Gå til innhold

Strømpriser og hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er vi pålagt hjemmekontor igjen, uvisst hvor lenge fordi man ikke kan forutsi situasjonen fremover. Problemet er at strømmen er kjempedyr og det er iskaldt ute (20 minusgrader i dag, for eksempel). Når jeg er på kontoret, så skrur jeg jo alt av oppvarming i stua av, og setter på 1 time før jeg kommer hjem (timer). Nå blir jeg jo nødt å ha varmen på hele dagen, og jeg er usikker på om jeg har råd til det, sånn egentlig. Er det flere i samme situasjon? Jeg tenker å ta opp med verneombud hvor forsvarlig det er å sitte på "hjemmekontor" der det er 13 grader inne. 

Anonymkode: cca4e...b19

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nå er vi pålagt hjemmekontor igjen, uvisst hvor lenge fordi man ikke kan forutsi situasjonen fremover. Problemet er at strømmen er kjempedyr og det er iskaldt ute (20 minusgrader i dag, for eksempel). Når jeg er på kontoret, så skrur jeg jo alt av oppvarming i stua av, og setter på 1 time før jeg kommer hjem (timer). Nå blir jeg jo nødt å ha varmen på hele dagen, og jeg er usikker på om jeg har råd til det, sånn egentlig. Er det flere i samme situasjon? Jeg tenker å ta opp med verneombud hvor forsvarlig det er å sitte på "hjemmekontor" der det er 13 grader inne. 

Sparer du ikke penger på å ikke reise til kontoret? Er det mulig å varme opp kun ett rom feks? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Sparer du ikke penger på å ikke reise til kontoret? Er det mulig å varme opp kun ett rom feks? 

Jeg sitter i stua og har ikke dør til gangen eller kjøkkenet. Og nei, jeg sparer ikke penger på å ikke reise til kontoret. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sitter i stua og har ikke dør til gangen eller kjøkkenet. Og nei, jeg sparer ikke penger på å ikke reise til kontoret. 

Kan du ta med deg PC-en inn på soverommet da feks ? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du tremger ikke ha på varme i hele huset for å ha hjemmekontor, bare på "kontoret".  Du kan ikke forvente at arbeidsgiver tar noen stor del av strømregningen. Om du må varme opp 20% av boligen 5 grader ekstra i 40 timer i uka utgjør det at under 5% av behovet er endret. 

Anonymkode: cd0c6...a5a

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Kan du ta med deg PC-en inn på soverommet da feks ? 

Funker dårlig å sitte opp i senga med 3 skjermer og jobbe :) 

Skrevet

Det forstår jeg godt, men kan det være noe mulighet til å ommøblere litt i huset ditt slik at du kan kun varme opp det rommet du jobber i? Mange må tenke litt kreativt nå og det er derfor jeg spør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og det er enesye alternativ? Dere har ilke em gang, eller et annet rom hbor det er mulig å sette opp et bord?

Skrevet

Teppe på gulvet under føttene, ullsokker og godt med klær. Lue og varm te/kaffe. Og en sånn varmepose-sak du kan varme i mikroen om du er kald her eller der.

Anonymkode: b67d4...caf

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og det er enesye alternativ? Dere har ilke em gang, eller et annet rom hbor det er mulig å sette opp et bord?

Jeg sitter enten i stua eller i gangen. Det er ingen dører mellom gang, stue eller kjøkken.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Teppe på gulvet under føttene, ullsokker og godt med klær. Lue og varm te/kaffe. Og en sånn varmepose-sak du kan varme i mikroen om du er kald her eller der.

Anonymkode: b67d4...caf

Det blir egentlig det - å sitte med ytterklær og hansker på og jobbe. Utrolig "koselig" og motiverende. For øvrig er det ikke bare jeg som klager:

Fagforeninger mener arbeidsgiver bør betale strøm på hjemmekontor – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

Skrevet

Det blir egentlig det - å sitte med ytterklær og hansker på og jobbe. Utrolig "koselig" og motiverende. For øvrig er det ikke bare jeg som klager:

Fagforeninger mener arbeidsgiver bør betale strøm på hjemmekontor – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

Så overhodet ingen mulighet til å ommøblere litt? 

Skrevet

Jeg sitter enten i stua eller i gangen. Det er ingen dører mellom gang, stue eller kjøkken.

Det kan hende du lan få gjennomslag for noe, men jeg kan ikke tenke meg at du får dekket oppvarming av hele arealet. Det bør ikke være arbeidsgivers probøem at dere har en drlig planløsning.

Skrevet

Det kan hende du lan få gjennomslag for noe, men jeg kan ikke tenke meg at du får dekket oppvarming av hele arealet. Det bør ikke være arbeidsgivers probøem at dere har en drlig planløsning.

Vi har jo ikke en dårlig planløsning, nettopp fordi jeg ikke kjøpte huset med tanken om å ha hjemmekontor? Eller burde jeg forutse korona i 2008 da huset ble kjøpt? På grunn av sensitive opplysninger hadde vi ikke en gang adgang til hjemmekontor før 2020. 

Skrevet

Skjønner at du ikke kan ha tre skjermer i senga. Men tipset om å velge et rom å jobbe på, sette en pult der det er plass, og kun varme opp dette rommet på dagtid, er uansett et fornuftig tips om du ønsker å spare strøm. 

(Og utenfor tema: Sparer man noe særlig strøm på å drive å varme opp, avkjøle, og varme opp igjen? 
Vi har et hus på 270kvm over tre etasjer, og har kun ei varmepumpe i første etasje (+varmekabler på badene). Varmepumpa står på samme temp døgnet rundt, og hos oss steg strømforbruket da vi prøvde oss på nattsenking og senking mens vi var på jobb og skole)

Anonymkode: 66cc5...766

Skrevet

Har du mulighet til å henge opp forheng mellom rommene da?

Anonymkode: 419d7...b68

Skrevet

Vi har jo ikke en dårlig planløsning, nettopp fordi jeg ikke kjøpte huset med tanken om å ha hjemmekontor? Eller burde jeg forutse korona i 2008 da huset ble kjøpt? På grunn av sensitive opplysninger hadde vi ikke en gang adgang til hjemmekontor før 2020. 

I denne situasjonen er det en dårlig planløsning. (For meg høres det ganske ugreit ut ellers også å ikke ha noe sted i huset man kan sette seg ned med lukket dør uten å sitte i senga. Ingen steder å prate med en venninne, ha gjester på overnatting eller sette seg med en hobby.)

Skrevet

Sitte i sovepose og jakke?

Anonymkode: ea607...a95

Skrevet

Sannsynligvis bruker du mer energi (og dermed mer penger) på å skru varmen av og på gjennom døgnet.

Jeg er forøvrig enig i at hjemmekontor fører med seg endel utgifer man eller ikke har. Men samtidig sparer brorparten av oss penger på å ikke reise til kontoret samt vi sparer tid. 

Anonymkode: 4f24b...128

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Sannsynligvis bruker du mer energi (og dermed mer penger) på å skru varmen av og på gjennom døgnet.

Jeg er forøvrig enig i at hjemmekontor fører med seg endel utgifer man eller ikke har. Men samtidig sparer brorparten av oss penger på å ikke reise til kontoret samt vi sparer tid. 

Anonymkode: 4f24b...128

Det er bare hvis du har varmepumpe det kan være et problem å skru varmen opp og ned. Men panelovner sparer man ganske mye å skru ned/av varmen på dagtid.

Jeg ser poenget og har i grunn samme problem selv. Jeg tviler på at arbeidsgiver vil gå med på å dekke noe, men det går jo an å spørre, eventuelt ta det opp med fagforeningen.

Anonymkode: af442...3f0

Skrevet

Det er bare hvis du har varmepumpe det kan være et problem å skru varmen opp og ned. Men panelovner sparer man ganske mye å skru ned/av varmen på dagtid.

Jeg ser poenget og har i grunn samme problem selv. Jeg tviler på at arbeidsgiver vil gå med på å dekke noe, men det går jo an å spørre, eventuelt ta det opp med fagforeningen.

Anonymkode: af442...3f0

Vi har ikke varmepumpe, kun gulvvarme og panelovner (og vedovn). Så her sparer man ingenting på å la varmen stå på hele døgnet.

Skrevet

Synes HI har et poeng, jeg.

Også blir jeg litt oppgitt over dere som tror at alle bare kan ommøblere, bytte rom, sette opp en pult etc. Jeg har selv flere kollegaer som bor på en ettroms - da er det ikke så mange alternativ.

Anonymkode: 6099b...78d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Også blir jeg litt oppgitt over dere som tror at alle bare kan ommøblere, bytte rom, sette opp en pult etc. Jeg har selv flere kollegaer som bor på en ettroms - da er det ikke så mange alternativ.

Ja, altså ommøblere i form av å sette opp en vegg koster like mye som det økte strømforbruket, så det hjelper ikke. Det samme gjelder innkjøp av møbler som er ergonomiske nok for hjemmekontor på sikt. Jeg har også flere kollegaer som bor i knøttsmå leiligheter der man faktisk ikke har noe valg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men så har de nok ikke så store strømutgifter heller.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men så har de nok ikke så store strømutgifter heller.

Det er jo en kraftig økning for alle. Selv om sluttsummen naturlig nok er mindre i en liten leilighet enn i et stort hus, kan konsekvensene for den enkeltes økonomi være like store. Burde ikke være så vanskelig å forstå …

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...