Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Skrevet 7. desember 2021 Jeg vet at de heter noe annet egentlig, men de er kjent som dette. På NAV sine sider står det at dagene også kan brukes til å følge opp barn, f.eks. på sykehus osv. Min datter er 12 år og yngst. Hun har ikke noen av sykdommene/utfordringene på listen der NAV spesifiserer automatisk grunn, men hun har en del andre vansker som krever oss ekstra. Hun har adhd og er under utredning for Tourettes syndrom (hun har det garantert, men ting tar tid), og sliter også med angstanfall. Ticsene og angst gjør at hun innimellom enten må hentes på skolen, eller holdes hjemme, og da bør hun ikke være alene fordi hun kan skade seg (kraftige tics hvis hun får "anfall"). I tillegg er det/vil det bli mye ekstra oppfølging med BUP fordi hun er søkt inn på "kurs" for å håndtere tics, 45 min unna der vi bor. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal gå rundt, jeg, men vet også at NAV er veldig firkantet og vanskelig. Tror dere det er noen vits i å søke? Har så lite overskudd at jeg orker ikke å prøve hvis det uansett ikke hjelper. Anonymkode: ddc74...d07
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Jeg tror det skal gå greit å få utvidet omsorgsdager på grunnlag av de diagnoser og utfordringer du nevner her. Har litt lignende utfordringer med vår datter og har fått innvilget utvidet omsorgsdager på grunn av at hun trenger oss i større grad enn jevnaldrende. Det er oftere møter med skolen, legetimer, PPT/BUP timer/utredning og hun har også behov for at vi følger henne til timer hos lege, tannlege, optiker ol enn jevnaldrende. Anonymkode: 7ac6a...e24
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Vi har også fått til vårt barn med samme diagnoser, men jeg har også hørt fra mange andre, iallfall med barn med kun adhd-diagnose, at de har fått avslag. Skader jo ikke å søke om det. Anonymkode: e09b4...3a0
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 Takk for svar, begge to. Ja, jeg får vel egentlig bare prøve. Jeg kan høre med BUP om de kan skrive en uttalelse der de forklarer utfordringene. HI Anonymkode: ddc74...d07
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi har også fått til vårt barn med samme diagnoser, men jeg har også hørt fra mange andre, iallfall med barn med kun adhd-diagnose, at de har fått avslag. Skader jo ikke å søke om det. Anonymkode: e09b4...3a0 Hvor på NAV sidene søker dere? Har barn med diagnoser, men finner ikke ut hvor vi søker 🙈 Anonymkode: a5562...3e0
Tussiline Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 Det høres kanskje ut som om pleiepenger vil være mer rett i deres tilfelle? https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/pleiepenger-for-sykt-barn
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 Jeg fikk innvilget utvidet sykt barn og trengte kun en bekreftelse på at han har ADHD fra en lege. Anonymkode: 790b9...0f7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #8 Skrevet 8. desember 2021 Tussiline skrev (9 timer siden): Det høres kanskje ut som om pleiepenger vil være mer rett i deres tilfelle? https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/pleiepenger-for-sykt-barn Er ikke det som en slags erstatning hvis man går ned i stilling da? Det er ikke så aktuelt her. HI Anonymkode: ddc74...d07
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #9 Skrevet 8. desember 2021 Du har grunnstønad pga adhd regner jeg med? Har en venninne i samme situasjon, tenåringsjenter mrd tourettes og angst, hun har i tillegg utvidet hjelpestønad og får over 5.000 kr i måneden pga det. Hun har også en barneforsikring som gir automatisk utbetaling når man har disse stønaden fra nav, så hun har noen tusen derfra i måneden også Anonymkode: 84003...5b2
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #10 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Du har grunnstønad pga adhd regner jeg med? Har en venninne i samme situasjon, tenåringsjenter mrd tourettes og angst, hun har i tillegg utvidet hjelpestønad og får over 5.000 kr i måneden pga det. Hun har også en barneforsikring som gir automatisk utbetaling når man har disse stønaden fra nav, så hun har noen tusen derfra i måneden også Anonymkode: 84003...5b2 Ja, vi fikk omsider grunnstønaden, men det var mye styr. Sikkert derfor jeg er skeptisk. Fikk avslag to ganger fordi de på BUP ikke hadde skrevet helt spesifikt og tydelig nok at hun er hyperaktiv på en måte som gir ekstra slitasje på klær og sko. Det var visst ikke nok å bare sende inn bekreftelse på diagnosen og så spesifikt at hun er hyperaktiv. Kanskje jeg burde ringe til NAV først og spørre hvilke formuleringer de er ute etter, og om det er noe poeng i å søke. Og om hva. Det er jo i utgangspunktet ekstra dager jeg trenger, ikke penger. HI Anonymkode: ddc74...d07
