Gå til innhold

Sønnen vår (8.klasse) fikk varsel om fare for nedsatt oppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe vi foreldre tok særiøst. Da vi pratet med lærerene om dette, fortalte de at dette gjelder i overkant halve klassen!! Hva skjeer:( Lærerene smilte og sa at det er masse hormoner og mange som skal finne sin plass på ungdomsskolen.

Bra de er pedagogiske, for all del. Men det er jo ikke ok, å gå ned i oppførselskaraketer!

Anonymkode: 81d75...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis halve klassa står i fare for å få nedsatt karakter, er det på tide for skolen med litt intospeksjon. Det er da ikke normalt at halvparten av elevene er ute av kontroll. Hva gjør skolen/lærerne slik at uønsket oppførsel ikke skjer?  Selvsagt skal slik oppførsel ha konsekvenser, men det skal jo følges opp. Regner med dere har fått melding om anmerkning i oppførsel tidligere. Dere skal være informert om det flere ganger før dere får varsel om at karakteren står i fare for å bli satt ned. 

Anonymkode: 3847a...cf2

Skrevet

Nei vi har ikke hørt noenting! 😞 Noe vi hadde satt pris på å få beskjed om tidligst mulig. Det går på stygg munnbruk mot voksne og ikke høre etter på beskjeder.

Anonymkode: 81d75...7eb

Skrevet

En ting er at lærerne har opplyst om noe de ikke skal opplyse om. Selv om de ikke nevner navn. 
En annen ting er at kanskje trinnkontaktene bør inn her. Ha dialog med lærere for å få stoppet det. Vi hadde en sånn klasse på slutten av barneskolen, og når foreldrene tok tak, så ble det endringer. På bare noen få mnd endret det hele seg og den stygge språkbruken til hverandre og voksne forsvant nesten helt. 

Anonymkode: d2d95...ced

Skrevet

Det er veldig spesielt. Normalt vil man kontakte foreldrene før man sender ut et varsel når de er så små. Dette lukter rett og slett dårlig pedagogikk synes jeg. De burde heller sette i gang tiltak for å bedre klassemiljøet enn å sende varsel til halve klassen for å "skremme" dem og foreldrene til bedre oppførsel. Jeg ville faktisk tatt det opp med skolens ledelse. Selv om noen klasser er veldig krevende, er det alltid mulig å jobbe med dem og bedre vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: fdfdf...455

Skrevet

Synes det er innafor å gi "halve klassa" beskjed om at om den tydeligvis ugreie oppførselen kan føre til nedsatt karakter. Det er også innafor å sette ned karakteren til "halve klassa" om ikke oppførselen bedrer seg. De har da fremdeles 2,5 år på seg til å korrigere kursen før de får karakteren som blir stående på vitnemålet.

De er ungdomsskoleelever, det er på tide å ta ansvar for egen oppførsel. At det gjelder flere, betyr ikke at det er greit.

Anonymkode: 0131e...3cd

Skrevet

Hva sier gutten at er grunnen til den dårlige oppførselen? 

Anonymkode: 8c49d...14b

Skrevet

Ser at mange som svarer her ikke har peiling på å jobbe i skolen. 

Man kan faktisk ikke ringe hjem til foreldre hver eneste gang en unge får en anmerkning, da hadde vi ikke gjort annet. 

Enkelte klasser har en "verre" sammensetning enn andre, og istedenfor å bygge hverandre opp er terskelen lav for å være ufin/lat/frekk osv når en eller to setter i gang. 

Mange barn lærer ikke hvordan de skal oppføre seg hjemme, og utrolig mange foreldre ser ikke problemet med at ungen banner, ikke gjør lekser osv. 

De fleste lærere jobber hardt med at læringsmiljøet skal være best mulig, og da er det ganske frekt å antyde at skolen må "ta seg sammen". Ingen lærere ønsker å ha det sånn, og selvfølgelig jobbes det med. Trinnledere er som regel godt informerte, det er helt normalt at trinnene samles minst en gang i uka og tar opp hva som foregår i de ulike klassene. 

Anonymkode: 4c86f...37b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva sier gutten at er grunnen til den dårlige oppførselen? 

Dette er faktisk rett ende å starte i. Når man er 12-13 år gammel vet man utmerket godt hva som er god/dårlig oppførsel (med mindre foreldrene har feilet fullstendig), og selvsagt skal så store barn ansvarliggjøres. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ser at mange som svarer her ikke har peiling på å jobbe i skolen. 

Man kan faktisk ikke ringe hjem til foreldre hver eneste gang en unge får en anmerkning, da hadde vi ikke gjort annet. 

Enkelte klasser har en "verre" sammensetning enn andre, og istedenfor å bygge hverandre opp er terskelen lav for å være ufin/lat/frekk osv når en eller to setter i gang. 

Mange barn lærer ikke hvordan de skal oppføre seg hjemme, og utrolig mange foreldre ser ikke problemet med at ungen banner, ikke gjør lekser osv. 

De fleste lærere jobber hardt med at læringsmiljøet skal være best mulig, og da er det ganske frekt å antyde at skolen må "ta seg sammen". Ingen lærere ønsker å ha det sånn, og selvfølgelig jobbes det med. Trinnledere er som regel godt informerte, det er helt normalt at trinnene samles minst en gang i uka og tar opp hva som foregår i de ulike klassene. 

Jeg er en av de som uttalte meg over og synes dette var veldig upedagogisk, og mener at man bør ha kontakt med hjemmet før man sender varsel når elevene er så små. Og jeg er lærer selv. Jeg har jobbet i ungdomsskolen i seks år og videregående nå i over åtte år, så jeg har en del erfaring. Ikke minst har jeg mye erfaring med vanskelige klasser fordi jeg tydeligvis håndterer slike godt og derfor stadig blir tildelt de "verste" klassene.  Meningen min står ved lag. Som kontaktlærer kontaktet jeg foresatte og tok en prat med dem før jeg sendte ut et eventuelt varsel om nedsatt karakter i atferd da jeg jobbet i ungdomsskolen. I en del tilfeller var det nok. Videre er hovedfokuset å jobbe med klassemiljøet, relasjonsbygging og å forsterke det positive. Å true har sjeldent en spesielt god effekt, i hvert fall ikke i lengden.

Nå som jeg jobber i vgs er kontakten med foresatte mindre etter ikke-eksisterende, men fokuset er likt. Det er fullt mulig å tøyle vanskelige klasser uten å ty til dårlige pedagogiske løsninger, men det er krevende og slett ikke alle lærere er gode på dette. Da må kanskje litt andre tiltak også settes inn, men dialog med hjemmet for yngre elever er uansett viktig. Et varsel om nedsatt karakter i atferd skal aldri komme helt ut av det blå for de foresatte!

Skrevet

Hele anmerkningssystemet hører jo hjemme i en annen tid og i hvert fall ikke i dagens Norge. 

Anonymkode: 362cb...da9

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hele anmerkningssystemet hører jo hjemme i en annen tid og i hvert fall ikke i dagens Norge. 

Anonymkode: 362cb...da9

Hva burde de hatt i steden?

Skrevet

Oppdragelse, oppdragelse, oppdragelse... 

Anonymkode: 1cc28...3db

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva burde de hatt i steden?

Lærerne må ta ansvaret for at ingen elever oppfører seg dårlig, da slipper elevene å få anmerkning.

(Bare kødda.)

Anonymkode: 86666...aa5

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Lærerne må ta ansvaret for at ingen elever oppfører seg dårlig, da slipper elevene å få anmerkning.

(Bare kødda.)

Hvilken verden lever du i da? Noen unger er drittunger og det hjelper ikke uansett hva lærerne gjør. 

Anonymkode: 10d92...44e

Skrevet

Nekter å tro at dette ikke ble nevnt eller snakket om på utviklingssamtalen. Kanskje ikke at det var fare for nedsatt eller antall anmerkninger, men orden og oppførsel skal snakkes om da. 

Skrevet

Nedsatt i atferd får man ikke lett, så her vil jeg tro at det er lærere som er litt mer enn normalt glade i å sette anmerkninger. Og veldig ofte har anmerkninger null effekt. 

Anonymkode: d8d96...0eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nedsatt i atferd får man ikke lett, så her vil jeg tro at det er lærere som er litt mer enn normalt glade i å sette anmerkninger. Og veldig ofte har anmerkninger null effekt. 

Anonymkode: d8d96...0eb

😂😂😂

Jeg setter ikke anmerkninger Forus jeg syns det er gøy altså. Det er det eneste offisielle tiltaket jeg kan ta, når andre ting (samtale, veiledning osv) ikke har fungert. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken verden lever du i da? Noen unger er drittunger og det hjelper ikke uansett hva lærerne gjør. 

Anonymkode: 10d92...44e

Gikk du glipp av parentesen?

Skrevet

Tja, jeg hadde Lite Godt i oppførsel i 9. klasse, ble folk av meg også. 

(for de av oss som er så gamle at de husker den karakterskalaen) 

Anonymkode: f0707...f90

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Tja, jeg hadde Lite Godt i oppførsel i 9. klasse, ble folk av meg også. 

(for de av oss som er så gamle at de husker den karakterskalaen) 

Anonymkode: f0707...f90

Det er samme skala i dag for orden og atferd 😊

Skrevet

Norsk skole er så utrolig dårlig. Rampefabrikker, spør du meg. Husker da jeg gikk der selv, flertallet av elevene oppførte seg dritt, jeg og andre ble mobbet og lærerne brø seg ikke. Så begynte min flinke, modne og reflektere datter på skolen og flere av de andre oppførte seg dritt. De slår, blakt annet barnet mitt. Lærerne sier «si unnskyld» men tar ikke tak i det. Dattera mi er tøff, men har fått dårligere oppførsel, og lært seg noen uheldige gloser på skolen. Vi finner oss ikke i slik oppførsel hjemme, men det tar tid og energi å avlære vranglære som de holder på med 8 timer om dagen i skolen i SFO. (I tillegg er selve skolen kjedelig, for ei som kunne lese to år før de begynte og tar ting raskt, men det er en annen diskusjon…)

Så er lærere glad i å legge ut i sosiale medier med jevne mellomrom at foreldre må gjøre en bedre jobb for det er ikke lærernes/skolens oppgave å oppdra barna…

I de fleste andre land er det helt annerledes. Anbefaler å søke på og se noen dokumentarer/klipp på YouTube om skolesystemet I Japan, for eksempel. Selv om norsk skole og deres ansatte har gitt opp og ikke tror de har noe mandat eller makt til å gjøre noe, er ikke det sant.

Anonymkode: e7195...c49

Skrevet

Men du kan bare begynne med ditt eget barn, det er helt likegyldig  hvordan de andre oppfører seg. Din sønn og dere som familie har ansvar for at han er høflig, snill og grei. Dere kan ikke skylde på resten av klassen. 

Anonymkode: 843ef...56d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selv om norsk skole og deres ansatte har gitt opp og ikke tror de har noe mandat eller makt til å gjøre noe, er ikke det sant.

Anonymkode: e7195...c49

Så fortell meg, helt konkret, hva en lærer har mandat og makt til å gjøre når en unge kaller læreren for hore, slår til sidemannen og oppfører seg helt bajas? Helt nøyaktig hva? Læreren er jo blitt helt vingeklippet, de kan jo ikke engang sende en bråkete unge ut av klasserommet! For der må eleven selvsagt ha tilsyn, og gjett om det finnes ressurser til det?

Med den store verkebyllen paragraf 9a, som skal legge elevens subjektive opplevelse til grunn, så kan en elev hevde seg krenket bare en lærer snakker strengt til den.

Du kan snakke om relasjonskompetanse så mye du vil, men det vil ikke hjelpe de vanskeligste tilfellene. 

Skrevet

Ikke uvanlig med nedsatt karater i 8kl. Nå skal vi foreldre slippe litt taket og ungene lære seg mye selv slik at overgangen til videregående blir best mulig. Veldig mange av disse ungdommene trenger den nedsatte karakten for å se at de må endre seg og at mamma og pappa ikke bare kan fikse opp i problemene. 
Mitt ene barn trengte varselet for å skjønne hva jeg og lærerene sa. Hun fikk aldri nedsatt karakter, men for meg så hadde det vært helt greit om hun fikk. Hun er ett barn som har bare glidd igjennom skolen, aldri måtte øve til prøver for å få gode eller helt greie karakterer. Så at hun møtte litt motstand trengte hun. Hun prøvde å få meg til å snakke med lærer, men det var ikke aktuelt for jeg vet hun kan være en liten vimse, skravle litt ofr mye osv. Ikke de store greiene, men nok til at hun trengte å få en oppvekker. 

Anonymkode: 27691...9b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...