Gå til innhold

Hva TROR dere de nye tiltakene blir?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvis man har familien i Norge og selv bor i utlandet da? Og ens barn de siste par årene knapt har sett besteforeldre, tanter og onkler? Mine unger har det siste året gått glipp av juleferie, vinterferie og påskeferie med familien, de gikk et år uten å se besteforeldrene sine, og jeg nekter rett og slett å bli hjemme denne jula også. 

Jeg kan godt forstå de som synes det er egoistisk, men vi er fullvaksinerte alle sammen - også barna - og tar alle hensyn til tester, munnbind og avstand, og jeg klarer ikke mer coronaisolasjon i ensomhet i utlandet, verken for meg eller barna. 

Anonymkode: 78118...b8c

Selvfølgelig skal dere hjem til familien ❤️ Hadde gjort det samme selv.

Anonymkode: 5d4f6...6df

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Hvis man har familien i Norge og selv bor i utlandet da? Og ens barn de siste par årene knapt har sett besteforeldre, tanter og onkler? Mine unger har det siste året gått glipp av juleferie, vinterferie og påskeferie med familien, de gikk et år uten å se besteforeldrene sine, og jeg nekter rett og slett å bli hjemme denne jula også. 

Jeg kan godt forstå de som synes det er egoistisk, men vi er fullvaksinerte alle sammen - også barna - og tar alle hensyn til tester, munnbind og avstand, og jeg klarer ikke mer coronaisolasjon i ensomhet i utlandet, verken for meg eller barna. 

Samme her. All vår familie bor i utlandet (to forskjellige land). Vi har kun hverandre og barna her i Norge, i tillegg har mannen barn som bor i utlandet. Vi har vaksinert oss (det gjelder også tenåringene i huset), vi omgås nesten ingen på fritiden, shopper ikke, drar ikke på pub eller konserter, tenåringene har svært få, faste venner de er med. Jeg jobber på cellekontor og spiser lunsj på kontoret, mannen jobber på anlegg, det meste av tiden jobber han alene eller sammen med en annen person. Så vi har fulgt alle tiltak og begrenset den sosiale kontakten alt vi kunne. Jeg føler derfor ikke at det blir egoistisk av oss å reise for å besøke vår eneste familie.

Men så er det slik at det ikke hjelper med alskens vaksiner og etterlevelse av tiltak, all den tid det nå stilles samme krav til vaksinerte ved reise på lik linje som uvaksinerte. Det er ikke aktuelt for oss å stå i kø i flere timer for å bli testet på flyplassen (noe som innebærer smitterisiko når det er stuet masse folk i en liten gang som står der og puster i flere timer), så til jul blir det ingen utenlandstur til familien. 

Poenget mitt er at ikke alle reiser til "syden" fordi de ønsker å bli brune og harryhandle. Noen av oss må faktisk reise en gang i blant.

Anonymkode: 7651b...155

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Forhåpentlig vis går det greit for dere å komme til Norge i julen, men dette er noe av det man må ta med i beregningen når man velger å flytte langt vekk. 

Anonymkode: a633a...2c0

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor slik panikk for et forkjølelsesvirus? Ingen av de nysmittede på julebordet er syke. 

Anonymkode: e1efd...a83

Nå er det vel hovedsakelig Delta-smitte i bøtter og spann i landet. Omikron er foreløpig bare noen få som har og der vet man jo lite om hvor syke folk i risikogrupper blir av den varianten. Her jeg bor er det ikke omikron enda, men smittegrafen går rett til værs. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Samme her. All vår familie bor i utlandet (to forskjellige land). Vi har kun hverandre og barna her i Norge, i tillegg har mannen barn som bor i utlandet. Vi har vaksinert oss (det gjelder også tenåringene i huset), vi omgås nesten ingen på fritiden, shopper ikke, drar ikke på pub eller konserter, tenåringene har svært få, faste venner de er med. Jeg jobber på cellekontor og spiser lunsj på kontoret, mannen jobber på anlegg, det meste av tiden jobber han alene eller sammen med en annen person. Så vi har fulgt alle tiltak og begrenset den sosiale kontakten alt vi kunne. Jeg føler derfor ikke at det blir egoistisk av oss å reise for å besøke vår eneste familie.