Tussiline Skrevet 8. desember 2021 #11 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Er ikke det som en slags erstatning hvis man går ned i stilling da? Det er ikke så aktuelt her. HI Anonymkode: ddc74...d07 Jo, det har du helt rett i. Dersom reduksjon i stilling ikke vil være aktuelt, så blir nok ikke pleiepenger riktig for dere, nei. Vi har et barn med angst og søkte ekstra omsorgsdager, men fikk avslag på dette men innvilging av pleiepenger. Dette pga. at skoledagen hennes er såpass uforutsigbar at jeg måtte gå ned i stilling for å kunne ivareta henne. Lykke til! 🙂
Tussiline Skrevet 8. desember 2021 #12 Skrevet 8. desember 2021 En annen ting: Du tror ikke at en reduksjon i stilling i en periode kunne ha vært lurt da, ut fra vanskene du beskriver?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #13 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, vi fikk omsider grunnstønaden, men det var mye styr. Sikkert derfor jeg er skeptisk. Fikk avslag to ganger fordi de på BUP ikke hadde skrevet helt spesifikt og tydelig nok at hun er hyperaktiv på en måte som gir ekstra slitasje på klær og sko. Det var visst ikke nok å bare sende inn bekreftelse på diagnosen og så spesifikt at hun er hyperaktiv. Kanskje jeg burde ringe til NAV først og spørre hvilke formuleringer de er ute etter, og om det er noe poeng i å søke. Og om hva. Det er jo i utgangspunktet ekstra dager jeg trenger, ikke penger. HI Anonymkode: ddc74...d07 Hjelpestønad er litt annerledes, der trenger de bare en bekreftelse på diagnose også er det du som skriver søknaden. Da skriver du hva du må gjøre for/med ditt barn som foreldre med friske barn ikke trenger å gjøre. Ingen vits å pynte på noe, alt må med. De gangene du bruker ekstra tid om morgenen for å få henne på skolen, de gangen du må hente henne, de gangene du må gå tur med henne eller gjøre ting med henne for at hun ikke skal isolere seg, de gangene du må følge til lege og helsevesen, de gangene hun ikke får sove om kvelden, alt, alt, alt må med. Søsteren min var sen med å søke, for hun følte hun sykeliggjorde henne med den søknaden. Men jeg pushet på og sa at hun som måtte ta såpass mye ulønnet permisjon fra jobb, trengte de pengene. Samtidig som datteren har evig nok med å komme seg gjennom skolegangen og aldri vil kunne ta en butikkjobb ved siden av som alle andre trenger de ekstra pengene hun osv. Så hun satte seg ned og søkte, og fikk innvilget drøye 5.000 kr i måneden. Noe går til mammaen fordi hun må ta fri fra jobb såpass ofte, noe går til sparing fordi de ikke vet hvordan fremtiden til datteren blir, og noe blir ekstra lommepenger til datteren. Anonymkode: 84003...5b2
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #14 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hjelpestønad er litt annerledes, der trenger de bare en bekreftelse på diagnose også er det du som skriver søknaden. Da skriver du hva du må gjøre for/med ditt barn som foreldre med friske barn ikke trenger å gjøre. Ingen vits å pynte på noe, alt må med. De gangene du bruker ekstra tid om morgenen for å få henne på skolen, de gangen du må hente henne, de gangene du må gå tur med henne eller gjøre ting med henne for at hun ikke skal isolere seg, de gangene du må følge til lege og helsevesen, de gangene hun ikke får sove om kvelden, alt, alt, alt må med. Søsteren min var sen med å søke, for hun følte hun sykeliggjorde henne med den søknaden. Men jeg pushet på og sa at hun som måtte ta såpass mye ulønnet permisjon fra jobb, trengte de pengene. Samtidig som datteren har evig nok med å komme seg gjennom skolegangen og aldri vil kunne ta en butikkjobb ved siden av som alle andre trenger de ekstra pengene hun osv. Så hun satte seg ned og søkte, og fikk innvilget drøye 5.000 kr i måneden. Noe går til mammaen fordi hun må ta fri fra jobb såpass ofte, noe går til sparing fordi de ikke vet hvordan fremtiden til datteren blir, og noe blir ekstra lommepenger til datteren. Anonymkode: 84003...5b2 Takk for gode råd ❤ Jeg får se litt hva jeg gjør, og høre med BUP også. Hun har ikke fått diagnosen Tourettes enda, men den kommer nok. Hun har et søsken med det samme, men hun har mye verre tics, det er bare relativt nytt enda. HI Anonymkode: ddc74...d07
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #15 Skrevet 8. desember 2021 Tussiline skrev (26 minutter siden): En annen ting: Du tror ikke at en reduksjon i stilling i en periode kunne ha vært lurt da, ut fra vanskene du beskriver? Nei, det blir aller siste utvei. HI Anonymkode: ddc74...d07
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #16 Skrevet 8. desember 2021 Jeg har sykt barn dager, 50 dager, per år frem til barna er 18 år. En har astma og autisme, og en har migrene. Søkte på nav sine sider og fik innvilget Anonymkode: d1ddd...790
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå