Gå til innhold

Bør jeg fortelle min venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var hos et vennepar nå i helgen. Vi hadde med oss barna våre, som er jevngamle med deres, 13 og 16 år. Både oss og vennene våre er glade i en fest, og har festet endel sammen opp i gjennom. Jeg har roet meg og kjenner at festing ikke er så stas lenger. Våre venner er veldig opptatt av å fortelle om festene de har vært på, og er ofte rundt på fester og er super-sosiale. Vi bor ikke på samme sted, så jeg har en følelse av at det er viktig i deres omgangskrets å "henge med" på det som skjer. Ikke miste noe. Her vi bor, er det ikke slik. 

Vi var altså på en liten sammenkomst med våre venner i nabolaget deres på lørdag. Det ble endel alkohol, men jeg hadde hele tiden i bakhodet at barna våre var hjemme sammen med deres barn i huset. Jeg takket for meg etterhvert, og sa jeg stakk tilbake til huset deres. Da var min venninne så brisen, at hun mente det var altfor tidlig og at vi måtte ut på byen. Jeg sa nei, jeg orker ikke det, men at de bare måtte gå. Det ble ikke til at de gjorde det, men vi dro hjem til dem sammen alle fire. 

Jeg merket deres yngste barn var tydelig nervøs da vi kom hjem. Hun virket engstelig. Min venninne kjeftet litt på henne, for hun maste gjentakende om noe som egentlig var litt uvesentlig. Da ble hun helt fra seg, og begynte å gråte veldig. Jeg prøvde å roe situasjonen, og snakket med jenta og det hele gikk over. 

Dagen etter sier min datter at jenta hadde sagt hele kvelden at de måtte ringe etter oss, for ellers ble foreldrene hennes bare så fulle. Min datter prøvde å roe henne, men hun hadde vært veldig stresset for dette. Etter at jeg fikk vite det, falt liksom brikkene litt på plass, med hensyn til jentas oppførsel dagen i forveien. 

Så nå lurer jeg på om jeg skal fortelle dette til min venninne? Jeg tror ikke de har ofret det en tanke at barnet deres har det sånn......

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 07f5e...a79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erfaringsmessig vil ikke slike folk lytte angående eget forbruk. Jeg har forsøkt. De var ikke tradisjonelle alkoholikere men når de drakk så ble de hakket for full og mente det ikke gjorde noe at ungene så at mamma og pappa koste seg. Ungene var nervøse og redde. Jeg gav de to sjanser til å lytte, tredje gang sa jeg at jeg måtte melde bekymring til BV. Vi har null kontakt i dag men jeg vet via bekjente at drikkingen har opphørt. 
Så du skal si fra, men trolig må du i det minste true med BV og trolig ofre vennskapet. Høres uansett ikke ut som et strålende vennskap da. 

Anonymkode: e3890...b11

Skrevet

Selvsagt må du si fra. Du må også være tydelig på at dette er omsorgssvikt.

Anonymkode: 94639...9da

Skrevet

Si fra. Det blir ikke populært, men de bør vite det. Da har de en mulighet til å endre seg.

Anonymkode: 033a5...3a8

Skrevet

Mest sannsynlig så vil nok ikke venninnen din høre på det du sier. Ihvertfall ikke ta det alvorlig.  Hun ser nok ikke problemet, vil nok sikkert ikke se det heller. Men ja jeg hadde sagt det. 

Høres ut som denne jenta har sett moren sin veldig full og har hatt en flere veldig ubehagelige opplevelser. For sånn reaksjon kommer ikke av seg selv. 

Anonymkode: 36697...ea2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mest sannsynlig så vil nok ikke venninnen din høre på det du sier. Ihvertfall ikke ta det alvorlig.  Hun ser nok ikke problemet, vil nok sikkert ikke se det heller. Men ja jeg hadde sagt det. 

Høres ut som denne jenta har sett moren sin veldig full og har hatt en flere veldig ubehagelige opplevelser. For sånn reaksjon kommer ikke av seg selv. 

Anonymkode: 36697...ea2

Jeg vet de har sett henne veldig full, det har min venninne fortalt meg. Det har nok skjedd flere ganger dessverre. Hun er en veldig oppegående dame egentlig, men i dette tilfellet er det akkurat som om det ikke er så farlig. 

Skrevet

Du må si i fra. Folk med alkoholproblemer prøver alltid å bagatellisere hva deres rusbruk gjør med andre. 

Kanskje de ikke skjerper seg nå, men at dette blir en av mange dråper

Du skylder jenta å forsøke å hjelpe henne. Om de blir sure, gjør det noe? 

Anonymkode: 47a76...1e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet de har sett henne veldig full, det har min venninne fortalt meg. Det har nok skjedd flere ganger dessverre. Hun er en veldig oppegående dame egentlig, men i dette tilfellet er det akkurat som om det ikke er så farlig. 

Ikke så veldig oppegående når de tydeligvis har gjentatte fyllekuler som skremmer barna, og likevel fortsetter med det.

Jeg ville sagt fra at dette må slutte NÅ, for de har allerede skadet ungene sine med dette alkoholforbruket.

Jeg ville nok ha tatt med egen mann på besøk til dem og tatt det opp ansikt til ansikt, for da er det langt vanskeligere å bagatellisere det. Og siden det er stor grunn til å tro at det ikke er nok å snakke med dem om det, så ville jeg nok ha meldt fra til BV også. Litt avhengig av hennes og mannens reaksjon på å bli konfrontert med dette.

Ville også ha forsøkt å få en samtale med denne datteren, og sagt til henne at hun kan kontakte helsesøster på skolen, og at det er greit å snakke med andre om det at foreldrene drikker for mye og hun blir skremt når de gjør det, og at det er viktig at hun er ærlig om det når voksne spør. Og så ville jeg ha roset henne for at hun sa fra til datteren din og deg, at hun viste tillit, og at du har snakket med foreldrene, fordi det de gjør når de drikker så mye alkohol at de blir skremmende, det er ikke riktig av foreldre å gjøre, og at da er det foreldrene som har ansvar for å slutte med det.

Anonymkode: bd822...d24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...