Gå til innhold

Smerter etter fall

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en uke siden skled jeg på isen. Jeg fikk et stort blåmerke rett under kneet, ca 20x 10 cm anslår jeg. Jeg har hatt en åreknute på samme plassen. Der hvor åreknuten er, er det nå helt hardt, og blåmerket er ganske rødt der, mens det har endret farge rundt. Det er også ganske ømt, og jeg kan ikke stå på kne. Det dunker og pulserer når jeg har foten nedover, men når jeg løfter foten er det bare ømt. Jeg er gravid, så jeg skal jo uansett helst ha bena høyt i hvilestilling, men det er skikkelig ubehagelig å reise seg, sitte med bena på gulvet eller stå.

Hvor lenge bør jeg regne med at det skal gjøre så vondt? Burde jeg ha undersøkt det?

Anonymkode: 33d2b...d46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal ringe legevakten i kveld og høre med dem. Mest trolig går det bra, men siden det er såpass lenge siden og du er gravid har du jo noen ekstra risikoer som gjør at du bør få det sjekket (tenker da bl.a. på blodpropp).

Ring og snakk med legevakten nå, så tar de en avgjørelse, om de mener de bør se på det i kveld, eller om det kan vente til i morgen.

Anonymkode: 4f8d0...3eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg synes du skal ringe legevakten i kveld og høre med dem. Mest trolig går det bra, men siden det er såpass lenge siden og du er gravid har du jo noen ekstra risikoer som gjør at du bør få det sjekket (tenker da bl.a. på blodpropp).

Ring og snakk med legevakten nå, så tar de en avgjørelse, om de mener de bør se på det i kveld, eller om det kan vente til i morgen.

Takk for meningen din, men er det ikke litt overkill med legevakt for noe som er så lite akutt? Det er jo en uke siden liksom… Blodpropp tenkte jeg ikke på, men er fall noe spesiell risikofaktor for det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for meningen din, men er det ikke litt overkill med legevakt for noe som er så lite akutt? Det er jo en uke siden liksom… Blodpropp tenkte jeg ikke på, men er fall noe spesiell risikofaktor for det?

Beklager sent svar. Som gravid har man 5-10 x økt risiko for blodpropp. Og man får det da oftere i beina. Med en så stor blødning og hevelse, som så er blitt hard, og som nå pulserer og fremdeles smerter, så mener jeg det bør sjekkes. Også mtp. om du kan ha fått en betennelse som ev. trenger behandling.

Ikke alle blodpropper føler "standard" symptomer, jeg har vært borti en del som har vært atypiske.

Du har ikke bare deg selv å passe på nå... Ring legevakten. Bedre med en telefon for mye enn en for lite.

Jeg fikk selv påvist brudd med lignende symptomer, og gikk altfor lenge med det før det ble oppdaget, fordi jeg bare antok at det ikke kunne være noe verre så lenge jeg "bare" hadde en stor blødning og vondt.

Så ta heller den telefonen i kveld, for sikkerhets skyld. Legevakten vil vurdere om det er behov for å sjekke det nå eller ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Beklager sent svar. Som gravid har man 5-10 x økt risiko for blodpropp. Og man får det da oftere i beina. Med en så stor blødning og hevelse, som så er blitt hard, og som nå pulserer og fremdeles smerter, så mener jeg det bør sjekkes. Også mtp. om du kan ha fått en betennelse som ev. trenger behandling.

Ikke alle blodpropper føler "standard" symptomer, jeg har vært borti en del som har vært atypiske.

Du har ikke bare deg selv å passe på nå... Ring legevakten. Bedre med en telefon for mye enn en for lite.

Jeg fikk selv påvist brudd med lignende symptomer, og gikk altfor lenge med det før det ble oppdaget, fordi jeg bare antok at det ikke kunne være noe verre så lenge jeg "bare" hadde en stor blødning og vondt.

Så ta heller den telefonen i kveld, for sikkerhets skyld. Legevakten vil vurdere om det er behov for å sjekke det nå eller ikke.

Jeg sovnet så jeg så ikke svaret ditt, men skal ihvertfall ta kontakt med legen i dag for en kikk. Takk for at du gadd å svare❤️

Skrevet

Hei, jeg opplevde noe lignende for noen uker siden. Har en åreknute på en legg, og så falt jeg i trappen hjemme og åreknuten ble som en hard stein, på størrelse med en drue. Gikk til legen for å få det undersøkt og hun konkluderte med at det var ufarlig og sendte meg hjem med en krem jeg skulle smøre på. Fikk i tillegg en henvisning til en spesialisttime 3 mnd senere. Så det var ingen tegn til bekymring for min del. Det skal sies at jeg ikke er gravid, så jeg ville nok bedt legen om en undersøkelse om jeg var deg. 

Anonymkode: 8ad80...ccf

Skrevet

Har også ett spørsmål om fall på isen. Jeg datt på isen for 1 måned siden. Slo skulderen. Var litt øm i en uke. Så bra i 2 uker men nå verker armen og skulderen. Kan det være pga fallet etter så lang tid?

Anonymkode: 3fcda...aa3

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Har også ett spørsmål om fall på isen. Jeg datt på isen for 1 måned siden. Slo skulderen. Var litt øm i en uke. Så bra i 2 uker men nå verker armen og skulderen. Kan det være pga fallet etter så lang tid?

Ja, dessverre. Du kan f. eks ha fått frozen shoulder. 

Anonymkode: 60b11...a24

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja, dessverre. Du kan f. eks ha fått frozen shoulder. 

Anonymkode: 60b11...a24

Har mer vondt i overarmen enn skuldrene. Føles litt ut som tannpine 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...