Men så er det slik at det ikke hjelper med alskens vaksiner og etterlevelse av tiltak, all den tid det nå stilles samme krav til vaksinerte ved reise på lik linje som uvaksinerte. Det er ikke aktuelt for oss å stå i kø i flere timer for å bli testet på flyplassen (noe som innebærer smitterisiko når det er stuet masse folk i en liten gang som står der og puster i flere timer), så til jul blir det ingen utenlandstur til familien. 

Poenget mitt er at ikke alle reiser til "syden" fordi de ønsker å bli brune og harryhandle. Noen av oss må faktisk reise en gang i blant.

Poenget er at alle ofrer, jeg skal på jobb hele julen. Jeg jobbet i fjor jul også. Jeg ser heller ikke foreldrene mine. Vi må slutte å bare se vår egen navle, dette er et lass vi må dra sammen. Vi er helt nødt til å få kontroll på smitten! Vi leker ikke, vi klager ikke for ingenting. Helsevesenet er helt på bristepunktet og vi klarer snart ikke mer!

Anonymkode: 3919a...6e2

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at alle ofrer, jeg skal på jobb hele julen. Jeg jobbet i fjor jul også. Jeg ser heller ikke foreldrene mine. Vi må slutte å bare se vår egen navle, dette er et lass vi må dra sammen. Vi er helt nødt til å få kontroll på smitten! Vi leker ikke, vi klager ikke for ingenting. Helsevesenet er helt på bristepunktet og vi klarer snart ikke mer!

Jeg skal også jobbe i julen, er det noe mer du ville frem til? Vi har allerede ofret mye. At du ikke ønsker å se foreldrene dine, betyr det ikke at det er uviktig for oss andre. Skal vi aldri få sett familien vår igjen av hensyn til andre? Min far er gammel og skrøpelig, skal jeg ikke få lov til å si farvel til ham? Det er et lass vi må dra sammen, ja. Men man har først forpliktelser overfor familien før man har det overfor alle andre. Kontroll på et virus får vi ikke, nettopp fordi det er... ja, et virus? Australia har stengt grenser for uvaksinerte, nå har de fått omikron. Hjalp det å stenge ned for å bli kvitt viruset tidligere? Nope. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Håper på hjemmekontor, munnbind, hjemmeskole ved smitte i en klasse/trinn. Antallbegrensning, avlyste arrangement. 

Anonymkode: 27c13...85e

Du håper på hjemmekontor og hjemmeskole? Da kan vi sende ungene våre til deg for undervisning, slik at vi får jobbet. God knall :) 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er nødvendig å reise, så skjønner jeg ikke hvorfor du føler deg så truffet.  Jeg tenker mer på de som på død og liv må på ferie til utlandet, må til syden og varme, må oppleve noe utenfor Norges grenser, som må reise bare for å reise.

Anonymkode: cb34d...d7c

Hvis det er nødvendig å reise, så skjønner jeg ikke hvorfor du føler deg så truffet.  Jeg tenker mer på de som på død og liv må på ferie til utlandet, må til syden og varme, må oppleve noe utenfor Norges grenser, som må reise bare for å reise.

Problemet er at mange skjærer alle utenlandsreisende over en kam. 

Problemet er at mange skjærer alle utenlandsreisende over en kam. 

Da får folk velge om de vil føle seg truffet av det eller ei.

Da får folk velge om de vil føle seg truffet av det eller ei.

Det her blir for lett å si. "Bare overse mobbing" - det er ikke slik at man kan skru av alt av følelser og bli en robot.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det her blir for lett å si. "Bare overse mobbing" - det er ikke slik at man kan skru av alt av følelser og bli en robot.

Sett deg på krenkekrakken da, kjære vene.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Glem det. Det er ikke sjans i havet at vi «får kontroll på viruset.» Skal vi kues og undertrykkes noe mer nå fordi regjeringen Erna ikke gadd å ruste opp sykehusene? Hvor langt er du villig til å gå? Vi må stoppe nå, dette er skadelig for folk!

Tiltakene må inn der det avlaster sykehus. Stenge aldershjem for besøk. Test av ansatte på sykehjem hver dag. Koronapass og begrense de uvaksinerte. Smitten sprer seg uansett nå, de som belaster helsevesenet må beskyttes og isoleres. Å tro vi klarer å stoppe spredning er naivt. Selvsagt skal alle bidra til dette. Likevel må de gjøre grep der skoen trykker. Gamle, underliggende sykdom og uvaksinerte. 

Anonymkode: 8c8ce...e0b

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Vi får ikke kontroll på smitten uten å stenge ned. Det vil ikke myndighetene. Da må vi få kontroll på de sårbare. De må isoleres så godt det lar seg gjøre. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Forhåpentlig vis går det greit for dere å komme til Norge i julen, men dette er noe av det man må ta med i beregningen når man velger å flytte langt vekk. 

Tror de aller, aller færreste som flytter utenlands tar med i beregningen at det kan bli en pandemi, altså! 🤣

Anonymkode: c4463...98a

prekæs skrev (4 timer siden):

Jeg tenker vi gjør det motsatte som i fjor. Stenger ned i jula og muligens får kontroll på nyåret. Det vil koste samfunnet aller minst å stenge ned når landet ellers har fri. Nytter ikke å ha restriksjoner på hverdagen og omgang i helgene, som sist jul.

Stenge ned, for hvem ?? Vi som jobber på apotek, matbutikker og i helsetjenesten ellers, har IKKE fri, hverken i nedstengning eller i jula..

Anonymkode: 6a389...407

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Mobbing også nå. Krenkefesten når nye høyder. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Tiltakene må inn der det avlaster sykehus. Stenge aldershjem for besøk. Test av ansatte på sykehjem hver dag. Koronapass og begrense de uvaksinerte. Smitten sprer seg uansett nå, de som belaster helsevesenet må beskyttes og isoleres. Å tro vi klarer å stoppe spredning er naivt. Selvsagt skal alle bidra til dette. Likevel må de gjøre grep der skoen trykker. Gamle, underliggende sykdom og uvaksinerte. 

Begrense de uvaksinerte? Hvordan vil det hjelpe når de vaksinerte smitter de og? Se på julebordet i Oslo der samtlige var fullvaksinerte! Når er mer enn 120 smittet som følge av det. Men, når det er sagt, INGEN er syke.
Samtlige av de rundt meg eldre enn 12 år som har hatt viruset har vært vaksinert. ALLE! I tillegg kjenner jeg personlig to unge, friske mennesker som døde under en uke etter siste dose av hjertestans.
Jeg begynner å tro at de uvaksinerte bør beskyttes mot de vaksinerte. 

Min løsning. Slutt å teste. Slutt å lese nettaviser. Lev livet slik vi levde før 2020. Spis sunn mat, mosjoner, få nok d-vitaminer. Vis kjærlighet til mennesker rundt deg, smil og gi komplimenter. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Begrense de uvaksinerte? Hvordan vil det hjelpe når de vaksinerte smitter de og? Se på julebordet i Oslo der samtlige var fullvaksinerte! Når er mer enn 120 smittet som følge av det. Men, når det er sagt, INGEN er syke.
Samtlige av de rundt meg eldre enn 12 år som har hatt viruset har vært vaksinert. ALLE! I tillegg kjenner jeg personlig to unge, friske mennesker som døde under en uke etter siste dose av hjertestans.
Jeg begynner å tro at de uvaksinerte bør beskyttes mot de vaksinerte. 

Min løsning. Slutt å teste. Slutt å lese nettaviser. Lev livet slik vi levde før 2020. Spis sunn mat, mosjoner, få nok d-vitaminer. Vis kjærlighet til mennesker rundt deg, smil og gi komplimenter. 

At ikke de tenkte på det i alle de landene hvor tsenvis av mennesker har dødd av korona, du kunne bare latt som det ikke eksisterte og mosjonert litt, så ville ikke folk dødd.....

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Tror de aller, aller færreste som flytter utenlands tar med i beregningen at det kan bli en pandemi, altså! 🤣

Særlig tatt i betraktning at grensen til Sverige ikke har vært stengt på 100 år, og vi ikke har hatt obligatorisk karantene eller forbud mot å klemme vår egen mor noen gang. 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det har du nok rett i at de ikke har gjort, men etter denne perioden bør de da vurdere hva som er det viktigste. Vi kan ikke forvente å kunne reise like ofte og like fritt som vi har vært vant til i et par tiår. Det kan bli noen tøffe valg å ta for en del, men for fremtiden kan ingen skylde på at de ikke forsto at reising kunne bli problematisk til tider.

• Opprett ny...