koster nemlig mer nå når det går utover så mange flere enn om man hadde satt igang tiltakene lenge før vi måtte gå så drastisk til verks. 

Åpningsfesten gir en dårlig ettersmak gitt....

Anonymkode: 6c969...8d2

Det er 10% av den befolkningen som har valgt å takke nei til vaksine.

Av de som er innlagt er 40% uvaksinerte.

Det er presset på helseforetakene som gjør at strenge tiltak blir satt inn nå.

https://www.nettavisen.no/nyheter/jonas-gahr-store-dette-er-koronatiltakene-som-gjelder-na/s/12-95-3424212825

Anonymkode: 79a21...9f5

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/jonas-gahr-store-dette-er-koronatiltakene-som-gjelder-na/s/12-95-3424212825

Har du noen tanker om at dersom vi i Europa hadde avstått fra dose 3 og heller sendt dem til Afrika så kunne dette vært unngått? At det er Vestens egoisme som har ført oss hit vi er i dag? 

Anonymkode: 5685b...8bf

Ifølge vg ligger gjennomsnittsalderen på de som er innlagt med korona på mellom 70-79 år.

Det er ca 100 innlagte uvaksinerte. Er det mange? Det norske helsevesenet burde klare såpass. 

Anonymkode: 3a692...3bb

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

I tillegg til alle som ligger inne med RS-virus og andre sesongvirus. De bidrar jo til sprengt kapasitet, de også.

Anonymkode: b8f4a...b77

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er så lei vaksinemaset. Har tatt to doser, så nå for det f* meg holde:) dugnaden er over for min del…

Anonymkode: a9449...07e

Samme her. Jeg er ung, frisk og har hatt korona. Det var en forkjølelse for min del. Jeg vil ikke ha en midlertidig godkjent vaksine som ingen vet langtidsbivirkninger av når jeg har den erfaringen jeg har. La meg være, slutt å hetse meg. Min kropp, mitt valg, jeg belaster ingen. 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

De som belaster sykehusene og blir alvorlig syke er voksne uvaksinerte personer.

Dere som er frivillig uvaksinerte burde skamme dere.

Egoistisk å tenke så i de grader bare på seg selv.

Hvis du ser på oversikt over de innlagte i uke 46, var det 14% av de som hadde korona. Med andre ord, det er rs-virus, andre luftveisinfeksjoner og annet som står for mesteparten, ikke korona. 

Godt mulig at vaksinerte nå er sure for at vaksinen ikke virker, koronapass blir skrotet++men det er altså IKKE de uvaksinerte sin skyld.

Anonymkode: eeac1...990

Tall fra FHI sin ukerapport gjeldende for uke 46.

45 døde i uke 46.
36 fullvaksinerte.
9 uvaksinerte.
= 75 % fullvaksinerte.

133 nyinnleggelser i uke 46.
65 % fullvaksinerte.
35 % uvaksinerte.

9528 nye smittetilfeller i gruppen 12 år og oppover i uke 46 .
6958 fullvaksinerte.
2570 uvaksinerte.
= 74 % fullvaksinerte.
-------------------------------------------------------------
Rykende ferske tall fra FHI sin ukerapport gjeldende for uke 47.

42 døde i uke 47.
37 fullvaksinerte.
5 uvaksinerte.
= 88 % fullvaksinerte og 12 % uvaksinerte.
Antallet døde for uke 47 kan bli oppjustert opplyser FHI.

166 nyinnlagte i uke 47.
67 % fullvaksinerte.
33 % uvaksinerte.

12060 nye smittetilfeller fra 18 år og opp i uke 47.
9094 fullvaksinerte.
2966 uvaksinerte.
= 76 % fullvaksinerte og 24 % uvaksinerte.

Fullvaksinerte : 3 804 655 ( 71 %)
Uvaksinerte : 1 600 430 med smått og stort. (29 %)

Alt over 71 % over her viser at de fullvaksinerte utgjør flertallet på alle tenkelige

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Alt over 71 % over her viser at de fullvaksinerte utgjør flertallet på alle tenkelige

Og det synes du er sensasjonelt, med tanke på at vel rundt 90% er vaksinerte? Det tallene viser veldig tydelig er hvor høy andel av de uvaksnerte som er syke og innlagte og den er mye veldig høyere enn de som er vaksinerte.

Anonymkode: 62463...b3d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og det synes du er sensasjonelt, med tanke på at vel rundt 90% er vaksinerte? Det tallene viser veldig tydelig er hvor høy andel av de uvaksnerte som er syke og innlagte og den er mye veldig høyere enn de som er vaksinerte.

Det er da sensasjonelt, da andel smittet, innlagt og døde burde vært langt høyere blant uvaksinerte om vaksinen gjorde nytten. 

Mye skyldes nok av brorparten uvaksinert er barn når vi ser på andel smittet, men allikevel. Ganske bemerkelsesverdig, faktisk. 

Anonymkode: a7a6d...d35

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer kun hvis du bare regner med folk fra 18+

Tallene for hele Norge er lavere % for vaksinerte. Her i byen er tallet på 65% vaksinedekning totalt sett om alle tas med, de håper å komme opp på 70%.

Anonymkode: 6c969...8d2

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er da sensasjonelt, da andel smittet, innlagt og døde burde vært langt høyere blant uvaksinerte om vaksinen gjorde nytten. 

Mye skyldes nok av brorparten uvaksinert er barn når vi ser på andel smittet, men allikevel. Ganske bemerkelsesverdig, faktisk. 

Anonymkode: a7a6d...d35

Ikke særlig sensasjonelt. Om du ser tallene i sammenheng med hvor stor størrelsesforskjell det er på gruppene, viser det fortsatt at vaksinene virker mot alvorlig sykdom. Her ser du insidens av sykehusinnleggelser per 100 000 innbyggere i hver gruppe (uvaksinerte vs vaksinerte), fra dagens rapport. 

00F838CE-124F-4473-A047-9FFACE2FC628.thumb.jpeg.e121a455228754ec6afbd6669fc5abca.jpeg

ostepop123 skrev (1 time siden):

Ikke særlig sensasjonelt. Om du ser tallene i sammenheng med hvor stor størrelsesforskjell det er på gruppene, viser det fortsatt at vaksinene virker mot alvorlig sykdom. Her ser du insidens av sykehusinnleggelser per 100 000 innbyggere i hver gruppe (uvaksinerte vs vaksinerte), fra dagens rapport. 

00F838CE-124F-4473-A047-9FFACE2FC628.thumb.jpeg.e121a455228754ec6afbd6669fc5abca.jpeg

Sammenlagt er det her snakk om ca. 25 personer pr. 100 000. Flere av disse må man anta har en eller flere tilstander som gjør at de ikke har kunnet ta vaksinen.

Ser man på antall innlagte uvaksinert og antall bekreftet smittede uvaksinerte, så er heller ikke tallene veldig høye. I tillegg vet man at flertallet av de uvaksinerte som nå får korona vil få en viss immunitet ved gjennomgått smitte.

Så selv om grafene ser voldsomme ut, så er det ikke snakk om veldig mange. I aldersgruppen fra 18 til og med 74 år er det snakk om ca 12 personer pr. 100 000 uvaksinerte pr. dag.

Hadde vi hatt den kapasiteten vi burde hatt på sykehusene burde dette vært helt uproblematiske tall. Og det er det egentlig også i øyeblikket, da de aller fleste innlagte nå er av andre årsaker enn koronaviruset. Tallene kan selvfølgelig endre seg raskt, nå som vi har hatt fri smitte i samfunnet så mange uker og nå har mange tusen nysmittede pr. dag.

Anonymkode: ae410...37e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sammenlagt er det her snakk om ca. 25 personer pr. 100 000. Flere av disse må man anta har en eller flere tilstander som gjør at de ikke har kunnet ta vaksinen.

Ser man på antall innlagte uvaksinert og antall bekreftet smittede uvaksinerte, så er heller ikke tallene veldig høye. I tillegg vet man at flertallet av de uvaksinerte som nå får korona vil få en viss immunitet ved gjennomgått smitte.

Så selv om grafene ser voldsomme ut, så er det ikke snakk om veldig mange. I aldersgruppen fra 18 til og med 74 år er det snakk om ca 12 personer pr. 100 000 uvaksinerte pr. dag.

Hadde vi hatt den kapasiteten vi burde hatt på sykehusene burde dette vært helt uproblematiske tall. Og det er det egentlig også i øyeblikket, da de aller fleste innlagte nå er av andre årsaker enn koronaviruset. Tallene kan selvfølgelig endre seg raskt, nå som vi har hatt fri smitte i samfunnet så mange uker og nå har mange tusen nysmittede pr. dag.

Anonymkode: ae410...37e

Det var ikke poenget. Poenget var det evinnelige maset om at vaksinene ikke virker fordi vaksinerte også blir smitta. Men jo, vaksinene virker. Forøvrig enig med deg i at tallene i seg selv burde vært uproblematiske, altså.

• Opprett ny...