Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Snakket med min mor angående julegaver til barna. Vi har god råd, og det er egentlig ingenting mine barn egentlig trenger. Min søster har det motsatt der er det trengt. Jeg pleier alltid å gi en ekstra stor gave til barnet hennes (og påstår jeg fant det på tilbud) siden hun tross alt gir til alle mine 3, og barnet hennes har ikke så mye. Nå snakket jeg med min mor og sa "Mine barn har så mye så de er egentlig mest glad for å få gave, ikke hvor dyr den er. XXX ønsker seg ..... veldig men det er litt dyrt. Hva viss du bruker litt mindre på gave på mine barn, vipser meg resten av pengene samt det du tenker å bruke på XXX, jeg kjøper ..... og XXXX før det i gave fra oss begge" Er det veldig feil av med å foreslå at mine barn som har alt får mindre gave for at en som her lite for engangsskyld skal få det barnet virkelig ønsker seg? Anonymkode: 8f07a...37f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Helt ærlig så tenker jeg at du burde la bestemor bruke like mye på gaver til alle barnebarna og at du kjøpte denne tingen til tantebarnet selv (du har god råd skriver du.) Slik du beskriver det vil jo gaven hovedsaklig bli fra dine barn, ikke fra deg og bestemor. Det er jo deres julegaver som er brukt. Tanken er god, men jeg synes det blir feil likevell. Anonymkode: 75da4...562
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Hvor gamle er barna? Hvis de er så små at de ikke har begrep om priser synes jeg dette var veldig fint å gjøre. Hvis de forstår at søskenbarnet får mye mer kan det kanskje føre til litt såre følelser. Selv om de ikke trenger noe så kan de ta det som et tegn på at bestemor er mer glad i søskenbarnet. Men om gaven er fra deg også (og hele familien din sikkert?) så går det jo an å forklare at den er større fordi den er fra mange. Anonymkode: 24270...154
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Synes ikke du skal mene noe som helst om hva besteforeldre bruker av penger. Og å be om å få tilsendt differansen på vips??? Synes det høres merkelig kontrollerende ut. Får litt følelsen av, se på meg så snill og omtenksom jeg er. Du høres mest slitsom ut. Anonymkode: cce5b...4aa
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 Ikke feil av deg å mene at dine barn kan få mindre, mot at et barn som har lite fra før, kan få mer. Men det siste der var litt kronglete og forstå, sa du til din mor at du skulle ta over handlingen og hun skulle vippse deg penger? Anonymkode: 778b2...e7c
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Jeg ser ikke noe galt i det så lenge du ikke noen gang bruker det mot henne eller søsteren din eller barnet hennes Anonymkode: 301fb...d93
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Kommer litt an på alder, men umiddelbart tenker jeg at bestemor bør gi noenlunde like gaver til barnebarna slik at de ikke begynner å lure på hvorfor noen får mer enn andre. Så kan du enten spleise med bestemor for å ha nok penger til gaven barnet ønsker eller gi din søster litt hjelp med gaven hun skal gi. Om hun ikke har råd til å gi så mye så kan det jo være kjekt for henne at det barnet ønsker seg kan komme fra henne og at ikke de kjekkeste gavene alltid kommer fra andre. Anonymkode: c4adf...f0d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 Jeg tenker man må kunne være ærlig med sin egen mor om slikt. Jeg ville absolutt gitt mer til EN niese enn mine 3 fikk tilbake uansett, og når det også er økonomiske vansker ville jeg pøst på. Og ang gaver, med søsken blir det proporsjonalt med flere leker i huset også. Det er også et argument for færre gaver for ens egne Anonymkode: 26aec...3a8
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Synes ikke du skal mene noe som helst om hva besteforeldre bruker av penger. Og å be om å få tilsendt differansen på vips??? Synes det høres merkelig kontrollerende ut. Får litt følelsen av, se på meg så snill og omtenksom jeg er. Du høres mest slitsom ut. Anonymkode: cce5b...4aa Snakk om å være vrangvillig! Ser du alltid først og fremst etter det dårlige hos andre mennesker? Hi ønsker at niesen som har lite skal få mer enn eget barn som har mye. Det er en fin og uselvisk tanke. Man kan være uenig i måten hi vurderer å gjøre det på, men man er ekstremt vrang hvis man klarer å tillegge henne uedle motiver og holdninger. Anonymkode: c4edc...c2c
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Snakk om å være vrangvillig! Ser du alltid først og fremst etter det dårlige hos andre mennesker? Hi ønsker at niesen som har lite skal få mer enn eget barn som har mye. Det er en fin og uselvisk tanke. Man kan være uenig i måten hi vurderer å gjøre det på, men man er ekstremt vrang hvis man klarer å tillegge henne uedle motiver og holdninger. Anonymkode: c4edc...c2c Det er jo egentlig ikke så uselvisk å gi bort sine barns gaver til andre. Hadde det vært snakk om gave til hi selv ville det vært uselvisk. Som jeg skrev over tror jeg tanken er god, men det bøe litt feil. Hi satte sin mor i en vanskelig posisjon. Å avslå et slikt forslag er veldig vanskelig, selv om man selv ikke har lyst. Anonymkode: 75da4...562
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Snakk om å være vrangvillig! Ser du alltid først og fremst etter det dårlige hos andre mennesker? Hi ønsker at niesen som har lite skal få mer enn eget barn som har mye. Det er en fin og uselvisk tanke. Man kan være uenig i måten hi vurderer å gjøre det på, men man er ekstremt vrang hvis man klarer å tillegge henne uedle motiver og holdninger. Anonymkode: c4edc...c2c Om hun hadde ofret egen gave ja. Eller sagt, jeg kjøper til ungene til jul så kan du bruke mer penger på gaven til X og Y. Nå har hun bare gitt bort gaven til ungene og bedt om å få resten av pengene for å administrere de. Det er bare frekt. Anonymkode: cce5b...4aa
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Om hun hadde ofret egen gave ja. Eller sagt, jeg kjøper til ungene til jul så kan du bruke mer penger på gaven til X og Y. Nå har hun bare gitt bort gaven til ungene og bedt om å få resten av pengene for å administrere de. Det er bare frekt. Anonymkode: cce5b...4aa Så la meg prøve å omformulere meg. Det med vips var for at det kunne jeg gå og handle denne fellesgaven. Min mor er heller ingen nikkedukke og dersom hun hadde syntes det var dum hadde hun sagt i fra. Jeg får selv ingen gave så der er det intet å ofte. Barna kommer heller ikke til å feire julen sammen så de vil heller ikke legge merke til at de får gaver til forskjellig pris. Anonymkode: 8f07a...37f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Om hun hadde ofret egen gave ja. Eller sagt, jeg kjøper til ungene til jul så kan du bruke mer penger på gaven til X og Y. Nå har hun bare gitt bort gaven til ungene og bedt om å få resten av pengene for å administrere de. Det er bare frekt. Anonymkode: cce5b...4aa Om man har et normalt forhold til moren sin så kan man forslå ganske mange løsninger uten å komme i nærheten av å være frekk. Jeg syns hi har en klok tilnærming til saken og intensjonen hennes er jo at nevøen skal få noe han virkelig ønsker seg og ikke kan få uten at noen spleiser. Det var en fin tanke, syns jeg. For normale, ikke-gretne vrangpeiser. Anonymkode: 4d0b3...fc0
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Om man har et normalt forhold til moren sin så kan man forslå ganske mange løsninger uten å komme i nærheten av å være frekk. Jeg syns hi har en klok tilnærming til saken og intensjonen hennes er jo at nevøen skal få noe han virkelig ønsker seg og ikke kan få uten at noen spleiser. Det var en fin tanke, syns jeg. For normale, ikke-gretne vrangpeiser. Anonymkode: 4d0b3...fc0 Siden hun har så god råd og gjerne vil de skal få noe ekstra fint. Kan hun ikke bare kjøpe det da? Anonymkode: cce5b...4aa
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Siden hun har så god råd og gjerne vil de skal få noe ekstra fint. Kan hun ikke bare kjøpe det da? Anonymkode: cce5b...4aa Om du klarer å lese uten vrangbrillene på så er det en sak med å kjøpe altfor dyre gaver i forhold til søsteren også. Men du skjønner kanskje ikke det heller? Anonymkode: 4d0b3...fc0
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Siden hun har så god råd og gjerne vil de skal få noe ekstra fint. Kan hun ikke bare kjøpe det da? Anonymkode: cce5b...4aa Siden min søster syns jeg allerede bruker litt for mye på den gaven fra tidligere av, er derfor jeg later som om jeg finner ting på salg. Hadde jeg brått begynt å bruke end mer hadde hun følt seg ille til mote, det er en balansegang her. HI Anonymkode: 8f07a...37f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Synes ikke du skal mene noe som helst om hva besteforeldre bruker av penger. Og å be om å få tilsendt differansen på vips??? Synes det høres merkelig kontrollerende ut. Får litt følelsen av, se på meg så snill og omtenksom jeg er. Du høres mest slitsom ut. Anonymkode: cce5b...4aa Jeg er uenig. Anonymkode: 64c32...2a5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Om hun hadde ofret egen gave ja. Eller sagt, jeg kjøper til ungene til jul så kan du bruke mer penger på gaven til X og Y. Nå har hun bare gitt bort gaven til ungene og bedt om å få resten av pengene for å administrere de. Det er bare frekt. Anonymkode: cce5b...4aa «Er det veldig feil av med å foreslå at mine barn som har alt får mindre gave for at en som her lite for engangsskyld skal få det barnet virkelig ønsker seg?» Dette presterer altså du å få til å bli noe «frekt», «kontrollerende» og at hi bare ønsker å fremstå som snill.. Snakk om å se det verste i folk og folks intensjoner. Anonymkode: c4edc...c2c
Mostly Harmless Skrevet 7. desember 2021 #19 Skrevet 7. desember 2021 Jeg synes tanken din er god, men at det kanskje kunne vært lagt frem på en bedre måte? Hvis jeg forstår deg rett, har du en spesiell, litt dyr, gave i tankene til din niese. Da er det helt kurant å spørre om bestemor vil være med å spleise på den, og å eventuelt avtale hvem av dere som skaffer gaven til veie. Men hele den tankerekken med at dine barn skal få billigere gave og mormor vippse deg «mellomlegget», fremstår litt… overveldende? Det hadde kanskje vært klokere å heller ta den diskusjonen når dere snakker om hva dine barn ønsker seg. I en slik samtale er det smidigere å flette inn at gavene til dine barn ikke trenger være like dyre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå