Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #26 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Norsk skole er så utrolig dårlig. Rampefabrikker, spør du meg. Husker da jeg gikk der selv, flertallet av elevene oppførte seg dritt, jeg og andre ble mobbet og lærerne brø seg ikke. Så begynte min flinke, modne og reflektere datter på skolen og flere av de andre oppførte seg dritt. De slår, blakt annet barnet mitt. Lærerne sier «si unnskyld» men tar ikke tak i det. Dattera mi er tøff, men har fått dårligere oppførsel, og lært seg noen uheldige gloser på skolen. Vi finner oss ikke i slik oppførsel hjemme, men det tar tid og energi å avlære vranglære som de holder på med 8 timer om dagen i skolen i SFO. (I tillegg er selve skolen kjedelig, for ei som kunne lese to år før de begynte og tar ting raskt, men det er en annen diskusjon…) Så er lærere glad i å legge ut i sosiale medier med jevne mellomrom at foreldre må gjøre en bedre jobb for det er ikke lærernes/skolens oppgave å oppdra barna… I de fleste andre land er det helt annerledes. Anbefaler å søke på og se noen dokumentarer/klipp på YouTube om skolesystemet I Japan, for eksempel. Selv om norsk skole og deres ansatte har gitt opp og ikke tror de har noe mandat eller makt til å gjøre noe, er ikke det sant. Anonymkode: e7195...c49 Det er stedet er læreren som er problemet, men systemet. Det er altfor lite ressurser, rett og slett. Som lærer kan du ikke sende elever ut av klassen, ikke rope til dem, ikke true, ikke utøve vold eller noen andre ting som i andre land fortsatt er lov og som skaper disiplin basert på frykt. Og heldigvis, egentlig. Det som burde skje, er å delvis avvikle enhetsskolen, sette tak på antall elever i hver klasse til maks 15 i barneskolen og 20 i ungdomsskolen og vgs, ha minst to lærere og en assistent i alle klasser i grunnskolen og bygninger med flere rom slik at man kan splitte opp klassen i mindre grupper når det trengs. Det hadde hjulpet! Anonymkode: fdfdf...455
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #27 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er stedet er læreren som er problemet, men systemet. Det er altfor lite ressurser, rett og slett. Som lærer kan du ikke sende elever ut av klassen, ikke rope til dem, ikke true, ikke utøve vold eller noen andre ting som i andre land fortsatt er lov og som skaper disiplin basert på frykt. Og heldigvis, egentlig. Det som burde skje, er å delvis avvikle enhetsskolen, sette tak på antall elever i hver klasse til maks 15 i barneskolen og 20 i ungdomsskolen og vgs, ha minst to lærere og en assistent i alle klasser i grunnskolen og bygninger med flere rom slik at man kan splitte opp klassen i mindre grupper når det trengs. Det hadde hjulpet! Anonymkode: fdfdf...455 Merkelig autocorrect, men stedet = sjeldent Anonymkode: fdfdf...455
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #28 Skrevet 7. desember 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Det er samme skala i dag for orden og atferd 😊 Anonymkode: fdfdf...455 Aha, takk for oppklaring. Jeg bor ikke i Norge og trodde de hadde gått over til tallkarakterer over hele linja 😊 Anonymkode: f0707...f90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå