Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #26 Skrevet 7. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): jeg har også tvillingsgutter, de har aldri gjort noe slik,men de har lurt læreren noen ganger med og skylde på hverandre, læreren ser ikke forskjell, og det gjorde heller ikke pappan før de var 3-4 år, mange ganger han nok feil tvilling til legen eller ba farmoren hente en ,men tok feil. Men sett dere ned og snakk med dem, og si klart i fra at dette ikke er greit Anonymkode: 13225...dee Men hvorfor lot dere de være så like? Anonymkode: efcfe...858
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #27 Skrevet 8. desember 2021 Jeg og broren min var sånn! 😂Mamma kan underholde kveld etter kveld med all galskapen vi fant på. Det er sånn med jevnaldrende søsken, to hoder tenker mer enn ett, og dersom ingen av dem har skamvett eller konsekvenstenkning (noe man gjerne er voksen før man har fullt utviklet) så går det som dette! Lykke til, de kommer seg etter hvert! Anonymkode: d80c4...1c4
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #28 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Men hvorfor lot dere de være så like? Anonymkode: efcfe...858 Det er vel mer Gud som styrer, og ikke foreldrene. Anonymkode: d80c4...1c4
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #29 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 5.12.2021 den 20.50): Glemte å si at de er 6år, 1. klassinger. Jeg føler også at vi har feilet innimellom. Men tilbakemeldinger fra andre er at de er skoleflinke, hører alltid etter, har gode venner, foreldrene til venner sier at de er så enkle å ha på besøk. Tanter, onkler og besteforeldre sier det samme. De er det, men så slår dette inn. Ikke hver dag, men si ert par ganger i uken. I dag tisset på gulvet og spist masse godteri før jeg sto opp. Altså, 😭😭😭😭😭 Anonymkode: be3e1...12e Du har ikke «feilet». De er små. Anonymkode: d80c4...1c4
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #30 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 5.12.2021 den 23.28): Helt ærlig synes jeg mannen din sin reaksjon ikke hører noested hjemme. Ut og kjøpe ny kalender! De er så gamle at jeg ville satt meg ned og snakket med dem, hver for seg, uten at den andre hørte på. Og så sammen. Spurt dem hvorfor de tisset på gulvet, hvorfor de gjør andre ting de ikke har lov til, hvorfor de ikke bryr seg om å ta vare på ting og istedenfor kaster ting, gjemmer og glemmer ting. Og hvordan de tror det føles for andre, når de har så lite respekt for andres ting (og bruk da gjerne eksempel med hvordan det føltes da pappa spiste deres julekalender...). Videre ville jeg forsøkt å stimulere dem til å bruke den kreativiteten og skapergleden til noe fornuftig, noe de kan bryne seg på, noe de kan lære av, noe de kan skape. Du sier de kan finne på leker av pinner, om de ikke har noe annet. Utnytt det - kjøp type "ingeniørbyggespill" til dem hvor de må tenke, gruble, skape, lære matematiske prinsipper, se ting i ulike dimensjoner, hvordan balansere ting, vektbæring m.m.. Gi dem positive utfordringer som stimulerer dem mentalt og kreativt og som samtidig er nyttig! Tenk på dem litt som evnerike barn som trenger litt ekstra utfordringer. Og vær fysisk aktive med dem, gi dem utfordringer også fysisk, balanse, koordinasjon, motorikk, styrke, kondisjon. Ha presisjonsleker (baller som skal treffe ulike bøtter og boller og bli liggende, ulik avstand fra der de står, ulik størrelse/vekt på ballene - mye læring i, koordinasjon øye-hånd, motorikk, bedømme mange ulike faktorer og samholde dem og så koordinere egen kropp til det de ser og kjenner). Skap en aktivitetsjulekalender hvor dere gjør ting sammen. Gi dem også små daglige ansvarsområder, noe de skal gjøre hver dag. F.eks. alltid reie opp egen seng, kaste søppel, hjelpe til med å legge sammen klær (hvem eier hva, ulike størrelser og farger). Disse to synes å ha et oppkomme av energi, kreativitet og skaperevne og -glede. Se om dere greier å kanalisere det til å bli noe positivt, at dere lærer dem at dette er helt greit, så lenge man også passer på at man følger noen generelle regler (ikke tiss andre steder inn i do, legg ting på plass etter bruk, ikke klippe/rive osv. noe de ikke vet de har lov å gjøre slikt med +++). Gi dem en altmuligkasse, med "skrot" de kan eksperimentere med (taustumper, ufarlige redskaper, papp, papir, skruer, hermetikkbokser, bruksting i hjemmet som kanskje ikke fungerer, men som de lovlig kan få skru fra hverandre og se hva som er inni osv. osv.), men også der klare regler, at det er bare det som er i kassa som de kan gjøre hva de vil med, så lenge de ikke gjøre noe som kan skade eller ødelegge noe eller noen andre. Disse to må helt klart ha tydelige rammer og regler. Men gjør det på en måte som ikke kveler de fantastisk positive egenskapene som de også viser dere med den samhandlingen de har seg imellom, kreativiteten og utforskertrangen deres. Viktig å ta vare på disse sidene også, for de kan bli unike og viktige for dem senere i livet. Anonymkode: 8ea9d...8ab Bla, bla, bla. De er for små til å svare på hvorfor ditt og hvorfor datt… 🙄 Anonymkode: d80c4...1c4
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #31 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er vel mer Gud som styrer, og ikke foreldrene. Anonymkode: d80c4...1c4 Å ja! Og dumme meg som trodde det gikk an å la dem f.eks. ha ulike frisyrer! 🤦♀️ Anonymkode: 27829...deb
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #32 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Men hvorfor lot dere de være så like? Anonymkode: efcfe...858 Helt enig! Hvorfor lar man to eneggede tvillinger være så like at ingen ser forskjell? Vi har et par i barnehagen der ungene konstant kaller de per og Pål. Ingen ser forskjell. mor vil heller ikke at per skal bli med hjem til noen uten Pål. hvorfor ikke endre hårfrisyre og feks blått i klær til en og grønt til den andre? Kanskje tvillingene til hi se på seg som en enhet og det er lettere å gjøre ramp når man er to? Dersom de får være seg selv, ulike og gjøre egne ting, så må hver ta konsekvens for seg selv og ikke felles straff. jeg har tvillinger selv. Vi har valgt å gjøre de individuelle og selvstendige. De er prikk like, men alle vet forskjell for jentene har ulike hårfrisyrer og fargekoding. Anonymkode: c4b0b...f30
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #33 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Bla, bla, bla. De er for små til å svare på hvorfor ditt og hvorfor datt… 🙄 Anonymkode: d80c4...1c4 Du burde lære deg litt mer om seksåringer Anonymkode: 8ea9d...8ab
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2021 #34 Skrevet 8. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det er vel mer Gud som styrer, og ikke foreldrene. Anonymkode: d80c4...1c4 Tja, jeg tipper vilt her, men tror kanskje problemet kunne vært løst med forskjellig hårfrisyre, rett og slett. Anonymkode: efcfe...858
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #35 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Du burde lære deg litt mer om seksåringer Anonymkode: 8ea9d...8ab I tillegg til de 3 jeg selv har hatt; og alle elevene mine gjennom 16 år som lærer? Anonymkode: d80c4...1c4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #36 Skrevet 9. desember 2021 On 12/7/2021 at 6:07 PM, Anonym bruker said: Men hvorfor lot dere de være så like? Anonymkode: efcfe...858 ehh, hvordan kan jeg styre det da? de hadde aldri like klær,men de gikk jo ikke rundt med navnskilt Anonymkode: 13225...dee
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #37 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): ehh, hvordan kan jeg styre det da? de hadde aldri like klær,men de gikk jo ikke rundt med navnskilt Anonymkode: 13225...dee Hår f.eks? Altså ulike frisyrer. En venninne av meg med eneggede tvillinger brukte neglelakk på en negl på hvert barn. Blå på ene og rød på andre. Anonymkode: 27829...deb
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #38 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hår f.eks? Altså ulike frisyrer. En venninne av meg med eneggede tvillinger brukte neglelakk på en negl på hvert barn. Blå på ene og rød på andre. Anonymkode: 27829...deb Altså, da de var babyer og smårollinger. Etter det sørget hun for ulike frisyrer. Anonymkode: 27829...deb
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #39 Skrevet 9. desember 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: Hår f.eks? Altså ulike frisyrer. En venninne av meg med eneggede tvillinger brukte neglelakk på en negl på hvert barn. Blå på ene og rød på andre. Anonymkode: 27829...deb de ville ha lik frisyre og slik på barneskolen, så det styrte de, nå er de 14 og alle på ungdomsskolen vet hvem som er hvem, de er mer ulike nå den barneskolen Anonymkode: 13225...dee
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #40 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): de ville ha lik frisyre og slik på barneskolen, så det styrte de, nå er de 14 og alle på ungdomsskolen vet hvem som er hvem, de er mer ulike nå den barneskolen Anonymkode: 13225...dee Nå gjør du deg faktisk vanskelig. For det første kan du som voksen bestemme litt, og for det andre kan de ha samme type frisyre, men klippes på ulike tidspunkt slik at en alltid er kortere enn den andre. Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt å lage dem litt ulike, og det letter ting for andre rundt også, f.eks. lærere. Anonymkode: 27829...deb
Blop Skrevet 9. desember 2021 #41 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Nå gjør du deg faktisk vanskelig. For det første kan du som voksen bestemme litt, og for det andre kan de ha samme type frisyre, men klippes på ulike tidspunkt slik at en alltid er kortere enn den andre. Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt å lage dem litt ulike, og det letter ting for andre rundt også, f.eks. lærere. Anonymkode: 27829...deb Mener du at hun skal skru tilbake tiden da, og gi de ulik lengde på håret? Leser du ikke der du faktisk svarer på? Nå er de 14 år. Nå ser folk forskjell på de. Nå er det ikke et problem lengre.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #42 Skrevet 9. desember 2021 Blop skrev (21 minutter siden): Mener du at hun skal skru tilbake tiden da, og gi de ulik lengde på håret? Leser du ikke der du faktisk svarer på? Nå er de 14 år. Nå ser folk forskjell på de. Nå er det ikke et problem lengre. Hun kunne gjort forskjell på dem da de var yngre, men valgte å la være og heller la det lage problemer. Svaret mitt, det opprinnelige, sprang ut i fra spørsmålet mitt om hvordan man kan få eneggede tvillinger til å se ulike ut. Det var det jeg prøvde å svare på. Anonymkode: 27829...deb
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2021 #43 Skrevet 9. desember 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): I tillegg til de 3 jeg selv har hatt; og alle elevene mine gjennom 16 år som lærer? Anonymkode: d80c4...1c4 Tydeligvis... Anonymkode: 8ea9d...8ab
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2021 #44 Skrevet 10. desember 2021 19 hours ago, Anonym bruker said: Nå gjør du deg faktisk vanskelig. For det første kan du som voksen bestemme litt, og for det andre kan de ha samme type frisyre, men klippes på ulike tidspunkt slik at en alltid er kortere enn den andre. Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt å lage dem litt ulike, og det letter ting for andre rundt også, f.eks. lærere. Anonymkode: 27829...deb vi gjorde det vi synes var best for våre gutter, hva andre mener er vel ikke veldig viktig Anonymkode: 13225...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå